karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 12:50:18

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-08-26 22:15:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
Tiikerirotta kirjoitti:


Muoks: Ai niin ja mä harrastan siis liikuntaa 3-5h/päivä (20-40km pyöräilyä, kaks salitreeniä, tankotanssitreeni, joskus juoksu-/kävelylenkki).


huippu-urheilija (liikuntaa 3-5h/päivä) voi syödäkin melkein mitä vaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-08-27 19:20:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2012-05-18 09:34:49
Viestit: 108
kekexxx kirjoitti:
Tiikerirotta kirjoitti:


Muoks: Ai niin ja mä harrastan siis liikuntaa 3-5h/päivä (20-40km pyöräilyä, kaks salitreeniä, tankotanssitreeni, joskus juoksu-/kävelylenkki).


huippu-urheilija (liikuntaa 3-5h/päivä) voi syödäkin melkein mitä vaan.



Niin... Eikös tässä ollutkin kysymys nimenomaan KOVAA treenaamisesta?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-08-27 19:42:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Tiikerirotta kirjoitti:
kekexxx kirjoitti:
Tiikerirotta kirjoitti:


Muoks: Ai niin ja mä harrastan siis liikuntaa 3-5h/päivä (20-40km pyöräilyä, kaks salitreeniä, tankotanssitreeni, joskus juoksu-/kävelylenkki).


huippu-urheilija (liikuntaa 3-5h/päivä) voi syödäkin melkein mitä vaan.



Niin... Eikös tässä ollutkin kysymys nimenomaan KOVAA treenaamisesta?


Kovaa ja paljon ovat useimmiten ihan eri asioita.

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-08-27 22:12:42 
Poissa
kirjastokarppi
kirjastokarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-06 00:23:24
Viestit: 2966
Paikkakunta: Tampere
Tiikerirotta kirjoitti:
yleensä kovaa treenaavalla on jo rasvat suht alhaalla


Ei muuten pidä paikkaansa, nämä kaksi eivät välttämättä ole mitenkään liitoksissa toisiinsa. Esimerkkinä vaikkapa raskaampien sarjojen voimailijat tai monetkin heittolajien edustajat yleisurheilussa. Tai, no, mitä se tarkoittaa se "rasvat alhaalla", mutta eivät monetkaan kuulamörssärit esim. mitenkään tunnettuja tiukasta kropastaan ole - ja väitän kyllä, että huipputyöntäjät TODELLAKIN treenaavat kovaa.

_________________
Koodilla XIW335 saat viisi taalaa alennusta ensimmäisestä iHerb-tilauksestasi!

Karppilan päiväkirja: Antakaa aikaa haaveilla ja ajatella hiljaa

VHH-blogi: http://voimanala.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-08-30 14:46:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-08-10 10:33:42
Viestit: 216
Paikkakunta: Jyväskylä
En ole urheilija, mutta kuitenkin tavoitteellinen kuntoilija, lähestyn neljääkymmentä vuotta. Omia kokemuksia:

Hyvin lyhyissä (muutaman minuutti tai alle, "kaikki-irti") suorituksessa jonkun verran tulee hittiä ainakin jos verrataan ketoositilaa ja korkeita hiilareita. LCHF tai ketoosiharjoittelusta on se hyöty, että elimistö oppii käyttämään tehokkaaasti rasvaa polttoaineena. Mitä pidempi harjoitus/kisa, sitä enemmän ketoosissa tai vähillä hiilareilla harjoittelusta on hyötyä. Tehokkaampi/taloudellisempi rasvavarastojen kulutus.

Mikäli itse suoritus tapahtuu noin 80-% tai alle maksimista ja keho on sopeutunut rasvapolttoon, suorituskyky LCHF-moodissa on jokseenkin samaa luokkaa kuin korkeilla hiilareilla. Kunhan ylimääräistä rasvansaannista ja riittävästä proteiinin saannista on huolehdittu.

