bamse:
Jos reiteillä on sorateitä, niin cyclocross on oiva vaihtoehto. Sillä voi sitten talvellakin polkea, kunhan vaihtaa nastarenkaat alle.
Cyclocross ja maantiepyörä eroavat paitsi renkaan leveyden osalta myös näin:
-cyclossa pystympi ajoasento
- cyclo pääsääntöisesti alumiinirunkoinen (painaa vähän enemmän, maantiepyöriä saa myös osittain alu/hiilikuitu tai täyshiilikuitu)
- pystympi ajoasento helpottaa käsittelyä, ja voi ajella esim. metsäpolkuja
- cyclossa lokasuojat, jotka ovat erittäinkin kätsyt märällä. Kesäksi voi sitten "riisua" pois.
Käyppäs hankkimassa käsiisi kirjastosta Fillari-lehden numero (oliskohan ollut maalis- tai huhtikuussa ilmestynyt), jossa ostajan opas. Siellä on listaus erilaisista pyöristä merkkeineen, malleineen, osasarjoineen ja ohjehintoineen.
En suosittele tilaamaan suoraan netistä, sillä monesti pyörän kokoa on vaikea "sokkona" määritellä. Parasta on päästä ns. testipenkkiin, josta saadaan suht. tarkat mitat määriteltyä. Lisäksi koeajelu on tärkeä.
Käytettyä fillaria ostaessa kannattaa olla varovainen; onko kuinka huollettu, rattaitten, ketjujen, vaihteiden jnejne kunto... onko kaaduttu jnejne.
Jos hankkii lukkopolkimet (joilla saa ihan uuden ulottuvuuden koko hommaan) kannattaa jalan irrottamista harjoitella rauhassa. Liikenteessä saattaa tulla ylläripylläritilanteita, jolloin irroitus pitäisi tulla melkeinpä selkärangasta.
...ja se pyöritysnopeus; ei kannata runtata liian suurella vaihteella, vaan harjoitella sujuvaa "tikkausta" ja yrittää hokea itselle "pyörivä jatkuva liike".
Ei se matka tapa, vaan vauhti