karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-09-21 07:35:51

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-09-23 00:28:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aina se liikunta ei vaan kaikilta onnistu, niin hyvä asia kun se onkin.

Vajaa vuosi sitten tehtiin lonkkaleikkaus, ja laitettiin proteesi. Ja se leikkaus ei oikein onnistunut.

Tiedän kolme ihmistä joille on tehty sama leikkaus, ja se on onnistunut ihan hyvin. Itsellä on ollut epäonnea ja
vaikka leikkaus tehtiin viime vuoden marrakasuussa, tarvitsen vielä apuvälineitä, että pääsen ollenkaan ulkona liikkumaan.

Miten Karppaaminen onnistuu näin, siis tässä tilanteessa koska rasvan polttamiseen tarvitsee liikuntaa!?

Koska olen aloittanut tämän karpaamisen vasta alkukesästä, olen niin uusi, että en oikein osaa vielä edes tehdä kaikista asiosita kysymyksiä? Välillä tuntuu, että tämä meen eteenpäin vaihe vaiheelta, että kun saa uutta tietoa taas vähän aikaa menee hyvin.

Tulikohan tämä viesti väärään osioon, koska olen oikeastaan aloittelija karppaamisessa?

http://karppaus.barnochvuxen.com/#home

ViestiLähetetty: 2011-09-23 00:43:34 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Ei se liikunta ole pakollista :D VHH:lla voi hoikistua ilman liikuntaakin. Totta kai liikunta on hyväksi, mutta osa tuosta liikuntahehkutuksesta tulee kaloriteoriasta (siitä että lihominen johtuisi siitä että saat enemmän kaloreita kuin kulutat), ja VHH taas sinällään perustuu hiilihydraatti/insuliiniteoriaan lihomisesta (insuliini on varastointihormoni ja lihominen johtuu siitä että energia varastoidaan eikä sitä käytetä--aliravittukin voi olla huomattavasti lihava jos tuo signaali on sekaisin). Joten jo pelkästään hiilihydraatteja rajoittamalla pystyt siirtämään kehosi pois siitä varastointitilasta johon liika insuliini on sen ajanut. VHH on VHH:ta ja liikunta on liikuntaa, ja kummankin harrastajia on näistä ja niiden yhdistämisestä eri variaatioita. Ei likuntavamma estä ruokavaliomuutosta--aloitin itse ketoilun lähes täysin vuoteenomana.

Jos pystyt saamaan käsiisi Gary Taubesin "Why We Get Fat?"-kirjan niin siinä Taubes selittää hyvin ja tiivistetysti syyt siihen miksi insuliiniteoria ajaa kaloriteorian ohitse kun puhutaan lihomisesta ja laihtumisesta.

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2011-09-23 06:47:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Komppi riekolle. Ja jos kädet ja yläkroppa toimii, niitä voisit treenailla kuminauhalla/painoilla?

ViestiLähetetty: 2011-09-23 06:53:15 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi

Tuli vielä mieleen tuo vesijumppa? Ja jotkut kevyet venyttelyt kuten joku rauhallinen hathajoogan muoto, itselle sovelletuilla asanoilla?

Itselläni oli tosiaan viime vuoden alkupuolella vielä selkä niin mäsänä ja niin paljon ylipainoa että mikään rankempi liikunta ei tullut kysymykseenkään. Pystyin hädin tuskin kävelemään. Aloitin ihan pilipalihommilla, kuten sillä että menin kerran pyörällä korttelin ympäri. Ihan naurettavan pieni lenkki, ja vain kolmisen kertaa viikossa. Kaverit pitivät hölmönä. Mutta kummasti se kyllä auttoi. Jos on tarpeeksi rampa niin se liikkuminen pitääkin aloittaa joillain ihan pikkujutuilla--sillä mikä omalle kropalle sopii. Mutta vhh:lla voi hoikistua aivan varmasti vaikkei olisi fitnesshirmu :D

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks

ViestiLähetetty: 2011-09-23 08:00:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ei onneksi mennyt toivo kun luki näitä viestejä.
Tämhän kuullostaa hyvältä.

En ole aivan ilman liikuntaa ollut, mutta joudun elämään Tilanteen Mukaan, ainaki toistaiseksi. Se leikkaus otti aika koville.

