karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2020-03-31 15:37:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-03-10 15:28:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-11-03 23:04:47
Viestit: 653
Ihan puhtaasta mielenkiinnosta ja osittaista vasta argumenttia keräilen, jos teiltä löytyy tietoa asiasta.

Eräs ihminen sanoi totisella naamalla, että vuoden kovalla treenaamisella saa lihasmassaa lisättyä vain 2kg..? :shock:

Että mitenkä?? Ja tämä siis ihan normaaleilla syömisillä, mutta jotenki ei kyllä mun pää usko tätä juttua nyt todeks..

_________________
VHH-sydeemit Syyskuussa2010, Karppausta Lokakuussa 2010--> Huhtikuu 2011--> "Hyvä karppi" linjalla testausmielessä

*Vieläkö se perse eellä yrittää katajaan? No tottahan toki!*


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-10 15:40:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Kyllä se varmaan tuota luokkaa on 2-3kg välillä.Mulla on painoa tullu 20 vuodessa 26 kiloa lisää ja veikkaan että rasvat on aikas samat nyt 119kg 2011 kun ne oli 93kg vuonna 1991.Alussa paino voi tietysti nousta enemmän.Pitää kuitenkin muistaa että nyt puhutaan puhtaasta lihaksesta siinä 10kg on järkyttävä määrä mitä ei mielestäni voi saada esim. vuodessa.Tai voi mutta sitten tulee rasvaa päälle 5kg.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-10 16:20:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-11-03 23:04:47
Viestit: 653
Aivan, aivan...Onkohan täällä ketään joka olisi harrastanut sellaistakin turhuutta kuin kehonkoostumus mittausta??

Siinähän sen näkis kaikista parhaiten, eikös?

Mulla on otettu moiset mittaukset syyskuussa-joulukuussa- ja nyt ens tiistaina uudellen. Ihan mielenkiinnosta haluan seurata mitä kropassa tapahtuu tässä vuoden syklissä. Ja miten se vaikuttaa painoon, jos vaikuttaa.
Omia mittaustuloksia kun katselee niin selvimmin niissä on vähentyny rasvamäärä, lihasmäärää pystyy vertailemaan kunnolla vasta nyt tiistain jälkeen.Mielenkiinnolla odotan.

_________________
VHH-sydeemit Syyskuussa2010, Karppausta Lokakuussa 2010--> Huhtikuu 2011--> "Hyvä karppi" linjalla testausmielessä

*Vieläkö se perse eellä yrittää katajaan? No tottahan toki!*


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-10 17:06:16 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Tästä on tutkijapiireissä kinasteltu paljon. Ekaks tulee kysymys siitä mitä lihasmassa on. Syntyykö uusia säikeitä vai kasvaako olemassaolevat säikeet. Paljonko lihas sisältää vettä. Mikä stimuloi proteiinisynteesin.

Patrikin omakohtainen kokemus on melko tarkkaan linjassa lukemani kirjallisuuden kanssa. Nuoret hyvin syövät ja treenaavat miehet testosteroni-/kasvuhormonipyrskeineen voivat kehittää hieman enempi, kuten itse tein 16...19v, mutta kyllä se 2kg on aika lähellä maksimia useimmille.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-10 20:56:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-11-03 23:04:47
Viestit: 653
Mutta tämäkin kuuluu taitaa kuulua kategoriaan, jossa miehet- naiset ei pääse samoihin tuloksiin?
Eli oma veikkaus on että näiset jäävät alakanttiin tuosta 2-3kg lisäyksestä.

Haili: jaa niinkun mitenkä, säikeitä lisää? :shock:

_________________
VHH-sydeemit Syyskuussa2010, Karppausta Lokakuussa 2010--> Huhtikuu 2011--> "Hyvä karppi" linjalla testausmielessä

*Vieläkö se perse eellä yrittää katajaan? No tottahan toki!*


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-10 22:15:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-01 12:18:28
Viestit: 243
Joitain valmennuksellisia ajatuksia:

Tossa joskus keskustelin kehoaan rakentavan ammattilaisen kanssa ja totesi että kilo vuodessa kestävyysliikuntaa harrastavalle on aika lähelle maksimia. (se paljonko tekee aeroobista on taas moninainen asia).

