karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:22:21

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-21 09:52:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-01-10 19:15:03
Viestit: 373
Heippa! Olen karppaillut aikaisemmin pidempäänkin. Raskausaikana palasin normaaliin ruokavalioon (paha raskauspahoinvointi jonka aikana oli syötävä mitä pystyi ja se ainoa oli melkein leipää).. Ja siitä se sitten jäi ja sillä tiellä olen edelleen kun aikaa on jo pari vuotta. Nyt olen ajatellut palata karppaamaan, koska mulla on paha refluktitauti joka aiheuttaa ongelmia kurkun ja ruokatorven alueelle, turvotusta ja limaisuutta kurkkuun jne. Sama ongelma oli silloin kun aikoinani aloitin karppauksen ja se jäi sitä myötä kokonaan ja sain lopetttua vahvat reseptilääkkeet jne. Olen itse ajatellut, että vilja voisi olla yksi ongelma ja sokeri tyietysti myös. Sokeria en juurikaan käytä kyllä nykyisinkään. Nykyinen ruokavalio on ns. urheilijan ruokavalio eli hiilarit n. 50%, prot 25 ja rasva 25. Syön "puhdasta " ruokaa eli en syö eineksiä enkä käytä juurikaan e-koodeja sisältäviä ruokia.

Mietityttää tosi paljon tämä urheiluun liittyvä asia, koska treenaan aika paljon. Käyn salilla nostamassa raskaita painoja 2-3 krt viikossa ja harrastan lisäksi HIIT-tyylisiä treenejä n. 2 krt viikossa. Tykkään tehdä myös salin jälkeen intervallitreenin esim kuntopyörällä. (rakastan sitä!)

Mietin että olisiko järkevämpää jättää vain viljat (ja sokeri kokonaan) ja kokeilla auttaako vai alkaisinko karppaamaan samalla tavalla kuin ennenkin.. Mutta mitäs mieltä olette te kokeneemmat, että onnistuuko vhh ja tälläinen urheilu? Ja jos onnistuu niin miten? Kiitos jo etukäteen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-21 09:54:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-01-10 19:15:03
Viestit: 373
Nyt siis tarvetta laihdutukseen ei ole vaan ihan terveyssyistä alkaisin taas karppaamaan. Aiemmin en siis harrastanut näin "raskasta" liikuntaa vaain lähinnä juoksua tasasykkeellä ja salillakin harjoittelu oli enemmän "aerobista" eli pienillä painoilla harjoittelua


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-21 09:58:08 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Vastaan aika tylsästi hyvään kysymykseesi, lue liikunta-osiota ja liikuntapäiväkirjoja. Löydät monen omia kokemuksia ja paljon keskustelua liikunnasta, laihdutuksesta, makroravinteista ja monesta muusta seikasta.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-21 10:03:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-01-10 19:15:03
Viestit: 373
Huomasin nyt että oli jo aika paljon keskustelua siitä että VHH ei sovi kovaa treenaavalle. :( Harmi kun ei ole aikaa lukea kaikkea ja vielä opetella ja sisäistää kun tuntuu että tämä ei ole niin yksinkertainen juttu..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-21 10:13:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Refluksjuttuihin: Itsellä on refluksityyppistä oirehtimista. Viljoista ja sokerista kannattaa ehdottomasti pysyä erossa. Kaikki muut ruokarajoitteet taitavat noissa refluksijutuissa olla sitten kovin henkilökohtaisia. Itse olen varovainen tumman suklaan, sipulin, runsaan kahvinjuonnin, happamien marjojen (kohtuulliset määrät ok) ja käristetyn ruoan kanssa. Hiilareissa suhtautumiseni on viljoja ja sokeria lukuunottamatta rento, ovat siellä jossain 70-100 g nurkilla. Tämä tuntuu optimaalisimmalta systeemiltä.

Liikuntajuttuihin: Sanoisin, että kovaa treenatessa hyvänä perussääntönä toimii, että hiilet treenipäivinä siellä 100 g nurkilla. Muina päivinä sitten vähän alemmilla hiilillä, esim. 50-70. Kaiken maailman syklityksestä yms. löytyy tosiaan lisää noista päikyistä ja liikuntaosion topiceista.

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-23 18:32:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Greeta, VHH tosiaan sopii kovaakin liikkuvalle jos et nyt ihan päivittäin vedä kovalla intentiseetillä. Sun pitää vain mitoittaa hiilarit vastaamaan kova tempoista liikuntasuoritusta. Itse pelaan jäkistä jossa 1-1,5 tunnin vuorolla keskisyke on yli 160. Näitä tulee 2-3 viikossa. Niihin tankkaan hiilareita suorituksen tarpeen mukaan.

Esimerkki: tunnin vuorolla sykemittarin mukaan kulutan n. 1200 kilokaloria. Kun syke liikkuu lähinnä 70-100% alueella maksimista 1200 kalorista hiilarien osuus on n. 70-80%. Eli tankkaan siis 150-200 grammaa hiilaria 3-4 tuntia ennen suoritusta (tai edellisenä iltana jos on heti aamulla vuoro) ja otan suorituksen jälkeen kevyen palkkarin (25 g dekstroosia). Sitten taas lepopäivät vedän melko hiilettömästi (20-40 g/päivä). Tankkaushiilarit itse otan kunnon kattilallisesta riisipuuroa.

Tämä takaa myös sen, että aineenvaihdunta pysyy korkealla koko ajan vaikka hiilettömät lepopäivät olisivatkin matalilla kaloreilla. Itse asiassa olen laihtunut ihan huomaamattani 4-5 kiloa.

