karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 21:26:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 129 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-10-23 04:29:46 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
En oo edes huomannut tätä ketjua aiemmin. Yksi sukeltaja ilmoittautuu siis lisää, takana Thaimaan ja Great Barrier Reefin vedet. Alkukeväästä joko Aasiaan kuudeksi viikoksi sukelluslomalle tai jos töistä järkkääntyy 2-3kk lomaa ja rahatilanne selkiytyy niin sitten suorittamaan DM. Jahka lakkaan opiskelemasta yliopistolla, on tarkoitus lähteä vuodeksi-pariksi sukelluspummeilemaan maailmalle, eli joko töihin DM:nä tai sitten suorittamaan kouluttajan paperit tai vaikka molempia! :D

Hassua, viime yönä näin whalesharkeista painajaista, kun olin surffaillut taas jossain sukellussivuilla. Ovat kylläkin harmittomia ja ihkuja otuksia! :D

Ja ehdottomasti suosittelen ostamaan maskit tms Thaikuista, esim. Aussimerkit valmistetaan siellä ja ovat siten todella paljon halvempia kuin muualla. Maskiakin pitää päästä kokeilemaan tarpeeksi, jotta näkee istuuko oikeasti. Nimimerkillä nenä kipeänä useamman sukelluksen putken jälkeen.. :lol:

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-10-30 14:15:24 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Mulla on nyt tosiaan suunnitteilla sukellusloma tammikuussa keniaan (kilifi), joka juuri parhaita paikkoja ihastella noita whalesharkeja 8)

DIVING IN KENYA

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-10-30 19:34:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-21 06:10:02
Viestit: 704
Hieno harrastus :mrgreen: Täytyy nyt kyllä kysyä, että miten pitkälle talveen sukeltelette täällä Suomen kylmissä vesissä? Eikös siellä palellu nyt jo?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-10-30 23:50:33 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
marilyn kirjoitti:
Mulla on nyt tosiaan suunnitteilla sukellusloma tammikuussa keniaan (kilifi), joka juuri parhaita paikkoja ihastella noita whalesharkeja


Hyvään aikaan meet, siellä on kaikkea muutakin näppärää tuohon aikaan, muistaakseni mantat ja delffarit viihtyy alkuvuodesta niissä vesissä myös. Mulla asuu kavereita Nairobissa ja on ollut hieman puhetta, että kävisin visiteeraamassa niitä siellä. Samalla tietysti pitää päästä sukeltamaan, mutta ajankohta pitää valita niin, että eläimistökin on mestoilla samaan aikaan. Muista kirjoittaa kovasti logia ja kertoa IHAN KAIKKI sitten, kun tuut takas!! :D

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-10-31 15:31:14 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
WanhaWaaka kirjoitti:
Hieno harrastus :mrgreen: Täytyy nyt kyllä kysyä, että miten pitkälle talveen sukeltelette täällä Suomen kylmissä vesissä? Eikös siellä palellu nyt jo?


Noh, kuivapuvullahan ei ole ongelmaa, kun voi lisätä lämmintä kerrosta tarpeen mukaan. Itselläni ei vielä ole kuivapukua, joten märkäpuvulla mennään. Viimeksi ti oltiin järvisukelluksella, jossa vedenlämpö noin 7astetta ja sukellus kesti noin tunnin kokonaisuudessaan. Myös syvyys vaikuttaa märkäpuvussa lämpöön, koska syvemmällä neopreeni puristuu kokoon, jolloin sen lämmittävät ominaisuudet kärsivät. Siis ti sukelluksella ei tullut yhtään kylmä, kun oltiin noin 3-4m syvyydessä, edellinen syväsukellus oli tiukempi, kun 28m puku ei tosiaan enää lämmitä, siitäkin selvittiin ilman isompaa ongelmaa, mitä nyt suu oli kohmeessa noustessa :shock:

Käytännössä kaikki kamut sukeltaa kuivapuvulla, mutta tää on kyllä selkeästi persoonakohtainen juttu, mä en palele helpolla (mulla taitaa olla sitä hylkeiltä tuttua ruskeaa rasvaa). Syvemmälle mennessä esim. meressä 25-30m syvyydessä voi olla lähes samat lämpötilat kesät talvet, esim. heinäkuinen sukellus maarianhaminan edustalla 25m syvyydessä oli vedenlämpö jotain 7astetta.

