karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:58:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2008-03-11 11:14:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-14 19:05:47
Viestit: 618
Paikkakunta: Kuopio
voittokotiin kirjoitti:
Voihan niitä energiankulutuksia yrittää mittailla sykemittarilla. Syke vain käyttäytyy vedessä eri tavalla kuin maalla, joten tulokset eivät ole ihan suoraan vertailukelpoisia.


Millä tavalla eri tavalla vedessä verrattuna maihin?

_________________
Kuva

79 kg = BMI 29 lievä lihavuus
68 kg = BMI 25 normaalipaino


Huomispäivään uupumatta uin.

Kuvassa norsu norsun selässä, korvieni välissä 65-kiloinen viehko nainen. Miksi tämä ristiriita?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-11 12:30:27 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-11 08:00:13
Viestit: 205
Puijotar kirjoitti:
voittokotiin kirjoitti:
Voihan niitä energiankulutuksia yrittää mittailla sykemittarilla. Syke vain käyttäytyy vedessä eri tavalla kuin maalla, joten tulokset eivät ole ihan suoraan vertailukelpoisia.


Millä tavalla eri tavalla vedessä verrattuna maihin?


Vedessä sykkeet ovat alemmat. Miten kalorinkulutus menee, en tiedä. Veikkaisin että samalla sykkeellä uinti (tai vesijuoksu) kuluttaa enemmän kuin juoksu. Ehkä sykemittarivalmistajien kotisivuilta löytyy jotain tietoa aiheesta. Tai ehkä ei, sykemittarit eivät toimi vedessä yhtä hyvin kuin maalla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-11 13:40:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-01-19 20:31:00
Viestit: 185
voittokotiin: ei sykemittari mittaa kalorinkulutusta. ja lämmönhukka vedessä on tutkittu juttu, mitä kylmempi vesi sitä enemmän palaa kaloreita ja rasvaa. ja tuo laihtumisen aiheuttama kaloritarpeen pienentyminenkin on juuri niin, että kun laihtuu, energiantarve vähenee,joten on syötävä vähemmän jos haluu laihtua/pysyä samassa. sekin on tutkittu tieteellisesti. eli olet väärässä kaikissa 3 asiassa.sori vaan. pelkkä vedessä oleminen kuluttaa jo enemmän kuin maalla oleminen.vaikka ei eväänsä heilauttaisi.
juoksu maalla ei sovi monelle.joten vesijuoksu on oiva vaihtoehto.se nostaa aerobista ja lihaskuntoa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-11 14:07:21 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-11 08:00:13
Viestit: 205
karpohytraatti kirjoitti:
voittokotiin: ei sykemittari mittaa kalorinkulutusta. ja lämmönhukka vedessä on tutkittu juttu, mitä kylmempi vesi sitä enemmän palaa kaloreita ja rasvaa. ja tuo laihtumisen aiheuttama kaloritarpeen pienentyminenkin on juuri niin, että kun laihtuu, energiantarve vähenee,joten on syötävä vähemmän jos haluu laihtua/pysyä samassa. sekin on tutkittu tieteellisesti. eli olet väärässä kaikissa 3 asiassa.sori vaan. pelkkä vedessä oleminen kuluttaa jo enemmän kuin maalla oleminen.vaikka ei eväänsä heilauttaisi.
juoksu maalla ei sovi monelle.joten vesijuoksu on oiva vaihtoehto.se nostaa aerobista ja lihaskuntoa.

Vai väärässä, ihanko niin ollaan varmoja asiasta? Minä heittelen lähinnä mielipiteitä sen perusteella mitä olen lukenut ja mihin johtopäätökseen maalaisjärjellä olen tullut. Ei näitä tarvitse niin vakavasti ottaa. Muutan mielelläni käsityksiäni, kun olen väärässä. Nuo sinun perusteet eivät vain vielä vakuuttaneet.

"Sykemittari ei mittaa kalorinkulutusta". Totta. Sykemittari mittaa sykettä ja sen perusteella arvioi/laskee kalorinkulutusta. Keskimäärin sykemittarin arviot pitävät aika hyvin paikkansa, jos mittari on oikein kalibroitu. Joka tapauksessa mittari kertoo varmasti sen oikein, kuluttiko tämän päiväinen liikuntasuoritus enemmän vai vähemmän kaloreita kuin eilinen. Mitkään taulukot eivät sitä kerro.

