karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-04-04 11:33:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-10-01 12:09:59 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-08-07 19:44:07
Viestit: 22
Tuo kolmen kilon pakkaus tosiaan on aika reilu. Täytyy katsella tässä että josko laittaisi tilaukseen. Kokeilin jollain laskurilla kyllä arvioida proteiininsaantia ja ilmeisesti sitä tulee normiruuastakin aika kivasti (kananmunat, pähkinät ja liha maistuu) joten pitää vähän miettiä vielä tuota. Voi olla riskinä että ylittyy tuo tarve jos noita pirtelöitä käyttäisi usein. Toisaalta ei kai noita lepopäivinä tarvitsekaan käyttää. En tosiaan haluaisi sitä yliannostustakaan saada etteivät ne muutu hiilareiksi kun niitä tässä olisi tarkoitus mahdollisimman paljon välttää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-01 14:35:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Joo, ei pidä likaa prodea nauttia, tosin ei aavistustakaan kuinka paljon liikaa on liikaa; kun tarpeen sanotaan olevan niinkin suurella vaihteluvälillä kuin 0,5 - 2 g / painokilo päivässä, niin mistä sen oman tarpeen sitten oikein tietää? Vastaus tähän on luultavasti kehonkoostumusmittaus ja siitä nähty lihaksiston osuus, eli suhteessa paljon lihaksia tarkoittaisi suurempaa proteiinintarvetta. Omia kehonkoostumuslukemiani ei ole mitattu, mutta siksi juuri halusin omaa prodensaantiani nostaa, kun tuppasi jäämään sinne alakanttiin vaikka lihaksisto on naiselle silmämääräisestikin aika hulppean kokoinen. Nyt olen varmaan päässyt johonkin 1-1,5 g /painokilo päivässä, mutta sekin vaihtelee varmaan päivittäin, niinkuin hyvä onkin; kroppa tykkää yleensä siitä ettei aina kaikki tapahdu samalla tavoin joka päivä. En osaa sanoa hiilariksi muuttumisesta kun en ole karppaamalla koskaan laihduttanut eikä ole sokeri/insuliiniherkkyyttä, mutta sen voin kertoa että lihasten laatu on parantunut vaikka ne eivät yhtään entistä nopeammin kasvakaan; ovat jotenkin kovemmat ja jämäkämmät jännittäessä kuin ennen.

Se linkittämäni heraproteiini kyllä tuntuu vaikuttavan jaksamiseenkin selvästi (ehkä juurikin se BCAA josta mitokondriot tykkäävät), joten jos minulla tuntuisi menevän ylärajoille/liikaa prodea, niin treenipäivinä vähentäisin mieluummin jostain muusta kuin siitä heraprodejauheesta.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-01 15:45:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Hmm... Tuo heraprodejauhe voisi kyllä olla fiksu hankinta itsellekin. :-k En tosin laihduta, vaan tarkoitus olisi päästä tästä sairasloman jälkeisestä mikkihiiri-käsi-rimppakinttu -kropasta eroon fiksuilla syömisillä ja liikkumisilla. Liikuntamutoina vähän milloin mitäkin useampana päivänä viikossa. Nyt olen ottanut mukaan myös pientä painotreeniä. Uskoisin, että kroppa tarvitsee ihan yksinkertaisesti enemmän enrgiaa varsinkin treenailupäivinä, niin herasta, kermasta/täysmaidosta tehty pirtelö kera pakkasessa olevien marjojen voisi olla kiva ja helppo energialisä.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-01 22:12:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-12-22 13:55:30
Viestit: 420
Paikkakunta: pirkanmaa
Mä huomasin ainakin, että kun nyt syksyllä aloitin pitkästä aikaan (minkäänlaisen) liikkumisen niin palautuminen oli huonoa normi karppisapuskalla (ei olisi varmaan ollut VT:lläkään sen kummempaa). Ostin sitten heraproteiinijauhetta ja kas kun ei olleetkaan enään viikkoa lihaksen kipeänä kuntosalin tai kahvakuulailun jälkeen. Täysmaitoon teen drinksun, noin 30g jauhetta ja pari desiä maitoa. Jos menen vielä esim kuntosalin jälkeen uimaan niin olen ottanut siinä välissä tuon juoman ja viimeksi meni banaani lisäksi. Kunnon ruoka ei tahdo maistua treenaamisen jälkeen moneen tuntiin. Tosin mun laihtuminen on nyt jäissä nukkumisongelmien takia enkä tiedä onko prodellakin ollut vaikutusta painon jumitukseen/hienoiseen nousuun. En kylläkään ole kuin 1-2 kertaa viikossa kulauttanut tuon annoksen alas, joten en oikein usko, että vaikuttaisi kovasti painoon. Voihan niitä lihaksiakin tietysti olla tullut sen verran, ettei ole paino hetkeen laskenut :lol: .