Se kuinka kauan tehokkaaseen rasvanpolttoadaptaatioon menee, vaihtelee varmasti suuresti, mutta sanoisin että jopa muutaman kuukauden, muutama viiko ei taida millään riittää. Tämä siirtymävaihe on tuskallista kun ei kulje.

Tänä aikana kaloreista suurimman osan tulisi tulla rasvasta (esim. 80-%). Varsinkin suolojen reilusta saannista tulee myös pitää huolta.

Mielenkiintoista on, että jotkut "gurut" ovat (ikääntyessään) kääntäneet kelkkansa melko täydellisesti ravinnon suhteen. Esim. Tim Noakes (legendaarinen "The Lore of Running"-tiiliskivi). Hänen suosituksia voi lukea runners worldista tai kuulla youtubesta.

Oikeastaan vain viljat ja niiden johdannaiset mahdollistavat erittäin intensiiviset tehotreenit tai harjoittelemisen vaikkapa kahdesti päivässä, mutta kuinka terveellistä se on? Onko stressi liikaa keholle pitkässä juoksussa?

Mikäli korkeita hiilareita ei kammoksu (terveysmielessä), yksi vaihtoehto on harjoittelu LCHF-moodissa ja kisaan sitten hiilaritankkausta. Tavalliselle harrastajalle (kuten minä), tuloksella ei ole kuintenkaan oikeasti merkitystä (kuten kansallisen tai kansainvälisen tason kavereilla on) ja siksi karppaus menee myös kisapäivänä ja edellisinä kuten normaalistikin. Paitsi jos esim. kollega pitää rökittää niin sitten ehkä maksalaatikko apuun.

Mielenkiintoisia blogeja tiedoksi joissa käsitellään myös tätä aihetta:
http://www.marksdailyapple.com/
http://eatingacademy.com/

_________________
If you can grab handfuls of fat at the underside of your upper arms, around your thighs, around your waist, or over your belly, it is pretty clear that your body is set for the next famine. -Richard Bernstein


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-08 21:46:30 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-12-28 20:19:20
Viestit: 76
Nostan nyt tätä vanhaa ketjua kun tarvitsen neuvoja. Olen lukenut ja lukenut tässä muutaman päivä, mutta en ole osanut päätyä mihinkään.
Olen laihduttanut alakarppina aikoinani jonka jälkeen aloitin salitreenit ja treeniä 4-5krt viikko. Ruokavalio ollut vähärasvainen ja jonkin erran hiilaria. Olen onistuneesti saanut haban kasvamaan, mutta myös muutamia ylimääräsiä kiloja joista haluan eroon.

Ajatteli uudestaan jatkaa karppaamsta ja treenejä. Tällä hetkellä tärkeää olis saada sitä painoa pois, timmiytyä ja ylläpitää lihasta (saa se kasvaaki ;)) mutta syöminen ja treenit. Millon ja mitä? Eli jos treenin päälle otan palkkarina heraisolaattia ilman rasvaa ja hiilari niin pitäisikö ateria treenin jälkenen sisältää hiilaria ja jos se sisätää sitä saako siinä olla ollenkaan rasvaa? (Olen ymmärtänyt että näitä ei voi vetää yhtäaikaa) vai olisiko palkkarin kanssa vaikka banaani ja ateria ilma hiilaria?

Toiset puhuu hiilarin syömisestä ennen treeniä? Aamulla? Mutta eikö rasva+protsku aamupala ollut kaikkein paras rasvan palamisen kannalta? Ja syöttekö vaa 3krt päivässä ja mikä ateria väli, sitäkin puhuttiin 5-6h? Nyt kun kuntosali on löytäny paikkansa mj elämässä ei voi suoraa siirtyä samaa kun aikasemmi karpatessa.

Olisin erittäin onnellinen jos saisin hyväksi havaittja neuvoja miten kostaa treenipäivä kun haluan siis pääasiassa toimia rasvoilla...