"Mitä kylmempi vesi, sitä enemmän palaa kaloreita ja rasvaa". Tästä nyt en lähde enempiä väittelemään kun en asiaa sen enemäpää tunne. Käytännössä tässä kai kuitenkin puhutaan uimahallissa tapahtuvasta vesijuoksusta, jolloin veden lämpötila on aina sama. Jos lillun kylmässä vedessä, en ole huomannut että mikään sisäinen lämmistyslaite lähtisi toimimaan ja polttamaan rasvaa. Luulisin, että kehon lämpötila alkaa kylmässä laskemaan, seuraa hypotermia ja aikanaan kuolema.

"Kun laihtuu, energiantarve vähenee". Totta, pitää paikkansa kun puhutaan vaikka peruskulutuksesta tai kävelystä/juoksusta. Mutta otetaan esim. penkkipunnerrus. Jos nostat rinnalta suorille käsille 10 x 20 kg. Eli yhteensä olet nostanut 200 kg rinnalta suorille käsille. Onko tehdyssä työssä eroa, tekikö suorituksen 50 kiloinen vaiko 100 kiloinen henkilö? Ei ole (ellei nyt lähdetä hiuksia halkomaan). Tehty työ ja siis kalorinkulutus tässä suorituksessa ei riipu henkilön painosta. Jokainen voi itse miettiä, mikä on tilanne vesijuoksussa. Vesi kannattelee, eli työtä tehdään lähinnä veden vastusta vastaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-11 14:35:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-01-19 20:31:00
Viestit: 185
kyllä olen varma koska olen ottanut asioista selvää luotettavista lähteistä. esim. kirjoista. suosittelen sinullekin, luulo ei ole tiedon väärtti. penkkipunnerrusta en harrasta, enkä sykemittaria. ja minulle on aivan sama kuinka paljon kaloreita kuluu missäkin, koska en niitä laske. enkä jaksa kinata tästä asiasta enempää.ilmeisesti vastustat vesijuoksua, mutta se on oma asiasi. meitä on monia jotka kokevat sen erinomaiseksi liikuntamuodoksi.se siitä. 8)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-11 16:20:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-15 12:44:01
Viestit: 492
Paikkakunta: pohjonen
etanainen kirjoitti:
tän ketjun innoittaman mäkin juoksin tänään 30min. :) aluksi tuntui että onpas raskasta, mutta loppua kohden vähän helpottui. ??
voisko joku nyt kertoo oikeeta tekniikkaa? vai voiko siellä juosta mite sattuu?
mä yritin vaihdella kaltevuutta eteen/taakse, välillä käsillä ja välillä ilman, välillä nopeasti ja välillä hitaasti, isoa liikerataa... ja noustessani altaasta... ei ollut mikään niin kummoinen olo - ehkä just tunsin et jotain oli tehty - ehkä huomenna tiedän paremmin. ?
no, mut mä tykkäsin, ja täällä on varattu hyppyallas ainakin näi aamuisin juoksijoille. ja toi puol tuntia meni yllättävän nopeasti; ens kerralla se 40 min sit.


esimerkiksi: kädet pään päälle, kädet selän taakse , jätä vyö altaanreunalle....

Nykäse valvojaa hihasta, ainaki täälläpäin ne neuvo heti monta kikkaa ku kysy.

Ite meen altaanvälin lujaa juosten, seuraavan käveleen ja sitte taas juosten. Teen pientä liikettä, teen isolla liikkeellä, ajan ku polkupyörää.....
Voi itku, alko tekeen mieli juokseen :shock: mistähän sais lapsenvahin.......

_________________
iherbin koodi uusille asiakkaille UHA917 saat $5 alennuksen


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-11 16:24:36 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Milläs se saataisiin tosiaan se uimahalli jaettua niin että kaikilla olisi tilaa. Meillä kunnan pieni halli aivan ylikuormitettu. Entisenä vesipalloilijana tykkään uida ja lujaa, mutta kyllä se vaikeaa on kun radat on täynnä ja vielä vintiöt hyppii niskaan. No käyhän se treeni salillakin - vedessä liikkuminen vaan hieroo "rääkättyjä" lihaksia kivasti. Olkoon sitten uintia tai vesijuoksua. Niiden keskinäiseen paremmuuteen en millään tavalla halua ottaa kantaa. Joskus poljen kyykkypäivän jälkeen ilman vyötä muutaman kerran päästä päähän. Palauttaa kivasti.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-12 15:19:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-05 23:09:15
Viestit: 819
Paikkakunta: Vaasa
Mä kans tykkään vesijuoksusta. Aika usein muut vesijuoksijat on mummeleita, jotka uivat koiraa kellukkeen kanssa, eli ovat paljon nopeampia kuin mä, joka oon vedessä pystyasennossa. Viimeksi yksi naikkonen ohitti mut aika monta kertaa ja joka kerta katsoi mua hyvin voitonriemuisesti, olin kai liian hidas [-X


