karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 02:45:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-04 21:19:08 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen
Avatar

Liittynyt: 2006-05-11 16:13:40
Viestit: 4667
Paikkakunta: Espoo
Mirka kirjoitti:
Urheiluosastoilta saa ohuita solukumimattoja, jotka aivan käteviä, vaikka vähän kliinisiä. Etuna on keveys. Toisaalta haittana on, ettei saa viikattua vaan kuljetettava rullana.


Mulla on vanhat 3 mm joogamatot sellaisia jotka pakataan etelänlomille mukaan. Ne on helppo taitella ja jos kassi tulee liian täyteen paluumatkaa varten, niin voi jättää sinne. Niissä on toinen pää melkein puhki ruovittu...

Mä siis harrastin pitkään astangaa, mutta jotenkin siitä on mennyt maku kun ei vaan kroppa taivu. Sitten kun tuli pari viikkoo taukoo ja taas piti alottaa "melkein alusta". Välillä oli hyvä putki päällä ja joogasin kolme kertaa viikossa, mutta mä olen vähän tämmönen tuulilla kävijä.

Nyt olen käynyt hot joogassa joka on ihanaa epäsuorittamista, oikeestaan lähinnä venyttelyä -niitä saleja vaan on tosi harvassa, mutta toivat yhden tohon meidän nurkille <3

_________________
Kahvakuulalähettiläs.
(Sh)it's my life! | Sporttiteevee
Blogissa murkuloita ja satunnaisesti oikeetakin elämää.
"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-05 05:03:08 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
Videoitten ja kirjojen perusteella on aika vaikea aloittaa, joten jos on kyseessä jokin niin rankka homma kuin astanga niin siinä kannattaa ehdottomasti käydä ainakin joku viikonlopun alkeiskurssi. Siinä oppii ne hengitystyylit ja opettaja voi korjata asentoa ja näin päin pois--kokeneetkin joogit tekevät mokia koko ajan ja ovat vuosikausia saattaneet tehdä jotain asanoita väärin vaikka ihan parin sentin asentomuutoksella pääsisi tekemään saman asennon helpommin! Tosin joka ohjaajalla on omat hyveensä ja paheensa; yksi on armeliaampi rankempien asentojen suhteen ja antaa tehdä helpompia versioita, joku pitää järjettömän pitkään tietyissä asennoissa... just elokuussa käymälläni alkeiskurssilla opettaja pidätytti ihmisiä niin pitkään tietyissä asanoissa että meinasi jalat revähtää (sisäänhengityksiä piti tehdä viisi, mutta meikäläisen tahdilla/keuhkokapasiteetilla niitä hengityksiä ehti tulla jo kahdeksan). :smt013 Ja sitten ajattelin että ei saakutti, en mä varmaan jaksakaan enää tehdä näin paljoa kerralla--kunnes aloin tekemään sen sarjan kokonaan kotioloissa ja heti helpotti kun sain tehdä omaan tahtiin. Salilla en ole sen ensimmäisen repäisyn jälkeen käynyt kun olen halunnut ottaa vähän iisimmin. Tosin se alkeiskurssi oli kyllä korvaamaton jotta pääsi kiinni siihen rytmiin ja sai kerrata ne tavat millä eri asanoihin siirryttiin (parhaimmatkaan kirjat eivät ole mielestäni täydellisiä tässä). Tosin tuo Scottin kirja on ihan hyvä perusopus ja siitä saa apua ainakin auringontervehdyksiin. Gregor Maehlen kirja on vielä kattavampi ja käy läpi hirveän hyvin lihasryhmäjuttuja ja muuta, mutta siinä on sitten myös mukana enemmän hörhöilyä joka saattaa vähän hiertää jos ei ihan purematta hindufilosofiaa niele.

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-05 05:25:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-10 14:19:53
Viestit: 9046
Paikkakunta: Where my heart is...
Kun täällä oiskin joogatunteja, mutta meijän salilla rennoimmat "jumpat" on tollasia jotain bodybalance-juttuja :( Onko ne sitten yhtään samankaltaisia joogailun kanssa?