_________________
Kuva



Karppausta loka-marraskuusta 2011

Morgan ja mittanauha


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-10 14:56:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-06-11 17:36:48
Viestit: 173
Mä nyt kerron vaan oman kokemukseni ja tapani treenata sekä yhdistää vhh (jos se täällä enää siksi lasketaan :) )

Eli ensin tuossa viime vuonna pudotin raskauskiloja sellaiset 20 karppaamalla n. 40g hiilareilla/vrk ja kalorivajeesta huolehtimalla eli sellaiset -500. Liikuntaa en sen kummemmin harrastanut, koska mulle se painon kurissa pitäminen on aina ollut hankalaa laihdutuksen jälkeen.

Joulukuussa kävin Inbody mittauksessa, rasvaprosentiksi sain 18,2 ja lihasmassan määrä oli alhaisen ja normaalin rajalla minun kokoisen (160/53) mittapuulla.

Aloitin tuolloin lihaskuntotreenin ensin kotona ja aluksi mukana oli myös aerobista. Hiilareita nostin tässä vaiheessa pikkuhiljaa yli 100 g/vrk, niiden nyt ollessa aika tasaisesti n. 150g/vrk. Kalorit nostin myös yli 2000. Tuloksia alkoi tulla uskomatonta vauhtia ja tammikuun lopussa oli jo habaa ja vatsalihakset näkyvissä. Painokin tosin oli laskenut jo 50:een, joten aerobista piti vähennellä ja halusin keskittyä lihaksen kasvatukseen.

Maaliskuussa hommasin salikortin ja siitä lähtien olen käynyt salilla 4-5 krt/vk ja tämän kokoiseksi ja ikäiseksi naiseksi treenaan ihan kovaa mielestäni. Huhtikuun lopulla kävin uudestaan Inbodyssa, joka kertoi lihasmassaa tulleen joulukuusta lisää 1,1 kg ja rasvaprosentti oli pudonnut 18,2 -> 13,8. Paino tuolloin 52,2.

Pari kiloa olen tuosta hommannut painoa, joten kaloreita olen vetänyt nyt pääsääntöisesti n. 3000/vrk. Hiilarit samoissa ja koostuvat marjoista, kasviksista, maitotuotteista, pähkinöistä jne. Ja pari hedelmääkin suon itselleni nykyään, joista toinen ennen treeniä. Toinen kuuluu pysyvästi mun iltapalaan :)

Mä syön 3 krt/vrk. Tai no niiden lisäksi aamulla aamukahvin sekaan lorahtaa neitsytkookosöljyä ruokalusikallisen verran ja pari palaa tummaa suklaata ja treenin jälkeen proteiinijuoma. Eli jos ne lasketaan, niin sitten kai 5 krt/vrk. Yleensä ajoitan aterian pari tuntia ennen salitreeniä enkä sen kummemmin mieti sen sisältöä paitsi tunkien sen toisen päivittäisen hedelmän siihen. Prtoskujuoma heti treenini jälkeen ja ruoka n. pari tuntia sen jälkeen.

Ihan alhaisilla hiilareilla treenaamisesta mulla ei ole kokemusta, mutta näin kulkee hyvin :)

Ai ja mun päivittäinen ateriointi sujuu suurinpiirtein näin

Aamulla se pari palaa tummaa suklaata ja kookosöljyä
Lounaaksi 3 munaa, juustoa ja voita
Päivälliseksi esim. kasviksia, broileria/lihaa/kalaa ja jonkin sortin kerma-tomaattikastiketta esimerkiks.
Iltapalaa en jaksa kirjoittaa, se sisältää niin paljon kaikkea 1200 kcal edestä…tai no koitetaan:
Marjoja
banaani
kaakaonibsejä
Cocovin marjamixiä
pähkinäsekoitusta
Chia-siemeniä
Tyrnirouhetta
Turkkilaista jogurttia ja pari rkl kuohista

