karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:08:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-09-20 16:55:03 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-11 16:32:04
Viestit: 2
Olen karpannut 2,5 vuotta ja minulla on alkanut olemaan "flimmereitä" eli sydämen rytmihäiriöitä. Johtuukohan karppauksesta? Onko muilla vastaavia kokemuksia?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-09-20 20:16:03 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Minulla ei ole omaa kokemusta, mutta kerro vähän tarkemmin, miten karppaat, jos joku osaisi neuvoa.
Olen kuullut, että toisille ei ihan matalat hiilarit sovi. Voivat aiheuttaa muljahtelua rinnassa. Mutta kerro lisää.

Edit: Tässä aiheesta jo keskusteltua:

Rytmihäiriöistä
viewtopic.php?f=14&t=61450&p=1504703&hilit=rytmih%C3%A4iri%C3%B6t#p1504703

viewtopic.php?f=13&t=61952&p=1534684&hilit=rytmih%C3%A4iri%C3%B6t#p1534684

Sydämentykytyksistä
viewtopic.php?f=13&t=61695&hilit=rytmih%C3%A4iri%C3%B6t

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-08 09:21:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-10-08 09:13:41
Viestit: 297
Mulla sama juttu. Lapsesta saakka on ollut sellaista sydämen väpätystä ajoittain, joskus joku lääkäri totesi että sydämessä on sivuääni mutta se on kuulemma vain kauneusvirhe. Nyt, kahden vuoden karppauksen aikana väpätys on muuttunut lähes päivittäiseksi eikä ole kovin mukavaa. Kerran sattui olemaan sykemittari päällä kun väpätys alkoi ja mittari nakutti yli 200! En ole varma pitäisikö tästä mennä lääkäriin vai onko vain kalliin vastaanottoajan tuhlausta? Mutta siis selvästi minullakin liittyy karppaukseen. Koitan pitää hiilarit alle 70 g/pvä, joten en ole mitenkään tiukka karppaaja. Hmmm..... :?:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-08 10:26:22 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
sikro kirjoitti:
"flimmereitä" eli sydämen rytmihäiriöitä.
Tarkoitatko oikeasti flimmeriä (eteisvärinää) vai palpitaatiota eli epämääräisiä lisälyöntejä, muljuilua, tykyttelyä yms. tuntemuksia. Itselläni hiilaritason lasku kyllä teettää viimeksimainittuja (kuten niin moni muukin asia itse asiassa: mikä tahansa stressi, väsymys, jännitys, kofeiini, nestehukka, niskajumi, planeettojen asento - muutamia mainitakseni :P ), mutta jos olet sen 2,5 v karpannut suht samaan tyyliin, niin tuskinpa niillä on yhteyttä.

Ja jos kysymys on jälkimmäisestä, niin kokemukseni mukaan lääkärille (ainakin arvauskeskukseen) meno on pelkkää ajanhukkaa. :roll: "Ei sussa mitään vikaa ole. Stressiä se vaan on." (En ota vastuuta siitä, jos aloittaja ei mene lääkäriin ja olisi pitänyt. :P )

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-08 11:08:22 
Poissa
luontokarppi
luontokarppi

Liittynyt: 2010-09-16 21:34:37
Viestit: 10408
Paikkakunta: tuppukylä
Samoilla linjoilla Siperian kanssa.Jos ihan oikeasti eteisvärinää niin ehdottomasti lääkäriin!!!Siinä vaan on sellainen pointti,että sitä ei välttis ihan itse osaa aina arvioida kumpaa on.Niitä muljahteluja,peräkkäisiä läpätyksiä,väliinjättöjä-pamauksia,on varmasti kaikilla.Magnesiumia,kaliumia,natrium, ym.niistä huolehtiminen voi tasoittaa.Jos stressiä tai itselle liian rankkaa liikuntaa,valvomista,alkoholia jne.voi kortisolit ja adrenaliinit aiheuttaa näitä viimeksi mainittuja.
Eteisvärinä voi varsinkin pitempään jatkuessaan aiheuttaa sydämeen kertyvän hyytymän ja tämä voi tehdä pahojaan siellä pumpussa,kulkeutua keuhkoihin tai aivoihin kuten kävi äidilläni :( Flimmeri todetaan ottamalla sydänfilmi.Todettuun flimmeriin usein aloitetaan marevan-hoito estolääkkeeksi hyytymien muodostumiselle.
Oli niin tai näin jos asia vaivaa niin lääkäriin :smt045

_________________
Ruoalla terveeksi!
LCHF


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-08 16:21:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-07-11 16:32:04
Viestit: 2
Minulla on oikeasti todettu eteisvärinä eli "flimmeri" taipumus viimeisen parin vuoden aikana.
Se on muutaman kerran käännetty ensiavussa lääkkeellä tai sähköisesti.
Eteisvärinä on todellakin vaarallinen tila ja se on tasaannutettava 48 tunnin kuluessa. Jos se jatkuu hoitamattomana yli 48 tuntia, niin sitten alkaa "rotanmyrkky" eli Marevan hoito kolmeksi viikoksi ja sitten yritetään saada rytmit kuntoon.
Minä olen nyt siinä vaiheessa, että syön Marevania ilmeisesti loppuikäni juuri sen veren hyytymisvaaran takia.
Minulla on nytkin flimmeri parast' aikaa päällä ja se saattaa kestää kymmenenkin päivää ennenkuin se itsestään tasaantuu. Nytkin meni sentään kaksi viikkoa ennenkuin flimmeri taas alkoi.
Lääkärin mukaan rytmiä ei kannata jatkuvasti palauttaa normaaliksi, koska se kuulemma rasittaa muuten normaalia sydäntä.
Luulen vaan, että ei "pumppuni" jatkuvista flimmereistäkään tykkää.
Tähän ei ole oikein lääkettä muuta kuin sykettä alentavia pillereitä, mutta se eivät kuitenkaan tehoa akuutissa tilanteessa.
Ablaatio eli katetroimalla suoritettava eteiskammion sähköisten oikoratojen polttaminen voisi tulla kysymykseen, mutta seuraan erään tuttavan kokemuksia ko. operaatiosta.

