karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 21:35:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2012-09-06 16:51:03 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Ekaa kertaa noin 20 vuoteen 5 km juoksulenkki Vibrameilla - mii laiks!

Ja tänään 15+2 minsan kevyt juoksulenkki á la Porin Juoksukoulu ;)

kenkinä on nää:

Kuva

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2012-09-13 22:51:25 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2012-09-12 22:57:23
Viestit: 11
Olen harrastanut juoksua puolenkymmentä vuotta, joista pari viimeistä olen siirtynyt yhä minimalistisempaan suuntaan. Innostuksen sai alunperin aikaan tässäkin threadissa mainittu Born to Run -kirja. Sen seurauksena rupesin harjoittelemaan ns Pose-menetelmän mukaista juoksutyyliä. Viimeiset maratonit olen juossut mahdollisimman keveillä kilpakengillä, kuten Saucony A4, yrittäen askeltaa päkiäpainotteisesti ja vähintään 180 askeleen minuuttitahdilla. Tulokset ovat parantuneetkin ihan mukavasti.

Vajaa vuosi sitten ostin FF Bikilat, joita käytin talven aikana muutaman kerran ja onnistuin kipeyttämään jalkapohjani (metatarsaalit) sekä pohkeeni aika lahjakkaasti.

Sitten viime keväänä luin toisen innoittavan kirjan: Ken Bobin Barefoot Running Step by Step. Kirjoittaja, joka on juossut paljain jaloin kymmeniä vuosia, on ehdottomasti sitä mieltä, että "paljasjalkajuoksu" pitää aloittaa *paljain jaloin*. Näin juoksutyyli muuttuu pakosta oikeanlaiseksi. Alkuun ei myöskään pidä mennä kaikkein helpoimmille alustoille, kuten nurmikolle, vaan ihan kunnon sepelille, koska "kipu on paras opettaja"!

Päätin ottaa tämän kesän kokeilun kannalta ja niinpä olen juossut pääasiassa ilman kenkiä toukokuun alusta saakka. Aloitin tosiaan tuon Ken Bobin ohjeen mukaisesti hyvin lyhyillä (non 100 m) pyrähdyksillä hiekka- (lue: älyterävä hiekoitussepeli-) pohjaisilla kävelyteillä. Sitten varovaisia parin kilsan lenkkejä asfaltilla. Vähitellen matkaa pidentäen, kunnes viime viikolla juoksin asfaltilla 22 km! Toki jalkapohjat olivat seuraavana päivänä aika hellät :)

Pitkät lenkit olin kesän aikana juossut noilla Bikiloilla. Kokonais-km-määrä on ollut selvästi pienempi kuin esim. viime kesänä, mutta nyt voi sanoa, että jalkapohjat ovat jo aika hyvin sisäänajetut. Ja niinkuin moni muukin on täällä sanonut: takaisinpaluuta ei ole! :D

Nimimerkillä "paljain jaloin ketoosissa"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2012-09-14 15:08:40 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Vanha urheiluvamma tulehtui, ja estää tällä hetkellä juoksemisen. Nyrjäytin nilkkani kymmenisen vuotta sitten, ja ilmeisesti nivelsiteet venähtivät. Olen tainnut kävellä (ja juosta) jalka väärässä asennossa, koska nyt se ei enää kestä sivuttaista liikettä, kiertoja tai kantapää maassa varpaiden nostoa ollenkaan, ja välillä nilkka "menee alta".

Kävin lääkärissä, joka määräsi kuukauden särkylääkekuurin ja apuvälinetuen kenkään. Kumpaakaan en aio hakea. Tuki estäisi sivuttaisen liikkeen kokonaan, jolloin maalaisjärjellä ajatellen nilkan ja jalkaterän lihakset entisestään laiskistuisivat ja ongelma pahenisi.

Päättelin itse, että nilkan ja jalkaterän pienet ja suuremmatkin lihakset on saatava kuntoon, ja kivusta huolimatta olen alkanut kävellä mahdollisimman oikein. Tämä on jo auttanut. Vielä pitää säästää, että saan jotkut five fingersit tai vastaavat, että pääsisin taas harrastamaan koirajuoksua. Onko kellään ollut tällaista löysien nivelsiteiden ongelmaa, ja onko se helpottunut paljasjalkajuoksulla?

