karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-04-04 08:47:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sopiva määrä liikuntaa?
ViestiLähetetty: 2013-03-01 13:35:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-13 16:23:44
Viestit: 716
Minulla jäi päälle 4-6 kertaa viikossa 1,5h punttisalitreenejä. En tiedä oliko syynä jokin kaavamaisuus (pakko mennä salille), ketoosin aikaansaama euforia (energiaa riittää vaikka muille jakaa) vai hurahtaminen adrenaliiniin, mutta parin kuukauden jälkeen hikoilin yöt "ylikunnossa" enkä saanut nukuttua kunnolla. Paino ei tippunut millään vaikka ruokavalio oli alienerginen (nestetasapainosta riippuen painovaihtelua oli 1-2 kg).

Sitten kun menin etelään tarkoituksena sukellella, satuin loukkaamaan itseäni niin, että lojuin käytännössä 2 viikkoa aurinkotuolissa syöden 3 kertaa päivässä seisovasta pöydästä (lähes karpisti) ja kohtuullisesti daiqureita nautiskellen. Palattuani kotiin olin hämmästynyt kun paino oli tippunut yli 5 kiloa löhöillessäni! Ilmeisesti minun tapauksessani sellainen liikunta, joka tuottaa stressihormoneita liikaa, on siis laihdutuksen kannalta pahaksi. Ongelmana on tässä se, etten tunnista itsessäni sopivaa liikunnallista tasoa. Tiedän, että syljestä voitaisiin mitata kortisolitasoja ja sykevaihteluita, mutta sellainen ei oikein tule kysymykseen pidemmällä aikavälillä (ainakaan niin kauan kunnes halpa kotikäyttöön tarkoitettu kortisolimittari tulee markkinoille). Miten Te kuuntelette kehoanne? Mitä tuntemuksia teillä on kropassa silloin jos olette liikkuneet liikaa (tai liian vähän)?

Glukokortikoideista esimerkiksi http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22556149.

_________________
Tuurilla täällä mennään-elämä on bakterologiaa.
+ fruktoosi on myrkkyä
+ teollisesti GMO:lla tuotetut entsyymit saavat sinut syömään roskaa - niitä ei mainita tuoteselosteessakaan
+ stressi tappaa varmemmin kuin huono ruoka (kiitos THL stressistä)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-01 14:20:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ensin vähän taustoja:
Yksi liikunnasta sangen innostunut kaverini (4000 km pyöräilyä vuodessa) kertoi törmänneensä netissä artikkeliin, jossa kerrottiin että kroppa ei tykkää jos asiat ovat aivan liian säännöllisiä: Jos treenaa aina yhtä paljon samaan aikaan samoina päivinä, jos ruoka-ajat ja määrät ovat aina tismalleen samat jne. (Nukkuminen taitaa olla se ainoa, missä kroppa haluaa suht vakioitua meininkiä.)

Järkeenkäypää: Jos se metsästäjä-keräilijäheimo ajoi lauman villieläimiä kalliolta alas, niin ensin oli se työ ja sitten hirmuinen kiire kuivata ja savustaa lihaa, sekä käsitellä nahkoja, mutta sen jälkeen sitten ei tarvinnutkaan 'tehdä töitä' jokuseenkaan aikaan. Eli se liikunnan/rasituksen määrä ei takuulla ollut luonnontilassa jatkuvasti sama ja tasainen. Ainiin muuten, metsästäjä-keräilijän työpäivän pituus on noin 3,5 tuntia. :D Siinä ajassa sekä metsästetään/keräillään, että tehdään tarvekalut jne. Eikä sekään tuntimäärä takuulla jakaudu tasaisesti, vaan välillä tehdään vaikka vikko hommia hullun lailla ja sitten vain elbataan niin kauan kuin voidaan. Hyötyliikuntaa on takuulla metsästäjä-keräilijöillä enemmän kuin modernilla kaupunki-asukilla, mutta työpäivän pituus vain puolet nykyisestä. (Tuntimäärä nousi välittömästi maanviljelyksen alettua kaksin-kolminkertaiseksi...)

Että jos käyt vaikka normaaleissa päivätöissä ja lisäksi sitten 4-6 krt/vko punttisalilla, siinä on jo enemmän kaikkea, kuin mihin lajimme siellä luonnontilassa on suunniteltu. Enkä nyt sano että enemmän nimenomaan liikuntaa, jos vaikka olet toimistotöissä, vaan yhteensä liikaa kaikkea ohjelmoitua ja liian vähän olemista. Liikuntahan on laihtumisen kannalta täysin toissijaista, terveellistä se kyllä on ja sen vuoksi kannustettavaa, mutta onpä tälläkin foorumilla porukkaa, joka on ensin laihduttanut pahimmat pois täysin onnistuneesti aivan ilman liikuntaa, kunnes vasta pudonnut paino ja sen myötä vähenneet fyysiset vaivat ovat helpottaneet niin, että sitä liikuntaa on ylipäätään pystynyt harrastamaan.