Sunnuntaina suunniteltiin sukeltavamme kiskon louhoksella :D

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-01 20:43:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-21 06:10:02
Viestit: 704
Oppia ikä kaikki :shock: ...ilmeisesti en ikinä tule niin vanhaksi ettenkö jotakin uutta ja yllättävää opi. Harvemmin tulee ajatelleeksi moisia asioita kuin meriveden lämpötila 25 metrissä täällä kotimaassa. Enemmän on tullut uiskenneltua ja telkusta kateltua noita muita vesiä. Kotimaan vesiä kun ajattelee tulee heti vaan mieleen KYLMÄ ja LEVÄ...nooooh...lienee osasyynä sekin, että en asu merenrantakaupungissa. Höh, tyhmä olen.. :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-05 02:22:40 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-02-10 03:17:55
Viestit: 7
Paikkakunta: Canarias
Täällä yksi sukeltaja lisää!

Itse olen parhaillaan tekemässä CMAS ** kurssia (vastannee Suomen P2:ta) Kanarialla. Tai no kaikki muu on suoritettuna kirjallista koetta myöten, mutta vapaasukellus 7.5 metriin meressä on tekemättä. Se vähän jännittää... :roll:
CMAS * kurssin kävin kesällä 2007, myöskin täällä Kanarialla. Tietääksen kurssit ovat Saksan standardien mukaiset sillä käyttämäni sukelluskeskuksen pyörittäjät ovat saksalaisia.
Mielenkiintosta miten eri tavalla kursseilla opetetaan asioita eri maissa... En ole esimerkiksi koskaa kuullutkaan erilaisista potkutekniikoista ja että niitä täytyisi osata. :shock: Sen sijaan mulla on mm. pätevyys opastamiseen ja ryhmän johtamiseen (oli pakollinen "erikoiskurssi" ** kurssia varten).
Nitroksikurssista haaveilen, tosin en tiedä kuinka paljon siitä olisi hyötyä loppujen lopuksi. Ehkä jos menen joku päivä sukellussafarille jonnekin tropiikkiin, missä tehdään tosi monta sukellusta päivässä.

Kaikki lähes 80 sukellustani olen tehnyt täällä subtrooppisissa vesissä (mulla on 7mm märkäpuku, jonka päällä käytän talvella 5mm "shortya"), joten Suomeen palatessa täytynee päivittää omat taidot olosuhteita vastaaviksi. Ja varmaan opetella kuivapuvun käyttö, sillä palelen joskus jo täälläkin tuolla mun yhdistelmällä. :oops:
Tällä hetkellä en suunnittele sukeltavani Suomessa mitenkään erityisen aktiivisesti, lähinnä taitojen ylläpidon takia, mutta saa nähdä miten käy. Sukellus on kuitenkin niin huippua!
Lähinnä Suomeen liittyen mietityttääkin juuri olosuhteet kun täällä on tottunut "liian hyvään": näkyvyys on kymmeniäkin metrejä, näkee paljon kaloja + muuta elämää, sekä on ihan normaalia että sukelluksen maksimisyvyys on 30-40m (tietenkin riippuen kenen kanssa mennään).

Hyviä sukelluskokemuksia on monta, mutta yksi lienee ylitse muiden... Oltiin viikon sukellusmatkalla El Hierrolla ja yhtäkkiä meidän yläpuolella oli 2 parimetristä manta diabloa (paholaisrausku?). Ne tuli vielä pari kertaa takas, uivat ikään kuin jonkinlaista ympyrää. Oli kaunista katseltavaa! :D

Kaikenlainen sukellukseen liittyvä kiinnostaa ja luen mielenkiinnolla erityisesti Suomessa sukeltamiseen liittyviä asioita ja kokemuksia koska niistä en tiedä mitään!

Joku mainosti edellä tuota scubastore-nettikauppa. Itsekin voin suositella lämpimästi!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-05 03:26:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-30 14:01:48
Viestit: 744
Sukelluskurssin oon suorittanu ja jonku merkin siitä saanu. Oli kivaa ja haaveilin siitä vuosia etukäteen, luin suunnilleen kaiken mahdollisen teorian sukelluksesta... ekan innostuksen taisin saada Stephen Kingin kirjasta Meren tytär.

Mutta siihen se sitten jäi, kuten mulla kaikki jää... toi tli:n juttu kuulostaa mulle ihan uskomattomalta haaveiden toteuttamiselta, töistä vapaalle ja ulkomaille sukeltamaan ja vieläpä opettamaan! :shock: Kadekadekade, jotku ne uskaltaa. Siis siellä etelässä on niiiin ihanaa vieläpä (ei hitto, mitä mä vielä täällä Suomessa teen, nyt pikimiten vähintään Italiaan!)

Pikkasen on paniikkitaipumus mietityttäny, et miten se sukellusharrastukseen sopii. Kun siinä ei saa nousta nopeesti pintaan. Ni mitä sit jos iskee paniikki? Huh. No, jospa pysyttelis vähän matalammilla vesillä.

Olishan toi hienoo jatkaa joskus, onko kallis harrastus? No käynpä ensin lukemassa mitä ootte jo kirjottanu.