Ja tosiaan ennen treeniä esim. aplari tai omena pelkästään tai edeltävällä aterialla ja treenin jälkeen se proteiinijuoma, joka ei siis hiilareita sisällä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-13 19:04:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Morgan, kyllä se menee aika pitkälti kokeilun kautta mikä sulle sopii. Riippuu vähän siitä miten nuo 4-5 krt/viikko treenaat. Jos vedät voimaharjoittelutyylistä (toistot liikkuu liikkeissä 1-5 välillä), pärjäät aika hyvin rasvapolttoisena (ainakin omien kokemuksieni mukaan). Jos taas vedät intensiivistä ja pidempää toistosarjaa, hiilareita on syytä nauttia ainakin ennen treeniä.

Itse olen ollut VHH:lla kohta kuutisen vuotta ja pärjännyt voimatyyppisessä treenissä rasvapolttoisena hyvin. Nyt viimeisen vuoden olen kuitenkin ottanut hiilareita ikäänkuin lisäravinteena mukaan. Hiilaritankkaus silloin tällöin buustaa aika hyvin ainakin omaa aineenvaihduntaa ja rasvaa lähtee kropasta ihan varkain. Liian samankaltainen junttaaminen ruokavalion suhteen (varsinkin kalorivajeinen) ajaa kehon pitämään läskeistään kiinni entistä kovemmin (liekö jotenkin johtuva leptiinitasojen laskemisesta). Kroppaa kun yllättelee silloin tällöin mojovalla hiilarimätöllä niin alkaa läskit kiertämään. Tietysti pitää pitää huolta, että hiilaritankkausta seuraava treeni kuluttaa tankkauksen kalorimäärän (ja vaikka ylikin).

Eli aivan hyvin mielestäni voi vetää isommankin hiilaritankkauksen ennen treeniä ja sitten treenittömät päivät vetää matalilla hiilillä. Kokeilemalla selviää.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-14 09:48:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
Tiikerirotta kirjoitti:

Muoks: Ai niin ja mä harrastan siis liikuntaa 3-5h/päivä (20-40km pyöräilyä, kaks salitreeniä, tankotanssitreeni, joskus juoksu-/kävelylenkki).

Niin... Eikös tässä ollutkin kysymys nimenomaan KOVAA treenaamisesta?


Niin, vedät siis tuon pyöräilyn ja kävelyn lähellä maksimitehojasi ja syke on yli 160? Muuten en millään voi pitää vaikkapa normaali työmatkapyöräilyä tai käveleskelyä KOVAA treenaamisena. Saliharjoitteluakin voi tehdä monella tavalla, mutta normaali punttienkolistelu ei ainakaan minulla (eikä useimmilla muillakaan seuraamillani treenaajilla) ole ns. kovaa treenaamista, vaan vaikkapa esimerkiksi puolentoista tunnin futsal -tai sählypeleissä kroppa joutuu aika helvetin paljon kovemmalle... tietenkin monilla ns. salimarkoilla peruskunto on niin rapainen, että he hengästyvät selkeästi jo lämmittelypainoilla nostellessa ;). Mielestäni punttikunto ja peruskunto olisikin useimmiten syytä erotella toisistaan.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-14 10:03:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
jepejee on suht oikeilla jäljillä. Futsal,salibandy ovat kovia lajeja mutta lähinnä jaloille ja hapenottokyvylle. Punttitreenillä tai nykymuodikkaalla crossfitillä saa kyllä koko kroppansa niin fyysisesti kuin hermojärjestelmän osalta paljon helpommin piippuun. Ylitreenaustilaan pääsee hyvin helposti ja sitä pystyy melko helposti jatkamaan pitkäänkin. Seurauksena vakavia ongelmia immuunipuolustukselle ja hormonitoiminnalle.

Pelkästään sählyä pelaamalla harva pääsee samaan tilaan. On siis erilaisia tapoja treenata kovaa. Se voidaan määritellä pulssilla ja hengästymisellä tai kokonaiskuormalla kehon eri järjestelmiin (olipas hienosti sanottu).

