karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 19:40:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 691 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 131 32 33 34 35 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-02-13 11:11:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Voisikohan Ari tai joku viisaampi vinkata?
Nainen kohtsillään 30, 165cm paino 83kg :shock:
Karppi elämäntapa mutta nyt ekaa kertaa salitreenin yhteydessä ja nyt hieman hukassa.
Tavoitepaino 62, selkä leikattu vuosi sitten.
Millaiset makrot olis hyvä kombinaatio tasaiseen painonpudotukseen ja kehitykseen.
Omaan mielestäni liiankin suuret lihakset kädet/jalat joten tavoitteena vain laihtua ja tulla taas kuntoon. Selkäkin alkoi taas prakailee ja apu vain hyvä lihaskunto.
Tänään otin hh ennen jalkatreeniä ja johan alkoi nousta rauta! Treenaan 2krt/vko puntti ja 4krt/vko aerobinen. Paino ei ole tippuna kuin puoli kiloa tänä aikana.
Kuinka jatkuu?

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-14 06:58:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
akiram kirjoitti:
Voisikohan Ari tai joku viisaampi vinkata?
Nainen kohtsillään 30, 165cm paino 83kg :shock:
Karppi elämäntapa mutta nyt ekaa kertaa salitreenin yhteydessä ja nyt hieman hukassa.
Tavoitepaino 62, selkä leikattu vuosi sitten.
Millaiset makrot olis hyvä kombinaatio tasaiseen painonpudotukseen ja kehitykseen.
Omaan mielestäni liiankin suuret lihakset kädet/jalat joten tavoitteena vain laihtua ja tulla taas kuntoon. Selkäkin alkoi taas prakailee ja apu vain hyvä lihaskunto.
Tänään otin hh ennen jalkatreeniä ja johan alkoi nousta rauta! Treenaan 2krt/vko puntti ja 4krt/vko aerobinen. Paino ei ole tippuna kuin puoli kiloa tänä aikana.
Kuinka jatkuu?

Huomenta
no eihän raskausaikana pidä laihduttaa, sehän tässä välissä oli.
ja Onnea uudelle vauvalle \:D/ ja äidille ja isälle.

nyt kun imetysaika on ohi, voi alkaa pudotella niitä ylimääräisiä rasvoja pois.
tässä ketjussa on keskusteltu miten pieni hh lisä antaa voimia treenata enempi tai kovempaa. joo ja sen sinäkin olet nyt
huomannut.

hh määrät ovat yksilöllisiä ja riippuu niin monesta asiasta.
tuo ed. tavoite paino kuulostaa sopivalta. vaimoni painaa 54 kg ja on synnyttänyt 3 lasta. joten ei mitään syytä huoleen, kyllä
laihtuminen on mahdollista. minä ja vaimoni ei kyllä harrasteta mitään "teho liikuntaa". kävelyä luonnossa silloin kun huvittaa
noin 30 min kerralla.
minä tosin olen harrastanut "liikkumista" paljonkin aikoinaan ja saavuttanutkin jotain, mutta sillä ei ole mitään merkitystä.

painonpudotus ja "kehitys" on paha yhdistelmä, koska ne on vähä toistensa vastaisia... jos ei nyt ole ihan "rapa" kunnossa.
mutta kyllä tämmönen "yleiskunto" yleensä nousee/paranee/kehittyy, kun ylimääräinen rasva kehosta lähtee pois.
lihaskasvu ja voima ja maksimivoima, nämä 3 ei yleensä kasva kun laihdutetaan vaikka noin 0,5 kg viikossa pitkällä aikaviiveellä.
tuosta selkä hommasta en osaa sanoa, kun en tiedä siitä tarkemmin mitään, no, kävely voi olla hyväksi ainakin.

kaikki "teho" liikunta lisää ruokahalua aika tavalla. joten sitä kautta voi tulla vain enempi ja kovempia mielitekoja laihdutuksen
aikana.

eli niinkuin sanoit
Lainaa:
Paino ei ole tippuna kuin puoli kiloa tänä aikana.
Kuinka jatkuu?

painonpudotuksen A ja O on kalorivaje pitkällä aikaviiveellä.
semmoinen painonpudotus jossa laihtuu siis rasva% putoaa vaatii aina kalorivajeen.

Varpu Tavi kirjoittaa blogissaan tästä lyhyesti hyvin näin.
Lainaa:
kaloreilla on SUURIN merkitys laihtumisessa ja lihomisessa. Sitä tosiasiaa et voi paeta, että sinun täytyy olla jatkuvalla
kalorivajeella laihtuaksesi tai jatkuvilla ylikaloreilla lihoaksesi – täysin riippumatta siitä mikä on ruokavaliosi
hiilihydraattien, proteiinin ja rasvan suhde (* kunhan proteiinien aineenvaihdunta otetaan huomioon.)

Miten sitten voit tietää olevasi kalorivajeessa? Sen tietää varmaksi vain siitä, että laihtumista ja rasvaprosentin alenemista
tapahtuu. Jos laihtumista ei tapahdu, et ole kalorivajeessa, vaikka laskelmasi siltä näyttäisivätkin.

Lyhyesti: Laihtuaksesi ja polttaaksesi kropan rasvavarastoja tarvitset kalorivajetta, vaikka intomieliset satuihin uskojat kuinka
muuta väittäisivät. Erilaiset nettilaskurit ja muut kalorilaskennan apuneuvot ovat kuitenkin parhaimmillaankin vain karkeasti
suuntaa-antavia, ja virallisten laihdutusneuvojien ohjeet karkeita yksinkertaistuksia.

lue uudelleen yllä oleva, niin että ymmärrät. :idea:

Joten niinkuin sanoit jos et laihdu... syö pikkusen vähempi ruokaa kaloreissa mitattuna.
teho liikunta lisää kyllä kulutusta ja sitä kautta kalorivajetta... mutta kun siitä tulee niin kovat ruokahalut, että syö myöhemmin enempi
ja tulos voi olla +- nolla sen osalta, JOS ei ole kovaa itsekuria... tai voi olla että syö jopa enempi kuin kulutti ja lihoo.

Lainaa:
Millaiset makrot olis hyvä kombinaatio tasaiseen painonpudotukseen ja kehitykseen.


Fish kirjoitti:
Kilpirauhasen toiminnan hidastuminen VHH:lla
Viime vuosina näkemys VHH:n kilpirauhasvaikutuksista on onneksi edes vähän selkiytynyt.
On esimerkiksi esitetty alaraja tasolle, jonne ruokavalion hiilihydraattimäärät voi pudottaa ilman aktiivisen kilpirauhashormonin, trijodityroniinin muodostumisen häiriintymistä. En kerro teille tässä tuota alarajaa, koska sen määrittelyyn sisältyy merkittävä ongelma. Ihmisten liikuntamäärissä on niin paljon eroja, että mielestäni tiettyyn absoluuttiseen grammamäärään tuijottaminen on todella vaarallista. Pahin turmion resepti on kalorivajeen, rankan urheilun ja tiukan hiilihydraattirajoituksen kombinaatio. Aineenvaihdunnan hidastuminen on kehon suojamekanismi nälkiintymistä vastaan. "Alakarppaus" edustaa eräänlaista pula-aikaa, jota voidaan hyödyntää laihduttamisen alkuvaiheessa, mutta jolla voidaan pitkään jatkettuna myös tuhota terveys.