_________________
Tekemällä oppii.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-05 10:44:16 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Joo, siis cmas kortitus mullakin, vaikka täällä yleisesti puhutaan p-kursseista. Nyt tosin harkitsen, pitäisikö sittenkin ottaa tästä kakkosesta naui kortti, vaikkei niillä olekaan varsinaisesti eroa. Koulutusten sisällöissä on maa- ja seurakohtaisia painotuseroja. Suomessa toi potkutekniikka on oleellinen, koska joka paikassa pöllyää, hylkyjen pinnalla/luolissa/pohjassa on sedimenttiä, joka pöllytessään pilaa loputkin huonosta näkyvyydestä. Olen kyllä kuullut, ettei potkuja täälläkään kaikissa seuroissa pidetä niin oleellisena. Meidän seura on kuitenkin aika tekniikkasukelluspainotteinen.

Azucar, mitä toi kurssiin kuuluva vapaasukellus tarkoittaa? Siis sukellus ilman laitteita? Mutta miksi?
Mikä siellä on vedenlämpö? Nimittäin 7+5mm märkkärillä sukellan minäkin (pitkä puku, hupullinen torso, 5mm hanskat ja tossut). Kuivapuku olisi kyllä pakko hankkia, jos meinaa vielä talvella sukeltaa, nyt alkaa jo tekemään tiukkaa kun vesi 5-8astetta, jos sukelluksen vielä kestää, niin sen jälkeen iskee vilu. Mun kuiviksen hankkiminen tosin jää ainakin keväälle, jos meinaan sukellusloman pitää… toivottavasti keniassa [-o<

Näkyvyys on pitkälti psykologinen seikka, on vaikeampi hahmottaa vaaraa, kun näkyvyys on hyvä ja jostain 30m syvyydestäkin näkee pinnalle, mutta kuitenkin paineet ja riskit on ihan samat. Haastavampaa toki on kaikin puolin, kun ei näe ympäristöään. Parin hukkaaminen voi tapahtua ihan sekunneissa, suunnistaminen on vaikeampaa jne. Kuitenkin aika monille se on hiukan pelottava asia, ettei näe. Itsekin on tullut melkein törmättyä hylkyyn, kun se on yhtäkkiä vain ilmestynyt nenän eteen ja parikin on tullut joskus hukattua (suomen huonoissa näkyvyyksissä pitäisi tosin käyttää pariköyttä ja on se usein ollutkin käytössä, toiset vain pitävät sitä hankalana). Lämpimissä vesissä voi sitten toisaalta olla muita haasteita, kuten virtauksia.

Suomessa on usein huono näkyvyys joko pöpperöisyyden, tai pimeyden takia. Olen itse vasta tajunnut, kuinka suuri turvallisuus- ja mukavuustekijä on kunnon valaisin. Kunnon valaisimelle tulee hintaa helposti 500-1500e :roll: :smt022

Viimeisin sukellus kiskon louhoksella oli pimeä vaikka oli ihan päivä, luonnonvalo loppui jossain 5m syvyydessä ja 20m syvyydessä oli aivan pilkkopimeys. Ilman valaisinta heikko näkyvyys noin metrin ja kaverin megavalolla noin 3m, mun tuikusta ei juuri mitään hyötyä. Sama tilanne oli viimeisimmällä iltajärvisukelluksella.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-05 10:47:52 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Linnea kirjoitti:

Pikkasen on paniikkitaipumus mietityttäny, et miten se sukellusharrastukseen sopii. Kun siinä ei saa nousta nopeesti pintaan. Ni mitä sit jos iskee paniikki? Huh. No, jospa pysyttelis vähän matalammilla vesillä.

Olishan toi hienoo jatkaa joskus, onko kallis harrastus? No käynpä ensin lukemassa mitä ootte jo kirjottanu.


Minkä kurssin oot suorittanut ja missä?
Luulisi kurssilla jo huomaavan onko taipumusta paniikkiin.

Ja nopean nousun lisäksi on muitakin riskejä, kuten nousu pidättäen hengitystä (varmaan tuolla jo kerroinkin kuinka kurssikamu sai allasolosuhteissa alle 4m syvyydestä noustessa pienen keuhkorepeämän ja 3kk sukelluskieltoa)

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-06 04:28:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-30 14:01:48
Viestit: 744
Kanarialla Puerto de Moganissa (tai sen lähellä) sen ihan virallisen alkeiskurssin. Panikoiduin vähän kerran kun harjoteltiin sukeltamista ilman maskia... sit lopuks ku käytiin syvällä (23 m), ni vähän huoletti, mut en panikoitunu. Mut ku se voi olla niin päivästä kiinni. Mut eiköhän kokemus tuo turvaa.