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-16 16:07:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
^ Jeps, varmasti näin. Mutta normaalivauhtinen pyöräily ei silti mene mielestäni kovan treenin kategoriaan. Esim. crossfitiä en ole koskaan kokeillut, jotenkin se kaupallisuus ärsyttää siinä.

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-16 21:36:15 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
jepejee kirjoitti:
Mutta normaalivauhtinen pyöräily ei silti mene mielestäni kovan treenin kategoriaan.


Ei mene minunkaan mielestä. Kevyt pallopelienkin pelailu on vähän niin ja näin. Kävelen ja pyöräilen aina kun mahdollista kaikki menoni enkä laske niitä kyllä miksikään treeniksi jos kyse ei ole sitten jostakin sadan kilsan lenkistä ja silloinkin, treeniä..ööö mihin :-k

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-06-17 22:12:26 
Poissa
Aerobikarppi
Aerobikarppi

Liittynyt: 2010-10-12 15:46:22
Viestit: 2603
Paikkakunta: Lounainen
Pyöräilyn osalta:
Alle satkun lenkit voivat olla koviakin, jos sisältää esim. mäkivetotreeniä, voima-ajoa (iso vaihde, alhainen kadenssi) tai 3x10 min tai 2x20 min vetoja. Vedot sykealueitten tai tehoalueiden mukaan.

Yleisesti normisunnuntaipyöräilijät pitävät 20 km pyörälenkkkiä kovana (lue: treeninä). Suokoon se heille, mutta itselle ko. pituus ei kestoltaan riitä.... paitsi vuorinousuun. Lomareissulla parhaillaan, ja esim. Flüelapassin kiipeäminen 191 watin keskiteholla vei reilun tunnin. Ka-syke 173, nousua 799 metriä reilun 11 km verran. Alastuleminen menikin sitten vauhdikkaammin ja nopeammin ;)

Omaa pyörää en tänne roudannut, vaan kaverin vuokrapyörällä. Vuokrapyörä omaa pyörää noin 3 kg painavempi, mutta välityksiltään tänne sopivampi. Oman mausteensa tuo ohut ilmanala...

Ja otsikkoon viitaten: ruokailu täällä VHH-tyylistä, tosin extrahiilejä leivästä ja banaanista - sekä urkkajuomasta.

_________________
Karppielämää since 07.10.2010. Kestävyysurheilua kuntotreenailijan ominaisuudessa. kuntoamatööritriathloNISTI sekä mastertempoilija

Liksapäikky ---> viewtopic.php?f=42&t=60089


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-08-19 13:14:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Kaksi kuoli ja viisi katosi Tromssan shakkiolympialaisissa
http://yle.fi/uutiset/kaksi_kuoli_ja_vi ... sa/7419638

Ruoka valiosta ei ollut puhetta

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-08 15:57:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-04-08 15:16:30
Viestit: 3
Olen seurannut palstaa jonkin aikaa, nyt pitää laittaa oma lusikka soppaan. Kyllä se karppaus kovaa treenaavalle sopii. Kirjoitan hieman taustaa mikä johti minut karppauksen pariin.

Molemmat vanhempani ovat kuolleet melko nuorena sydäntauteihin. Minulle on syötetty kolestrolilääkkeitä 35 vuotiaasta asti. Ikää on nyt 42. Heräsin statiinien (kolestrolilääkkeiden) haittavaikutuksiin kun minulle kehittyi ärhäkkä hermopinne kaularankaan. Vaivat alkoivat syksyllä kun oikeaa forkkua alkoi koskemaan ihan helvetisti ja pian oikeasta kädestä alkoi hävitä voima. Elohiiret vipelsivät jatkuvasti pitkin kättä sekä oikeaa selkälihasta alaspäin. Hermoratatutkimus tehtiin ja passitettiin Magneettikuviin. C6 niskanikaman kohdalta löytyi ahtauma. Aloin hoidattamaan vaivaa kiropraktikolla, kivut vähenivät ja voimat palautuivat.