niinkuin varpu tavi sanoi, kalorivaje ratkaisee.
kuitenkin proteiinia ei kannata syödä liikaa ja sama koskee hh.
makroja voi vaihdella ja etsiä itselle sopivat makro%.
kaikki vaikuttaa myös se rasva mitä syöt.
jostain on pakko leikata jos paino ei tipu. miksi?
koska teholiikunta ja pitkäaikainen laihduttaminen voi laittaa hormonit sekaisin. (eli "lisä liikunta" ei ole avain onneen, etenkin jos hh on liian vähän)
proteiinit sinulle on noin 50 g vrk:ssa. näitä ei leikata.
hh tarpeen mukaan sopivasti. (haitari voi olla isokin ja etsi sopiva taso ja valitse sinulle sopivat hh lähteet)
nolla hh ei ole avain onneen.
hh g muutokset on syytä tehdä vähitellen. (ei siis kerralla pois 100g tai lisää 100g vrk:ssa)
rasvaa loput niin että et laihdu liian nopeasti (rasvattomalle kuurille ei missään nimessä)

jos paino ei putoa laske kalorit tällä ilmaisella laskurilla.
http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto
ja pudota syötyjä kaloreita alaspäin ja seuraa tilannetta.
sopiva painonpudotus vauhti on noin 200-500 g viikossa, ehkä aluksi noin 500 g eli 0,5 kg.
20 kg painonpudotukseen on siis varattava aikaa ainakin tai melkein vuosi.
kyllä painon saa putoamaan nopeamminkin mutta kalorivaje on silloin liian suuri = ei hyvä.
punnitus kerran viikossa samoissa vaatteissa aamulla tyhjällä suolella. toki voi päivittäin punnita, mutta ne + tai - lukemat voi olla vain neste muutoksia, mitä eri ruuat saa aikaan kehossa.
hitaasti hyvä tulee eikä keho ole silloin liian tiukalla.
PS. ja karppikin laihtuu kalorivajeella vaikka ei laske kaloreita.
Eikä kalorivajetta tarvitse olla jatkuvasti. Välillä voi pitää plus-kaloreita tai ns. ylläpitokaloreita, ja toisaalta voi olla hyvä välillä pitää paussia laihdutuksessa ja pitää painoa samassa ja jatkaa laihdutusta sitten myöhemmin.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-14 10:18:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
"Onnea uudelle vauvalle \:D/ ja äidille ja isälle."

Kiitos! :smt006

"nyt kun imetysaika on ohi, voi alkaa pudotella niitä ylimääräisiä rasvoja pois.
tässä ketjussa on keskusteltu miten pieni hh lisä antaa voimia treenata enempi tai kovempaa. joo ja sen sinäkin olet nyt
huomannut."

Todellakin, todellakin, todellakin. Imetysaikana ei pystynytkään urheilemaan, viime keväänä aloitin silleen kevyesti 30km pyörälenkillä ja päästiinkin sitten sairaalaan viettää aikaa seuraavana päivänä. Fyssarini ripitti sitten asiasta ja minulle jolla muutenkin on yliliikkuvat nivelet ja selkäranganrappeuma, imetysaikana sopi vain kevyt kävely ja vesijuoksua.

"hh määrät ovat yksilöllisiä ja riippuu niin monesta asiasta."

Ketoosi pysyy 30-40g mutta nyt siis ennen punttitreeniä yritän ottaa sen 60g.

"painonpudotuksen A ja O on kalorivaje pitkällä aikaviiveellä.
semmoinen painonpudotus jossa laihtuu siis rasva% putoaa vaatii aina kalorivajeen"

Kalorimäärät on ollu nyt 2000, ei yli muttei alikaan. Proteiini määrät olleet aivan päätä huimaavia verrattuna tuohon 50g ja eläinperäisiä pääosin. Siihen tulee radikaalein muutos ja samoin rasvan määrää täytyy muuttaa.. Pitäisikö kalorimäärän olla sit mielummin 1600 kieppeillä?

Varpu Tavi kirjoittaa asiaa ja on hyvin selkokieltä. Laihdutus ja painonseuranta on ollut läsnä elämässäni yli kymmenen vuotta tavalla tai toisella. Raskausaikoina saan kerrytettyä painoa aina niin, että sen pudottamiseen menee helposti se kaksi vuotta. Karppi on ollut nyt yli kolme vuotta se mun juttu. Kun aloitin huomasin heti kuinka elämänlaatuni parantui niin henkisesti kuin fyysisesti. Toisen lapsen syntymisen jälkeen laihdutin karpilla 10kg mutta silloin urheilu oli vain aerobista. Nyt on sali mahdollisuus ja olen kyllä intohimoinen saleilija, joten nyt kun on mahdollisuus niin käytetään se hyväksi. :smt055


Fish kirjoitti:
Kilpirauhasen toiminnan hidastuminen VHH:lla
Viime vuosina näkemys VHH:n kilpirauhasvaikutuksista on onneksi edes vähän selkiytynyt.
On esimerkiksi esitetty alaraja tasolle, jonne ruokavalion hiilihydraattimäärät voi pudottaa ilman aktiivisen kilpirauhashormonin, trijodityroniinin muodostumisen häiriintymistä. En kerro teille tässä tuota alarajaa, koska sen määrittelyyn sisältyy merkittävä ongelma. Ihmisten liikuntamäärissä on niin paljon eroja, että mielestäni tiettyyn absoluuttiseen grammamäärään tuijottaminen on todella vaarallista. Pahin turmion resepti on kalorivajeen, rankan urheilun ja tiukan hiilihydraattirajoituksen kombinaatio. Aineenvaihdunnan hidastuminen on kehon suojamekanismi nälkiintymistä vastaan. "Alakarppaus" edustaa eräänlaista pula-aikaa, jota voidaan hyödyntää laihduttamisen alkuvaiheessa, mutta jolla voidaan pitkään jatkettuna myös tuhota terveys.


Minulla henkilökohtaisesti on tälläistä "kakkostyypin vajaatoimintaa", veriarvot ovat viitearvossa mutta elimistö toimii vajaalla. Peruslämpö on 35,7 ja siitä se ei nouse en ole edes ikinä kuumeessa. En myöskään hikoa saunassa tai kohtalaisella rasituksella. Lista on pitkä MUTTA nimenomaan VHH on auttanut näihin oireihin ja merkittävimpänä tuo hikoaminen, tässä tapauksessa olen oikein tyytyväinen että nyt minäkin teen sitä! :mrgreen:


"jos paino ei putoa laske kalorit tällä ilmaisella laskurilla.
http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto"

Ruokapäiväkirjaa pidänkin säännöllisesti ja nyt sai puhelimeen ladattua sovelluksen jossa on Suomessa myytävien ruoka-aineiden ravintoarvot valmiina ja sit itsekin saa lisättyä jos jotain ei löydy. Oikein näppärä apuväline!

Yhteenvetona miltä se kuulostaisi treenipäivänä 150g/rasva 60g/hh ja 50g/prode?

Nälkää ja mielitekoja en pode mutta palautuminen on ollut hidasta ennen kuin otin sen hh ennen treeniä mikä aiheuttaa sit ärtyneenvaimon&äidin-syndroomaa :D

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-14 11:02:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
akiram kirjoitti:
Yhteenvetona miltä se kuulostaisi treenipäivänä 150g/rasva 60g/hh ja 50g/prode?

