karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-01-26 02:49:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-08-07 14:51:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 638
Yritän tässä hakea tehokkainta tankkausta ennen rankkaa aamujääkiekkoharjoitusta. Haasteena on se, että jäkisharkat on aikaisin eli alkaa yleensä jo klo 7.00. Olen tähän asti herännyt noin 5.00 pintaan ja ryystänyt kermaprotsku (n. 2dl luomukermaa + 40 g heraproteiinia + mustikkaa ja mustaherukkaa) drinkin heti herättyäni. 20 minuuttia ennen harkkoja tankkaan hiilareita Fazerin sinisestä (n. 100 grammaa suklaata).

Tunnin pelailu on todella rankkaa. Pulssi viipottaa 150 - 180 välillä koko ajan (viimeksi keskipulssi 163). Siksi vedän harkkojen ympärille extrahiilarit (suklaa ennen ja palautusjuoma harkkojen jälkeen).

Nyt vaan tässä aprikoin, että mahtaako aamulla ryystämäni rasva ehtiä energiaksi harkkoihin. Eli riittääkö n. 85 minuutin sulattelu siihen, että syöty rasva on reisilihasteni käytössä klo 7.00?

Näkemyksiä ja teoreettisen tieteellistä totuutta otetaan vastaan mielellään!

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-09-27 00:03:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-27 07:32:03
Viestit: 826
Paikkakunta: Pälkäne
Tämä nyt ei suoranaisesti vastaa kysymykseesi mutta rasvan polton ymmärtäminen auttaa varmasti myös hallitsemaan tuota rasvan hyväksikäyttöä energiana hiilihydraattien sijaan.

Glukagonin pitoisuus veressämme on suurimmillaan aamulla herätessämme, kun olemme olleet paastossa (eli syömättä sen ajan jonka olemme nukkuneet, henkilöstä riippuen 6-10 tuntia). Aamun ensimmäinen ateria määrittelee hyvin pitkälti sen miten käytämme energiaa päivän mittaan – mikäli emme syö aamupalaa tai syömme jotain vähähiilihydraattista kuten lihaa, juustoa tai kananmunia, glukagoni jatkaa työtään elimistössämme ja tuottaa meille ylimääräistä energiaa kehomme rasvoista yhteistyössä adrenaliinin ja maksan kanssa. Tätä kutsutaan glykoneogeneesiksi, joka tapahtuu kun maksalla ei ole antaa glukoosia suoraan käyttöön glykogeenivarastoistaan (glykogeeni = maksaan varastoitunut hiilihydraatti), vaan sitä pitää pilkkoa rasvavarastoista.

Mikäli aamulla syödään jotain insuliinia nostavaa (sokeri, tärkkelys), glukagonin rasvaa polttava vaikutus kumoutuu koska keho käyttää energianaan sitä mikä on helpoiten saatavilla – eli ravinnosta saatavia hiilihydraatteja. Tästä seuraa se että on pakko syödä muutaman tunnin välein koska keho huutaa itselleen hiilihydraatteja ravinnoksi, sillä glykoneogeneesi ei käynnisty ennen kuin maksan sokerivarastot on käytetty, ja tavallisilla ihmisillä alhaisen verensokerin aiheuttama heikotus on sitä luokkaa että on pakko syödä jotain jotta olo paranisi. Melko monet napostelevat jotain makeaa, esimerkiksi suklaapatukan, muutama tunti lounaan jälkeen vaikka olisi syöty “terveellisesti” (esimerkiksi pastaa tomaattikastikkeella) – kun lounas sisältää käytännössä pelkkiä hiilihydraatteja, keho luottaa siihen ainoana energianlähteenään eikä ohjaudu täten käyttämään varastorasvoja energianaan.

Eli periaatteessa elimistö tuottaa rasvasta energiaa vaikkei nauttisi minkäänlaista aamiaista ennen harjoituksia. Jos taas yön aikana tapahtunut rasvanpoltto katkaistaan hiilihydraateilla, se on kerrasta poikki eikä varmasti käynnisty uudelleen ennen harjoituksia tai sen aikana. Haastavaa onkin säilyttää tuo yön aikana käynnistynyt rasvan poltto energiaksi yli harjoitusten.

