karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-01-26 02:58:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 318 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 516 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-07-30 15:25:53 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
Paikkakunta: Helsinki
Törmäsinpä sivustoon, joka haastaa yrittämään sataa peräkkäistä etunojapunnerrusta. Kuulostaako mahdottomalta? Sitä se ei kuitenkaan ole.

Tukena on aloitustason määrittävä testi, testituloksen mukaan valittava kuuden viikon mittainen treeniohjelma ja lopputesti. Aikaa harjoituksiin menee vain puoli tuntia viikossa, joten tavoitteeseen pääsemiseksi vaaditaan vain hiven yllytysherkkyyttä ja harjoittelun mahdollistava terveystaso.

Ohjeet: http://hundredpushups.com

Kiinnostaako lähteä kokeilemaan?

Ohjeistus on englanniksi, mutta sitä voidaan kääntää tarpeellisilta osin suomeksi. Olennaista on tehdä liike puhtaasti ja rauhallisesti, sekä verrata tuloksiaan vain omiin aikaisempiin. Keskinäistä kilpailua ei ole, vaan tavoitteena on yllättävänkin nopeasta kehittymisestä saatava onnistumisen ilo.

Edit: Koska kiinnostuneita löytyi, lisään tähän tarkempaa selitystä suomeksi. Yllä olevasta linkistä voi kuitenkin lukea englanniksi kaiken tarpeellisen.

Ohjeistusta

Tyylistä: Kaikki punnerrukset tehdään rauhallisesti ja puhtaalla tekniikalla alusta loppuun asti. Viimeisiä ei siis runtata menemään selkä notkolla tai muuten huonosti, vaan suoritus lopetetaan suosiolla kun voimat eivät riitä punnertamiseen vartalo suorana. Perinteisellä tekniikalla tehtävässä punnerruksessa käydään niin alhaalla että kosketetaan lattiaa, muttei oteta siitä tukea eikä jäädä makaamaan kesken sarjan. Yläasennossa käsivarret ojentuvat kokonaan. Kädet ovat hieman leveämmällä kuin olkapäät (kts. kuvat).

Punnerrustavasta: Perinteinen kämmenten ja jalkaterien varassa tehtävä on raskain. Ensimmäinen kevennetty versio tehdään kämmenten ja polvien varassa. Jos silläkään ei mene kahta enempää, voi kokeilla enemmän pystysuoraa versiota - joko (tukevaa, ettei vaan luiskahda alta) tuolia tai pöytää vasten tai sitten sopivan vinossa asennossa seinää vasten. Olennaista on päästä alkuun, koska voimat kasvavat nopeasti. Mikäli sata punnerrusta ei tule ennen aikojaan vastaan, kannattaa samaa tyyliä noudattaa koko projektin ajan. Mikään ei kuitenkaan estä aloittamasta alusta raskaammalla tyylillä, jos niin haluaa.

Suoritusten jaksottaminen: Yleisimmät suorituspäivät lienevät ma, ke ja pe. Voit kuitenkin vapaasti tehdä harjoitukset minä päivinä haluat. Viikkoa kohti tulee kolme treenipäivää ja treenien välissä pitää olla ainakin yksi lepopäivä, jonka aikana rasittuneet lihakset lepäävät.

Aloitus: Aloita alkutestillä. Tee peräkkäin niin monta punnerrusta kuin pystyt. Puhtaalla tekniikalla, tietysti. Jos et jaksa vähintään kolmea, valitse kevyempi tekniikka, kts. Punnerrustavasta yllä.

Ensimmäisen viikon ohjelma määräytyy alkutestin tuloksen (alle 6, 6-10, yli 10) perusteella. Sen mukaan valitaan vasemmasta, keskimmäisestä tai oikeanpuolimmaisesta sarakkeesta toistomäärät (kts. ensimmäisen viikon ohjelma). Huomaa, että ensimmäisen päivän sarjojen välissä on 60 sekunnin tauot, muina päivinä pidemmät. Myös viikkojen 2 ja 4 jälkeen on tasotesti, joka määrää tulevat toistomäärät. Ma-ke-pe-ohjelmalla tasotesti kannattanee sijoittaa lauantaihin, jottei se sotke treenausta.