Asiahan on niin, että kolestroli on hermoston ja aivojen tärkein rakennusaine. Hermosolujen myeliinituppi on kolesterolia. Mulla on lääkkeillä painettu kolestrolit alas jo vuosia. Mitäpä jos hermostoni ei saa tarpeeksi suoja-ainetta pysyäkseen vahvana ja välttyäkseen pinnetilojen aiheuttamilta vakavilta vaikutuksilta? Tästä lähti liikkeelle "kolestrolilääkkeet pois" -projekti. Tutkin, perehdyin, tutkin ja perehdyin. Sain selville, että suurin korkean kolesterolin aiheuttaja on sokerit, hiilihydraatit, erityisesti vehnä. Ei siis rasvat! Väitetään että korkean kolestrolin aiheuttaa verensokerin heilahtelujen ja erityisesti viljan aiheuttama tulehdus ohutsuolessa. No eipä muuta kun karppausta kokeilemaan ja katsomaan miten kolestroliarvojen käy.

Aluksi hiilarit lähtivät pois ruokavaliosta kokonaan, aloin noudattamaan siis ns HPHFLC ruokavaliota (High Prot High Fat Lo Carb). Hiilarilähteenä oli ainoastaan kasvikset, juurekset, ei edes hedelmiä. Pian huomasin, että lihakset ovat tyhjät, treeni ei kulje (yllätys). Joten aloin syömään kaurapuuron aamuisin. Puuron sekaan siemeniä, MCT-öljyä ja kookosöljyä. Muut ateriat olivat kasvis ja proteiinipainotteisia, voin ja rasvan käyttö runsasta. 3kk:n kokeilujakson aikana rasvat lähti ukosta ja jäivät ruokavalioon. Lopetin kolesterolilääkkeet ja tällä rasvaisella ruokavaliolla kolestroliarvoni ovat normaalit.

Eli aamupuurohiilareilla mennään. Jos tuntuu että ukko tyhjenee ja lihat menee luttuun, syön puuroa myös ennen nukkumaanmenoa. Leipää syön max kerran kuussa, samoin perunaa, pastaa tai riisiä. Eli yleensä silloin kun ruokavalioni noudattaminen aiheuttaisi isäntäväelle päänvaivaa (kylässä käydessä esim). Viikkotasolla menee suurin piirtein 1 - 3 hedelmää jos sellainen sattuu kohdalle. Lasken että vitamiinit ja mineraalit sun muut mikroravinteet tulee broccolista, kaalista, porkkanasta, tomaateista, paprikasta, herneistä jne joita menee mieletön määrä.

Treeniä en ole muuttanut viime vuosina mitenkään, vain ruokapuoli on muuttunut. Itselle tuli totaaliyllätyksenä tämä raivoisa kiristyminen, se ei ollut tavoitteena. Nälkä ei ole koskaan, syön mahan täyteen aina kun huvittaa. Jos kasvikunnan tuotteita ja lihaa/kalaa/kanaa en jaksa enempää syödä niin lisään ruokaan vielä enemmin rasvaa ja kas, ei tule enää nälkä. Maitotuotteita en käytä. Rahkassa on aika paljon hiilareita. Kahviin lorautan maitoa. Salaattiin pilkon tosin reilusti Polar -juustoa tai laitan fetaa. Kananmunia syön aika vähän - en tiedä miksi.