Nälkää ja mielitekoja en pode mutta palautuminen on ollut hidasta ennen kuin otin sen hh ennen treeniä mikä aiheuttaa sit ärtyneenvaimon&äidin-syndroomaa :D

makroja voi vaihdella, eikä tarvitse hirttää itseään mihinkään g määrään. (syklitystä vois ottaa mukaan)
viikon kalorit ratkaisee, päivä kaloreissakin voi olla ja saa olla muutosta.
yleensä treeni päivänä enempi kcal ja hh.
no minun mielestä vois punttitreeni päivänä ottaa enempi hh kuin 60, jopa 120, samalla rasvaa vähempi, näillä on treenille positiivisiä vaikutuksia.
hh tasaisesti koko päivän ajan.
nämä ovat ihan valittavissa miten tuntuu, ihan niin kuin sinä haluat.
liian pienet hh ja kovat punttitreenit ei ole hyvä yhdistelmä.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-14 15:40:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Eli siis kokeilen ja yllätyn!
Kiitos neuvoista Ari, oikein innolla odotan seuraavaa viikkoa ja uutta lautasmallia!
Luulen, että se onnen oikea resepti nyt löyty :)
Hyvää tätä päivää sinulle ja itsekullekin säädylle!

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-15 07:35:35 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
Ariii The Viisaampi!! :)
--- mulla olis nyt ongelma.
kaikkien näiden stressaavien vuosien jälkeen, stressi onkin sitten piilevästi vaikuttanut muhun.
VAIKKA olen pyrkinyt nukkumaanjo pari vuotta säännöllisesti väh 7, mutta miel yli 8h yössä. sekä lepäämään(hah.. kaksosten kanssa?!) treenien välissä eikä aerobista oo ollu just nimeksikään... toki viime vuonna laihdutin, mutta en nyt kitukuureilla; 10kg vuodessa ei nyt varmaan oo ihan kauhee summa. treenattua tuli, mutta ilmeisesti en pitänyt tarpeeksi pitkiä pausseja salilta??!

nyt oon sitten 3 viikkoa joutunut töihin heräämään 4.45 ja 06 alkaa työt. ... muutenkin työ on ollut stressaavaa kun on vaihdellut 2-3 pv:n välein. - siihen päälle kotona kirkuvat kakarat ja hankala ukkeli. ;)

nyt olen Sami Sundvikin ravintovalmennuksessa, ja näistä unijutuista ja stressistä tuli puhetta... hän mienitsi että mun kannattas tota leposykettä mitata. - mulla ei uniongelmia oo ollut kuin satunnaisesti, koskaan. PAITSI NYT!!! ton nykyisen työn aloituksen jälkeen on vähän ollut hankaluuksia tietysti nukahtaa viim. 21, joten olen ottanut melatoniinia, joka on auttanut: 4/7 yötä on viikossa menny hyvin, mutta loppuina on ollut jotain ongelmaa.
se LEPOSYKE on ollut päiväsykettä korkeampia; 3vrk nyt mitannut ja päivisin on on ollut 60-65 ja aamuisin lähemmäs 70 ja tänään jopa 80!! - mistä se semmosen sai??! voiko mittari liikahtaa tai jotain?! 8)
- muistelisin aiemmilta vuosilta että mulla on ollut syke AINA vähän "korkea" eli siellä 80 paikkeilla, koska verenpaine on ollut AINA MATALA, joten pitää kait sydämen pumppailla ahkerammin. kai. paineet siis jopa raskausaikoina alle 100/80, ja nyt sitten jopa 85/65 viime päivinä, mutta keskiarvo semmonen 95/75.

dodi.
... että semmonen ressi täällä.

mut mitä sanot paineista? onko syytä huoleen? voiko olla väliaikaista? - ja miten saisin selville sen oikean lepopulssin? <- tai siis kait mä olen sen oikein mitannut, ku laitan mittarin heti käteen ku nousen istumaan nukkumasta... ja mihin sitä verrata?

Sami S. suositteli mulle nyt niitä MDD:n stressitestejä, jotka kyllä sit kait aionkin tehdä. mut mitä muuta nyt kannattas tehdä tai mitä asioita huomioida?
- tää tämmönen miettiminenkin aiheuttaa jo stressiä, että oonko nyt sitten mennyt rikki vai en. :/

netti on pullollaan asiaa lisämunuaisuupumuksesta, ja olen niitä aiemminkin lukenut. ja miehellä tosian on kaikki stresssin/böönautin oireet ollu jne...

- olen muuten nyt 2vrk syönyt vain kurkkua ja tomaattia + lihat/kanat/katkaravut ja avocadoa sekä kookosöljy ja voi lisänä. siis silleen yksinkertaisesti, jotta nähdään mihin se mun vatsa reagoi eniten. - huomattavasti oli eilen vähemmän hajua, mutta edelleen sitä oli. - tänään jätän vielä noi superfoodit pois.
- hiilaria sitten banaanista ja riisistä. - ei sovi olla pelkälä kurkulla ja tomaatilla. :/ - tarpeeksi pitää saada kaloreita kuitenkin.

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-15 09:00:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
etanainen kirjoitti:
Ariii The Viisaampi!! :)
--- mulla olis nyt ongelma.
kaikkien näiden stressaavien vuosien jälkeen, stressi onkin sitten piilevästi vaikuttanut muhun.

nyt olen Sami Sundvikin ravintovalmennuksessa, ja näistä unijutuista ja stressistä tuli puhetta... hän mienitsi että mun kannattas tota leposykettä mitata. - mulla ei uniongelmia oo ollut kuin satunnaisesti, koskaan. PAITSI NYT!!!

- tää tämmönen miettiminenkin aiheuttaa jo stressiä, että oonko nyt sitten mennyt rikki vai en. :/

netti on pullollaan asiaa lisämunuaisuupumuksesta, ja olen niitä aiemminkin lukenut. ja miehellä tosian on kaikki stresssin/böönautin oireet ollu jne...

- olen muuten nyt 2vrk syönyt vain kurkkua ja tomaattia + lihat/kanat/katkaravut ja avocadoa sekä kookosöljy ja voi lisänä. siis silleen yksinkertaisesti, jotta nähdään mihin se mun vatsa reagoi eniten. - huomattavasti oli eilen vähemmän hajua, mutta edelleen sitä oli. - tänään jätän vielä noi superfoodit pois.
- hiilaria sitten banaanista ja riisistä. - ei sovi olla pelkälä kurkulla ja tomaatilla. :/ - tarpeeksi pitää saada kaloreita kuitenkin.

Huomenta
no johan minä sanoin sinulle jo muutama kk sitten ... tästä stressistä...
Samin on ohje on 100% oikein, koska korkea aamulepo lepopulssi kertoo ihan suoraan urheilijan ylikunnon.
minä kuuntelin jo liki 40 vuotta sitten aamuisin pulssin. jos aamulla lepopulssi oli koholla, salille ei menty sinä päivänä.
pulssikirjanpitoa pitää tietenkin tehdä, jotta tietää lepopulssin.
oikea LEPOpulssi on kun ei olla ylikunnossa = ja ei ole treenattu moneen päivään, nukuttu hyvin, syöty hyvin.
ylikunnossa lepopulssi on jatkuvasti koholla aamulla... voi mennä monta kk että ylikunto hellittää ja saat alhaisemman aamupulssin.

treenaajan painajainen on ylikunto.
Lainaa:
Ylikunto tai ylirasitus tarkoittaa sitä, että elimistöä on rasitettu enemmän kuin mistä sillä on mahdollisuudet palautua.

Ylikuntoon joutuneen henkilön fyysisen ja psyykkisen kuorman määrä on kasvanut kovemmaksi, kuin mistä elimistöllä on mahdollista palautua. Ylikuntoa esintyy akuuttina (palautuminen 1–4 viikkoa) sekä kroonisena (palautuminen kolmesta kuukaudesta jopa vuosiin). Kroonisesta ylikunnosta käytetään paremminkin nimeä ylikuormitustila. Ylikuntoa esiintyy melkeinpä kaikkien urheilulajien harjoittavien keskuudessa, mutta erityisen yleistä se on kestävyyslajeissa. Ylikuntoa esiintyy niin aktiiviliikkujilla kuin ammattiurheilijoiden keskuudessa.