Kehittymisestä: Kehittyminen on nopeinta, kun ei yritä laihduttaa samalla - energiavaje tuntuu. Riittävän pitkät yöunet auttavat myös. Punnerra mieluiten tyhjällä vatsalla.

Jos et saa tehtyä viikon ohjelmaa kokonaan, älä siirry seuraavaan, vaan tee kyseinen viikko uudestaan. Huomaat toisen kerran olevan ensimmäistä helpompi.

Kirjaa tulokset ylös, jotta näet kehittymisesi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 15:40:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-16 08:41:17
Viestit: 2657
Tuotahan voisi kokeilla ihan huvikseen, vaikka syksyllä kun lomat on ohi! Tiedä sitten, pitäisikö muuta punttiohjelmaa rukata jotenkin. Sen voisi tehdä osana saliohjelmaa, varsinkin kun vedän HST-tä. Jos jättäisi pois penkin ja vinopenkin ja tekisi vain punnerruksia ohjelman mukaan?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 15:51:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-05-01 08:56:14
Viestit: 1662
En uskaltanut edes kokeilla montako saisin punnerrettua lähtötasoksi, mutta jos tähän päätetään ryhtyä, niin mukana ollaan. :lol: Terveys kestää, mutta kestääkö kantti... :-k

Päivitys: Noniin, uskaltauduin alkutestiin... ei hyvältä näytä. Ihkaoikeita punnerruksia suunnilleen kaksi ja kuolemankorahdus kaupanpäälle. Tyttöpunnerruksia menis 8, mutta ehkä mä sitten lähden liikkeelle kuitenkin noilla kunnollisilla. Saa nähdä paraneeko kunto niin nopeasti, että pääsisin edes ekaa viikkoa loppuun. Jos en pääse, niin aloitan tyttöpunnerruksilla ja palaan sitten takaisin kun haba on vähän kasvanut.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 16:49:44 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Ja sit ne crossfittaajat ja muut himoliikkujat, jotka meinaa postata tähän ketjuun, että eihän sata oo mitään, niin tekeekin sen sit näin. 100 chinburpee challence. http://www.youtube.com/watch?v=iScFbXXFlGg

Eikä mulla ollu sitten tarkoitus ollenkaan sanoa, etteikö sata punnerrusta olisi paljon. Se on ihan tolkuton määrä, johon eivät läheskään kaikki itseään kuntoilijaksi väittävät pääse koko elinaikanaan. Itse en saa sataa tehtyä putkeen. 10*10 pikkupalautuksella kyllä, mutta sata putkeen vetää hapoille ja pahasti. Voisin vaikka lähtee mukaan, kunhan tää massakausi päättyy joskus elokuun lopussa ja alkaa tiukistelu.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 17:05:54 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
Paikkakunta: Helsinki
Oikeasti hyväkuntoisilla sata punnerrusta voi mennä jopa suoraankin, mutta tässä on tarkoitus rohkaista etenkin heitä, joilla on lihaskunnon osalta paljon kehittymisen varaa. Ei haittaa, vaikka alussa jaksaisi vain yhden käden sormilla lasketun määrän punnerruksia - se tarkoittaa muita nopeammin parantuvia tuloksia.

Jos tavallinen etunojapunnerrus on liikaa, ei se mitään: harjoittelun voi aloittaa punnertamalla polvet maassa: http://hundredpushups.com/what.html (Instructions for "alternative" push ups).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 17:21:31 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2008-06-23 10:03:31
Viestit: 16
Mukana olen =D>

0-tulos testissä, joten todella mielenkiintoista tulee olemaan.
Mutta luulen että tällainen ryhmä voisi kannustaa tuloksiin :P

_________________
Kuva

Heinäkuu 2008 81 kg/BMI 33,28 Elokuu 2008 81 kg
Laihtuisinkohan jo syyskuussa? Edes kilo?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 18:03:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-01 13:13:03
Viestit: 589
Hmm, eihän punnerrusasento ole sama kuin että seisoisi? Tai siis, mulla on oikea jalka mäsänä (murtunut) enkä saa varata sille painoa. Punnerrusasennossa ei juurikaan kuitenkaan tunnu rasitetta polvelle (jalka on siis murtunut polven kohtaa), joten on varmaan ok tehdä punnerruksia?