Ruokavalion positiiviset vaikutukset
- Läskit lähti...kaikki
- Nesteet lähti...melkein kaikki, tuli sitkeen näköinen ukko
- Ei väsytä kun verensokeri ei koskaan laske (eikä nouse)
- Kaikki ruokahimot on tipotiessään, mitään makeaa ei tee mieli. Munkki tai pipari...? Pthyi
- Virtaa riittää tasaisesti ja pitkään, ei tarvi välipaljoa
- Veriarvot tulivat kuntoon
- Yläpaine laski 135-140 lukemista 120 tienoolle
- Vointi aivan uskomattoman hyvä
- Saa "sikailla" ribsejä, rasvaista lohta jne

"Haittapuolet"
- Ei tule lihasmassaa kovin helposti
- Ei tule mitään sikaraivoisaa pumppia reenatessa pelkällä aamupuurohiilarilla, pumppi tulee kyllä
- Suonikkuus on maltillista, käsissä luikertelevat verisuonet ovat villalangan paksuisia ellei tankkaa hiilareita -> jos tankkaa niin sitten sitä onkin ukko pelkkää letkua
- Jos ei tykkää "rouskuttaa kaalia ja popsia ämpäritolkulla tomaatteja" niin voi tuottaa vaikeuksia
- On omaksuttava kokonaan uudenlainen lähestymistapa ruokaan ja maltettava odottaa että hiilarihimo katoaa, vihreä ravinto alkaa maistumaan ja sitä alkaa tehdä mieli.

Mäsäytän hiilareita kunnolla satunnaisesti 1-2 kertaa kuussa, yhden syöntikerran verran. Jos sattuu hyvät kahvikestit tms kohdalle niin että on kakkua ja muuta moskaa tarjolla niin annan mennä jos huvittaa.

Ikää on nyt 42. Olen treenannut 16 vuotiaasta saakka. Painoa on nyt 78-80kg. Hurjimpina vuosina painoa oli 90-100kg. Lihasmassani on "muinaisjäännettä" eli suurin piirtein nuo lihat on ja tulee aina olemaan jos vaan viitsii treenata. En käytä hormooneja. En "bodaa". Treenit on tunnin mittaisia ja alkavat aamulla n klo 7. 20min aerobista, 20-25min punttia ja loput venyttelyä. Kireänä pysyminen on helppoa tällä systeemillä ja reeni kulkee riittävästi. Ja sehän tässä iässä riittää.

Hieman huolestuttaa palstalta löytyvät kirjoitukset siitä että jossain vaiheessa tulee seinä vastaan ja että terveys menee. Kilipirauhas ja lisämunuaisongelmia sun muuta. Pitäisiköhän nuo varoittelut ottaa vakavasti? Voin tosi hyvin. Tällä systeemillä olen nyt mennyt 8kk jonka aikana painoa on lähtenyt noin 4kg.

Nämä kuvat otettiin pari viikkoa sitten. Kuvia varten on tankattu edellisenä iltana ämpärillinen puuroa.

Kuva

Kuva

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-08 16:11:48 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-10-28 18:55:20
Viestit: 16408
Paikkakunta: Vaasa
Hyvä sikspäkki on :smt034
Mä tartten kans pikkusen hiilaripläjäyksen ennen treeniä.
Tänään meinasin hyytyä pumpissa :
aamupala riisikakkua ja tomaattia, banaani ennen treeniä.
Joo... vähä oli vähäenergistä.

_________________
Päikky: http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=11&t=72076


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-08 16:27:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Pankkiiri, kiitos selventävästä epikriisistä. Hienoa tuo sun analyyttinen suhtautuminen asiaan. Ja taas yksi naula virallisen puolen kolesteroliteorian arkkuun (niiden lukuisien muiden seuraan).

Ongelmiahan on mahdollista tulla jos VHH:n yhdistää rankkaan liikkumiseen ja sporttailuun. Voima- ja kuntosaliharjoittelu kuitenkin menee hyvin VHH:lla. Kuitenkin liikutaan aika matalilla sykealueilla. Itse olen täällä monessa kohtaa kertonut omia kokemuksia siitä kun aloitin rankemman liikuntamuodon punttitreenin oheen. Jääkiekossa huomasin tarvitsevani hiilaritankkausta. Ihan jo suoriutumisen vuoksi mutta myös palautumisen. Vitargo on muuten oivaa tankkaustavaraa. Imeytyy hyvin eikä tule minkäänasteista sokerihuimausta tai humalaa.