Ylikunnossa ihmisen autonomisen hermoston tasapaino horjuu. Yleisesti puhutaan sympaattisesta ja parasympaattisesta ylikunnosta. Sympaattisessa ylikunnossa ihmisen sympaattinen hermosto eli kansanomaisemmin stressihermosto käy ylikierroksilla. Tällöin sykkeet ovat korkealla, ihminen on väsynyt ja rauhaton. Parasympaattinen ylikunto oireilee taas päinvastoin: sykkeet eivät nouse rasituksessa, henkilö on flegmaattinen, masentunut ja välinpitämätön. Sympaattinen ja parasympaattinen ylikunto voivat esiintyä myös yhtäaikaa.

Ylikunto oireilee yksilöllisesti. Ylikunnon oireet voidaan jakaa fyysisiin ja psyykkisiin. Fysiisiin kuuluvat muun muassa suorituskyvyn lasku, voimattomuus, lihasarkuus, lisääntynyt hikoilu, kohonnut lepoverenpaine, vapina, rytmihäiriöt, heikentynyt unensaanti tai yliuneliaisuus, heikentynyt tai suurentunut ruokahalu, kohonnut lepopulssi, korkea tai liian matala palautumissyke, kuumeilu ja huono vastustuskyky. Psyykkisiin oireisiin kuuluvat masennus, flegmaattisuus, välinpitämättömyys, hermostuneisuus, jännittyneisyys, hämmennys, pelko, ahdistus, ärtyneisyys ja oudot mielihalut.


Yleisesti hyvänä menetelmänä on käytetty ortostaattista sykemittausta. Tässä henkilö mittaa aamulla herättyään ennen aamupalaa makuulta leposykkeen (noin kolme minuuttia) ja sen jälkeen nousee seisomaan ja mittaa seisomasykkeen eli ortostaattisen sykkeen (noin kolme minuuttia). Mikäli näiden sykearvojen ero kasvaa normaaliarvosta, on se merkki elimistön ylikuormituksesta. Tällöin on syytä välttää kovaa rasitusta niin kauan että ortostaattinen syke palaa normaalille tasolleen. Omat tuntemukset ovat myös hyvä mittari. Jos suorituskyvyssä tapahtuu notkahdus tai edellä mainittuja oireita esiintyy, on syytä miettiä, olisiko kyse ylikunnosta. Lisäksi, jos omassa elämässä on psyykkistä stressiä, tulisi kovaa harjoittelevan urheilijan vähentää fyysistä rasitusta. Kova henkinen ja fyysinen yhteiskuorma laittaa hermoston ja yleisesti elimistön liian koville. Myös oikeanlainen ravinto on tärkeää, jotta elimistö kykenisi palautumaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ylikunto

olen sanonut monesti ja sanon vielä:
että liian alhaiset hh ja punttitreeni ei ole hyvä yhdistelmä pitkän päälle. tämä vie vääjäämättä ylikuntoon ja muihin ongelmiin. jos tähän vielä yhdistää laihdutuksen eli kalorivajeen ... momentti sen kun kasvaa... eikä sitä vähennä työstressi, eikä huonot yöunet, huono parisuhde, kirkuvat lapset, maha- ja suolisto-ongelmat, ruoka-allergiat ym. huolet..
päin vastoin [-o<

paineisiin...
kyllä ne kulkee osin käsi kädessä pulssin kanssa.. koska painetta pitää olla sopivasti.
alhaiset paineet ja isompi pulssi tai korkeat paineet ja alhainen pulssi.

voihan olla että sulla on vaan niin alhaiset paineet että elimistö kohottaa pulssia että aivot ja sisäelimet saa tarpeeksi verta.
verenpainetta voi kohottaa syömällä natriumia, jodioitua suolaa tai jodioitua mineraalisuolaa. oisko jodi pulaa?
lepo, lisä hh ja jodi auttavat myös kilpirauhasta toimimaan paremmin = helpottaa stressiä.
oisko natrium tai kalium pulaa? ne näkyy kun otat pienen verenkuvan = verikoe = P-Na .. = jodioitua suolaa lisää.
http://oyslab.fi/ohjekirja/3622.html
samalla myös kalium taso P-K (ripuli, löysä uloste vähentää kaliumia.. kalium on elintärkeä sydämen toiminnalle ja pulssille)
http://oyslab.fi/ohjekirja/1999.html
banaanissa on paljon kaliumia ja hh = hyvä stressille. (ruskea pilkulliset parempi suolelle)

sanoin jo viime syksynä että laita se suolisto kuntoon ja eti ne suolen toimintaa häiritsevat ruuat ja jätä ne pois.
no treenitauko on varmaan paikallaan, hh auttaa palautumaan, ei liikaa proteiinia.
elimistö tekee topin vaikka kuinka yrität ](*,) ...
palautumisaikaa on lisättävä ja treeniä vähennettävä... hyvää ruokaa ja lepoa.

entä onko anemia? eli pitää mitata ferritiinitasot eikä vain pelkkä Hb eli S-Ferrit.
http://oyslab.fi/ohjekirja/1395.html
jos S-Ferrit on alhainen siihen on lääkitys paikallaan.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-15 10:07:15 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
4 viikkoa sitten multa otettiin työterkassa "kaikki" länsimaiset tärkeät arvot, ja ne oli kaikki ookoo. kalium ja natrium ookoo. **MUOKS: niin ja vielä neljä viikkoa sitten kehuinkin lääkärille kuinka voin hyvin ja jaksan mainiosti ja yöunet on loistavat jne. halusin vaan mennä nyt katsomaan nuo verikokeet, jotta nähdään, että "kaikki" on varmaan kunnossa. ja kyllähän tulehdusarvot, sokerit ja munuais- ja maksa-arvot oli hyvät. - kolesteroli vähän yli rajan, mutta triglyt 0,6 ja HDL yli 2, joten nou hätä. ;)

jodia olen nyt yli viikon ottanut merilevästä tilkkasen. hammastahna on ollut fluoriton jo pitkään.

nyt oli äsken ei-lepopulssi hiukan korkeampi(70) kuin aiempina päivinä. se sami sanoi että "laskeva" pulssi voi viitata ongelmiin eli tarkoittiko että jos on ollut matalista verenpainestia johtuen normaalipulssi semmonen 80 ja nyt sitten onkin laskenut alle 70 jopa alle 60 että se olis ongelma. ja sit vielä suhteessa korkeampi aamupulssi. - mut pitääkö se mitata vielä maatessa? vai onko sillä merkitystä.
- kirkuvat kakarat ja hankala ukko on tänäänkin saanut mut melkein hermoromahduksen partaalle. - ei jaksais ei. :/

viimeksi olen nyt käynyt treenaamassa keskiviikkona ja sitä ennen jo lauantaina eli hiukan oon jo himmaillut. ja kevyitä viikkoja tosiaan on ollut reilusti. eikä muuta urheilua ollekaan syyskuun jälkeen, jolloin lopetin hiitit, joita niitäkin oli vain kerran viikossa.

ehkä tää nyt vaan kertoo tämän hetkisestä väsymyksestä ja stressistä? toivottavasti.
- hiilaria tosiaan viime vuonna söin ihan ookoo verran siis enemmän kuin karppiaikoina. se tuskin oli ongelma. MUTTA ongelma oli yleinen stressi ja ehkä se laihdutus, joka sisälsi liian vähän kaloreita opiskeluun ja työhön verrattuna. - vaikka pidinkin HH-tankkauksia useammin ja jätin muutamat treenit välistä. jne. mutta silti olin ihan loppukaputkuollu välillä. ja se kun sit piti syödä niitä rahkoja ja raejuustoja, vaikka huomasin heti ettei ne sovi mulle... sekä peruna... mikä sitten oli se pahin suolelle, mutta silloin nää ongelmat huononi selkeästi. riisi tuskin on aiheuttanut ongelmia.