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-03 07:20:10 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Jalka on kunnossa, omin neuvoin kuntoutettuna. Eilen sain ekat Five Fingersini, ja kokeilin niitä koiran pissitysreissulla. Piti kävellä, mutta niissä tulee vastustamaton hinku pistellä vauhdilla eteenpäin. Pian metsäpolulle spurttailemaan ja kiville kiipeämään.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-03 07:30:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2014-05-01 16:34:55
Viestit: 328
Paikkakunta: Helsinki
:o täällä on tämmöinenkin ketju!

Mä oon vannoutunut paljasjalkailija.
Ne on vaan niin hyvät ja liikkuminen on ihan erilaista kuin muilla.
Juoksuun on fivefingersit, salille barefoot glovesit (tai nyt niitä on jo kahdet :lol: ) ja noi muuten pyrin eteen päin paljasjalka-ballerinoilla.

Ajatus talvesta tuottaa jo vähän tuskaa, pitäis osata kävellä "normaaleilla" kengillä...?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-03 08:24:12 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
:D Mistä kannattaa etsiä tuollaisia paljasjalkaballerinoja?

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-03 08:36:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2014-05-01 16:34:55
Viestit: 328
Paikkakunta: Helsinki
Esim. Partioaitta myy (Merrell Whirl glove tai Wish glove) :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-03 08:39:21 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15265
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Kiitos vinkistä! Sinne siis! :D

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-03 10:26:41 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Kolme vuotta takana ja Vibramit päivittäisessä käytössä.

Enimmäkseen päivittäisessä kävelykäytössä Jayat:

Kuva
(Näistä on tullut hienot rusketusrajat ;)

Ekat mustat KSO Treksportit ovat yhä käytössä, mutta hieman risaiset, joten olen harkinnut niiden tilalle uusien ostamista

Sitten mulla on Speedit, joita nykyään pidän juoksukenkinä, koska ne istuvat niin mukavasti...

Kuva

Ja sit muistutus siitä, että Vibramit pitää testata ensin kaupassa eli verkkokimppatilaukseen en enää ens kerralla hyppää
yllättäen ja pyytämättä:

Kuva
Nää Seeya LS:t on ihan liian tiukkalestiset mulle, joten esikoiseni on saanut niistä tassuttelukengät.

Muuten voin sanoa, että lähes ympärivuotinen tassuttelu on aiheuttanut radikaalin vähenemisen kipulääkkeiden syönnissä.
Sellainen valitettava asia tapahtu tuossa keväällä, että liukastuin ja iskin voimakkaasti
vasemman akillesjänteen yläosan portaan reunaan, minkä jälkeen kohta on kipuillut ihan kiitettävästi - levossa.
En tiedä sitten edistääkö tämä paljasjalkailu tuota kipuilua. Voi olla tai sitten ei. Muut hyödyt ovat kuitenkin sitä luokkaa, että
en ole lähimpään pariinkymmeneen vuoteen vibrameitani roskiin viskaamassa...

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-08-23 23:25:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-08-23 23:10:49
Viestit: 1
Minulla on ollut nyt 3 kesää fivefingerssit. Parina eka kesänä käyttö jäi vähälle, ei muka tutuneet hyvältä ja oli vaikeat saada jalkaan jne. Vaan arvaa kun nyt tänä kesänä aloin pitää enemmän niin nyt en muita kenkiä pitäisikään ;)!! Mulla on polvessa nivelrikko niin nyt paljasjalkakävelyn myötä nekin vaivat vähentyneet puoleen entisestä! Nyt kun ilmat vähän viileni ja oli sateita kokeilin pitkästä aikaa lenkkareita kun lähdin lenkille niin johan alkoi taas polvessa tuntumaan tuttu tunne joka on monta vuotta vaivannut! Voi sanoa et oon kyllä nyt hurahtanut pahemman kerran näihin Vibrameihin :-D! Tilasin muuten jo tset ja saatanpa tilata vielä kolmannetkn! Jos vaikka jonkutalvimallin ;)!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-09-16 14:08:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 790
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Ostin jonkin aikaa sitten Merrellin pace glove 2:set. Ne tuntuvat edelleen tosi mukavilta jaloissa mutta piru iski ja halusin toiset erilaiset kanssa :D . Päädyin ostamaan Vibram FF Speedit. Varpaat ainakin sopivat tosi hyvin koloihinsa ja muutenkin nuo oli helppo sujauttaa jalkaan. Nyt ajattelin lähteä tunnustelemaan maata niillä :D . Kannatti nyt katsella noita kun hintoja oli alennettu reippaasti. Väri (harmaa) ei tosin ole mun top10 -listalla mutta mitäs väliä. Onneksi ei sentään pinkki :mrgreen: .

