karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-04-04 08:32:04

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Olen uusi ja tarvitsen apua!
ViestiLähetetty: 2013-04-01 20:39:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-01 09:07:12
Viestit: 30
Paikkakunta: Nastola
Hei! Olen 23v nuori nainen, joka on koko ikänsä tapellut ylipainon kanssa. Koulusta tähän päivään asti minua on kiusattu, enkä enää jaksa sitä. Itselläni on aina huono omatunto söinpä mitä tahansa, nyt olen onneksi aloittanut jonkun näköisen liikkumisen. Kiitokset siitä kuuluvat "kulta sinusta on tullut pullukka" ohjelmalle, joka sai ottamaan itseä niskasta kiinni. Ja tietenkin oma mies otti kunnon personaltrainerin aseman kun pyysin. :smt049

Mutta mutta, karppaushomma on minulle nyt se suurin ja uusin askel elämässä. Tarkoitus olisi päästä normaali painoon kun nyt yhden lapsen jälkeen painoa on "mukavat" 88kg... En tiedä siis mitä tehdä! :smt022 Ihan yksin kertaisesti. Sen takia haluaisin että voisitte vastata näihin minua vaivaaviin kysymyksiin.

1. Mitä EI saa syödä?
2. Monta kertaa päivässä syötte?
3. Mitä te syötte?
4. Monta kertaa päivässä liikutte?
5. Montako tuntia liikutte?
6. Se tärkein kysymys: Montako kiloa olette tiputtaneet esim. 2kk aikana? :-P

Haluaisin kovasti onnistua tiputtamaan ylimääräiset kiloni pois. Ja aloittaa uutta terveellistä elämää. Toivottavasti vastaatte pian, täällä on apua tarvitseva uusi pikku karppi! <3

Kiitos vastauksistanne! :smt039


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-02 15:16:17 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Janci kirjoitti:
Hei! Olen 23v nuori nainen, joka on koko ikänsä tapellut ylipainon kanssa. Koulusta tähän päivään asti minua on kiusattu, enkä enää jaksa sitä. Itselläni on aina huono omatunto söinpä mitä tahansa, nyt olen onneksi aloittanut jonkun näköisen liikkumisen. Kiitokset siitä kuuluvat "kulta sinusta on tullut pullukka" ohjelmalle, joka sai ottamaan itseä niskasta kiinni. Ja tietenkin oma mies otti kunnon personaltrainerin aseman kun pyysin. :smt049

Mutta mutta, karppaushomma on minulle nyt se suurin ja uusin askel elämässä. Tarkoitus olisi päästä normaali painoon kun nyt yhden lapsen jälkeen painoa on "mukavat" 88kg... En tiedä siis mitä tehdä! :smt022 Ihan yksin kertaisesti. Sen takia haluaisin että voisitte vastata näihin minua vaivaaviin kysymyksiin.

1. Mitä EI saa syödä?
Mitään kieltolistaa en itse pidä, vaan listaa mitä syön. Siihen kuuluu kasviksia, kananmunia, vaaleaa ja punaista lihaa (marinoimattomia), kalaa, siemeniä, pähkinöitä, maitotuotteita (kohtuudella). Olen karsinut kaikki kevyt- yms. höpöhöpöt pois sekä tuotteet, joissa keinotekoisia makeutusaineita ja pitkät listat E-koodeja. Puoli- ja kokovalmisteateriahässäkät jäävät kauppojen hyllyihin. Neitsytkookosöljy, extraneitsytoliiviöljy sekä voi ovat käytössä. Nykyään myöskin lähes viljaton linja.

2. Monta kertaa päivässä syötte?
Riippuu työvuoroista ja treeneistä. 3-4 kertaa päivässä.

3. Mitä te syötte?
Katso kohta 1. Lisäksi menee kahvia tilamaidolla sekä vihreää tai valkoista teetä, niin ja rooibosta.

4. Monta kertaa päivässä liikutte?
Riippuu fiiliksistä. Joskus treenailen kaksikin kertaa, yleensä kuitenkin kerran. Hyötyliikuntaa (työ- ja pikkuostosmatkat) lähes päivittäin.

5. Montako tuntia liikutte?
Viikkotasolla normisti 7-8 h. Kevyenä viikkona 4. Kesällä voidaan mennä jopa yli 10 h.

6. Se tärkein kysymys: Montako kiloa olette tiputtaneet esim. 2kk aikana? :-P
Muistaakseni ekan kahden kk aikana lähti sellainen 4 kg. Riippuu niin paljon lähtöpainosta ja monesta muusta seikasta (esim. kehonkoostumus, paljonko lihasta ja paljonko rasvaa).