Kävin Lääkärin vastaanotolla jo aikoja sitten, ja hän vaan totesi, että ei se leikkaus ole mikään **Ihmetemppu,** ja lisäsi että tämä on ollut suuri leikkaus, ja että nyt pitää osata sairastaa. Siihen verraattuna onneksi on jo kuitenkin tapahtunut melkolailla paranemista ja asioissa on mennyt kuitenkikn eteenpäin, pikkuhiiljaa, mitä se tilanteni oli silloin.

Toisilla se paranemin käy hitaammin toisilla nopeammin.
----------------------------------------------------

Huomasin kyllä että näissä Viesteissä yllä on perää. Koska olen itse kokeillut alkukesästä lähtien molempia.. Ja paino putosi jo tähän mennessä Karppaamallla 6-7 kiloa ja siitäkin huolimatta vaikka liikunnan puolesta on joutunut pidättäytymään melko paljosta.
Mutta kun aloin kokeileen taas hiiliihydraattien syöntiä ,se alkoikin heti nousta. Se oli vaikea uskoa ensin, koska siihen on koko elämän ajan opetettu että leipä ja peruna ei lihota, vaan kaikki se muu mitä sen kanssa syö, siis esim. rasva. Mutta pakko se on uskoa, koska tästä asiasta on nyt omakohtainen kokemus*

Nyt ei ole enää epäilyksille sijaa, koska tästä asiasta on jo tarpeekis näytettä. Ja siitäkin että ensin oikea Ravinto ja sitten kaikki muu. :D :D
----------------------------------------------------
Hätä keinot keksii sanotaan, ja olenkin yrittänyt tehdä sitä mitä voin ja kuntoilla sen verran kun kuntoni sallii. Ensimmäisen kerran pääsin keppien kanssa kaupungilla kävelemään ilman rollaattoria. Mieheni oli tosin mukana henkisenä tukena. Ja aina joskus pääsen jo autolla itse kaupungille. :D :D Ja liikuntaahan sekin on jos pääsee edes vähän liikkeelle.

Pyörällä en tosin ole vielä uskaltanut kokeilla, muuta kun Kuntopyörällä, mutta sekin tuntui liian kovalta, ainakin aikasemmin. Tavallisella olen ajatellut kokeilla, juuri tällaisia pieniä kuntoilenkkiä, kuten tuossa yllä oli mainittuna, pyörällä ei tarvi kuitenkana polkea koko aikaa.

ViestiLähetetty: 2011-09-23 08:20:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muistan, että kun minusta tuli Liikuntavammanen, ja puhuin Rollaattorista, Naapurin kanssa, niin tämä vanhempi nainen alkoi nauraa,ja sanoi sitähän tuntee itsensä 100-vuotiaaksi jos on Rollaattori.
Vähän ajan päästä tästä tapahtumasta molemmat sairastui vakavasti, miehellä tuli Aivoverenvuoto ja myöhemmin sairastui tämä vaimo. Hänellä oli muistaakseni keuhkoissa jotakin.

Mies kulkee vieläkin koko ajan sauvoilla. Vaikka tapauksesta on ja aikaa. Mutta vaikka meno on ontuvaa, sanoo kepeille Ei.
Itellä ei ollut varaa siihen leikkauksen jälkeen. Otin kaikki avun vastaan, ja vaikka kulkeminen ei ole sitä luokkaa mitä täysin terveellä, niin sihen verrattuna mitä se oli ennen , on syytä olla tyytyväinen.
Ja kun se menee koko ajan kuitenkin eteenpäin. :D :D

Kun on oppinut elämään tilanteen mukaan, voi olla melko tyytyväinen. Ja vielä enmmän kun on saanut tukea toiisilta. Se on todella helpottanut erikoisesti tässä tapapuksessa, että on saanut painoa alas. Lääkärini sanoi siitä moneen kertaan aikasemmin, mutta mikään ei auttanut ennen kun löysin tämän karppauksen.

Itse luulin ensin, että en voi saada painoa alas koska en voi liikkua kuten toiset. Mutta siinä olin väärässä. Tietenkin se helpottaa jos voi vielä tämän Ruokavalion yhteydessä lisäksi harrastaa kunnon liikuntaa. Mutta sekin helpottaa, kun näkee että muillakin on samoja ongelmia ollut liikunnossa ja on silti onnistunut Karppauksen yhteydessä saamaan painoa alas. :D :D

Ja se helpottaa vielä enemän, että on paikka missä voi puhua näistä ongelmista.