Reipas


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-24 09:07:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-01-10 19:15:03
Viestit: 373
Kiitos vinkeistä oulaliin ja reipas. :) riisi taitanee olla hyvä tankkausruoka, kun moni sitä käyttää. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-08-25 05:36:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
Unohda nuo Reippaan antamat älyttömät hiilarimäärät, niitä et tarvitse. Ja sitäpaitsi, hiilaria ei pysty tankkaamaan mihinkään, sillä kehossa ei ole tämmöistä paikkaa... syöt vain runsasrasvaisen aterian vähän ennen treeniä, miin kyllä jaksaa...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Vs: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-09-04 23:55:50 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-05-09 01:36:30
Viestit: 65
Peksu kirjoitti:
Unohda nuo Reippaan antamat älyttömät hiilarimäärät, niitä et tarvitse. Ja sitäpaitsi, hiilaria ei pysty tankkaamaan mihinkään, sillä kehossa ei ole tämmöistä paikkaa... syöt vain runsasrasvaisen aterian vähän ennen treeniä, miin kyllä jaksaa...

Älä naurata.

Kaikki hiilihydraatit, joita elimistö ei heti pysty käyttämään hyväkseen, varastoituvat glykogeenina. Kehossa on kaksi paikkaa, johon glykogeeni voi varastoitua: maksa ja lihakset.

Aivot pystyvät käyttämään hyväkseen ainoastaan maksan glykogeenia. Maksa kykenee varastoimaan vain noin 60-90 grammaa.

Normaalikokoinen ihminen kykenee varastoimaan glykogeenia lihaksiin noin 300-400 grammaa. Lihaksiin varastoitu glykogeeni ei sovi aivojen energianlähteeksi, vaan menee käyttöön esim. liikunnan yhteydessä.

Kovat, korkea sykkeiset treenit ja vähät hiilarit eivät sovi yhteen. Se on todistettu jo vuosia sitten.

Eli treeni päivinä tankkaa hiilaria kuten yllä neuvottin, mutta hiilarit mielellään hyvistä lähteistä, kuten täysjyvä tuotteista. Itsellä esimerkiksi karkin kaltaisen nopean hiilihydraatin aiheuttama insuliinipiikki aiheuttaa väsymyksen joka jopa haittaa itse treeniä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Vs: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-09-05 13:04:30 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
Samppa919 kirjoitti:
Kovat, korkea sykkeiset treenit ja vähät hiilarit eivät sovi yhteen. Se on todistettu jo vuosia sitten.

Eli treeni päivinä tankkaa hiilaria kuten yllä neuvottin, mutta hiilarit mielellään hyvistä lähteistä, kuten täysjyvä tuotteista. Itsellä esimerkiksi karkin kaltaisen nopean hiilihydraatin aiheuttama insuliinipiikki aiheuttaa väsymyksen joka jopa haittaa itse treeniä.


Olen huomannut ihan saman itselläni. Tosi vähillä hiilareilla eläessäni suklaa sopi ihan hyvin nopeaksi piristykseksi, sen kanssa piti olla tarkkana ettei syönyt liikaa.

Nykyisin suosin noita hyvien hiilarilähteiden käyttöä gluteenia kuitenkin vältellen, joten riisiä ja vihanneksia kitusiin jos haluaa treenata kunnolla.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-09-05 13:58:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Täällä tulikin Peksun heittoon jo hyviä vastauksia. Peksu ei taida itse harrastaa kovaa liikuntaa. Kun sitä teet ymmärrät mitä ajan takaa. Voimailutreenit menee hyvin rasvan voimalla mutta kun liikunnan intensiteetti nousee nousee myös hiilarien tarve.

Hiilareissa itse suosittelen riisiä. Se on elimistölle kuitenkin vaivaton ja turvallinen tapa saada hiilareita. Otan vitamiinit ja hivenaineet muista ravinnetiheämmistä ruuista (kuten kananmunat). Täysjyvässä, hedelmissä...kaikissa omat huonot puolensa.

Täytyy kyllä sanoa, että ideaalista olisi jos hiilaritankkausta ei tarvitsisi tehdä. Niin huono olo tankkauksesta tulee.

Ps. Jos haluaa välillä helpottaa tankkausta niin Vitargo-hiilarilisä on ykkönen. Imeytyy hyvin ja tasaisesti eikä tule vatsaoireita (kuten maltossa). Sitten en taas tiedä miten terveellistä kyseinen tehtaassa tuotettu aine on elimistölle

Reipas


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-09-05 14:21:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jaa, minä taas suosittelisin perunaa tai tummaa suklaata, sillä riisissä on vehnänalkion agglutiniinia, joka on tunnettu insuliini-imitaattori ja muutenkin ei niin kiva kaveri ihmiselimistössä.

Vähänhän sitä siinä on verrattuna gluteeniviljoihin - nimestään huolimatta sitä on niissä kaikissa - mutta onpa kuitenkin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-09-05 20:05:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Kiitos, toisinsyöjä, tämä oli uutta tietoa minulle. Nopealla googlatuksella näyttäisi agglutiniinia olevan riisin lisäksi myös perunassa ja tomaatissa. Täytyypä kokeilla välillä ihan pelkällä suklaalla.

Reipas


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Treenit ja karppaus
ViestiLähetetty: 2014-09-08 14:35:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-07-26 15:21:14
Viestit: 1634
Itse suosin bataattia. ;)

_________________
<3 Kookosöljy
Iherbin alekoodi uusille tilaajille IRI825 ;)
Pilkettä-blogi


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)