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-12 15:52:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-01-19 20:31:00
Viestit: 185
et oo liian hidas, vaan juokset pystyssä niin kuin pitääkin. ne mummelit jotka lipuu mahallaan vyö selässä/niskassa tekee ihan väärin. ei se oo mitään vesijuoksua. juoksu tehdään pystyasennossa tai vähän etuviistoon. jos nojaa taaksepäin ja nostelee polvia rintaan, saa tehokasta vatsalihasjumppaa..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-17 15:26:34 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2008-03-17 11:58:13
Viestit: 1
Minä kävin ekaa kertaa kokeilemassa vesijuoksua tuossa viikko sitten kun työpaikka sponssasi ohjaajat siihen. Kyllä innostuin! Ja jos joku vesijuoksua aloittava siitä jotain kostuisi niin laitan tähän ne perusohjeet mitä tämä "traineri" meille antoi:

-Pysty/jonkin verran etunoja asento, ei semmoista uima-asentoa.
-Jalkoja reippaasti koukkuun rintaa kohden
-Kädet "kuppina" eli sormet koukussa
-Käsivarret viuhtoo lähellä kroppaa, kyynerpää saa takana kurkata vedenpinnalle.
-Jaloilla juostaan, nilkkojen asennolla voi vähän säädellä vastusta.
-Niska-hartia -raihnaisten kannattaa pitää leukaa alhaalla että ei turhaan jännitä niitä lihaksia.

Ja sitten vielä suositteli vesijuoksun jälkeen pientä uintilenkkiä ja venyttelyä saunassa kun siinä juostessa tosiaan saattaa niskat/hartiat jumittaa vaikka asento oliskin oikea.

Toistan tosiaan vaan mitä mulle kerrottiin, olen itse ihan newbie hommassa :D Mutta oli kyllä yllättävän mukavaa hommaa ja mahtavaa kun tosiaan heti altaasta noustessa tietää jotain tehneensä..

_________________
Ööö... Sanotko uudestaan, en mä tajua.


[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wxtYVcf/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-18 14:20:25 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2006-10-26 23:29:33
Viestit: 9
On muute petollinen laji, tuntuu vasta siinä vaiheessa ku yrittää sieltä altaasta pois. Kyllä siihen jäin koukkuun ja nyt kun on aikaa niin tulee juostua tunti päivässä. Tänää harmittelin ku vesijuoksuradalla ei ollu ketään ja mummotki kelluu siinä viereisellä radalla, kyllä se pitemmän päälle on tylsää yksinään. Sattu sitten joku jumpparyhmä hyppyaltaaseen ni panivat iskelmäradion sentäs päälle. Seki tyhjää parempi. Ja mun oli oikeastaan pakko alottaa vesijuoksu kun hajos selkä, siihe ei auttanut kävely eikä oikein muuhun pystynyt. Nytten on vahvistunut keskivartalo puolvahingossa ja selkä tuli kuntoon samalla ku perse pienenee. :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-18 14:50:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-01-18 11:15:57
Viestit: 636
Vesijuoksu on kyllä tosi mukavaa :D. Käyn nykyään uimahallilla pari kertaa viikossa, vesijumpassa ja sitten vesijuoksemassa ja/tai uimassa, aina vähän mielialan mukaan vaihtelen uinnin ja vesijuoksun välillä. Ennen vesijumppaakin lämmittelen usein sellaisella 20-30 min vesijuoksulla. Aika paljon siellä altaassa tosiaan on niitä vyö selässä koiraa uivia täti-ihmisiä, mutta samapa se mulle on, että miten "juoksevat" :lol:. Välillä vesijuoksu sujuu mukavasti omiin ajatuksiin uppoutuneena mutta joskus se (kuten uintikin) on kyllä hiukan tylsää. Vedenkestävä mp3-soitin voisi olla hyvä apu, mutta vähän turhan kalliita ovat, en taida raaskia sellaista hommata.

Oletteko muuten käyttäneet vesijuostessa mitään lisävastuksia? Kiinnostaisi koittaa esim. sellaisia hanskoja, mutta niitä ei ainakaan meidän hallilla taida olla lainattavaksi, eli pitäisi ostaa suoraan omat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-18 14:54:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-01-19 20:31:00
Viestit: 185
mulla on vesijuoksutossut, samaa ainetta kuin vyö. ostin hallista, maksoi n. 40 e. antaa lisävastusta hyvin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-03-19 08:58:46 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2008-03-06 13:10:06
Viestit: 5
vesijuoksu sekä vesijumppa ovat aivan loistolajeja!!! vedessä ollessa ei tunnu missään, mutta nouseppa altaasta pois niin tuntuu kuin siltä kuin jalat olisi valettu betoniin... :twisted: IHANAA!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-05-27 20:09:03 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-05-27 07:37:21
Viestit: 9
Kukaan kokeillut järvessä vesijuoksua?

