karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-05 07:27:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-12-19 09:07:10 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-02-01 11:11:53
Viestit: 15
Luontainen laiskuus on ainakin minulla kaikista suurin este viimeisen kymmenen kilon pudottamiseen. Pelkkä ruokavaliolla laihduttaminen ei tuo kadonneita lihaksia takaisin. Siksi laitan tähän nyt aloitettuun viestiketjuun joitakin ajatuksia omasta hyväkarppaajan laihtumisesta nimenomaan liikunnan avulla. Tänä vuonna on tippunut painosta yli kymmenen kiloa ja vähintään puolet siitä on liikunnan ansiota.

Sykemittarilla tarkistettuna poltan kaloreita tunnin liikunnassa vähintään 600 kcal. Sykkeet saa helposti tasolle 130 esimerkiksi kävelemällä ja uimalla.

Ruokavalion puolella tuo sama kalorimäärä taas tarkoittaisi sitä, että pitäisi jättää vaikkapa kaikki päivän hiilihydraatit syömättä. Se on mahdoton yhtälö.

Käytän laihtumisessa hyväkarppia ruokavaliota ja rehellistä hikiliikuntaa. Luontainen laiskuus iskee siinä vaiheessa, kun ulkona on huono sää tai jotain paikkaa kolottaa. Huonolle säälle ei tietysti mitään voi. Kolotuksille voi paljonkin, voi venytellä, nukkua paremmin, syödä ruuan lisäksi suoraan purkista oikeanlaisia vitamiineja. Jos on kramppeja, niin magnesium ja mineraalisuola ainakin auttaa.

Tämä ketjunavaus ei ole ohjelmanjulistus. Laihdutus on raakaa työtä. Oma projekti kusee aina silloin, kun asetan jonkin muun asian liikunnan ja ruokavalion edelle.

Kaloreita voi polttaa lenkkeilemällä ja käymällä uimahallissa. Entä miksi kahvakuulat pölyttyvät asunnon nurkassa? Miksi jumppamatto ei huvita, kun pitäisi ensin imuroida lattia puhtaaksi?

Tänään liikuntaohjelmassa on kävelyä ja uintia. Kirjoitan niitä kokemuksia ylös illemmalla. Kahvakuulien mysteeriin toivon vinkkejä teiltä. En osaa treenata niillä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-12-19 16:52:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-09-01 09:25:42
Viestit: 1062
Käsittääkseni liikunta tehostaa aineenvaihduntaa elimistössä ja siten 'auttaa' laihtumisessa.
Liikunnalla on myös kiinteyttävä vaikutus (omien kokemuksieni mukaan) mutta ehkä painon laskeminen liikunnalla on vaikeampaa, koska läskin tilalle muodostuu lihasta.

Tärkeitä asioita liikunnassa minulle on lihaskunnon paraneminen ja se hyvä olo, mikä tulee liikunnan mukana....endorfiinit yms pääsevät irti...

Kyselit kahvakuulasta. Mulla se on nyt melkoisen in. Käyn tällä hetkellä ohjatuilla kahvakuulatunneilla, koska haluan oppia liikkeet oikein ja siten saan kuulasta parhaan hyödyn. (En koe osaavani neuvoa ketään ainaskaan netin välityksellä)

_________________
'...ilo pintaan, vaikka sydän itkisi...' ...vai miten se oli...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-12-19 16:55:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-02-01 22:36:58
Viestit: 1400
Mä laihdun riittävillä miinuskaloreilla ja kevyellä lenkkeilyllä koiran kanssa.
N. 5kg pudotettavaa, normaalipainon sisällä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-12-19 22:00:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-01-27 16:33:56
Viestit: 413
Joo tosiaan kannattaa iha mennä eka ohjatuille kahvakuulatunneille, muuten saatat hajottaa itsestäs jtn, ne ei kuitenkaan ihan leikkikaluja ole, tekniikka tärkein, ettei oikeesti mee paikat rikki...Ite olen laihduttanu tässä 2v aikana yli 40kg..ja suuri vaikutus on ollu liikunnalla, itse treenaan salia ja raskaita jumppia 3-4krt viikossa ja hyväkarpisti elelen..saa mässätäkki aikapaljon, eikä se näy vaatteis tai kiloissa, onneks:)
Mulla sit työ kans kuluttaa paljon, kun hoitoalalla ollaan:) Zemppiä painonpudotukseen ja kiinteytykseen..itellä ton kiinteytyksen kans kans tappelua, kun 40kg jälkeen nahka todellakin ROIKKUU, mut ehkä tästä joskus kuntoon päästään:)

