karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 14:54:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 219 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sohvaperunasta juoksijaksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-13 10:34:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-21 21:24:58
Viestit: 453
Paikkakunta: Kirkkonummi
No mä! Mutta en ota sitten mitään ryhmäpainetta vauhdista tai muista tekijöistä :D maaliin ku pääsen ni oon voittaja! Hih.

_________________
Liika on aina liikaa, kohtuus on vain vähän liian vähän.
http://mutsikarppaa.vuodatus.net


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-13 12:05:23 
Poissa
soutaahuopaakarppi
soutaahuopaakarppi

Liittynyt: 2009-03-11 22:12:54
Viestit: 3791
Paikkakunta: Keurusseutu
pötkylä kirjoitti:
No mä! Mutta en ota sitten mitään ryhmäpainetta vauhdista tai muista tekijöistä :D maaliin ku pääsen ni oon voittaja! Hih.

Tuleeko kahdesta jo ryhmä :smt017 :lol:

Ja päätetäänkö omavaltaisesti minne mennään vai pitääkö äänestää o/
Pistetäänkö ketju pystyyn?

_________________
Kuva
Truth, nothing but the truth since 8.6.2010


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-13 12:39:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-01 08:16:21
Viestit: 3165
Paikkakunta: Helsinki
Minä olen myös kiinnostunut!

_________________
Kalan juoksut, puntit ja sapuskat lisäravinteineen
Koodilla HUV171 10 taalan alennus ensimäisestä tilauksestasi. Tämä siis iHerbistä.
Tässä linkki suoraan yrtin sivulle eikä sinun tarvitse lisätä koodia enää mihinkään


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-13 12:42:26 
Poissa
soutaahuopaakarppi
soutaahuopaakarppi

Liittynyt: 2009-03-11 22:12:54
Viestit: 3791
Paikkakunta: Keurusseutu
Fish kirjoitti:
Minä olen myös kiinnostunut!

Rajannee juoksutapahtumia...ei ehkä mene LikkojenLenkki tai Naisten10.
...paitsi että oli meillä NiceRun tapahtumassakin hieman tummempiäänisiä "naisia" :lol:

Onko missään...ja missä on Juoksutapahtumaa jossa olis tarjolla pikkumatkana 10 ja sitten niille edistyneille esim puolimaratooni... Tietääkö kukaan???

_________________
Kuva
Truth, nothing but the truth since 8.6.2010


Ylös
   
 Viestin otsikko: Sohvaperunasta juoksijaksi?
ViestiLähetetty: 2011-07-13 17:24:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-21 21:24:58
Viestit: 453
Paikkakunta: Kirkkonummi
Tai sitten vaan naamioidaan fish peruukin ja parin appelsiinin avulla.

_________________
Liika on aina liikaa, kohtuus on vain vähän liian vähän.
http://mutsikarppaa.vuodatus.net


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-13 20:16:31 
Poissa
soutaahuopaakarppi
soutaahuopaakarppi

Liittynyt: 2009-03-11 22:12:54
Viestit: 3791
Paikkakunta: Keurusseutu
Nonniin...mä perustin tonne uuden ketjun juoksumiittiä varten...sori jos vein jonkun idean ja talloin varpaille haparoivin juoksuaskelein :lol:
viewtopic.php?f=3&t=55671

Join me :mrgreen:

_________________
Kuva
Truth, nothing but the truth since 8.6.2010


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-09-19 22:33:29 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-03-15 16:28:15
Viestit: 7
Tässä toinen sohvaperuna joka on muuttunut juoksijaksi. Ensiksi laihduin 8-10kg, ja sitten rupesin harrastamaan juoksua. Toisen kerran elämässäni. Tein sen viimeksi viitisen vuotta sitten, mutta jalkoihin tuli vain ongelmia koko ajan enkä jaksanut enää silloin. Tosin en koskaan ostanut kunnon kenkiä..

Kuulin Vibram Five-Fingersista viime vuoden lopulla, samoihin aikoihin kuin rupesin syömään LCHF:n mukaan, ja kiinnostuin paljain jaloin juoksemisesta. Kesti kuitenkin huhtikuuhun asti ennen kuin ostin parin Merrell Trail Gloveja (Merrellin Barefoot-kenkäsarjasta), jotka käytin aluksi, mutta kuin lun nettifoorumeista että on parempi aloittaa täysin ilman kenkiä jätin ne hyllyyn ja rupesin juoksemaan paljain jaloin enemmän ja enemmän. Idea on että niissä minimalist-kengissä pystyy juoksemaan liian pitkiä matkoja ennen kuin jalat ovat siihen valmiit, ja se voi johtua vammoihin. Ja sen lisäksi - on äärettömän paljon mukavampaa juosta ilman kenkiä. Se tuntuu niin luonnollista, ja sehän se on.