-- mut tää lasten jatkuva kiukuttelu ja vaativuus... ja se että tunnen että teen kaiken yksin. - mistä siitäkin tapellaan ukkelin kanssa jatkuvasti. varsinkin nyt kun mulla on enemmän töitä ja miehellä vähemmän; silti mä hoidan melkein 100% vastuun kaikesta.

enkä mä aio suostua siihen että mun ainoat fyysiset kuromitukset tulee kotona eli kyllä mä kaipaan kodin ulkopuolellakin jotain harrastusta, josta saan mielihyvää. eli ei kait oo oikein että teen töitä ja kotitöitä niin, etten jaksa mitään muuta sen jälkeen?!
- olen kyllä jaksanut käydä salilla ja se on ollut mun henkireikä, ja olen pitänyt lepopäiviä jos en oo jaksanut käydä. tossa mun ohjelmassa esim. tällä hetkellä on niin, että treeni-treeni-lepo-treeni-lepo-treeni-treeni-lepo --- jne. enkä todellakaan ole mennyt noin vaan t-l-t-l-t-l-l-t-l-l-t tai jotain ja jopa kolme lepoa. - tarkoituksella olen ollut stressaamatta treenien kanssa ja mennyt jaksamisen mukaan.
MUTTA ongelma varmaan tuli sitten jo viime vuonna, ja kärjistyy nyt kun yöunta ei enää olekaan tullut saman verran ja työkin on ollut stressavampaa.

-- tänään söin aamulla naudan luomujauhelihaa, paistettua tomaattia+kookosöljy+voi, kurkkua. ei mitään jauheita, mutta otin sitten 5-HTP:n ja L-theaniinin sekä pantoteenihapon, joita nyt oon vasta 3 pv ottanut ja huomannut että ehkä oon vähän iltaisin rennonpi ja raukeampi...
teen tänään suolahappokokeilun eli aamupalalla otin yhden tabletin -> ei tuntemuksia.
lounaalla otan sitten 2 tablettia.

tänään tähän asti pierut NOLLA. :mrgreen:

uskallanko marjoja seuraavalla aterialla vai syönkö banaanin?

ja kuinka tarkka mun nyt sit pitää olla ja montako päivää?


HEI MUUTEN - miettikääs:
mä lopetin Samin ravintovalmennuksen alettua mun KALORILASKURIN käytön?!?! - mähän oon senkin kanssa stressannut viimeisen vuoden 24/7 tässä rumbassa. ja nyt vasta uskalsin päästää siitä irti.
- vieläkin kyllä mittaan proteiinit, jotta niitä nyt ei ainakaan liikaa tulisi, sillä kyllä sitä helposti noita jauhelihoja ja kanantissejä tulis syötyä aika isoja määriä.

sitä mä oon nyt kyllä miettinyt, että kannattaako tää 5 krt päivässä syöminen paremmin kuin se että söis esim. vaan 4 krt päivässä hiukan enemmän. - kumpi parempi sekä mielelle että suolelle?


mitäs muuta.
no, jatkan taas ku oon lukenut sun viestin uudestaan.

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-15 10:58:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
otettiinko S-Ferrit?
en tiedä... ehkä ne kotiolot on parempi käydä läpi siellä kotona, eikä täällä julkisilla foorumeilla.
ei kuitenkaan hyvältä kuullosta. #-o
jotenkin kuullostaa tuosta sinun tekstistä, että sulla keho käy ylikierroksilla.

toivon lepoa ja rauhaa sinun elämään.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-15 11:06:37 
Poissa
nuivakarppi
nuivakarppi

Liittynyt: 2007-04-12 12:26:35
Viestit: 4406
no, ei se lääkäri halunnut ottaa pyynnöstäni huolimatta kuin sen Hb:n tai mikä lie normaalisti otetaankin.

...
no, en sen enempää ruodi kotioloja. #-o :roll:
mutta ei tässä rumbassa paljon ruokavaliot auta. :twisted: - paitsi että jos muistas ja ehtis syödä tarpeeksi, mikä sekin on ollut tekemistä!!! -todellakin. - olisin varmaan jo ihan loppu, jos en olis näitäkään ruokia syönyt... seison kaikki vapaa-ajat keittiössä tekemässä perheelle ruokaa tai itselle ruokaa tai itselle eväitä. - nyt vielä isäntäkin valittaa, että hän ei ehdi tehdä ruokiaan; mun pitäs nekin tehdä. - toisaalta olen luvannut auttaa, jos hän kerran on nyt halukas syömään kotona tehtyä, oikeaa ruokaa...


MUOKS: kokeista selvisi myös, ettei mulla ole helikobakteeria, mun geenit sietää laktoosia eikä mulla ole gluteiinin vasta-aineita veressä. (no, miten olis ku en sitä oo syönyt kuin silloin tällöin)

_________________
iHerb-koodi: PEL872
(karppaus aloitettu 4/2007)
1. päiväkirja: viewtopic.php?f=11&t=26625
2. pvkirja: viewtopic.php?f=11&t=27408


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-16 05:44:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
akiram kirjoitti:
Ketoosi pysyy 30-40g mutta nyt siis ennen punttitreeniä yritän ottaa sen 60g.

"painonpudotuksen A ja O on kalorivaje pitkällä aikaviiveellä.
semmoinen painonpudotus jossa laihtuu siis rasva% putoaa vaatii aina kalorivajeen"

Kalorimäärät on ollu nyt 2000, ei yli muttei alikaan. Proteiini määrät olleet aivan päätä huimaavia verrattuna tuohon 50g ja eläinperäisiä pääosin. Siihen tulee radikaalein muutos ja samoin rasvan määrää täytyy muuttaa.. Pitäisikö kalorimäärän olla sit mielummin 1600 kieppeillä?

Huomenta
ei tummoisia 60 g hh kerta-annoksia pidä ottaa. siis ei noin isoja annoksia kerralla.
eikä noin paljon ennen salia.
tasaisesti aamusta iltaa pieniä annoksia.
kun olet ollut ketoosin rajamailla, paino nousee aluksi vaakalukemissa, mutta se on pelkkää nestettä koska hh sitoo nestettä lihaksiin/kehoon.
ei siis läskiä. eli ei huolta.
kalorimäärää voit laskea jättämällä pois tai voimakkaasti vähentämällä, öljyn käyttöä, eli kaikki öljyt vähemmälle tai pois. (salaatin kastikkeet pois).
pähkinöitä ei tarvitse vetää koura tolkulla/pääruokana.
jo pienikin lisätyn voi määrän vähentäminen laskee helposti kcal, etkä huomaa mitään eroa.
lihaa ja kalaa ei tarvitse ottaa yli max. 150 g kerralla.
syö joka aterialla proteniia, hh ja rasvaa.
vain 1 tai 2 C-vitaamiini hedelmää vrk:ssa muuten hedelmiä voi rajoittaa. (jos käytät C- lähteenä hed. mehuja ei yli 1 dl kerralla ja 2 dl max vrk:ssa)
Kuva
jos paprika sopii, käytä raakana, hedelmät ja mehut voi silloin jättää pois, koska paprikassa on todella paljon C:tä
Kuva
tosin jos banaani sopii sinulle, se on kypsänä ruskea pilkkuisena hyvä hh ja kalium lähde. (vain 1/2 banaania kerralla) (tai jos aterialla ei ole muuta hh lähdettä silloin voi ottaa koko banaanin). yhdessä banaanissa on 23 g hh. helppo kuljettaa, sopii myös ennen salia (vain kypsänä).
70 g keitettyä riisiä 19 g hh (lautasella on todella pieni kasa, on syytä mitata aluksi digipuntarissa niin tiedät minkä verran ottaa)
100 g keitettyä makaronia 20 g hh (lautasella on todella pieni kasa, mittaa aluksi annoskoko)
ei paljon tuon isompia g hh annoksia tarvitse kerralla ottaa tai ei pidä ottaa
kuitenkin valitse hh lähde mikä sinulle sopii (siis keholle, suolelle/mahalle sopii). esim. viljat ei monelle sovi.