Sen jälkeen kun hommasin nuo ensimmäiset paljasjalkatossut niin eipä ole tehnyt mieli käyttää vanhoja lenkkareita enää. Mä en kyllä aikaisemminkaan ole tykännyt kengistä joissa on vähänkään korkoa ja yleensä olen muutenkin ostanut lättänäpohjaisia kenkiä. Oikeastaan olen alkanut pitää kävelemisestä kunnolla vasta sen jälkeen kun vaihdoin kenkätyyppiä. Aiemmilla lenkkareilla oli ihan sama millainen kenkä, hiertymiä tuli jalkapohjiin (!), kuumotti, nilkat väsyivät. Kumma juttu, mutta mitään noista ongelmista ei ole esiintynyt enää :wink: . Nyt vaan mietin miksen jo aiemmin vaihtanut paljasjalkatossuihin!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-09-16 14:24:47 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Ostin jotain. Viidennet ( kuva päikyssäjossain) ja oon ihan
rakastunut lähin. Söppeliinit, lutumussukat ;)

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2014-11-29 17:17:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-02-18 15:37:10
Viestit: 790
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Edelleen tuntuu hyvältä nuo FF:ät, mutta kun talvi on jo tuloillaan niin haluaisin jatkaa samalla linjalla. Toki noita varvasläpsyköitä voi edelleen käyttää mutta kun tulee märkä ja kylmä keli niin niistä menee heti läpi. Olen miettinyt Feelmax Kuuva 2 tai 3 -kenkiä. Tuntuu vaan että niitä ei oikein ole missään? Onko joku ostanut noita ja mistä olette löytäneet? Nettikaupoista löytyi jotain mutta kun ei tiedä istuvuudesta ja koostakaan ei ole varma niin ei mielellään ostaisi sokkona?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2015-01-07 15:01:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-04-29 20:45:11
Viestit: 61
Mulla on Feelmaxin Panka 2 salitossuna, eniten tosin juosta louskutan. Koko ainakin tossa Panka kakkosessa oli tosi reilu, vaihdoin yhden pienempään, ja vieläkin tuntuu, että voisi ehkä olla pienempi. Eli jos mahdollisuus on sovittaa ennen kauppoja, niin suosittelen.
Iloinen Suomen lippu kengän pielessä, mutta petyin kuitenkin löydettyäni "Made in China" tekstin kielestä.
Tilasin Fastwayltä, oli edullisin hinta.

Ulkona jalassa Merrell Bare access arc, en tosin ole juossut vielä, alottelen vasta. Baby steps :)
Siinä on melkosen korkea holvikaari. Pitäisi olla testissä ensin pari lenkkiä ennen kun ostaa...

Five Fingersit ajatuksena mukavat, mutta mun akkavarvas on niin naurettavan pitkä, etten usko niiden sopivan!

_________________
Oho!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paljasjalkajuoksijat!
ViestiLähetetty: 2015-04-28 07:28:52 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
HS TV 28.4.2015 http://www.hs.fi/paivanlehti/28042015/a1430106565963

Lainaa:
"En koskaan lähde ulos ilman kenkiä, jos minulla on kiire. Paljain jaloin käveleminen on minulle nautinto, joten haluan tehdä sen hitaasti ja rauhassa.

Kun olen ilman kenkiä, niin minun ja maan välissä ei ole mitään ylimääräistä tai keinotekoista, vaan paljas jalkani on paljasta maata vasten.

Vajaat neljä vuotta sitten päätin näyttää pojalleni, että kesällä voi kävellä myös ilman kenkiä. Samalla haastoin itseni. Lapsena olin usein paljain jaloin, mutta en ollut varma, pystyisinkö siihen vielä aikuisena.


_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 115 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)