Juoksin pari päivää sitten ensimmäisen kilpailuni, Botniakierros Vöyrissä, kategoriassa miehet 16km. Aikani oli 1:26:22 ja olen tosi tyytyväinen siihen tulokseen, en yleensä juokse sillä vauhdilla edes lyhyempiä lenkkejä. Käytin tosin Merrelit siihen kun en tiennyt millaista alustaa siinä olisi, ja jotta jalat varmasti kestäisi tämän kierroksen. (Olen toki aikaisemmin juossut jopa 10,5km märillä asfalttiteillä paljain jaloin, silloin jalat olivat hieman arat juoksun jälkeen muttei pahasti). Tämän kierroksen jälkeen jalkoihin kyllä sattuu, mutta uskon että on kunnossa taas muutaman päivän kuluttua... :-)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-07-06 10:00:36 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-11-10 18:22:12
Viestit: 4
Onkos kukaan karppaaja aloittanut juoksemista porin juoksukoulun (http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnan ... koulu.html) avulla?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-14 18:14:49 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-11-28 21:50:12
Viestit: 182
Täytyypä nostaa tätä ketjua jos edes yksi ihminen innostuisi tämän ketjun ansiosta kokeilemaan juoksua. Nythän on oiva aika aloittaa/kokeilla :) Itse kokeilin vajaa pari vuotta sitten ekaa kertaa juoksua ja se on osoittautunut tosi kivaksi lajiksi. En ole mitään pitkiä lenkkejä koskaan tehnyt kun juokseminen on mennyt tosi kausittaisesti ja edistyminen tietty sen takia junnannut, mutta tänä vuonna yllätin itseni täysin. Kevään eka lenkki tuli tehtyä tänään ja se oli pisin ikinä tekemäni, 8.2km! Ihan koko matkaa ei nilkat jaksaneet mennä juosten mutta oon silti tosi yllättynyt että jaksan ekalla lenkillä tuollaisen pituuden. Meniskö tänä vuonna ekaa kertaa se maaginen kymppi rikki?? Täytyy toivoa että juoksuinnostus pysyy päällä koko kesän ja syksyn tällä kertaa :)

_________________
Taistelu tuulimyllyjä ja sipsipusseja vastaan.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-20 07:04:20 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-28 08:03:39
Viestit: 1359
Sohvaperuna juoksija ilmoittautuu, joskin takana on vasta 3 treenikertaa. KOkeilin tätä jo vuosi sitten mutta sitten polvi kipeytyi ja jouduin lopettamaan. <nyt yritän rauhallisesti aloittaa. Mulla revennyt eturistiside ja se vaikeuttaa joitain lajeja.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-04-20 07:04:40 
Poissa
touhukarppi
touhukarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-07-28 08:03:39
Viestit: 1359
Sohvaperuna juoksija ilmoittautuu, joskin takana on vasta 3 treenikertaa. KOkeilin tätä jo vuosi sitten mutta sitten polvi kipeytyi ja jouduin lopettamaan. <nyt yritän rauhallisesti aloittaa. Mulla revennyt eturistiside ja se vaikeuttaa joitain lajeja.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-08-17 12:20:48 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Onko juoksijoita vielä?
Ite taas alotin tauon jälkee...

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-08-18 10:13:44 
Poissa
Pusukala
Pusukala
Avatar

Liittynyt: 2010-09-20 09:57:53
Viestit: 8956
Mä voisin aloittaa (taas yhden uuden kerran) sen Porin juoksukoulun.
Aloittaisinko the maanantaina. Ongelma on noi polvet, jotka tuppaa turpoilemaan ja kipuilemaan, kun painoa on liikaa.
Ja juu-uh. Oon paljasjalkakenkäjuoksija (VibbetX7) ;)

_________________
Asiallisia juttuja


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-08-18 11:17:04 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Mieki aion nyt jatkaa tosissaa.
Huomannu, et kunto noussu kohisten ja tästä on hyvä jatkaa.

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-06-19 12:49:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2018-06-19 12:04:14
Viestit: 3
Liikunta lähtee pienestä, ei kannata itseään pistää heti valtavaan rääkkiin, vaan tekee sen mitä jaksaa ja nostaa tätä sitten joka päivä.