Eli aika pitkäjänteisesti saa suhtautua lihamäärän kasvuun. Useasti kiinteytyminen ja lihaksien esiintuloon vaikuttaa rasvan suhteellinen pieneneminen ja lihasten kasvu / turpoaminen yhdessä. Ainakin sen sanon niillle (naisille) jokka pelkää lihasten kasvua, että turha pelko.

Lihas- tai rasvasoluja ei kukaan saa lisää mistään, vaan niitä joko kasvatetaan tai pienennetään.

Pidempikestoisella harjoittelulla avautuu käytettäviin lihaksiin uusia hiussuonistoja ja sitä kautta hapen ja muiden aineiden kuljetus paranee kohteessa ja pois. Näin ollen myös kestävyysominaisuudet paranevat.

Voimaharjoittelulla taasen rassataan paljolti nopeita lihassoluja jokka harjoittelun kautta kasvaa ja polttaa lähinnä olevia rasvasoluja pienemmäksi. Näin ollen pala kasvaa ja saa lihaksiimman olomuodon.

µ

_________________
PMK Tiedä missä liikutaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-11 04:01:07 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Numi76 kirjoitti:
Mutta tämäkin kuuluu taitaa kuulua kategoriaan, jossa miehet- naiset ei pääse samoihin tuloksiin?
Eli oma veikkaus on että näiset jäävät alakanttiin tuosta 2-3kg lisäyksestä.

Haili: jaa niinkun mitenkä, säikeitä lisää? :shock:


Lihas voi kasvaa kahdella tavalla siis hyperplasia tai hypertrophy. Siis lihassäikeiden määrällinen kasvu tai lihassäikeiden kasvu määrän pysyessä samana. Määrällinen kasvu ihan kappalemääränä laskien on todettu ainakin kissoilla, kun taas rottakokeilla sitä ei havaittu. Säikeiden koko taas kasvoi rottakokeilla, mutta ei ihmisillä. Totuus on kuitenkin se, että kehonrakentajilla on isommat lihakset kuin ei kehonrakentajilla. Jollain ne kasvaa. Tutkimuksella ei ole tässä merkitystä, kunhan kasvaa. Lukekaa mitä patrik ja ari kirjoittaa. Molemmat veijarit suomen mestareita voimanostossa. Ei tartte arvuutella, kun tekee niin, että hyvä tulee.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-11 08:26:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Joo se pitää paikkansa että lihasta voi tulla enemmänkin etenkin murrosiässä jolloin sitä tulee joka tapauksessa kun kerran kasvaa,mutta treenaaminen silloin on otollista ja tulokset saattaa hämmästyttää.

Pieni korjaus Suomen ennätys on (40-vuotiaissa) maastavedossa mutta suomen mestari en ole viime vuonna tulin hopealle.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-11 08:31:48 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
No sanotaan niin, että suomenmestaruustasoa. Mä oon laiska. Sä sentään treenaat.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-12 09:09:17 
Poissa
kilometrikarppi
kilometrikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-10-19 17:03:14
Viestit: 2060
Minkälaista treeniä sit naiselta vaadittais, että se lihasmassa kasvais vuodessa 1-2kg. Aerobisella ei varmaan kasva ollenkaan? Mut kuinka kovaa punttitreeniä ja kuinka usein lihasmassan kasvattaminen vaatii?

Viime syksyinen kehonkoostumusmittaus kehotti mua hankkimaan 4kg lisää lihasmassaa :D Taitaa jäädä saavuttamatta ihan heti, mutta millasella treenillä sitä kasvattais mahdollisimman tehokkaasti. Nykyinen treeni on lähinnä aerobista ja sitten jonkunverran (ehkä 2krt viikossa) punttia, mut luultavasti kyllä teen liian pienillä painoilla ja pitkillä toistoilla. Minkälaisilla toistoilla lihasmassa kasvaa optimaalisin? Joku sano että pitäs tehä sellasilla painoilla, että jaksaa vaan n. 5-7 toistoa. Näinkö?
Mä en yhtään pelkää lihasmassan kasvua, etenkin käsiin haluaisin näkyvät lihakset ja olkapäihin muotoa. Kuinka nopeasti narukäsi voi tällästä saavuttaa?