_________________
Jos jonkinlaista ylläpitoa ja laifstailia, vilkaisehan!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-05 06:47:56 
Poissa
nörttikarppi
nörttikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-05-04 14:59:26
Viestit: 8323
Paikkakunta: Lahti
anniem kirjoitti:
Kun täällä oiskin joogatunteja, mutta meijän salilla rennoimmat "jumpat" on tollasia jotain bodybalance-juttuja :( Onko ne sitten yhtään samankaltaisia joogailun kanssa?


Tuskinpa... mutta Turussa näkyy olevan oma astangakoulunsa:

http://www.astanga.fi/turku/

Kurssi on opiskelijalle/työttömälle/jne 65 e, eli saman verran kuin täälläkin, näköjään. Siihen sisältyy myös kuukauden salikortti. Raavin rahaa kokoon parin kuukauden ajan jotta sain vihdoinkin tuon aloituskurssin käytyä ja se on kyllä ollut joka pennin arvoinen. Tuosta hengitystekniikasta tulee nimittäin ihan teräskeuhkot eikä flunssat iske millään :D Ja melkein pyörätuoliin vienyt selkävamma oikuttelee enää ani harvoin. On kuin olisi saanut uuden elämän! :D :smt049 Ai niin, ja tuosta kapenee vyötärö aika halvatun nopeasti :mrgreen:

_________________
Kuva

Riekon nyrkkisääntöjä ketoilijoille, kliks


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-05 13:09:50 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Mun hathajoogakurssin vetäjä korostaa jatkuvasti omatahtisuutta ja oman kropan kuuntelua. Minusta se on ollut tosi hyvä, vaikka kurinalaisen taijin jälkeen aluksi vähän ihmetytti. Suositteli aloittamaan kotitreenit aurinkotervehdyksellä. Se on turvallinen ja varsin monipuolinen, sen voi tehdä vaikka monta kertaa päivässä!

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-05 13:35:28 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Youtubesta löytyy joogavideoita vaikka kuinka. Tuolla kuu- ja aurinkotervehdykset suomeksi Tampereen joogakoulusta.
http://www.youtube.com/watch?v=R2zH8n-X ... re=related

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-05 14:04:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
Scottin kirjan lisäksi olen kuullut myös Petri Räisäsen astangajooga -kirjaa suositeltavan, olihan tuo kerran lainassakin. Mutta en kyllä minäkään suosittele, että pelkän kirjan perusteella kukaan alkaa souvaamaan ilman alkeiskurssia. [-X

Minä kävin alkeiskurssini yliopistoliikunnan järjestämänä. Treenejä oli kerta viikko, muistaakseni 10 kertaa ja niiden sisältö oli sama kuin sellaisella yhden viikonlopun intensiivikurssilla. Edettiin vaan hieman hitaampaan tahtiin, mikä sopi minulle. :) Sama ohjaaja vetää tunteja myös JKL:n astangajoogasalilla. Samalla periaatteella toimii sitten alkeisjatkoryhmäkin, eikä yliopiston hinnat päätä huimaa: 10kerran kurssin hinta taisi olla 30€. :D

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-09 20:13:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-14 12:40:08
Viestit: 703
Mirka kirjoitti:
Mun hathajoogakurssin vetäjä (--) suositteli aloittamaan kotitreenit aurinkotervehdyksellä. Se on turvallinen ja varsin monipuolinen, sen voi tehdä vaikka monta kertaa päivässä!


Tuossa ilmeisesti hatha ja astanga eroavat hieman, koska itse olen ymmärtänyt, etteivät astangit suosittele kuin kerran päivässä joogaamista, vaikka joogailu olisi "vain" aurinkotervehdyksiä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-10 17:17:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-23 19:34:22
Viestit: 12
Paikkakunta: tampere
Itse joogaan ohjatuilla tunneilla vähintään 3 kertaa viikossa,lähinnä Integral- ja Hathajoogaa,välillä myös Astangaa. Kotona teen aurinkotervehdyksiä aamuvoimisteluna ja ennen kahvakuulatreeniä alkulämmittelynä. Lisäksi joogassa opittuja venyttelyitä sovellan eri tilanteisiin. Mun mielestä paremman harjoituksen saa kun menee ohjatuille joogatunneille esim. väli-ja loppurentotukset tulee tehtyä tehokkaammin opettajan johdolla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-10 17:28:06 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Hathassa on tosiaan hieman toisin, aamu alkaisi aurinkotervehdyksellä ja illalla kuutervehdystä. Välissä muita fiilisten mukaan, mutta mitään varsinaista ohjelmaa en tiedä. Mutta en ole perehtynyt kirjallsuuteen. Vetäjän perusteella tuntuisi vähän vieraalta ajatus ohjelmasta, kun on niin tavattoman mutuista, niin tavattoman mutuista! :lol:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-10 19:16:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-14 12:40:08
Viestit: 703
^^ Ok, kuutervehdykseen en ole tosiaan astangassa törmännyt. :) Tosin en itsekään ole mikään kovin ortodoksinen astangan harrastaja, mutta joogamuodoista lähimpänä sydäntä silti.