Haluaisin kovasti onnistua tiputtamaan ylimääräiset kiloni pois. Ja aloittaa uutta terveellistä elämää. Toivottavasti vastaatte pian, täällä on apua tarvitseva uusi pikku karppi! <3

Suosittelen lukemaan ateriamatriisin sekä FAQ-osion. Foorumin ruokapäikyistä saa paljon ideoita. Kandee myös lukea kirjoja, esim. Ruokavallankumous, Ei sittenkään kolesteroli ja mooonta muuta....

Kiitos vastauksistanne! :smt039


Ole hyvä! Toivottavasti edes jotain apua. Täytyy muistaa, että painonpudotuksessa liikunnan osuus on jotain 10% luokkaa, suurin merkitys on ravinnolla eikä lepoa saa unohtaa. Stressi on yksi pahimpia kuvion sotkijoita. Liikunnassa kannattaa muistaa liikkumisen ilo - etsi/valitse laji/lajeja, jotka itselle sopivat. Kaikista ei tule salitreenaajia tai juoksulenkkeilijöitä. Itselläni toimii monipuolisuus ja vaihtelevaisuus - ja tietenkin (realistiset) tavoitteet.

:smt023 :smt023

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-02 20:45:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-01 09:07:12
Viestit: 30
Paikkakunta: Nastola
Kiitos, tästä oli paljon apua! :D Ihastuin tuohon kävelyyn kun en ole moneen vuoteen sitä tehnyt, nyt löysin taas lajini! Voi johtua myöskin keväästä. Hih! Tänään oli ensimmäinen karppauspäivä, ja aion varmasti ottaa elämäntavaksi. Vasta eka päivä ja näinkin energinen olo!

Lääkärihän suositteli joku viikko sitten kokeilemaan karppaamista, ainaisten vatsakipujen ja turvotusten takia suositteli. Joka kerta kun söin (juu, niitä höttöruokia mm. viljaa) niin oli maha turvonnut rantapallo ja vatsa niin kipeä että oksetti. Tänään ei mitään ongelmia ole ollut. JESS! Ja plussana, eka päivä ja -1kg :shock: :smt043 Eihän se mikään pudotus ole, mutta kun paino ei ole mitään muuta tehnyt kuin noussut kaikista vuoden yrityksistä huolimatta niin on se merkittävää sekin! :wink:

Samaa linjaa mennään, hyvä olo ja plussaa vain jos painokin tippuisi. ;D

Kiitos vielä <3


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-02 21:42:10 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
^ Hienoa! Siitä se alkaa.

Edellisessä "elämässä" vatsa turposi päivittäin. Jälkeenpäin diagnosoin syyksi viljat sekä makeutusaineet. Suolisto toimii nykyään moitteettomasti, aiemmin vaivasi kova vatsa ja laiska suoli. Karppauksen myötä olen oppinut tekemään myöskin ruokaa ja viihdyn omassa koekeittiössä välillä liiankin hyvin. Makunystyrät ovat myöskin terästyneet enkä todellakaan kaipaa hiilarisuohon uppoamista. Vanhasta irtokarkki- ja jädeaddiktista on jäljellä vain muisto - nykyään sitä herkuttelee mieluummin %-suklaalla ja juustoilla.

Itse harrastan enemmänkin aerobista liikkumista juoksun ja maantiepyöräilyn merkeissä. Välillä täytyy syödä esim. banaaania tai käyttää energiageelejä ja/tai laimeaa urkkajuomaa, mutta se on oma valintani. Kroppa on tottunut käyttämään rasvaa polttoaineena enkä kaipaile mitään pasta-annoksia.

Alussa kropasta lähtee nesteitä, jotka varastoituneet lihaksiin. Puntarin ohella mittanauha on jopa tärkeämpi ja järkevämpi "työkalu" muutoksen seuraamiseen, samoin kuin vaatteet ja peili.

Ravinto - treeni - lepo = pyhä kolminaisuus!