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-09 12:20:06 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-08-07 19:44:07
Viestit: 22
Minäkin olen tässä päätymässä nyt siihen ratkaisuun, että eiköhän tuo heraproteiini lähde hankintaan. Olen vähän arkaillut sitä kun mietin että tarvitseeko tuota. Olen tässä viikon ajan tehnyt jotain perus kotijumppaa ja myös aerobicia kokeillut. Kahvakuulakin kotoa löytyy ja otin sen taas käyttöön, mutta tuo se kyllä pahinta myrkkyä lihaksille lähinnä siinä mielessä, että viikon ovat olleet paikat kipeinä ja minkään muun tekeminen onkin sitten paljon vaikeampaa. Eilenkin piti pyöräillessä hidastaa tahtia kun tuntui että poltteli. Ilmeisesti huono palautuminen johtuu liian vähästä proteiinista? Olen kyllä lihaa ja kananmuniakin koittanut syödä ihan nuukailematta mutta tuntuu, ettei sitä silti tule tarpeeksi. Toisaalta enhän syökään kuin kolmesti päivässä tällä hetkellä ja iltapala ei kyllä mahda proteiinin lähteitä sisältää. Ja kyllä venyttelen myös aina liikunnan jälkeen, mutta ei sekään ole ratkaissut tätä ongelmaa. Turhauttavaa jos ei pysty tekemään asioita kunnolla siksi että paikkoihin koskee. :( Jospa sitä siis lähtisi kokeilemaan tuota proteiinia ja jännittää samalla etteivät määrät mene yli.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-10 13:43:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
^^Entäs miten on magnesiumin laita? Myös pieni hiilien nosto voi nopeuttaa palautumista. Tai sen rasvan. Tai yleensäkin ruoasta saadun energian määrä, eli myös ihan yksinkertaisesti kannattaa kokeilla enemmän syömistä. :lol:

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-10 21:32:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-12-22 13:55:30
Viestit: 420
Paikkakunta: pirkanmaa
Mäkin ostin vähän aikaa sitten magnesiumSITRAATTIA kun olin siihen asti jotain marketin purutabletteja ottanut satunnaisesti. Nyt olen ottanut joka ilta 400mg tuota Mg-sitraattia ihan jo nukkumistakin parantamaan. Varmasti sekin on auttanut palautumisessa. Tosin tuon heraproteiinin aloitin vähän aikaisemmin kuin Mg:n ja tuntui kyllä auttavan sekin yksistään palautumiseen. Hiilareita mä olen liikuntapäivinä syönyt enemmän ja muina päivinä pitänyt tiukempaa linjaa. Esim olen vetäissyt aamupalalla riisipuuroa/kaurapuuroa parin kananmunan lisäksi ja treenin jälkeen ottanut banskua tai omenaa. En ole rohjennut treenata vielä ihan "keto"hiilareilla. Mahtaisko tämä kroppa toimia :?: . Jollain kuulailukerralla tosin oli kovin vetämätön olo ja silloin en ollut syönyt ylimääräisiä hiilareita samana päivänä, tai sitten oli saattanut kyllä jäädä muutenkin syöminen huonommalle sinä päivänä. Onhan tämä tällaista säätämistä kun sohvaerunana on enimmäkseen aiemmin tottunut olemaan. Liikkuminen jo sinänsä näin säännöllisesti ja "usein" ( =pari kertaa viikossa) on ollut iso muutos entiseen, saati kun ruokavaliokin on muuttunut aika radikaalisti. En tosin aloittanut liikkumista kuin vasta noin 6kk karppauksen aloittamisen jälkeen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-17 13:22:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-08-07 19:44:07
Viestit: 22
oulaliina kirjoitti:
^^Entäs miten on magnesiumin laita? Myös pieni hiilien nosto voi nopeuttaa palautumista. Tai sen rasvan. Tai yleensäkin ruoasta saadun energian määrä, eli myös ihan yksinkertaisesti kannattaa kokeilla enemmän syömistä. :lol:


Suonenvetoja ei ainakaan ole ollut, tosin ei kai se ainoa merkki olekaan magnesiumin puutteesta. Huomasin kuitenkin nyt tuota heraprodejauhea käytettyäni että palautuminen oli paljon nopeampaa ja ne vähäisetkin polttelut seuraavana päivänä olivat pienen pieni murto-osa siitä mitä ennen on ollut. Ei siis vienyt toimintakykyä täysin. :D Rasvan määrän olen pyrkinyt pitämään samana ja vähän nostamaankin (pirulauta kun sen voinkin kanssa on edelleen niin nuuka ja arka).

Polttaako heti heräämisen jälkeen suoritettu liikunta enemmän kaloreita kuin päivällä? Kysymys on huonosti muotoiltu, mutta tarkoitan sellaista ettei syö edes aamupalaa ennen liikkumista. Olen aina vain ihmetellyt sitä kun jotkut käyvät vaikka aamulenkillä eivätkä syö minkäänlaista aamiaistakaan ennen sitä. Pesisleirillä meilläkin oli kyllä tapa että aamulenkki tehtiin ennen aamiaista, koska täydellä mahalla olisi ollut aika ikävä pelata. :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-17 13:31:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ymmärtääkseni rasvanpolttoon vaikuttaa ennen kaikkea ateriavälien pituus, ihan siitä liikunnasta riippumatta. Aina kun ei syö niin rasva palaa, myös yöllä nukkuessa. Aterian jälkeinen eli postprandiaalinen tila kestää 2-3 tuntia ja sen jälkeen alkaa rasva taas palaa. Ateriaväli siis tärkeämpi kuin liikunnan määrä tai laatu. Ja mitä rasvaisempi ruoka ja vähemmillä hiilihydraateilla, sitä pidempiä ne ruokavälit voivat olla ilman kurjaa oloa ja nälkää, eli sitä pidempi on se ajanjakso jonka rasvaa palaa.