Eli siis I'm in. Lähtötaso 25 :? Surkea ottaen huomioon, miten ennen meni enemmän tai vähemmän kevyesti 30 sarjoja. 'Ennen' tarkoittaa korisaikoja 3 vuotta sitten natsivalmentajan johdolla :D

EDIT

Enpäs olekaan mukana. Päätin etten uskalla ottaa sitä riskiä, että jalka kärsisi mitenkään punnertamisesta. Kysäsen lääkäriltä neuvoa jahka sinne taas menen ja sitten saatan aloittaa uudelleen.

_________________
She's got a body like an hourglass it's ticking like a clock


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 18:16:02 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2776
Paikkakunta: Englanti
Ma luulin etta naiset saa aina punnertaa polviasennossa eika suorana kuten miehet :shock:

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 18:23:15 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 12927
Paikkakunta: helsinki
Otan haasteen vastaan, sain joskus punnerrettua sen treeneissä. Koko jengi aloitti punnertamaan ja lysähteli sitten vuorotellen lattialle, meitä taisi olla vain kolme jotka puhkuttiin yli sata, hieno fiilis.

Joo, ja lankussa treeniaika loppui kesken kun yksi hullu jäkitti ja jäkitti :D

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 19:00:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-01 13:13:03
Viestit: 589
Pangolin kirjoitti:
Ma luulin etta naiset saa aina punnertaa polviasennossa eika suorana kuten miehet :shock:


EI EI EI EI EI KOSKAAN !!!! :shock: :lol:

Ihanan pirtsakka liikunnanopettajani yläasteella opetti, että 'polvipunnerrukset' ovat nössöille, näillä tunneilla jokainen punnertaa kunnolla :D Ja onhan se totta, 'polvipunnerrukset' ovat aika... noh, sopivat aloitukseksi, mutta heti kun menee yksikin kunnollinen punnerrus, niin pitäisi siirtyä niihin. Kroppa mukaan ihan eri tavalla.

_________________
She's got a body like an hourglass it's ticking like a clock


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 19:05:54 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Haaste otettu vastaan! Törmäsin tuohon jo yhdellä toisella forumilla, ja kiinnostuin. Maanantaina vois alkaa eka viikko.

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 19:15:37 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-27 10:00:44
Viestit: 5088
Paikkakunta: Helsinki
Tuolla sivustolla on useita erilaisia punnerrustyylejä. Se perinteinen kämmenten ja jalkaterien varassa tehtävä on raskain. Ensimmäinen kevennetty versio tehdään kämmenten ja polvien varassa. Jos silläkään ei mene kahta enempää, voi kokeilla enemmän pystysuoraa versiota - joko (tukevaa, ettei vaan luiskahda alta) tuolia tai pöytää vasten tai sitten sopivan vinossa asennossa seinää vasten. Olennaista on päästä alkuun, koska voimat kasvavat nopeasti.

Vartalo pidetään suorana, eli ei väännetä niitä viimeisiä väkisin selkä notkolla, vaan jätetään suosiolla siihen viimeiseen puhtaalla tekniikalla rauhallisesti tehtyyn.

Sain alkutestissä itse 21. Takavuosina on mennyt paljon enemmänkin, mutta tuosta lähdetään nyt. Ehkä maltan odottaa aloitusta maanantaihin, jolloin treenipäiviksi tulee selkeät ma-ke-pe.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 21:37:08 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 12927
Paikkakunta: helsinki
Mä olen ollut aina titola. Voisin sisällyttää ne kuulailun lomaan.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 22:00:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-14 17:32:02
Viestit: 1357
Paikkakunta: Worcester, UK
Täällä yksi rapakuntoinen ennakkoilmoittautuu! :D Luulen että tää on taas yks niitä juttuja joihin ei pitäisi lähteä mukaan mutta ei kai tässä voi hävitä vaikka miten päin asiaa katselisi :lol:

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-30 23:09:46 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9157
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Mulla ei taida olla ollenkaan lihaksia rinnassa tai käsissä. :cry: Yksi neljäsosa punnerruksesta on ihan maksimi tälle likalle. Polvillaankin. Ompelukonepöytää vasten onnistui 10.