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-03 07:36:48 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-01 09:07:12
Viestit: 30
Paikkakunta: Nastola
Voisikohan se minullakin olla nuo viljat ja sitten kaikki sokerit ja E-koodit ym? Jotenkin automaattisesti aloin katsomaan vuoden alussa, että paljonko E-koodeja on ruoissa, ja joissakin sitä oli PALJON! Ja juuri niissä mitä söimme tuolloin. :-? Nyt on kuitenkin niistä päästy eroon. :D

Ihana oikeasti kun löytyy muita vanhoja "pullahöttöjä" täältä, ihan niin kuin minäkin. Mutta yksi kysymys: Miten selitän sukulaisille että karppaan? Eilenkin oltiin mummolla ja papalla perheen kesken käymässä, ja yrittivät tyrkyttää jätskiä, pullaa, piparia ja vaikka mitä! Kiusallinen tilanne oli, kun en kehannut kertoa karppaamisestani, koska eivät ymmärrä tuommoisten päälle. :smt080


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-03 12:31:30 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Täytyy muistaa, että kaikki E-koodit eivät ole keinotekoisia, vaan osa esim. väriaineista saattaa olla ihan luonnosta. Googlettamalla löytyy E-koodilista :wink:

Kyläreissulle, esim. mummolaan/vanhempien luo mennessä voi viedä tuliaisina jotain kaffepöytään, vaikkapa kotijuustoa, pähkinöitä tai %-suklaata. Joskus kylläkin sukuloimassa ollessa voin ottaa jonkin keksin tai vastaavan, mutta he jotka jotka tietävät ruokavaliostani eivät alkuhämmennyksen jälkeen ihmettele. On sitä välillä otettu jätskiä tai kermakakkuakin. En ole totaalikieltäytyjä...

Välillä käytän ruis- tai kauraleseitä, mutta vaaleat viljat ja hiiva on myrkkyä ruoansulatukselle. Pastat ja riisit aiheuttavat myös oireita, vaikka olisi kuinka tummaa versiota.

Elämä on oppimista ja uusien asioiden oivaltamista!

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-07 12:19:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-02-18 00:03:23
Viestit: 127
Paikkakunta: Helsinki
E-koodeja ei pidä pelätä, ne ovat myös ihan luonnollisia aineita jolle on annettu vain lyhyt koodi jottei pakkausmerkinnät aivan utopistisiltä.

Esim. E300 kuulostaa pelottavalta, oikealta nimeltään se on kuitenkin askorbiinihappo joka myös saattaa kuulostaa pelottavalta.

Askorbiinihappo on kuitenkin yhtä kuin C-vitamiini, joka ei taidakkaan olla ihan niin pelottava eikä varsinkaan lisäaine jota kannattaa vältellä.

_________________
Aktiivista elämää, ruokaa ja liikuntaa: http://active-life.fi
Frisbeegolfkiekko itse valitsemallasi kuvalla? Tsekkaa http://anabolic-asteroid.net/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-07 15:51:10 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
^ Komps. Juurikin näin :)

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-07 21:51:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2012-10-01 09:07:12
Viestit: 30
Paikkakunta: Nastola
Okei, no en itseasiassa ole edes tienny että ne voivat olla luonnollisiaki aineita. Jes! Uutta tietoa! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-10 16:43:54 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
tervetuloa karppilammikkoon.
hienoa että lääkäri oli sinulle tätä kamalaa karppausta suositellut. ;)

muutama ohje:
- ruoka luonnollisena eli mahdollisimman vähän valmiiksi tehtaalla prosessoituna.
-> kasviksia joka päivä, mielellään 500g, mutta enemmänkin saa syödä. ;) eli jos 3:lla aterialla syöt jotain kasviksia niin varmasti menee oikein. helppoja kasviksia alkuun on kurkku, tomaatti, salaatit ja paprika. - löytyyhän niitä pakastimestakin vaikka mitä.
- aluksi kannattaa niille läheisimmille sanoa, että nyt on alkanut terveellisempi elämä, että en halua houkutuksia nyt heti alkuun. - jos joku ei ymmärrä niin voivoi. :( - ja sitten myöhemmin luulis että useimmat ymmärtävät, varsinkin kun näkevät sinussa muutoksen; olet terveemmän näköinen ja voit hyvin; ehkä muutama kilokin on lähtenyt. :)
- itse olen ollut pahasti sokeririippuvainen, en ole osannut oikein ruokaakaan tehdä vaan syönyt vain valmisruokia; karppauksen avulla olen opetellut tekemään paljon erilaisia ruokia itse jne. :) - en ehkä ole edelleenkään maustamisen mesteri, mutta kaikki tulee syötyä mitä teen. :D
- sitten sitä PROTEIINIA eli possua, kanaa, nautaa, kalaa siihen kylkeen. :)
- ja ne RASVAT!! - nyt voit ostaa niitä rasvaisempiakin liha-/kalatuotteita tai käyttää VOITA sekä salaatinkastikkeena öljyjä, vähän reilummalla kädellä.