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-12-20 11:01:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-02-18 00:03:23
Viestit: 127
Paikkakunta: Helsinki
Kuinka monta kertaa treenaat? Kuulostaa siltä että olet vetänyt itsesi ylikuntoon eikä sen takia treenaaminen maistu.

Oikeilla määrillä treenailu kun ei tuota noita tuntemuksia vaan nimenomaan päinvastoin, haluaisi mennä treenaamaan mutta kun välillä pitäisi levätäkin...

_________________
Aktiivista elämää, ruokaa ja liikuntaa: http://active-life.fi
Frisbeegolfkiekko itse valitsemallasi kuvalla? Tsekkaa http://anabolic-asteroid.net/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-01-18 10:06:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-12-20 10:15:49
Viestit: 211
Samoilla linjoilla JuhaNuhan kanssa.

Nimim. itteni ylikuntoon ajanut..

Liika treenaaminenkaan ei ole hyväksi. Ite oon nyt kantapään kautta oppinut et mulle se 1-3 kertaa viikossa rankempaa/kovempaa liikunta kertaa on hyvä. Ja muistaa myös sen et lihaksien antaa palautua kunnolla edellisestä rääkistä.

Kahvakuulailua kannattaa tosiaan siellä ohjatulla tunnilla käydä harjoittelemassa. Ite oon nyt käyny, ennen kun uskallan kotiin kahvakuulan hankkia.

Toi kävely ja uinti on tosi hyvä liikuntamuoto. Oletko kokeillu H.I.I.T treeniä? Se ainakin saa mulla aineenvaihdunnan tehokkaammaksi ja paino tippuu paremmin. hiittiä ei tarttee kuin alkuun vaikka 15min pari kertaa viikkoon. Suosittelen! Sitä voi tehdä ihan kotona hyppynarulla, kahvakuulalla (kun tekniikka on hallussa), juoksemalla tai vaikka ihan haarahypyillä, kunhan vaan saa sykkeen korkeaksi. Jos on huono sää niin 15min hiit treeni niin johan rasva taas palaa.

_________________
Kampanjasivuni

BLOGI


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-03-19 22:32:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-02-28 15:22:56
Viestit: 210
Ajankohtainen aihe. Siis mä laihduin vahingossa nyt talven aikana 4 kiloa. Laitoin syksyllä pyörän varastoon ja aloin kävellä joka paikkaan ja tässä se sitten näkyy. Olen ihan äimistynyt. Yleensä noi painonpudotukset on vaatineet jotakin itsekurin harjoituksia, mutta tällä kertaa humpsahti ihan noin mitään sunnittelematta. Mutta kyllähän mä joka päivä tein vähintään sen puolen tunnin lenkin.

Ehkä vähemmän on joskus enemmän? Ainakaan noi mun kävelyt ei oo aiheuttaneet mitään suorituspaineita ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-06 07:21:47 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-02-01 11:11:53
Viestit: 15
nuru kirjoitti:
Ajankohtainen aihe. Siis mä laihduin vahingossa nyt talven aikana 4 kiloa. Laitoin syksyllä pyörän varastoon ja aloin kävellä joka paikkaan ja tässä se sitten näkyy.


Taas meni monta kuukautta kuin sumussa. En saanut mitään aikaan joulun jälkeen. Sinulle onnea hienosta saavutuksesta, minä yritän tässä pistää paperille kesän ja syksyn suunnitelmat!