Tämä on harmillinen sairaus, mutta vielä harmillisempaa olisi, jos joudun jättämään tehokkaana pitämäni karppauksen.
En ole ketoosissa karpatessani, joten se ei liene kaikkein "krouvimpaa" lajia.
Minun on se vaan itselleni todistettava, onko syynä karppaamiseni, eli on lopetettava karppaus joksikin aikaa ja seurattava tilannetta.
Samalla kuitenkin vähennän stressiä jättämällä runsaita menemisiäni pienemmälle ja viinan kanssa ei ole voinutkaan läträtä Marevaninkaan takia.
Palaan asiaan tuonnempana. [-X


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-09 16:07:20 
Poissa
voinen
voinen

Liittynyt: 2011-07-01 11:44:20
Viestit: 5466
Paikkakunta: Pakastin
sikro kirjoitti:
Lääkärin mukaan rytmiä ei kannata jatkuvasti palauttaa normaaliksi, koska se kuulemma rasittaa muuten normaalia sydäntä.
[-X

Eräältä läheiseltäni on palautettu rytmi useita kertoja, mutta aina vaan tullu uusi värinä päälle. Käsittääkseni eivät enää edes yritä palauttaa, kun ei kuitenkaan pysy.

_________________
Uushullu

Kuuntelen Kroppaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-10-22 03:51:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2011-03-25 22:26:00
Viestit: 82
sikro kirjoitti:
Ablaatio eli katetroimalla suoritettava eteiskammion sähköisten oikoratojen polttaminen voisi tulla kysymykseen, mutta seuraan erään tuttavan kokemuksia ko. operaatiosta.


Suosittelen lämpimästi. Helpohko ja suht vaivaton operaatio noin kun sydän on kyseessä. Voit vaikka päästä lääkkeistä kokonaan eroon mikä olisi erittäin hienoa.

Mulla oli pari kolme vuotta enemmän tai vähemmän häiritseviä rytmihäiriötuntemuksia jo ennen kuin aloitin karppauksen ensimmäisen kerran. Kolme kuukautta karppauksen aloittamisen jälkeen mulla todettiin sekä flimmeri että flutteri. Jouduin syömään kourallisen lääkkeitä päivässä, jotta rytmit ja sykkeet pysyivät aisoissa. Reilun kuukauden kuluttua pääsin flimmeriablaatioon ja kontrollikäynnin yhteydessä pääsin eroon 80% lääkkeistä mukaan lukien Marevan ja Digoxin. Kontrollikäynnin aikoihin löysensin linjaa karppauksessa. Pari kuukautta tuosta lopetin käytännössä loppujenkin lääkkeiden säännöllisen syönnin ja otin vain tyyliin muutaman napin viikossa tarpeen mukaan eli kun oli edes lieviä tuntemuksia. (Mikä oli varmasti äärimmäisen typerää tehdä omin päin. :oops: ) Samalla eksyin hiilarimaahan pysyvästi. Puoli vuotta meni tuolla tavalla ihan kivasti rytmihäiriöiden suhteen. Nyt taas viimeiset pari kuukautta rytmihäiriötuntemuksia on esiintynyt käytännössä päivittäin toki lyhytkestoisina vaikka syön taas säännöllisesti lääkkeitä. Aloitin karppaamisen uudestaan 1,5 kuukautta sitten ja olen vaihtelevasti pysynyt erossa hiilareista. Saatan syödä viikon 20-30 g hh päivässä ja sitten saattaa tulla väliin 3-4 päivän putki 70-120 g hiilareilla. Sekä keskimäärin parin viikon välein kunnon hiilarimättöpäiviä jolloin ei lasketa makroja eikä kaloreita. Useamman matalan hh päivän jälkeen mielestäni rytmihäiriötuntemuksia on enemmän ja sitten kun syö reippaammin hiilareita tuntemukset jonkin verran vähenee. Tämmönen fiilis mulla on, mutta mitään kirjaa en ole pitänyt asiasta. Melkein vois kokeilla.

Paljon tekstiä, mutta en osaa sanoa mikä karppauksen osuus lopulta on rytmihäiriöihin. Ablaatiosta on nyt reilu vuosi ja tuntemuksia on nyt enemmän kuin vaikkapa kaksi kuukautta operaation jälkeen. Sydämessä on voinut tapahtua jotain minkä vuoksi lääkkeet ei enää pure riittävän hyvin. Lisäksi olen muutenkin sairastellut tänä vuonna paljon ja stressiä ollut myytäväksi asti mitkä myös voivat vaikuttaa asiaan. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että kyllä karppamisella jonkinmoinen rooli on minun rytmihäiriötuntemuksissa. Rooliin suuruutta vain on hyvin vaikea arvioida kun muitakin muuttujia on.

Kaikesta huolimatta yritän karpata jatkossakin, koska vatsani - ja siten myös minä - on onnellisempi ilman viljatuotteita ja perunaa. Ja ilmoittaa halukkuuteni flimmeriablaatioon oli mielestäni parhaita päätöksiä mitä tässä elämässä olen tehnyt.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)