- aluksi tosiaan kannattaa olla tiukka sokerin ja hiilarin suhteen, ja varsinkin niiden viljojen. :) - sitten kun tietää että on jo olo keventynyt ja ehkä laihtunutkin hiukan niin sitten voi jo löysentää ohjaksia, mutta ei liikaa. - riippuu tietysti tavoitteesta ja pudotettavasta kilomäärästä.


- itse aloitin niiiin innokkaasti, että söin joka kerta itseni ähkyyn!! - kerrankin sai syödä tuntematta oloaan heti pulleaksi, turvonneeksi ja vatsakin tykkäsi. :)
- suosittelen että rohkeasti vaan syöt täältä bongaamiasi karppiruokia. 3 tai 4 ateriaa päivässä niin että vatsa tulee täyteen.
- myöhemmin löydät kyllä sitten itsellesi sopivan ruokailutahdin ja -määrät.


ja se LIIKKUMINEN:
- ei liikaa kerralla, eikä ainakaan aluksi; eikä tietenkään sellaista, jota täytyy tehdä väkisin.
- itse olen laihtunut hyvin 2 kuntosaliharjoittelulla viikossa; vain tunti kerrallaan. täts it.
- kävelyllähän voi tietysti käydä vaikka 2 kertaa päivässä, jos siitä tykkää; itse en ole tykännyt. :D (ehkä olis kannattanut 8) )
- eli RUOALLA on se SUURIN merkitys!!
- ei saa syödä liian vähän vaan tarpeeksi, kunhan se on vähähiilihydraattista ja maukasta(tärkeää, koska silloin sen syöminen on mukavaa).
- riittävä yöuni ja stressittömyys on hyväksi. (ken vaan pystyy??)

mitähän muuta?
pikku hiljaa opit kyllä, ja se jääkaappi ja kuivakaapit uusiksi -> tarpeeksi karppia ruokaa saataville niin ei mene sormi suuhun vaan on aina jotain mitä syödä.
se puolison tuki ON tärkeää.

- ja se pullukka-ohjelma on ihan sairaan hyvä. :D :D

TSEMPPIÄ!

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-20 11:14:37 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-04-13 17:05:45
Viestit: 26
Paikkakunta: Keski-Suomen tienoo
Neuvoisin ihan aluksi hankkimaan taustatietoa siitä, että mikä on vhh ja mitä sillä on tarkoitus tehdä. Kirjallisuuteen tutustumisessa ei ole mitään vaaroja, ellei sitten lue kirjaa sängyssä ja päästä kirjaa vahingossa putoamaan silmäkulmaan :)

Toinen neuvo on: Ota rennosti. Päivässä tai parissa ei tavoitteeseen pääse, ei sitten millään. Aluksi lähtee litratolkulla nesteitä, mikä näkyy motivoivana painonpudotuksena. Ruoan suhteen rautalankamalli on se, että syö vähemmän hiilihydraatteja.

Mitä liikuntaan tulee, niin lähde liikkeelle siitä, että liikut vaikkapa vain 30 minuuttia päivässä (ja se joko yhtäjaksoisesti tai vaikkapa kolmena kymmenen minuutin sessiona). Katsele, mihin suuntaan projektisi lähtee etenemään ja lisäile liikuntaa mielesi mukaan. Ideana on se, että on hyvä olo.

Mutta ihan oikeasti kannattaa tutustua kirjallisuuteen. Sillä aikaa, kun tutustuminen on vielä kesken, nyrkkisääntönä syöminkeihin riittää kyllä se, että nykyistä vähemmän hiilihydraattia, sokerit pois ja lisää vettä koneeseen (esim. pari litraa päivässä on jo sopiva määrä). Kaloreista ei kannata ihan kauheaa haloota alkuvaiheessa pitää. Alku on aina ensiksi kokeilemista. Sekin helpottuu, kun omaksut periaatteet kuntoon.

Tsemppiä!!

_________________
Onnistuu, onnistuu...

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wtfHIvL/]
Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)