kaloreista: koska proteiinin määrä on aika stabiili, eikä sen määrää tarvitse paljon muutella. rasvalla ja hh määrällä säädetään kcal niin että paino alkaa laskemaan hitaasti. kokonaisviikko kalorit pidetään kalorivajeella. eli +kalori "heittoa" voi joskus olla ja on syytä olla. (aluksi on kuitenkin aika helppo pitää pientä kalorivajetta joka päivä)
ei ole syytä pitää mitään "paasto päiviä" eikä myöskään pidä vetää hirveesti +ylikaloreita vrk:ssa. pieni hh määrän vaihtelu riittää.
eikä treenissä pidä mennä mihinkään älyttömiin kalorinpoltto yrityksiin, sillä varjolla että saa syödä jotain myöhemmin enempi.
ihminen on hyvin taloudellinen ruuan suhteen, pienellä määrällä menee pitkälle, eikä suurtakaan kalorimäärää voi helposti kerralla polttaa.

mikään sinänsä ei ole kiellettyä, laihdut 100% varmasti vaikka syöt koko levyn Fazerin sinistä joka päivä :shock: , etkä syö siis mitään muuta. no C-vitamiini tabl. on syytä ottaa.
koko levyn syönti = 200 g:
Kuva
1070 kcal = 20 proteiinia, 98 hh, 66 rasvaa
eli kyllä tämmösen "herkkupäivän" voi ja saa pitää ja kalorivaje ja laihtuminen jatkuu.
jaa vain levy viiteen tai kuuteen osaan ja syö 1 osa 2-3 tunnin välein.
minä olen ollut tämmösellä "suklaa kuurilla" ja hyvin paino tippuu.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-16 09:08:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-01-04 14:19:13
Viestit: 33
Minkäkin laitan lusikkani soppaan! :D Täälläpä on todella todella järkyttävän ylipainoinen nainen, jonka kunto vaikean raskauden myötä on rapistunut. Nyt on tarkoituksena riisua läskipuku ja saada peruskunto kohdilleen. Painoa on huimat 120kg ja pituutta 168cm. Olenkin tässä nyt lueskellut tätä pitkää ketjua ja ajatellut koostaa omaa laihdutustapaa. 7kk ikäinen vauva hieman rajoittaa jaksamista ja ehtimistä. Mahiksia on 2-3 kertaa viikossa salille, koirien kanssa lenkille vaikka joka päivä ja kotoa löytyy myös laadukas crossari vätkyttelyyn.

Eilen oli eka kerta salilla, tein 15min lämmittelyn, ylävartalon lihaksia 2*25 toistoa, niin että viimeiset toistot tekivät jo tiukkaa. Lopuksi 15min aeroooppista. Tänä aamuna olo onkin kuin spagettimakaroonilla, semmoisella keitetyllä. :D

Suositteletko Ari, syömään useamman kerran päivässä vai esim. 3-4 kertaa päivässä. Kaverilla on Jutan superdieetti tyyppinen ruokavalio, jossa siis syödään myös jonkun verran hiilareita. Pohdinkin tässä nyt että onko aineenvaihdunnalle tärkeää syödä tiheämmin kuin harvemmin? Olen ajatellut vhh:lla mennä, koska se sopii itselleni parhaiten (vie syöpöttelyhimot).

Kertokaapa mielipiteitänne! :D

_________________
Pessimisti ei koskaan pety, ainoastaan yllättyy positiivisesti


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-16 09:35:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
laurakin kirjoitti:
Suositteletko Ari, syömään useamman kerran päivässä vai esim. 3-4 kertaa päivässä. Kaverilla on Jutan superdieetti tyyppinen ruokavalio, jossa siis syödään myös jonkun verran hiilareita. Pohdinkin tässä nyt että onko aineenvaihdunnalle tärkeää syödä tiheämmin kuin harvemmin? Olen ajatellut vhh:lla mennä, koska se sopii itselleni parhaiten (vie syöpöttelyhimot).

Kertokaapa mielipiteitänne! :D

huomenta
laihtumisen kannalta ei ole suoraan mitään väliä monta kertaa päivässä syöt.
kokonaiskalorit ratkaisee.
ei myöskään suurta eroa aineenvaihdunnan kannalta, siis lisääkö aineenvaihduntaa vai ei. (ei siis merkitystä)
jotain näyttöä kuitenkin sillä on, että ei kokoajan ole hyvä syödä, siis 24 h syöntiä 1-2 h välein.
no jotain 8-12 h tuntia ois hyvä olla syömättä.

syö valveilla olo aikaan, niinkuin haluat, mikä sinulle sopii parhaiten.
kuitenkin vain 1 tai 2 kertaa ruokailut vrk:ssa on aika isoja jos kulutusta on paljon.... ison ruuan jälkeen on syytä levetä.
monelle mukavat ruokamäärät ovat kun ruokailee 3-6 x vrk:ssa. kun näin tekee ei ole ihan "toiminta kyvytön" heti ruuan jälkeen, koska ruoka annos ei ole niin suuri kerralla.
tietenkin makrokoostumus vaikuttaa ruokailukertoihin. esim. runsasrasvaisella voi olla pitempään syömättä. (harvat ruokailukerrat)
jos taas hh on reilusti mukana, hh on syytä nauttia pienissä annoksissa pitkin päivää.
myös hormoni vaikutuksia on isoilla ruokailu-annoksilla.
eli lyhyesti, niinkuin haluat kun vaan et "kokoajan" syö. eli ei kello yöllä soimassa ruokailun merkkinä. :lol:

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-16 09:51:32 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-01-04 14:19:13
Viestit: 33
Kiitos Ari vastauksesta!:)