Ja minäkin suosittelen hyvää alkeiskurssia, sen jälkeen voi joogailla hyvin kotonakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-10 19:35:26 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Tulin nyt sitten yllytetyksi tilaamaan hathajoogakirjan, kun Bookplussalla oli tyrkyllä alle puoleen hintaan. Kertoilen sitten joskus.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-01-11 11:22:15 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-09-23 19:34:22
Viestit: 12
Paikkakunta: tampere
Jooga on todellinen lihasten rentouttaja ja venyttäjä. Eilen kävin pelaamassa tunnin sulkapalloa päivällä ja illalla kävin vielä Integral-tunnilla.Tänä aamuna ei tietoakaan lihasten kipeytymisistä (vaik sulkkispelin jälkeen saattaa esim käsissä tuntua). Lisäksi melkein reväytin takareiden pelissä mut varovaisella joogalla sekin eheytyi :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-02-17 17:47:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-02-16 21:11:20
Viestit: 218
Oonko ainut iyengar-joogalainen?

Jooga tosiaan on mahtavaa. Missään muussa lajissa ei tule sellaista "vau NYT mä hiffasin tämän"-oloa niin vahvasti kuin juuri joogassa. Iyengarissa mulla meni siihen tajuamiseen tuo alkeiskurssin eka puolisko, mutta väliäkös sillä.
Hathaakin oon harrastanut, se kun oli aikasemmalla paikkakunnalla ainoa mahdollinen. Astanga kiinnostaisi, mutta taitaa toistaiseksi jäädä vielä haaveeksi muiden harrastusten ohella.

_________________
uuma(ma)n metsästystä
Oot nuori ja rauhaton sydän.
Kun maltat mielesi pääset maailmaan kyllä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-02-17 18:26:15 
Poissa
tustustuskykyinen
tustustuskykyinen
Avatar

Liittynyt: 2006-05-11 16:13:40
Viestit: 4667
Paikkakunta: Espoo
Tota Iyengaria on aika vähän tarjolla missään. Toivoisin niin että ne tois sen tonne hot-salille jossa mä nykyisin käyn. Hotti on ä-lyt-tö-män mukavaa. Paitsi riippuu kyllä ohjaajasta...
(No, ei mulle oo sattunut kun kerran huonompi kokemus väliin)

_________________
Kahvakuulalähettiläs.
(Sh)it's my life! | Sporttiteevee
Blogissa murkuloita ja satunnaisesti oikeetakin elämää.
"Tätä en olekaan koskaan yrittänyt, joten luulen, että se ihan varmasti onnistuu!" -Peppi Pitkätossu-


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-02-17 18:42:46 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
ponyo kirjoitti:
Oonko ainut iyengar-joogalainen?

Jooga tosiaan on mahtavaa. Missään muussa lajissa ei tule sellaista "vau NYT mä hiffasin tämän"-oloa niin vahvasti kuin juuri joogassa. Iyengarissa mulla meni siihen tajuamiseen tuo alkeiskurssin eka puolisko, mutta väliäkös sillä.
Hathaakin oon harrastanut, se kun oli aikasemmalla paikkakunnalla ainoa mahdollinen. Astanga kiinnostaisi, mutta taitaa toistaiseksi jäädä vielä haaveeksi muiden harrastusten ohella.