ViestiLähetetty: 2011-09-23 08:53:56 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi

Tiedän ihmisen, joka on täysin sidottu pyörätuoliin ja on silti laihduttanut useita kymmeniä kiloja. Tosin tällä ei ole karppaamisen kanssa mitään tekemistä, koskapa hän ei tod. laihduttanut VHH:lla, mutta kumminkin.

Vaikka itse olenkin monen mielestä varmaan hirveä himoliikkuja :lol:, niin olen silti sitä mieltä, että laihtuakseen ei pitäisi ryhtyä liikkumaan, kyllä se on ensisijaisesti ruokavalio/elämätapamuutos se. Monista muista syistä toki kyllä :D

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-09-23 09:44:55 
Poissa
Elitistikarppi
Elitistikarppi

Liikuntahan on huono laihdutuskeino, mutta tietenkin suositeltavaa itse kunkin jaksamisen ja pystymisen rajoissa ihan yleisen hyvinvoinnin kannalta ja nimenomaan siten, ettei liikkuminen itsessään aiheuta stressiä ja huonoa omaatuntoa.

ViestiLähetetty: 2011-09-23 11:11:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Se liikunta on todella tärkeää jaksamisen kannalta. Jos ei liiku ollenkana sitä veltostuu.

Tuossa yllä mainittiin jo vesijumppa. Tätä on minullekin jo Sairasvoimstelja suositellut Olen ollut jo vähän aikaa sellaisessa ohjatussa Ryhmässä, jossa on Sairasvoimistelija ollut Ohjaamassa ja Valvomassa Liikuntaa.Nyt tosin joudun tekemään tämän saman Itse.
Me olemme mieheni kanssa puhuneetkin sekä Uimisesta ja Kuntosalista. Niin että tuo maininta kuminauhalla venyttelystäkin, ja se että voi jotakin kuitenkin tehdä käsillä on tärkeää, jos ei muuhun pysty,

Uiminen ja Vesijumppa on tärkeä Liikuntamuoto, ja sen vuoksi helpompaa, koska siinä tuntuu kaikki liikkeet kevyemmiltä suorittaa.

ViestiLähetetty: 2011-09-23 14:33:00 
Minusta liikunta on aika paljon henkistä hyvinvointia. Jokainen liikkuu kykyjensä mukaan ja saa nautintonsa siitä. Mua katotaan kieroon,kun teen puoli-ilmaista työyä jakamalla mainoksia. Kukaan ei tajuu mitkä kiksit mä siitä saan :oops:

ViestiLähetetty: 2011-09-23 18:04:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä tajuan, joka tapauksessa tuon mitä kirjoitit. Toivottavsti se riitää, että löytyy edes yksi joka ymmärtää. :D
Mutta jos haluaa enemmän palkkaa voi Aamulehden jako olla kannattavampaa. :D

Minulla oli kerran Autopiiri ja olin kesälomatuuraajana, siihen kuului 70 km ja noin 650 lehteä.

ViestiLähetetty: 2011-09-25 13:38:07 
Nora12 kirjoitti:
Minä tajuan, joka tapauksessa tuon mitä kirjoitit. Toivottavsti se riitää, että löytyy edes yksi joka ymmärtää. :D
Mutta jos haluaa enemmän palkkaa voi Aamulehden jako olla kannattavampaa. :D

Minulla oli kerran Autopiiri ja olin kesälomatuuraajana, siihen kuului 70 km ja noin 650 lehteä.

En osaa ajaa autoa,joten mainosten jakaminen onnistuu kärryjen kanssa. No,onhan se harrastus. Toivon,että löydät sulle sopivan liikunnan. Niinkuin jo mainitsin, liikkuminen on paljolti omalla kohdallani henkistä hyvinvointia

ViestiLähetetty: 2011-09-26 12:55:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liikkuminen edistää henkistä hyvinvointia, se on tosiasia, josta ei voi kiistellä. :D :D

Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2011-09-27 18:59:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:
Komppi riekolle. Ja jos kädet ja yläkroppa toimii, niitä voisit treenailla kuminauhalla/painoilla?

Mä komppaan Kukkopilliä eli itsellekin tuli mieleen, että jos pystyt tekemään yläkroppaa ja jotain vatsa- tai selkälihasliikkeitä niin nekin olisivat avuksi kuntoutumisessa ja yleiskunnon ylläpitämisessä. Netistä löytyy esim. pyörätuolipotilaille sovellettuja ohjelmia, joita voi soveltaa kotona esim. käsipainoilla ja kuminauhoilla. Myös Gymstick-tyyppinen kuntoilu voisi sopia sinulle, koska monia liikkeitä voi tehdä istualtaakin tai makuulla?