_________________
Pessimisti ei koskaan pety, ainoastaan yllättyy positiivisesti


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-18 21:27:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Ari kirjoitti:
Huomenta
ei tummoisia 60 g hh kerta-annoksia pidä ottaa. siis ei noin isoja annoksia kerralla.
eikä noin paljon ennen salia.
tasaisesti aamusta iltaa pieniä annoksia.
kun olet ollut ketoosin rajamailla, paino nousee aluksi vaakalukemissa, mutta se on pelkkää nestettä koska hh sitoo nestettä lihaksiin/kehoon.
ei siis läskiä. eli ei huolta.
kalorimäärää voit laskea jättämällä pois tai voimakkaasti vähentämällä, öljyn käyttöä, eli kaikki öljyt vähemmälle tai pois. (salaatin kastikkeet pois).
pähkinöitä ei tarvitse vetää koura tolkulla/pääruokana.
jo pienikin lisätyn voi määrän vähentäminen laskee helposti kcal, etkä huomaa mitään eroa.
lihaa ja kalaa ei tarvitse ottaa yli max. 150 g kerralla.
syö joka aterialla proteniia, hh ja rasvaa.
vain 1 tai 2 C-vitaamiini hedelmää vrk:ssa muuten hedelmiä voi rajoittaa. (jos käytät C- lähteenä hed. mehuja ei yli 1 dl kerralla ja 2 dl max vrk:ssa)
Kuva
jos paprika sopii, käytä raakana, hedelmät ja mehut voi silloin jättää pois, koska paprikassa on todella paljon C:tä
Kuva
tosin jos banaani sopii sinulle, se on kypsänä ruskea pilkkuisena hyvä hh ja kalium lähde. (vain 1/2 banaania kerralla) (tai jos aterialla ei ole muuta hh lähdettä silloin voi ottaa koko banaanin). yhdessä banaanissa on 23 g hh. helppo kuljettaa, sopii myös ennen salia (vain kypsänä).
70 g keitettyä riisiä 19 g hh (lautasella on todella pieni kasa, on syytä mitata aluksi digipuntarissa niin tiedät minkä verran ottaa)
100 g keitettyä makaronia 20 g hh (lautasella on todella pieni kasa, mittaa aluksi annoskoko)
ei paljon tuon isompia g hh annoksia tarvitse kerralla ottaa tai ei pidä ottaa
kuitenkin valitse hh lähde mikä sinulle sopii (siis keholle, suolelle/mahalle sopii). esim. viljat ei monelle sovi.

kaloreista: koska proteiinin määrä on aika stabiili, eikä sen määrää tarvitse paljon muutella. rasvalla ja hh määrällä säädetään kcal niin että paino alkaa laskemaan hitaasti. kokonaisviikko kalorit pidetään kalorivajeella. eli +kalori "heittoa" voi joskus olla ja on syytä olla. (aluksi on kuitenkin aika helppo pitää pientä kalorivajetta joka päivä)
ei ole syytä pitää mitään "paasto päiviä" eikä myöskään pidä vetää hirveesti +ylikaloreita vrk:ssa. pieni hh määrän vaihtelu riittää.
eikä treenissä pidä mennä mihinkään älyttömiin kalorinpoltto yrityksiin, sillä varjolla että saa syödä jotain myöhemmin enempi.
ihminen on hyvin taloudellinen ruuan suhteen, pienellä määrällä menee pitkälle, eikä suurtakaan kalorimäärää voi helposti kerralla polttaa.

mikään sinänsä ei ole kiellettyä, laihdut 100% varmasti vaikka syöt koko levyn Fazerin sinistä joka päivä :shock: , etkä syö siis mitään muuta. no C-vitamiini tabl. on syytä ottaa.
koko levyn syönti = 200 g:
Kuva
1070 kcal = 20 proteiinia, 98 hh, 66 rasvaa
eli kyllä tämmösen "herkkupäivän" voi ja saa pitää ja kalorivaje ja laihtuminen jatkuu.
jaa vain levy viiteen tai kuuteen osaan ja syö 1 osa 2-3 tunnin välein.
minä olen ollut tämmösellä "suklaa kuurilla" ja hyvin paino tippuu.


Arii!
Kylläpä olo on taas kuin sillä pikku Marikalla, joka ala-asteen liikkatunnilla opettajan vastusteluista huolimatta tunki kielensä lasketteluhissin rauta-aisaan...
:shock:
Olen nyt lukenut tuon sun oman painonseurantaosion kokonaisuudessaan (rusketuskuvia ei kyllä näkyny) ja mullahan tämä juttu on vielä niin lapsenkengissä kuin voi olla. No minähän heti tietysti muuttamaan noita makroja, nostin rasvat 120-150g, hh 60-120g ja proteiinin yrittänyt pitää 50 MUTTA se onkin hankalin ollut mun tottumuksiin. Ongelmia ilmennyt ja juuri kun pääsin kehumasta ettei mulla mitään mielitekoja ole niin nyt hh nostamisen jälkeen tunkisin suuhuni kaikkea mahdollista ja mahdotonta! Ja sit nämä mun määrät syömisessä... syön liikaa kerralla, tajusin sen nyt itsekin. Öljyä en käytä, mutta voita olen alkanut laittaa kahviinikin ja sillä on kyllä ollut positiivisia vaikutuksia suolistossa. Olen vain nyt pihalla ihan totaalisesti. Tänään oli ylävartalotreeni klo.9.20 ja 2h ennen meni kahvi kermalla ja voilla, itsetehtyä appelsiinimehu 1,5dl ja 2rkl kaurapuuroa juniorin aamupuurosta. 15min ennen salia kourallinen(mul on pieni käsi) suolapähkinä. Treeni oli huippu, sai tehoja irti mutta sarjojen välillä ei meinannu palautua, tai tuntui että vaati jotenki pitemmän ajan. Kai se oli sit kun oli enempi painojaki...
Nyt kotona syötättäny sit illalla ihan himona ja arvaa olenko pystynyt vastustaa, arvaa... No kokonaiskalorit ei kyllä ole ylittynyt mutta silti hanurista tämä tunne. Ensisijaisesti haluan laihtua, mutta haluan myös kiinteän ja terveen ruumiin ja nämä vielä mieluiten ennen kuin kolmekymment on mittaris, jokin ikäkriisi täytyy kehitellä näemmä, mutta kannattaako mun nyt työntää penkit ja maastavedot sinne ihteensä ja siirtyä lenkkipoluille?
Olen yhtä :?: eikä mun :idea: pala.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-20 05:20:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
akiram kirjoitti:
Treeni oli huippu, sai tehoja irti mutta sarjojen välillä ei meinannu palautua, tai tuntui että vaati jotenki pitemmän ajan. Kai se oli sit kun oli enempi painojaki...
Nyt kotona syötättäny sit illalla ihan himona ja arvaa olenko pystynyt vastustaa, arvaa... No kokonaiskalorit ei kyllä ole ylittynyt mutta silti hanurista tämä tunne. Ensisijaisesti haluan laihtua, mutta haluan myös kiinteän ja terveen ruumiin ja nämä vielä mieluiten ennen kuin kolmekymment on mittaris, jokin ikäkriisi täytyy kehitellä näemmä, mutta kannattaako mun nyt työntää penkit ja maastavedot sinne ihteensä ja siirtyä lenkkipoluille?
Olen yhtä :?: eikä mun :idea: pala.

Huomenta
sait vain sarjasta enempi irti ja siksi vaatii pitemän sarjapalutumisen, ihan normaali juttu.
niinkuin edellä sanoin.
Ari kirjoitti:
teho liikunta lisää kyllä kulutusta ja sitä kautta kalorivajetta... mutta kun siitä tulee niin kovat ruokahalut, että syö myöhemmin enempi ja tulos voi olla +- nolla sen osalta, JOS ei ole kovaa itsekuria... tai voi olla että syö jopa enempi kuin kulutti ja lihoo.

Ari kirjoitti:
kaikki "teho" liikunta lisää ruokahalua aika tavalla. joten sitä kautta voi tulla vain enempi ja kovempia mielitekoja laihdutuksen
aikana.

niinpä, parempi ehkä vain pikkuisen kävellä joka päivä, jos ei ole itsekuria pitää itseään kurissa.
ja tuota rasvan määrää vois laskea vieläkin, jos hh on mukana.
Jos syöt liikaa rasvaa ja hh, kulutukseen nähden et laihdu.