Tykkään tehdä tavallista aerobista treeniä. Tuo kahvakuulailu ja muu voimaharjoittelu on jonkinlainen mörkö, josta tulee sitten morkkis kun jäi sellaiset jumpat tekemättä. Siksi lähden tässä nyt lempeästi liikkeelle siitä että pitää vaan saada tämä vieläkin liian lihava ruho liikkeelle aivan tavallisella perusliikunnalla. Minulla näitä lajeja ovat kävely, uinti ja pyöräily. Kävelylenkeistä osan haluan tehdä sauvakävelynä. Se laittaa mukavasti lavat liikkumaan ja lantion liikeradat paranevat siitä tavallisesta tönkkösuolatusta junnaamisesta, jota kävely on ilman sauvoja.

Printtasin eilen illalla paperille yksinkertaisen ohjelman, jossa laitan tukkijätkänkirjanpidolla aina rastin ruutuun tehdystä liikuntasuorituksesta:

Viikossa 4 kpl sauvalenkkejä, 7 kpl tavallisia kävelylenkkejä, 5x1500 m uinti, 5x20 minuuttia kuntopyörä.

Tuossa on yhden viikon tavoitteet liikunnalle. Aikaa noihin menee yhteensä noin 15 tuntia eli pari tuntia päivässä. Kaikki harjoitukset tehdään lempeästi perussykkeillä ilman mitään riuhtomista.

Ravintopuolesta laitan vielä uuden avauksen. Kuitenkin jo nyt voi sanoa sen, että sellaiset ruuat kuin suklaa, pitsa, leivokset, jäätelö ja einesmössöt jätän kaupan hyllylle. Tämä kesä ei siis ole jäätelökesä. Juomapuolelta olut ja siideri jäävät muiden juotavaksi. En halua pilata kalsarikännillä puolen viikon treenejä. Kroppa myös toimii näin vanhemmiten sillä tavalla hauskasti, että yhdestä humalasta on seuraavana päivänä leposykkeet helvetinmoisella 90 lyöntiä minuutissa tasolla. Olen joskus maannut sängyn pohjalla monta tuntia krapulassa ja ihmetellyt että milloin se junaveturin jyskytys oikein loppuu!

Joulukuussa avasin tämän viestiketjun. Rikoin silloin heti samantien lupauksen pitää treenipäiväkirjaa. Nyt lupaan ihan aikuisten oikeasti että tänä iltana kerron ensimmäiset jumppatulokset.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-08 18:55:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-22 22:33:10
Viestit: 1282
Paikkakunta: Joensuu
Sikapossunauta, ootko ihan varma, ettet yritä ahnehtia liian suuria tavoitteita kerralla?

UKK:han suosittelee normaalin arkiaktiivisuuden lisäksi liikuntaa n. puoli tuntia päivässä. 2 tuntia 30 minuuttia reipasta aerobista tai 1 tunti 15 minuuttia raskasta aerobista ja lisäksi kahdesti viikossa lihaskuntoa, liikehallintaa ja vastaavaa.

Onhan toki 2 tuntia päivässä mahdollistakin, mutta onko se motivoivaa ja tuloksellista? Perusihmiselle hyvä merkki liikuntamäärän sopivuudesta on se, kun suorituksen jälkeen on hyvä olo ja oikein haluaa mennä uudelleen. Jolloin likunnasta tulee positiivinen oravanpyörä. Itse olen sitä mieltä, että liikkumiseen pitää liittyä ilo hikeä enemmän. Hampaat irvessä "kärsiminen" (ellei se nimenomaan ole se yksilön ilonaihe) vaan tuo liikkumiseen negatiivisen sävyn, jolloin liikkumaan ei halua lähteä, liikkumattomuudesta tulee morkkis ja rankaisuväline.