Eli ei mielestäni huolta VHH ja bodauksen yhdistämisessä. Toki hyvä tarkkailla oloa ja muita ns. hälytysmerkkejä (jatkuva stressitila, unettomuus, rauhattomuus, ruokahalun totaalinen katoaminen...).

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-08 16:48:43 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-04-08 15:16:30
Viestit: 3
Reipas kirjoitti:
Pankkiiri, kiitos selventävästä epikriisistä. Hienoa tuo sun analyyttinen suhtautuminen asiaan. Ja taas yksi naula virallisen puolen kolesteroliteorian arkkuun (niiden lukuisien muiden seuraan).

Ongelmiahan on mahdollista tulla jos VHH:n yhdistää rankkaan liikkumiseen ja sporttailuun. Voima- ja kuntosaliharjoittelu kuitenkin menee hyvin VHH:lla. Kuitenkin liikutaan aika matalilla sykealueilla. Itse olen täällä monessa kohtaa kertonut omia kokemuksia siitä kun aloitin rankemman liikuntamuodon punttitreenin oheen. Jääkiekossa huomasin tarvitsevani hiilaritankkausta. Ihan jo suoriutumisen vuoksi mutta myös palautumisen. Vitargo on muuten oivaa tankkaustavaraa. Imeytyy hyvin eikä tule minkäänasteista sokerihuimausta tai humalaa.

Eli ei mielestäni huolta VHH ja bodauksen yhdistämisessä. Toki hyvä tarkkailla oloa ja muita ns. hälytysmerkkejä (jatkuva stressitila, unettomuus, rauhattomuus, ruokahalun totaalinen katoaminen...).

Reipas


Pidän sykemittaria joka treenissä. Tykkään treenata hyvällä sykkeellä. Jos syke laskee alle 130 sarjojen välillä alan taas treenaamaan.

Tuo varmaan lasketaan kuitenkin matalan sykkealueen treeniksi? Maksimisykkeet n 160 tulee yleensä alkulämmittelyssä cross trainerissa ja kahvakuulaillessa. Nou hätä siis noilla sykealueilla ja VHH:lla?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-08 18:23:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Eipä varmaan. Toisaalta se on niin vaikea näistä sanoa. Se vaara piilee juuri pitkässä juoksussa eli sitä stressiä elimistölle kertyy pikku hiljaa. Sitten kun sitä tulee se yksi steppi liikaa alkaa ongelmat, joista monet taistelevat vuosia pois päästäkseen. Vaikeaa on myös se, että lähes kaikki sanovat että olo on mitä loistavin. Se oma olotilakaan ei aina kerro ihan kaikkea. Itse suosittelisin, että pitää tiettyä vaihtelevaa sykliä myös ravinnossa (niin mikro kuin makrotasolla). Välillä siis vetää enemmän kaloreita välillä vähemmän välillä enemmän hiilareita välillä ei.

Olisko jollain vielä meikäläistäkin viisaammalla :) joitain tarkempia markkereita joita seurata ettei kilppari ja lisämunuaiset saa liikaa hittiä? Joku pätevä karppilekuri voisi kehittää verikoesetin jolla asiaa voisi seurata.

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-04-09 04:44:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
Pankkiiri kirjoitti:
Ikää on nyt 42. Olen treenannut 16 vuotiaasta saakka. Painoa on nyt 78-80kg. Hurjimpina vuosina painoa oli 90-100kg. Lihasmassani on "muinaisjäännettä" eli suurin piirtein nuo lihat on ja tulee aina olemaan jos vaan viitsii treenata.

Huomenta
vanhoja punttimiehiä :shock: tai sitten ei (itsekkin entinen SM tason nostaja)
oletko sama Ville Juntunen joka oli Noviisi sarjassa, kisoissa Alle 87,5kg 2005 kakkonen?
tai sitten joku toinen?
Kuva
lähde:
http://archive.bodylehti.fi/archive.php?cid=493

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 113 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)