_________________
Kuva

02/2012 päättynyt painonseurantapäiväkirja: Kesäkilojen karkotus
02/2012 aloitettu liikuntapäiväkirja: Sentit jäävät salille


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-12 09:30:57 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Naisilla ei ole sellasii anabolisia hormonitasoja kuin miehillä. Teidät on luotu suvun jatkamiseen ja miehet perheen puolustamiseen. Siis paleonäkökulmasta. Eikä tartte suuttua mun sanoista. Noin se meni 10000 vuotta sitten ja muutos on todella hidasta. Mutta se pointti on tässä kasvuhormoni/testosteroni tuotanto, jos siis nainen haluaa olla lihaksikas. Jos jotain tekisin naisena, niin keskittyisin painonnostoon. Tempaus ja työntö. Ne stimuloivat ehkä parhaiten noita mainittuja hormoneita. Meillä miehillä on hieman otollisemmat olosuhteet tohon hommaan.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-12 15:47:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Treenaa paljon määrällisesti ja viiden toiston sarjoja nillä saa hyvin massaa ja on sopivan pituisia sarjoja moneltakin kannalta mm. tekniikka.Kannattaa aina opetella tekniikat ensin sitten vasta rautaa lisää.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-03-14 11:11:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-12-23 17:55:25
Viestit: 274
Miksi tempaus ja työntö? Ei kai noita voi miksikään kehonrakennusliikkeiksi sanoa, eksentrinen vaihe puuttuu paljolti joka kuitenkin käsitetään tärkeäksi lihasmassan kasvatuksessa? Ovat vielä hankalia opetella. Sinänsä varmasti aiheuttavat hormonivastetta mutta niin tekee muutkin raskaat liikkeet.

marika, "perinteinen" näkökulma kehonrakennukseen on perusliikkeitä keskiraskailla painoilla, keskipitkillä palautuksilla (1-3 min.), osa sarjoista loppuun asti, useita sarjoja. Tempo hallittu eksentrinen, ripeä konsentrinen. Toistoalue yleensä 6-15 mutta lyhyemmilläkin sarjoilla voi lihasta saada, kuin myös pidemmillä, mutta yleensä kai tämä käsitetään jonkinlaiseksi optimiksi. Aloittelijalle pitäisi sopia melkein mikä toistoalue vain, mutta kehitystä on helpompi seurata kun tekee jotenkin suunnitelmallisesti, ainakin vakiopalautuksilla. Naisilla ilmeisesti sidekudokset, jänteet, mitä niitä nyt on, vastaavat suhteessa hitaammin harjoitteluun kuin miehillä, ja muistaakseni Timo Haikarainen suositteli naisia aloittamaan verraten iisimmin, lähinnä välttämään erittäin tiukkia sarjoja.

Pakkotoiston voimailupuolella vaikuttava nimimerkki jto on muuten paljon suositellut kehonrakennuksessakin erilaisten kausien käyttämistä: ensimmäinen kausi määrää, toinen tehoa. Käytännössä ensimmäinen kausi aloitettaisiin vaikka 2*8*X kg, mikä muuttuisi esim. 3 kuukauden aikana vaikka 5*12*X+n kg, n yleensä pieni sekä positiivinen. Perusideana lisätä määrää, ei painoa. Sen jälkeen lyhyempi tehojakso jossa siis määrä pieni mutta teho suuri. Aloittelijat toki tällaista harvemmin tarvii.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-08 19:38:20 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-04-04 22:21:19
Viestit: 205
marika_ kirjoitti:
Minkälaista treeniä sit naiselta vaadittais, että se lihasmassa kasvais vuodessa 1-2kg. Aerobisella ei varmaan kasva ollenkaan? Mut kuinka kovaa punttitreeniä ja kuinka usein lihasmassan kasvattaminen vaatii?