Itse olen viimeisen vuoden aikana parannellut itseäni peruskouluaikaisesta liikunta-asennevammasta. Alkuun ehdottomasti kieltäydyin liikkumasta senttiäkään laihdutus- ja kuntoilumielessä. Ja koko hommaan ajauduin vahingossa. Uusi paikkakunta, uusi avoliitto uusperheillen ja alkoi seinät kaatumaan päälle, meinasi tulla riita. Läksin pois metsäpolulle päästelemään höyryjä. Varvastossuissa olin lähteny ja ne rupes äkkiä käymään jalkoihin. Kiukutti vielä niin, että palata ei voinut, joten matka jatkui paljain jaloin. Sattuihan se jalkoihin, mutta olo helpotti. Kotiin palatessa olin kuin kipeäjalkainen aurinko. Näitä uhkaavia riitatilanteita tuli aika ajoin ja aina lenkille purkamaan höyryjä ja aurinkona kotiin. Ja yhtäkkiä huomasi olevansa koukussa ja tuli lähdettyä ihan iloisenakin menemään.

Ja tuon innostuksen jälkeen innostuin tavoittelemaan toiveitani ja lajivalikoimaan tuli rullaluistelu. Syksyllä olin kurssilla, jossa joka viikolla oli joku eri liikuntamuoto. Syksyllä huomasin jo tietoisesti tavoittelevani UKK:n liikuntapiirakan suosituksia ja loppusyksystä ne täyttyikin huomaamatta.

Nykyään menen voinnin mukaan, välillä tavoite jää vajaaksi ja välillä tulee senkin edestä liikkuttua. Tärkeintä, et liikunta on kivaa, silloin se laskee stressiäkin paremmin. Ja vähemmän stressaantuneena on painon pudotus ja kunnonkohotuskin tehokkaampaa.

Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti eri lajeja, vaikka se jäisikin yhteen kokeiluun, siitä saa uusia virikkeitä. Ja ehdottomasti kannattaa niitä lajeja vaihdella aika ajoin eikä yrittää kaikkea mahduttaa viikko-ohjelmaan. Itsellänihän lajivalikoimaan kuuluu vaihdellen lenkkeily, sauvakävely, paljasjalkakävely, erilaiset jumpat ja tanssi, rullaluistelu, kerhohuoneella soutu ja kuntosali, kotona wii fit, nyrkkeilysäkki ja kaikkea pientä kuntoilusälää ja nippu erilaisia dvd:itä...

Tässä kevään aikana olen jo uskaltautunut asettamaan itselleni liikunnallisia tavoitteita. Esim. 60 s. lankku, 1 virheetön punnerrus, tms, pieniä suorituksia esimerkkeinä. Ja sitten yksi 5 levyn DVD-sarja, jahka olen käynyt jokaisen levyn 10 kertaa läpi palkitsen itseni tanssitangolla. :lol:

No joo, toivottasti ei kuulostanut liikaa saarnaamiselta.:)

_________________
..Optimisti ei pety.. KAK399


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-12 20:43:33 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-02-01 11:11:53
Viestit: 15
Golliwog kirjoitti:
Nykyään menen voinnin mukaan, välillä tavoite jää vajaaksi ja välillä tulee senkin edestä liikkuttua. Tärkeintä, et liikunta on kivaa, silloin se laskee stressiäkin paremmin. Ja vähemmän stressaantuneena on painon pudotus ja kunnonkohotuskin tehokkaampaa.


Kiitos ihanasta kommentista ja ei kuulostanut yhtään saarnaamiselta! :) Täyttä asiaa ja luin sen monta kertaa. Lainasin vielä uudestaan tuon mielestäni tärkeimmän avainkohdan. Liikunnan pitää olla kivaa ja sen pitää tuntua hauskalta. Itselleen pitää olla myös armollinen. Siihen olen pyrkinyt tällä viikolla kun olen sujuvasti vaihtanut lajia toiseen ja antanut armoa kun illasta ei ole enää jaksanut repiä väkisin päivän kolmatta liikuntarastia. Kävelyä, sauvakävelyä, uintia ja kuntopyörää olen siis ripotellut tavoitteena laadittuun paperiin sillä tavalla että kolmesti päivässä olisi tarjolla jotain suoritettavaa.