Sitten asiaan:
Kroppani ja minä tykkäämme nimenomaan epäsäännöllisestä treenaamisesta ja vaihtelevasta syömisestä. Nytkään en ole ehtinyt treeneihin (eräs budolaji) kuukauteen muiden kiireiden ja vähän laiskuudenkin vuoksi, mutta tänään alkaa ja sunnuntaina päättyy treenileiri joka sisältää noin 12 tuntia treenausta. Elelen juurikin epäsäännölliseen tyyliin, eli välillä ei viikkoihin muuta kuin arjen hyötyliikunta ja sitten taas välillä kokonaisia päiviä treenaten. Samoin syömisten määrä ja laatu vaihtelee suuresti vuodenaikojen ja fiilisten mukaan.

Niinpä minulla ei ole kokemusta ylikunnosta, mutta kortisolitärinän tunnistan ihan muista yhteyksistä, olen nimittäin liialla työnteolla ja harrastustoiminnalla yms. hankkinut tuossa vuosituhannen vaihteessa itselleni burnoutin ja sitä ennen tuli mentyä liian vähällä ruualla ja unella kuukausia, jolloin tuntemus tuli tutuksi:

Kutsun sitä nimenomaan kortisolitärinäksi, vaikka esim. käsi on niin vakaa että voisi kirurgisen operaation suorittaa (jos siis osaisi). Tunne on ikään kuin sellainen sisäinen värinä tai tärinä, joka tuntuu nimenomaan keskivartalon tienoilla ja selässä. Se on tuntemuksena sellainen hyvin aavistuksenomainen, ei mitään selkeää tärinää jota voisi tuntea vaikkapa laittamalla käden vatsalle tms, vaan vai tuntemus siitä, kuin keskikehossa olisi pieni värinä päällä koko ajan. Jonkin verran rytmihäiriöitä koin myös, se on ainoa 'klassisista' korkean kortisolin oireista joita itse silloin koin. (googlasin äsken ja muut eivät nappaa) Lisäksi koen unihalvaustiloja nukahtaessa jos minulla ovat kortisolit korkealla, siitä viimeistään tiedän että nyt on aika rauhoittaa menoa.

Jos muuten olet immunotyyppiä eli veriryhmää B - minä olen - olet erittäin altis korkeille kortisolitasoille, sillä immunotyyppi B erittää kortisolia herkemmin ja enemmän kuin muut immunotyypit. Toisaalta B:llä on muita tehokkaampi typpioksidikierto, mikä tarkoittaa sitä että erilaiset rentoutusharjoitukset ja visualisaatiot toimivat kehon rauhoittamiseksi helpommin kuin muilla.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-01 15:03:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-06-13 16:23:44
Viestit: 716
Toisinsyöjä kirjoitti:
Ensin vähän taustoja:
Ainiin muuten, metsästäjä-keräilijän työpäivän pituus on noin 3,5 tuntia. :D Siinä ajassa sekä metsästetään/keräillään, että tehdään tarvekalut jne. Eikä sekään tuntimäärä takuulla jakaudu tasaisesti, vaan välillä tehdään vaikka vikko hommia hullun lailla ja sitten vain elbataan niin kauan kuin voidaan. Hyötyliikuntaa on takuulla metsästäjä-keräilijöillä enemmän kuin modernilla kaupunki-asukilla, mutta työpäivän pituus vain puolet nykyisestä. (Tuntimäärä nousi välittömästi maanviljelyksen alettua kaksin-kolminkertaiseksi...)


Voipi olla, ettei Kataisen hallitus oikein pitäisi esityksestä, jossa työpäivän pituutta (saatika stressitasoa) lyhennettäisiin :P mutta faktaahan se on, että ennen etenkin talvella loikoiltiin ja kesällä kerättiin satoa talteen (siis lähihistoriassa). Ehkäpä terveimmät (myös mieleltään) ihmiset asuu edelleen maalla?

Toisinsyöjä kirjoitti:
Kroppani ja minä tykkäämme nimenomaan epäsäännöllisestä treenaamisesta ja vaihtelevasta syömisestä. Nytkään en ole ehtinyt treeneihin (eräs budolaji) kuukauteen muiden kiireiden ja vähän laiskuudenkin vuoksi, mutta tänään alkaa ja sunnuntaina päättyy treenileiri joka sisältää noin 12 tuntia treenausta. Elelen juurikin epäsäännölliseen tyyliin, eli välillä ei viikkoihin muuta kuin arjen hyötyliikunta ja sitten taas välillä kokonaisia päiviä treenaten. Samoin syömisten määrä ja laatu vaihtelee suuresti vuodenaikojen ja fiilisten mukaan.