Ollaan tietenkin yksilöitä, mutta mun kohdalla meni näin:
3 x 3 kk punttisalia, n. 2krt viikossa, "kympin" sarjoja vaihtelevin painoin, koko kroppa joka kerta -> + 1,7 kg lihasta.
Tosin söinkin kaiken minkä käsiini sain, rasvat pysyivät samassa (23-24%).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-08 19:41:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-01 12:18:28
Viestit: 243
Itsellä ei tartu lihas kroppaan millään. Liekkö tekemistä sillä, että tulee kestävyysliikuttua jonkin verran siihen päälle.

Näillä mennään ku muutakaan ei tarjota.

µ

_________________
PMK Tiedä missä liikutaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-09 07:41:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
M Myy kirjoitti:
Itsellä ei tartu lihas kroppaan millään. Liekkö tekemistä sillä, että tulee kestävyysliikuttua jonkin verran siihen päälle.

Näillä mennään ku muutakaan ei tarjota.

µ


Ihan varmasti kestävyysliikunta vaikuttaa, ei yksinkertaisesti jää niin paljon energiaa lihasten kasvatukseen. Sama homma minullakin.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-09 17:28:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Joo näinhän se on.Se on ns. valintakysymys.Hyvin harva juoksee cooperia 3500 ja ottaa penkistä 150.En itse asiassa tunne yhtään.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-10 07:44:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2502
Palauttelin juuri mieleeni noita vatsahappojuttuja niin tuli tuollainen Poliquinin teksti vastaan http://www.charlespoliquin.com/Articles ... px?lang=FI

Lainaa:
Viimeisen neljän vuoden aikana olen ällistynyt siitä, kuinka suolahappovajeen korjaaminen on aiheuttanut dramaattisia parannuksia fysiikassa, voimassa ja useissa terveysparametreissä. Mikä mielenkiintoisinta, voimaharjoittelua tekevät yksilöt ovat lisänneet jopa 9 kiloa rasvatonta massaa kahdessa kuukaudessa! Miksi? Koska proteiinit ja mineraalit imeytyvät viimeinkin.


o_O Väite vähän eri luokkaa kuin toi 2-3kg per vuosi. Aika hassu...

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-10 08:48:46 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Jos "lean mass" tuossa alkuperäisessä englanninkielisessä tekstissä tarkoittaa lihasta, niin huh huh, mikä väite. Tekstissä oli 15...18 paunaa eli yläpää tuossa on lähempänä 8kg kuin 9kg. Saivartelua, mutta siltikin tuo tarkoittaisi n. 30g uutta proteiinia joka päivä, kun lihaksesta on n.75% vettä. Paljonkos se olikaan aminohappojen kiertonopeus ihmisessä? En oikein usko ilman hurjaa hormonitankkausta, jos sittenkään. Oisko nyt Charlesille tullut pikkuisen hehkutusta mukaan tai sitten tutkittavassa joukossa on ollut yksi geneettisesti tosi ihmeellinen henkilö, josta tuo yläpää on otettu ja se nyt vääristyy yleiseksi lukemaksi.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-11 13:57:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-10-23 15:44:14
Viestit: 982
Paikkakunta: Pori
Aina aika ajoin tulee ihmeellisiä teorioita että lihasta tulee niin ja niin paljon.Oliko se nyt 90 luvulla kun tuli kreatiini ja monet vannoivat että se tuo lihasta ihan perkeleesti.Siitäkin oli roppakaupalla tutkimuksia ja on varmaan yhä edelleen.Pikajuoksijat mm. vannoivat kreatiinin nimeen kunnes rupesivat yht´äkkiä käryämään hormooneista.Mutta hups kreatiini olikin dopingin peitetarina.

_________________
Voimanostoa alkaen tammikuusta 1993.Karppaus alkaen syyskuusta 2010.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)