Liikunta toimii ennen kaikkea lihasten kasvattamiseen ja yleiseen kiinteytymiseen, rasvanpoltossa olennaisempaa ovat ne syömiset ja niiden tiheys.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-23 11:00:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-08-07 19:44:07
Viestit: 22
Toisinsyöjä kirjoitti:
Ymmärtääkseni rasvanpolttoon vaikuttaa ennen kaikkea ateriavälien pituus, ihan siitä liikunnasta riippumatta. Aina kun ei syö niin rasva palaa, myös yöllä nukkuessa. Aterian jälkeinen eli postprandiaalinen tila kestää 2-3 tuntia ja sen jälkeen alkaa rasva taas palaa. Ateriaväli siis tärkeämpi kuin liikunnan määrä tai laatu. Ja mitä rasvaisempi ruoka ja vähemmillä hiilihydraateilla, sitä pidempiä ne ruokavälit voivat olla ilman kurjaa oloa ja nälkää, eli sitä pidempi on se ajanjakso jonka rasvaa palaa.

Liikunta toimii ennen kaikkea lihasten kasvattamiseen ja yleiseen kiinteytymiseen, rasvanpoltossa olennaisempaa ovat ne syömiset ja niiden tiheys.


Jes, kiitoksia vastauksesta! Taisi tulla tehtyä liian vähärasvaista ruokaa nyt viimeksi kun nälkä meinaa vaivata liian aikaisin. :/ Olisi ehkä pitänyt paistaa jauheliha voin kera kun tein italianpataa (ilman spagettia tietenkin). Mutta hyvä tietää tämä niin voi taas väittää vastaan jos joku inttää ettei tässä touhussa ole mitään järkeä. :D Itse tosin olen ruvennut kyllä jumppaamaan ihan aamuisinkin kun ei tässä työttömänä ole muutakaan tekemistä, mutta hyvä tietää ettei homma kaadu siihen jos tässä hyvin käy eikä jumpille ole aikaa aamuisin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-24 17:56:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 638
Täällä on ollutkin hyviä neuvoja jo. Hyvä on pitää perusasia mielessä eli liikunnan taso ja teho. Mikäli liikutaan matalalla sykkeellä ja vahvasti aerobisella alueella, rasva käy erittäin hyvin polttoaineeksi (oli sitten syötyä tai omasta takaa). Liikunnan tehon noustessa nousee myös tarve hiilareille. Kun mennään ihan maksimeilla mennään myös kokonaan hiilareilla. Nämä eri polttoaineiden rajat on tietysti sitten ihan yksilöllisiä.

Muun muassa monet rasvapolttoiseksi totutelleet maratoonarit pystyvät hyvin juoksemaan maratonin (ja vielä pidempään) ilman hiilaritankkausta. Heillä toki niin hyvä kunto, että pulssi ei matkalla kohoa paljon yli 120/minuutti. Kokevat sen jopa vapauttavaksi kun ei tarvitse juoksun aikana jatkuvasti tankata hiilarijuomaa ja pelätä vatsaongelmia.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-10-25 08:26:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Itse olen tämän ketjun inoittamana viime aikoina paljonkin pohtinut syömisten rytmittämistä liikuntapäivinä. Ihanteellisin rytmi tuntuu olevan jokseenkin Toisisyöjän systeemiä mukaileva. Eli aamusta kuppi kahvia kermalla ja hiilarilisänä pari palaa vähemmän tummaa suklaata. Noin tuntuu liikkuminen kulkevan erinomaisesti. Liikkumisten jälkeen sitten tuhti aamiainen (yleensä munia, rasvaa ja juustoa jossain muodossa)

Seuraava ateria sitten ns. päivällinen ja illalla vielä iltapala. Mutta asia, jota olen pohdiskellut on se, että joku herapirtelö tuohon iltaan voisi olla hyvä prodelisä, koska seuraavana aamuna liikkumispäivien jälkeen on aivan tajuton nälkä. :shock: Ja siis en tosiaan usko ongelman olevan liikkumispäivän vääränlaisissa makrosuhteissa. Oma hyvin epätieteellinen teoriani on, että kroppa syöpöttelee tarjolla olevan enrgian palautuessaan liikunnasta ja siksi huutaa ruokaa aamusta.

Tosin tämä on hieman OT:tä itse ketjun varsinaisen aiheen kanssa, koska itselläni ei ole minkäänlaista tavoitetta laihtua, vaan painoa pitäisi pikemminkin saada ylös. Mutta ajttelin nyt raapustella tämän, kun täällä on niin hyvää keskustelua aiheeseen liittyen käyty.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)