Monet tässä kohtaa ilmoittavat ettei raskas työ / rankka treeni onnistu jos ei aamulla tankkaa. Väitän että onnistuu, olen sen itse kokeillut. Se vaatii toki alkuun kehon totuttamista tilanteeseen. Olen tehny todella raskaita työpäiviä 30 asteen helteessä kaltevalla peltikatolla 10-12 tuntia syömättä aamupalaa tai mitään siinä välillä, vain runsaasti juoden. Tietenkään pulssini ei missään vaiheessa noussut mainitsemiisi lukemiin vaikka kantamukset tikkailla oli välillä lihaksia raastavia, mutta ei siellä päässyt leposykkeellekkään. Ensimmäinen VHH ateria sitten työpäivän päätteeksi. Jos tämmöinen läski pystyy rasvanpoltolla tuommoisiin töihin niin on se hemmetin ihme jos ei kovakuntoiset kaverit pysty samaan parin tunnin kovatempoisessa treenissä.

Muistan omalta kohdaltani että ensimmäiset päivät olivat raskaita ja jossain vaiheessa päivää tuli hetkellinen heikotuksen olo. Se meni kuitenkin ohi kerta kerralta helpommin ja nopeammin eikä sitä sitten vähän ajan päästä enää tullut ollenkaan. Kehon voi kouluttaa rasvapolttoiseksi kaikkiin tilanteisiin.

_________________
» Koltta karppaa - blogi
» Koltta karppaa - reseptit
» Koltta karppaa - FaceBook


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-09-27 02:56:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-27 07:32:03
Viestit: 826
Paikkakunta: Pälkäne
Lisätään nyt vielä tarkennukseksi,

jos ihmisellä ei tuota varastorasvaa ole jota polttaa, on riskinä silloin polttaa lihasmassaa, mikäli halutaan kovaa treeniä vähähiilihydraattisesti mutta ei saada tarpeeksi rasvaa ja proteiinia aterioista. Matalan rasvaprosentin omaava treenaaja ei välttämättä ole sellainen jonka kannattaisi jättää aamiainen väliin nimenomaan tästä syystä. Edellisessä viestissä virheellisesti oletin että kyse olisi henkilöstä joka haluaa polttaa nimenomaan varastorasvaa, joten timmikuntoisen ei kannata jättää aamiaista kokonaan väliin vaan keskittyä nimenomaan siihen, että rasvaa on koneessa riittävästi, samoin proteiinia. Muuten koko homma kääntyy itseään vastaan ja lihasmassa alkaa kärsimään tilanteesta.

Mitä olen tähän mennessä löytänyt tietoa rasvan nopeudesta päätyä energiaksi, se on kovin yksilöllistä ja aineenvaihdunnan nopeudesta kiinni. Rasva ON hitaammin energiaksi hyödynnettävää kuin hiilihydraatit. Kuitenkin on myös niin että keho on koulutettavissa tehokkaammaksi tässäkin tehtävässä. Valitettavasti se ottaa aikaa - ja kovilla urheilijoilla on tunnetusti kiire parempiin tuloksiin joten maailmanlaajuisestikin ne urheilijat jotka ovat tähän ryhtyneet, ovat vähälukuisia, joskaan ei olemattomia. Rasvanpoltto energiaksi voidaan kaksinkertaistaa 12 viikon treenijakson aikana alkuperäisestä. Osaltaan aineenvaihdunta nopeutuu kehon huomatessa että rasva on pääasiallinen polttoaine ja tästä syystä tehostaa rasvan hyödyntämistä entistä nopeammin. Toisaalta hapenotto kyky paranee, sillä rasvan muuttaminen energiaksi vaatii happea. Kulkevat siis käsi kädessä. Oma vaikutuksensa on sitten myös ketoaineilla joita hyödynnetään, mm aivojen ja sydämen osalta.

Tutkimani tiedon perusteella, moni urheilija päätyykin siihen että ennen treeniä tankataan hiilihydraatteja se arvioitu määrä kuin uskotaan edessä olevaan treeniin kuluvan. Ja tämä varmaan toimiikin, ajatellen että treenatessa käytetään kahdessa tunnissa ne hiilihydraatit jotka sitä varten on tankattu ja loptu 22 tuntia vuorokaudessa ei anneta keholle muuta vaihtoehto kuin rasvan polttaminen. Tutkin vielä asiaa enemmänkin että löytäisin tähän selvemmän mallin miten kannattaisi toimia, on sen verran kiinnostava aihe.