Taijin parissa olen kyllä kokenut samaa. Ihania molemmat. :D

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-02-17 19:00:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-08 19:18:09
Viestit: 446
Paikkakunta: Mankola, Jyväskylä
Iyengaria vois näköjään täällä Jykylässä harjoittaa Mandalatalolla, mutta 130€/13kertaa kuulostaa vähän turhan suolaselta.. :roll:

_________________
Virallisterveelliset suositukset vahingoittavat vakavasti sinua ja ympärilläsi olevia

Ruoka-anarkiaa jo vuodesta 2008.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-02-20 17:44:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-26 06:56:49
Viestit: 155
Yksi joogaan hurahtanut ilmoittautuu!

Tyylilajina Vinyāsa Flow ja Yin Yoga. Kävin tunneilla 6kk sitten, ja nyt treenan parin videon avulla kotona päivittäin. 4x viikossa 45min ja 1-2 kertaa viikossa 1,5 tunnin harjoitus, sekä lisäksi iltaisin puolisen tuntia Yin joogavenytyksiä vähemmän puritaanisesti telkkaria katsellessa. :D

Myös anusara jooga kiinnostaa. Kundalinia kokeilin perinteisten vatsa- ja selkälihas- ja jumppaliikkeiden tilalla nopeiden liikesarjojensa vuoksi, mutta se meditaatiopuoli on siinä ehkä vähän turhan korkealentoista, eikä ainakaan toistaiseksi ole tuottanut yhtä hyvää oloa kuin Vinyasa. Ja lisäksi kun liikkeet tehdään nopeasti, ne jäävät mulla jotenkin keskeneräisen tuntuisiksi, eikä siitä tule kovin hyvä fiilis.

Haaveina olisi päästä ens syksynä/talvena joogaleirille Intiaan. :smt007


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-03-01 15:38:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-11-03 23:04:47
Viestit: 653
Tuosta hathan ja astangan eroista lyhyesti ja ytimekkäästi: Hathassa saa melkeinpä olla koomasta herännyt toipilas jos meinaa kunnon hikkee pintaan saaha, Astangassa hiki lentää normi/parempikuntoisillakin poikkeuksetta.

Sellaselle joka ei oo ikuna joogaa koittanna, suosittelen hathaa aluks. Ihan vaan sen takia, ettei tuu puskista taivuttamiset/venytykset... Yllättävän moni kuvittelee "vaan menevänsä" esim Astangaan sillä verukkeella, että ovat urheilleet paljon muutakin joskus, pitävät tyyliin lasten leikkinä joogaamista.
Kummasti se mieli muuttuu ekan vartin jälkeen... :lol:

Täällä meillä paikallinen yrittäjä pisti pillit pussiin ja tarjolla on enää kansalaisopiston voimajooga (sekoitus hathaa/helppoa astangaa), joka sekin loppuu kohta.
Kismittää... Astanga oli hyvällä mallilla syksyllä, mutta palo päreet kun ne läskit oli hidasteena/esteenä, joten pidin paussia käynneistä ja nyt haaveissa oli aloittaa uudelleen kevyemmällä kropalla, ihan vaan nähdäkseni kuinka hyvin nyt pääsee asanoihin taipumaan. Tosin Astanga kurssilta saatiin monisteet, joissa asanat on käyty läpi, pitäisköhän kaivaa se jostain ja koittaa joku ilta.... :mrgreen:

Hottia minäkin haluaisin kokeilla!!! Ja saunassa suoritankin omaa versiota ---> venyttelen lämpimässä :lol:

_________________
VHH-sydeemit Syyskuussa2010, Karppausta Lokakuussa 2010--> Huhtikuu 2011--> "Hyvä karppi" linjalla testausmielessä

*Vieläkö se perse eellä yrittää katajaan? No tottahan toki!*


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Jooga on mahtavaa
ViestiLähetetty: 2011-03-01 16:54:56 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Hathassa edes kuulu tulla hiki?! Astanga on lähtökohdiltaa urheilullisempaa. Mun tuntema hatha on sitä tehokkaampaa mitä hitaammin liikkeet tekee. Tuloksena ei suinkaan hiki, vaan riskinä se että lihakset on päiväkaupalla kipeinä. Pitää tietoisesti jarruttaa ettei tee liikaa.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 127 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)