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2014-02-20 21:55:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-10-17 14:27:47
Viestit: 785
Paikkakunta: Kirkkonummi
Ari kirjoitti:
akiram kirjoitti:
Treeni oli huippu, sai tehoja irti mutta sarjojen välillä ei meinannu palautua, tai tuntui että vaati jotenki pitemmän ajan. Kai se oli sit kun oli enempi painojaki...
Nyt kotona syötättäny sit illalla ihan himona ja arvaa olenko pystynyt vastustaa, arvaa... No kokonaiskalorit ei kyllä ole ylittynyt mutta silti hanurista tämä tunne. Ensisijaisesti haluan laihtua, mutta haluan myös kiinteän ja terveen ruumiin ja nämä vielä mieluiten ennen kuin kolmekymment on mittaris, jokin ikäkriisi täytyy kehitellä näemmä, mutta kannattaako mun nyt työntää penkit ja maastavedot sinne ihteensä ja siirtyä lenkkipoluille?
Olen yhtä :?: eikä mun :idea: pala.

Huomenta
sait vain sarjasta enempi irti ja siksi vaatii pitemän sarjapalutumisen, ihan normaali juttu.
niinkuin edellä sanoin.
Ari kirjoitti:
teho liikunta lisää kyllä kulutusta ja sitä kautta kalorivajetta... mutta kun siitä tulee niin kovat ruokahalut, että syö myöhemmin enempi ja tulos voi olla +- nolla sen osalta, JOS ei ole kovaa itsekuria... tai voi olla että syö jopa enempi kuin kulutti ja lihoo.

Ari kirjoitti:
kaikki "teho" liikunta lisää ruokahalua aika tavalla. joten sitä kautta voi tulla vain enempi ja kovempia mielitekoja laihdutuksen
aikana.

niinpä, parempi ehkä vain pikkuisen kävellä joka päivä, jos ei ole itsekuria pitää itseään kurissa.
ja tuota rasvan määrää vois laskea vieläkin, jos hh on mukana.
Jos syöt liikaa rasvaa ja hh, kulutukseen nähden et laihdu.


Tänään r93g hh77 ja p73 kcal 1452
Kävin vaan vähä humppasemassa salil ja lopun ajasta istuinkin infras.
Nälkä ei oikeastaan, tekee vain mieli enemmänki. Tosi hankalaa toi proden pudotus, pitää varmaan vaihdella maitotuotteiden ja lihatuotteiden välillä ettei molempia samana päivänä.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-10-13 11:27:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-05-06 13:02:36
Viestit: 148
Paikkakunta: Jyväskylä
Herätän vanhan ketjun henkiin, minä aloitin kokeen eilen! Voi juma! Olen siis syönyt runsasrasvaisesti ja vähähiilihydraattisesti ja käynyt salilla aktiivisesti nyt parisen viikkoa. Paino, eikä sentit kuitenkaan ole muuttuneet juuri miksikään (olen ehkä syönyt liian vähän, jotta lihakset kasvaisi) ja onneksi selasin ajatuksella tätä ketjua! Nimittäin eilen tein niin, että kello 11 söin runsaan salaatin, ja kello 13:30 kaksi palaa jälkiuunipalaa ja lisäksi parkkiksella PIRKAN omenamehu :D ja jumaliste että oli rauta kevyttä!! Kokeilin ennen kyykkyä vielä maastavetoa ja kyykyssä olis tullut uudet enkat ihan varmasti, jos reidet ei olisi menneet niin hapoille. Tein siis yhteensä seitsemää liikettä, joista ensimmäisten joukossa siis mave, kyykky, penkki, ylätalja ja bulg. kyykyt ja niiden jälkeen tuntu että loppu hiilarit :shock: eli sitten oli vähän vaikeampaa ja sarjat oli lyhyempiä (esim. etunojapunnerruksessa). Pohdin siis että ottaisin näin iltapäivätreeniä ennen jo lounaalla vähän hiilaria.

Tekemistä on varmasti siinä, että loppupäivän hiilet olisi mahdollisimman lähellä nollaa, mutta eilisilläkin syömisillä (mm. partista) paino tänä aamuna -500g, joten jäljillä ollaan. Siis aivan mahtavaa!

Treenin ja ylipäätään kehonmuokkauksen (jos niin saa sanoa) suhteen mulla on suunnitelma eka polttaa tätä laardia ja sitten alkaa kasvattaa lihaksia (mitä on mun mielestä nytkin tapahtunut, peppu näyttää jo vähän terhakkaammalta :lol: ) mutta ensi pääsiäisenä olisi Espanjan matka tiedossa, ja pohdin että ottaisiko ns. dietin siihen vielä alle. Mitenhän tätä syklitystä kannattaa vaihdella, kuinka monta kk kutakin tapaa?

Enivei, nyt pari vapaapäivää ja raudan luo taas ehkä torstaina. Mahtia!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-10-16 18:23:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-11-28 17:21:40
Viestit: 1647
^ Jos nyt ymmärsin ihan oikein, niin odotat 2 viikon saliharjoittelun jälkeen jotain näkyviä tuloksia? Vähän realismia peliin, katsele nyt ensin ainakin pari kuukautta. Olen itsekin huomannut samaa, eli treeni kulkee paremmin varsinkin jos on EDELLISENÄ päivänä ottanut ylimääräisiä hiilareita, jotka eivät mene heti kulutukseen. Huomasin tämän varsinkin viime viikolla, kun tankkasin hieman enemmän hiilaria illan jalkapallopelejä varten, jotka sitten peruuntuivat. Seuraavana päivänä salilla tuntui kyllä melko hyvältä. Osasyy esim. maven kulkemiseen oli kyllä varmaan sen jalkapallon aiheuttaman fyysisen rasituksen pois jääminenkin...

_________________
"You know, if you take everything I've ever accomplished in my entire life and condense it down into one day, it looks decent." - George Costanza


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-12-23 17:05:30 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Jaahans. 8)

Jospa taas alkais toteuttaa tätä. :mrgreen:

Mun arki ja työaikataulut on semmoset nykyään, että joka toinen viikko on aamuvuoroviikko ja lapset mulla, joten sillä viikolla en normisti pääsis salille, mutta otin 6kk kortin tuosta vieressä olevasta salista, joten käyn siellä ruokatauon aikaan. 4 viikossa 7 treeniä, joista 2 on noita ruokkistreenejä. Mulla on siinä 45min ajaa 1min suuntaan, tehdä treeni ja pikasuihkun kautta takas töihin. Kiirettä pitää, mutta uskon suoriutuvani kunnialla. :mrgreen:

Niin ja vielä ostin uimarannekkeen niin yritän ehtiä iltaviikoilla 2 kertaa uimaan.
Ainakin kerran. Kaikki arjen menot ja jutut mun pitää hoitaa niillä viikoilla joten aikaa mulla ei ole liiemmilti. Puolilta öin vasta kotona ja aamulla nukun kasiin, puol ysiin kun kerrankin saan nukkua. Ei siinä 6 tunnin aikana ihmeitä tehdä. :roll:

Tässä vuosien varrella on tapahtunut niin paljon kaikkea ettei lähe ees purkamaan sen enempää kuin et ero tuli 2 vuotta sitten, lapsista meillä on yhteishuoltajuus ja kuopus on 5v autisti-tyttönen, joten siksi se treenaus ei onnistu lapsi-viikoilla.

Painoa on jotain 120kg luokkaa, vaakaan astun joulun jälkeen ja myös mittaan itseni, koska viimeksi ainakin senttejä lähti verrattuna kiloihin huomattavasti enemmän mitä odotin.

Laitan tänne 4 viikon välein päivitystä mitoin ja ehkä kuvin, jos saan itteeni tsempattua siihen.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 691 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 131 32 33 34 35 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)