_________________
» Koltta karppaa - blogi
» Koltta karppaa - reseptit
» Koltta karppaa - FaceBook


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-09-27 18:28:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 638
Kiitos, Koltta, erittäin hienosta selvityksestä. Olen tosiaan jo tasan viisi vuotta ollut ns. rasvapolttoisella. Neljä vuotta erittäin onnistuneesti harrastanut voimailua lähes pelkillä rasvoilla ja protskuilla (ja ylettömillä määrillä kasviksia). Matalatehoisessa treenissä (kuten voimaharjoittelu 3-5 toistomäärillä) rasva toimii erittäin hyvin (kookosöljy jopa todella hyvin). Sitten tuli vaikeuksia kun aloitin jääkiekon harrastamisen näin vanhoilla päivillä. Siinä mennään 2 minuuttia täysillä ja 1-2 min. lepoa.

Yritin rasvoilla mennä kuten tähän asti. Aamun tunnin treenin jaksoi joten kuten mutta koko päivä olin aivan rättiväsynyt. Sitten yritin lisätä aamiaiseen (pari tuntia ennen treeniä) myös hiilareita ja ottaa hiilarilisää heti treenin jälkeen. Meno parani vähän mutta olo koko päivän oli lähes sama. Nyt olen kokeillut karpille aika runsaan hiilarilisän syöntiä illalla ennen nukkumaan menoa (riisipuuroa n. 100 grammasta valkoista riisiä keitettynä 5 dl täysmaitoa).

Aamulla otan vain pienen drinksun heraproteiinia ja fazerin sinistä muutaman rivin juuri ennen treeniä. Treenin jälkeen hera+hiilari (n 30 g) drinksu. Täytyy sanoa, että vaikka ns. tyhjällä vatsalla urheilu arvelutti (mun kun pitää heti herättyä yleensä saada kunnon aamiainen) on itse treeni sujunut erittäin hyvin ja ennen kaikkea olo päivän aikana ollut mainio vaikka lyön hiilarihanat aika lailla täysin kiinni lopun päivää. Treeneissä myös hyvä tyhjä olo vatsassa verrattuna siihen oloon kun oli vetänyt kermasatsin pari tuntia ennen. Ainoa vaikeus on nukkuminen iso satsi riisipuuroa masussa.

Näillä mennään nyt.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-02 17:20:41 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-07-05 15:54:59
Viestit: 58
Paikkakunta: Hollola
itsellä toimii tällainen systeemi jos aamulla rankat treenit edessä ja jos treeni alkaa vaikka klo 7.00 niin 2tuntia ennen treeniä tankkaan noin 50g hiilaria esim, keitän basmatiriisiä 80g/kuivapaino ja sekoitan joukkoon 15g esim neitsyt oliiviöljyä ja ripauksen suolaa joukkoon, jostain luin artikkelin(tais olla Martin Berkham) että kun hiilarin yhteydessä otetaan rasvaa niin se ikäänkuin pakottaa hiilihydraatit latautumaan lihaksiin ja jaksaa sen treenin vetää ilman ongelmia, ja jos hikoilee vielä treenissä kovasti niin siihen juomaveteen olisi hyvä sekoittaa jodioitua merisuolaa suhteessa 2g suolaa/litra vettä. Välittömästi treenin jälkeen palkkari esim 20-30g heraa ja loppupäivän vedän lähes ilman hiilareita, ja tällä systeemillä olen nyt pudottanut rasvaprossani puolessa vuodessa suunnilleen 28%, nyt 9-10%.
Ja toi Koltan analysointi on kyllä hyvä postaus.

_________________
- Mikään työ ei ole tehty, ennenkuin lihava mies on poistunut rakennuksesta.-


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-11-14 12:55:17 
Poissa
Villasukkakarppi
Villasukkakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-03 20:39:22
Viestit: 4729
Kiitos Koltta! Tämä auttoi minua ymmärtämään sen mitä olen käytännössä ja tehnytkin :) ja olen yrittänyt kerran kaksi viikossa tehdä aamuaerobiseneli kunnon lenkin. Ja se aina tyhjällä vatsalla.


Toki mun syömiset nyt on aika ketoa normistikkin joten keho ei saa turhia hiilareita, mutta silti tuo selvensi asiaa.

_________________
Mun ei täydy vaan mä saan! -Ela
My ideal weight is Benedict Cumberbatch on top of me.

Päikky. viewtopic.php?f=81&t=80817


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)