Lihasvoiman lisääminen lisää energiankulutusta myös levossa eli sitä kautta auttaisi laihtumisessakin.

ViestiLähetetty: 2011-09-28 14:43:01 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

Liikuntaa pidetään terveellisenä

--> no joo, monen määritelmä ja ihanteet on sitten ihan vääristyneitä.

Joskus vaan vähempi on enempi.

Kai sitä omakin liikuntakuva oli ihan vääristynyt, kun tunsin paljon ihmisiä, jotka treenas maratooniin, jotka käy salilla useita kertoja viikossa rankalla treenillä, juoksee 10km puoleen tuntiin tai vastaavaa. Ja vaikka ite oli vaan "rento" harrastaja, väkisinkin tuli painotettua jumppiin joissa "hiki lensi" ja treeniin, jossa "rauta nousee". Jostain syystä minusta se on edelleen tosi kiva tunne, en sitä kiellä!

Mutta viime tammikuussa menin personal trainerille, ja se teki mulle ohjelmaa jossa tuntui ettei oo vastusta koneissa ollenkaan, ja nosteltiin jotain kilon punttia. Eka kerran jälkeen tuntuikin yllättävästi tosi paljon, mutta kun palautuminen alkoi tapahtua hyvin, niin siltikin Sergei löi kouraan kilon tai kahden puntteja (ja oon silleen aika riski kuitenkin).

Kas, kunto kohosi silmissä ja laihduin ihan sikanopsaan ekat pari-kolme kiloa ja senttejä/turvotusta lähti valtavasti. Vähemmän oli enemmän, minunkin tapauksessa. Liikunnan kuuluikin olla katalyytti, ei itse tarkoitus. Sen tajuaminen oli ihanaa!

Nyt kun joogan ja käyn hölkkälenkillä, oon ilonen siitä että jaksan esim. hölkätä vajaan 4,5km. En itke sitä, etten jaksa tunnin lenkkiä, vaan käyn vähän hötkyttelemässä jalkoja että se katalysoi kropan hyvää oloa.

Sama lyhyesti:

liikunta on apu, väliaine, ei välttämättä se itse tarkoitus.
Ihminen ei ole pilalla jos ei tykkää hikiurheilusta ja superkuntoilusta.
Vähä riittää, ja sen pitää mahdollistaa hyvä olo, ei tulla addiktioksi, jos se ei vaan oo se oma juttu!

ViestiLähetetty: 2011-09-28 17:44:30 
xaija kirjoitti:
kun tunsin paljon ihmisiä, jotka treenas maratooniin, jotka käy salilla useita kertoja viikossa rankalla treenillä, juoksee 10km puoleen tuntiin

Maailmalla on kova taso joo, Suomessa taas ei oo montaakaan jotka vetää kympin puoleen tuntiin: http://live.time4results.com/yu/2011/ka ... 9-1-r.html

ViestiLähetetty: 2011-09-28 17:48:32 
Poissa
Rouva Muna
Rouva Muna

^^ heh heh, tässä oli nyt kuitenkin pieni ironia ja sarkasmi mukana... ja muokkasin viestiä kesken ajatuksen niin että meni ajat ja matkat sekasin. Jätettäköön tuo yli-inhimillisyys kärjistyksen vuoksi alkuperäiseen. :oops: Ehkä se kaipais heittomerkit tuon "juoksee kympin alle puoleen tuntiin" ympärille? #-o Tai sitten on lipsahtanut sana 'puoleen' ihan väärään paikkaan, kun pitäis määreenä olla jotain "reippaasti alle". Ei pitäis sooloilla liian monilla välilehdillä, lapset! ;)

ViestiLähetetty: 2012-01-05 18:09:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

On paha mennä sanomaan kun ei ole itse samassa tilanteessa, mutta tiedän useita ihmisiä, joilla on vakava liikuntarajoite, ja jotka pystyvät silti treenailemaan.

Esim. Tässä on Adelfo Cerame, puoliksi halvaantunut kehonrakentaja.
http://www.wheelchair-bodybuilding.com/adelfo_cerame_jr

Jalat ovat täysin liikuntakyvyttömät, mutta yläkroppa on melkoisessa kunnossa. Mies tekee sen minkä pystyy ja se on enemmän kuin 99% ihmisistä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00