Voisin lähteä mukaan sillä tavoitteella, että jos joskus saisi edes sen yhden oikean punnerruksen tehtyä... :roll:

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-31 07:50:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-12-19 15:57:06
Viestit: 481
Harkintaan menee. Minulla on 10 kilsan juoksuohjelma menossa ja siinäkin on haastetta, mutta pitääpä tutustua tuohonkin. Olisipa rekkitanko, niin vois aloittaa samalla 10 leukaa -projektin.

_________________
Esimerkiksi turkkilainen jogurtti maistuu kyllä hyvältä, mutta se on niin rasvaista, että monelle se ei sen vuoksi sovi kui kerran pari vuodessa nautittuna.
-nimimerkki Erasmus Kalevan juttutuvassa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-31 08:11:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-14 17:32:02
Viestit: 1357
Paikkakunta: Worcester, UK
Hahhhaha huomasin etten saa yhtään oikeaa punnerrusta tehtyä! Eli tyttöpunnerruksilla aloitetaan mutta hei, tavoite kai oli kehittyminen niin sitä sitten haetaan! ;) 20 meni noita nössöversioita mutta taidan silti aloittaa ykköstasolta.

Realistinen tavoite ei siis mulle ehkä ole sata aikuistenoikeesti -punnerrusta, mutta jos 20 sais tehtyä harjoittelun jälkeen niin se olis jo hienoa =)

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-31 08:17:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-06-09 13:01:57
Viestit: 627
Paikkakunta: Kotka
Minä kyllä kans osallistun. jotain tämän työkunnon eteen on tehtävä.

Muoks. Alkutesti 15 punnerrusta.

Onko tähän jotenkin yhteinen aloitus, vai alanko omatoimisesti ensi maanantaina?

_________________
Miekka on lyömäsoitin


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-31 08:57:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2005-10-27 08:32:15
Viestit: 376
Paikkakunta: Porin seutu
Mukana! Yhtään punnerrusta en pääse, en edes naisten polvipunnerruksia. Itse asiassa mä en pysy edes punnerrusasennossa viittä sekuntia kauempaa, kun selkä notkahtaa ja vatsa roikahtaa. Mulla onkin kuntosaliohjelmassa "pidot etunojassa" -liike, jotta tämä viiden vuoden sisällä kolmasti raskaana ollut ja kerran keisarileikattu (vatsalihas teurastettu) mamma voisi joskus pystyä punnertamaankin :lol:

_________________
Pituutta 174cm. Läskit pikkuhiljaa pellolle.


Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-31 16:51:28 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-13 08:33:56
Viestit: 14
Paikkakunta: Helsinki
Mielettömän inspiroiva haaste! Taidanpa lähteä mukaan ensi maanantaina. En vaan tiedä, miten tekisin, kun miestenpunnerruksia en jaksa kuin yhden enkä sitäkään ihan puhtaasti. Naistenpunnerruksia menee kyllä about 20 (arviolta, en vielä testannut). Surkeat ylävartalon lihakset mulla on joka tapauksessa. Mutta siis pointti oli, että tekisinkö koko ohjelman naistenpunnerruksilla (haluaisin kyllä tehdä miestenpunnerruksia heti kun jaksan) vaiko yrittäisinkö vääntää niillä puolikkailla miestenpunnerruksilla. Vai olisiko fiksuinta treenailla pari viikkoa polviltaan ja sitten tehdä tuo alkutesti uusiks miestenpunnerruksilla ja aloittaa niillä viikosta 1. Ehdotuksia, anyone? :)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 318 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 516 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)