Rikoin lupaukseni siitä että pidän täällä harjoituspäiväkirjaa joka päivä mutta tehdään nyt edes tällainen sunnuntain yhteenveto kuluneen viikon rämpimisestä. Ei tämä nyt niin kauhean surkealta näytä:

Kaikenlainen kävely yhteensä 10 tuntia 25 minuuttia, uinti 7500 metriä, kuntopyörä pyöreä nolla!

Eli kuntopyörän vatkaamisen kohdalla sitten armahdin itseni ja vaihdoin sitä koko ajan joko uimahalliin tai kävelyyn. Uinnissa tulikin kaikki metrit täyteen vaikka piti rutistaa viimeiset kilometrit väkisin. Kävely sujuu aina luonnostaan. Tunsin itseni voittajaksi kun kävelin pari lenkkiä myös inhottavassa vesisateessa. Jatkuvasti tuli vastaan suuri väsymys iltauutisten aikaan ja silloin piti armahtaa. Tuota UKK:n ja monen muun suosittelemaa voimaharjoittelua tai venytystä ei tullut juurikaan tehtyä. Siinä on parannettavaa jatkossa. Heräsin monena aamuna jäykkänä kuin rautakanki. Selkä varsinkin jumittaa välillä julmasti. Jaloissa ei tunnu hyvältä väljät nivelsiteet ja siihen liittyvä välillä hyvinkin epävireinen askellus.

Painoa lähti tällä aloitusviikolla vaakan tarkkuudesta ja omista pyöristyksistä riippuen 1,0-1,5 kiloa vähemmäksi. Siihen on pakko olla tyytyväinen. Töitäkin sen eteen tehtiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-13 18:32:18 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-05-13 15:49:21
Viestit: 5
Jos sitä liikuntaa harrastetaan ns. hampaat irvessä niin kyllä se motivaatio katoaa aika äkkiä. Ainakin itse huomannut tämän. Paras kun kuuntelee kehoaan ja menee sen mukaan. Aina ei huvita, mutta pieni kävelylenkkikin on parempi kuin ei mitään. :)

_________________
painoindeksi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-14 11:11:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-22 22:33:10
Viestit: 1282
Paikkakunta: Joensuu
Tässä kiva artikkeli niille, jotka aloittaa liikunnan nollasta tai jopa pakkasen puolelta. :D

Sitten, kun tämän artikkelin anti tuntuu turhalta, on aika siirtyä liikunta tavoitteesta kohti tavoitteellista liikkumista.

_________________
..Optimisti ei pety.. KAK399


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-14 13:08:54 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Erittäin hyvä artikkeli! Kiitos, Golliwog. :)

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-14 13:20:24 
Poissa
labrakarppi
labrakarppi

Liittynyt: 2011-11-01 12:41:03
Viestit: 1941
Paikkakunta: Åbo
Pitääkin lukasta toi Golliwogin laittama artikkeli 8)

_________________
Ammattitauti
-Liikahappoisuus.

Päiväkirjat eivät kuole, ne vain lakkaavat reagoimasta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-05-15 18:14:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-05-22 22:33:10
Viestit: 1282
Paikkakunta: Joensuu
Itsehän olen vielä menossa "murrosvaiheessa". Olen/olisin motivoitunut jo liikkumaan, mutta rytmihäröä ja muuta vastaavaa riesaa pukkaa, eikä pysty eikä ees saa mennä niin lujaa, kuin tahtoisi. Ja kun ei tee, ei tuu tuloksiakaan. En koe fittness sivujen timmikroppaisten ihmisten katselua motivoivana tällä hetkellä, lähinnä ne ärsyttävät sanomallaan "riko rajasi". Rikkomalla rajojani rikon itseäni, keles. Joutuu pakosta himmailemaan, kun jo 10 minuuttiä yli 140 sykkeillä vetää useaksi päiväksi uupuneeksi.

Mutta onneksi jokainen askel on askel eteenpäin ja vaikka sen askeleen ottas miten hitaasti tai nopeesti, niin saman verran se kutakuinkin kuluttaa. Mennään sitten hitaasti ja hartaasti eteenpäin...

_________________
..Optimisti ei pety.. KAK399


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)