_________________
Tekemällä oppii.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-06 09:01:30 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
"Ihan virallinen alkeiskurssi" tarkoittanee padi owd kurssia?
Tosin siihen kurssiin liittyen max sukellussyvyys pitäisi kai olla 18m :?
(ja jokainenhan toki on kurssin jälkeen itse vastuussa siitä, että pysyy omien kykyjensä rajoissa, mutta kurssilla eivät yleensä vie suosituksia syvemmälle, koska silloin vakuutukset eivät enää ole voimassa...siis jos ja kun toivottavasti kouluttavalla organisaatiolla on ne vakuutukset kunnossa)

Harjoittelu ja kokemus on molempien (itsen ja sukellusparin) turvaksi, se että selviää kurssilla harjoituksista tilanteessa jossa olet varautunut, ei vielä riitä. Pitäisi harjoitella niin paljon, että selviytyy siitä tiukasta paikasta, kun se sattuu yllättäen huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Ilmanjakoa ja maskin poistoa pitäisi sukellusliiton ohjeiden mukaan harjoitella jokaisella sukelluksella.

Jos kurssista on tyyliin vuosia, olisi turvallisinta tehdä paluu harrastuksen pariin sukeltamalla muutama sukellus kouluttajan kanssa. (Itseasiassa maailmalla sukelluskeskuksessa voi olla ihan tavallista joutua todistamaan perustaidot ennen kuin pääsee sukeltamaan. Meidän kurssin kouluttaja kertoi, että vaikka oli kouluttaja-kortitus, niin joutuivat jossain reissussa näyttämään, että tasapainotus ja maskin tyhjennys on hallussa :lol: )

Edit:tarkennus

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-07 22:11:30 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
video kurssin allasharkoista

Kuvaa, meikäläinen harjoittelee peruutuspotkua melkein nenä kiinni pohjassa :D

Kuva

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-11 09:49:31 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
Ihana toi video, tulee mieleen alkeiskurssien seuraaminen, missä porukka sinkoilee ihan missä sattuu ja kauhee potkiminen päällä. :D

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-11 12:51:04 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
:oops: nojoo mut kun tehdään ahtaissa oloissa kaikkia harjoituksia, niin tuleehan sitä sätkittyä :mrgreen:

tässä parempi video, en mä kyllä oikeasti sätki noin paljon...tämä muuten samalta allaskerralta, kun kaveri sai sen keuhkorepeämän :|

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-11 15:45:53 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Ja kun joku miettii mitä nahtävää suomessa voi olla pinnan alla, niin tässä esimerkkiä :D
Affenet on komeita otuksia.
(ei ole mun ottamia otoksia)

Kuva

Kuva

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-24 10:35:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Paikkakunta: Veikkola
Terveisiä Bahamalta. Padi OWD suoritettu. Oli ihan sikamakeeta, sukellus pääsi ehdottomasti mun liikuntaharrastusten top 5-listalle. Nyt tarttis keksiä, mihin suomalaiseen sukellussseuraan liittyisi, jotta saa harjoiteltua Suomessa tarvittavia sukellusjuttuja. Bahamalla veden lämpö oli ehkä 25C ja näkyvyys oli erinomainen, nähtiin paljon eri värisiä ja kokoisia kaloja, siipisimppuja, rauskuja ja kilpikonna ja uitiin haiden seassa (ne oli "kesytettyjä" eli sukellusyrittäjä on ruokkinut niitä ja totuttanut ihmisiin). Hylkyjä tai lentokoneenraatoja oli melkein joka sukelluspaikalla.
Sukelluslomakohteita on varmaan paljonkin, mutta missä lämpimissä sukelluskohteissa arvon karppiväki on käynyt? Sharm el Sheikh on ilmeisesti yksi, Thaimaassa lienee useampia?

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2008-11-24 10:42:34 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Suzi kirjoitti:
Nyt tarttis keksiä, mihin suomalaiseen sukellussseuraan liittyisi, jotta saa harjoiteltua Suomessa tarvittavia sukellusjuttuja.


http://www.h2o-ry.com/

H2O on suurimpia ja parhaimpia sukellusseuroja, ihan loistoporukkaa, huippukouluttajat ja hyvät varusteet mm. tukialus, jolla pääsee keväästä syksyyn ilta, viikonloppu ja viikkoleireille.

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-02-10 14:00:16 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-26 13:15:25
Viestit: 9048
Paikkakunta: Helsinki
Seuraavalla kurssilla (25.2. alkaen) on vielä tilaa, jos jotain yleistä kysyttävää, mua voi myös lähestyä privalla.

http://www.h2o-ry.com/?seuraavat-kurssit

_________________
We can never obtain peace in the outer world until we make peace with ourselves.
-Dalai Lama


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Sukellus <3
ViestiLähetetty: 2009-02-14 05:19:40 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
Etkö aio kertoa sun Thaimaan dyykeistä mitään, häh? 8)

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 129 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)