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wd0ttZq/]
Kuva
[/url]


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-05-29 00:36:16 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-08-17 00:39:36
Viestit: 19
Paikkakunta: pori
Kyllä mäkin vesijuoksen.Jälkeenpäin tulee aivan mahtavan energinen olo. :D Ja kun tarkenee niin sitten järveen juoksemaan


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-05-31 15:05:39 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
voittokotiin kirjoitti:
rantaiso kirjoitti:
Se polttaa tehokkaasti kaloreita, jopa 800 kcal tunnissa. Mietin mihin se teho perustuu?

Moni muukin laji kuluttaa tehokkaasti kaloreita. Korkea kulutus tietysti edellyttää, että siellä altaassa heiluu "täysillä".


Mä mietin, että oisko osa syy sekin, että ruuminlämmön ylläpito kuluttaa paljon energiaa.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-12 16:08:48 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2006-10-26 23:29:33
Viestit: 9
^^ Altaan veden lämpötila on meillä 26, ihmisen ruumiinlämpö joku reilut kymmenen astetta enemmän. Lämpötilat pyrkii tasoittumaan, jolloin lämmönsäätely alkaa pelaamaan. Ja päästäkin lämpöä haihtuu tietysti. Kulutus perustunee kumminkin enempi siihen, että vesi vastustaa liikettä koko ihmisen pinta-alan osalta. Uinnissa mennään virtaviivaisesti, vesijuoksussa pystyasennossa. Ja verraten tavalliseen juoksuun, ns. maratoonarin säästöaskel ei tossa hommassa toimi. Siksi ei vauhtikaan päätä huimaa kun pitää oman tilavuutensa verran siirtää yhtä tiheää ainetta että pääsee eteenpäin. Ja kun pystyasennossa puskee eteenpäin koko kroppaa vastustavaa vettä vastaan, nousee syke korkeammalle kuin uinnissa. Tavallisessa juoksussa vastustaa pelkkä ilma. Sitten tossa huomaamatta kuluu kun joutuu ylläpitämään juoksuasentoa oikeana, keskikropan lihakset tekee töitä. Ja ainakin uimakoulujen aikaan saa täällä tosissaan tehdä töitä että juoksee suoraan, kun altaan virtaukset viskelee muuten seinään. Noilla perusteilla ja huomioonottaen juoksijan koko, kyllä se kulutus on sitä 700 kaloria tunti ainakin. Samalla siinä panee nesteet kiertämään, tunnin juoksun jälkeen saa aika rivakasti juosta vessaan. Mä huomasin aika nopeesti kiinteyttävän vaikutuksen, joka kohdistuu lähinnä vyötäröön, reisiin ja persuksiin. Yläkropan reenaamiseen on keksittävä jotain.

Ja jos kattelee vedessä olevia kiviä, niin onhan nekin veden vaikutuksesta tullu sileiksi ku tarpeeksi kauan ovat vedessä...

Meillä halli on kesän kiinni, joten siirryn juoksemaan järveen heti kun tarkenee. Järvessä ei voi juosta samoja aikoja kun altaassa, koska vesi on kylmempää. Ja siinä on sitte riesana kivet ja heinät ja sen semmoset, jolloin ois hyvä olla jonkinlaiset tossut ettei halkaise varvastaan. Aina tietysti kaveri mukaan kun järvessä juoksee, koska lihaskrampin iskiessä voi muuten päästä tilastoon. Eikä muutenkaa kirmaile sen kellukkeen varassa pitkin järven selkää. Viime kesänä testasin vyötä mökillä saunoessa eikä ollu tietyst uikkareita, kyl siihen kantsii naapureiden takia laittaa nekin. :oops:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-14 12:20:51 
Minulla oli pari vuotta sitten sykemittari kun uin tunnin ja vesijuoksin tunnin. Kaloreita kului suunnilleen saman verran.
Voi olla, että en sitten juossut vedessä oikein, tai mistä johtuukaan, ettei enempää kaloreita kulunut kuin uidessa. :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-06-18 14:50:30 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mä jostain luin, että se kulutus olis jopa 800-1000 kcal/ tunti, mutta se on tietysti erittäin yksilöllistä.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)