Tässä on eräs ongelmistani: vaikka yritän tietoisesti vaihtaa ohjelmia (pitkät sarjat, lyhyet sarjat, eri lihasryhmät), tuppaan silti palaamaan siihen alkuperäiseen, jossa teen ristiin jalkoja/käsiä kuntopiiritekniikalla (esimerkiksi jalkaprässi + hauiskääntö yhdistelmä, kun pulssi menee alle 120, aloitan uuden sarjan).

Toisinsyöjä kirjoitti:
Lisäksi koen unihalvaustiloja nukahtaessa jos minulla ovat kortisolit korkealla, siitä viimeistään tiedän että nyt on aika rauhoittaa menoa.

Jos muuten olet immunotyyppiä eli veriryhmää B - minä olen - olet erittäin altis korkeille kortisolitasoille, sillä immunotyyppi B erittää kortisolia herkemmin ja enemmän kuin muut immunotyypit. Toisaalta B:llä on muita tehokkaampi typpioksidikierto, mikä tarkoittaa sitä että erilaiset rentoutusharjoitukset ja visualisaatiot toimivat kehon rauhoittamiseksi helpommin kuin muilla.



Univaikeudet ja tuo tärinäkin tuntuu tutulle (kädet tosin tärisee salitreeninkin jälkeen, etenkin kun vetää reilummin hauista/rintaa). Veriryhmältäni olen kyllä B, mutten ole koskaan ajatellut että veriryhmä korreloisi johonkin tällaiseen. Pitääkin paneutua aiheeseen. Kiitos vinkistä!

_________________
Tuurilla täällä mennään-elämä on bakterologiaa.
+ fruktoosi on myrkkyä
+ teollisesti GMO:lla tuotetut entsyymit saavat sinut syömään roskaa - niitä ei mainita tuoteselosteessakaan
+ stressi tappaa varmemmin kuin huono ruoka (kiitos THL stressistä)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-01 18:01:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2012-01-09 18:00:12
Viestit: 346
Itse olen keventänyt punttitreeniä viikoksi 3-6 viikon välein, vaikka kuinka hyvin treeni kulkisi, normaalisti 3-4,5 treeniä/viikko. Mukavampi löysätä ajoissa kuin ottaa takapakkia, kokemusta löytyy. Poliquinin artikkeleissa oli puristusvoiman heikkeneminen yhtenä ensimmäisistä liikatreenamisen oireista. Ja yleensäkin voimatasot/niiden kehitys, tarpeen mukaan yksittäisiä lihasryhmiä kevyemmin. Noissa supersarjoissa voisi olla tehokkaampaa tehdä vastavaikuttajia, 30-40% enemmän pystyy tekemään samassa ajassa kuin tehden ensiksi toisen ja sitten toisen lihasryhmän, en nyt muista tutkimuksen tekijää/nimeä. Toki perinteiset suorat sarjat ja voimaohjelmatkin paikallaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-20 07:09:19 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-28 08:03:39
Viestit: 1359
Mä pyrin liikkumaan 6pv/vkossa. Kaksi kertaa viikossa salitreeni läpi ja sohvaperunanjouoksukoulu n.jokatoinenpv. ja askelmittarin
kanssa kävelyjä joissa tulee yli 12000 askelta n.3 krt/vkossa. Olen vuosia liikkunut näin ja sopii mulle hyvin.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-20 18:52:43 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Varsinkin, jos on tavoitteellista liikuntaa (esim. jokin juoksutapahtuma tms) niin kannattaa hieman rytmittää kuormitusta viikoittain. Itse pyrin siihen, että joka 3. vko on kevyt viikko, eli silloin treenitunnit ovat puolet kovan viikon treenimäärästä.

Esim.

1. vko 8h 15min
2. vko 9h 30min (tavoite oli 10h, mutta....)
3. vko 4h 30min (tämä viikko, tosin on ylitetty jo 30 minsalla *ups*)

Itsellä hieman 3-vuorotyö sotkee viikkoaikataulua. Treenailen nyt kesäkuun 300 km:n maantiefillarillarikoitokseen sekä syyskuun puolimaraan (eka ollut tähtäimessä jo viime elokuusta lähtien ja tuo puolimara tuli kuvioihin pari viikkoa sitten).

Talvella hiihtoa/juoksua, salia sekä uintia (viimeisimmän aloitin tammikuussa). Nyt hiihto jäänyt ja juoksu jää taka-alalle fillaroinnin ottaessa suurimman ajan. Salia talvella 2-3 krt/vko, nyt vain kerta viikkoon.

Lepopäiviä tulee viikkoon yksi tai kaksi, kevyenä viikkona välillä jopa kolme. Normisti yksi treeni per päivä, välillä tulee kaksi.

Liksapäikyssäni lisää...

Tietenkin sopiva määrä liikunta on henkilökohtainen, riippuu pohjasta/taustasta, taustoista, mieltymyksistä jnejnejne.

Tsemiä liikkumisiin :smt023

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)