Omalla kohdalla muistan edelleen, kuinka 800m juoksu oli yhtä tuskaa ja verenmaku oli suussa. Jatkoin lenkkeilyä kuitenkin melkein joka päivä ja joka kerralla juoksin jokusen metrin enemmän. 6 viikon treenin jälkeen meni sitten jo kymppikilsa rikki heittämällä.

Nyt on taas tavoite asetettu, että syyskuun lopulla menisi kymppi rikki. Eilen aloitin uudestaan läskin polton, kevyellä kävelylenkillä, kun ei ole tullut liikuntaa harrastettua taas vuoteen.

_________________
Luontaistuotteet


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-06-20 09:42:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ja sitten kannattaa muistaa myös, että hölkkätyyppinen juoksu ei vaan sitten sovi kaikkien kropalle. Tunne valtavasta rääkistä voi johtua myös siitä, ei välttämättä siitä että treeni olisi liian kova. Minä olen esimerkki ihmisestä, jonka kroppa ei kestä sitä tärinää, mitä hölkkä tekee. Kunnossa ei ole vikaa ja pikapyrähdyksiä - ei tärisytä koska juostaan päkiöillä - teen sujuvasti, mutta kroppa ei kestä sitä jatkuvaa tärinää, mitä tulee hölkästä. (Ratsastaessakini aikoinaan en pystynyt raviin kuin kevennettynä, tasan samasta syystä.)

Jos hölkkä ei mistään yrityksistä huolimatta suju, kannattaa pohtia kuuluuko samaan joukkoon kuin minä. Kaikki ei sovi kaikille, niin ruuassa kuin liikunnassakaan. Jos on tärinäherkkä kuten minä, niin siinä hölkkätyyppisessä juoksussa ei edes ole mitään mahdollisuutta ikinä onnistua niin että se olisi millään tavoin nautittavaa. Tällöin pyöräily, kävely + pikapyrähdykset tai sitten jokin ihan muu, vaikka tanssi tai punttisali, on se kropalle sopivampi liikuntamuoto.

(Oletan omalla kohdallani syyn tärinäherkkyyteen olevan löysät ligamentit: Olen notkea eli sidekudokset venyvät hyvin. Sidekudoksella ne sisäelimetkin - herkät hyytelöklöntit - on kiinnitetty sinne vatsaonteloon, oma teoriani on että ne ligamentit ovat minulla sielläkin löysät ja sisuskalut joutuvat sen takia liian kovaan hyppyytykseen hölkätessä ja sen vuoksi koko vatsaontelo on pian kuin tulessa, vaikka kunto muuten kestäisikin juosta. Lisäbonarina se, että selkäkin on tärinäherkkä ja voi kipeytyä siitä...)

Laitoin tämän tähän ketjuun ihan vaan siltä varalta, että joku minun kaltaiseni yrittää epätoivolla muuttua juoksijaksi, vaikka kroppa ei ole lainkaan siihen tarkoitukseen sopiva. Ettei tulisi turhaan syyteltyä omaa huonoutta, vaan muistettua että kaiken ei edes kuulu sopia kaikille.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-06-20 10:11:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Mä olen varmaan myös niitä, jotka jäivät vahtimaan nuotiota, kun paremmat juoksijat lähtivät juoksemaan ruoan perään :lol: :lol:

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-06-20 11:02:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mistä olet saanut päähäsi, että ruuan perässä on juostu tai ainakaan vain ja ainoastaan juostu?

Kerrataan vielä: Metsästäjä-keräilijän työpäivän pituus on 3,5 tuntia. Siihen tuntimäärään sekä hankitaan ruoka, että tehdään tarvekalut ja vaatteet. Tämä siis siinä ympäristössä, jossa maanviljelyskulttuurit eivät ole vielä vallanneet niitä parhaita metsästysmaita. Ainoa syy siihen, että bushmannit nykyisin joutuvat juoksemaan saalista kiinni pitkään, on juurikin se että heidät on työnnetty huonoille metsästysmaille koska maanvlijelys on ottanut ne paremmat käyttöön.

Planeetalla jossa maanvilejlystä ei ole vielä aloitettu ja siten ei ole myöskään väestöräjähdystä, se metsästäjä-keräilijä heimo vaihtaa aika pikaiseen paikkaa heti, kun se työpäivän pituus pitenee liikaa. Metsästys perustui aika lailla muuhun kuin juoksemiseen, vaikka toki sitäkin kyllä varmaan on tarvittu. Mutta ihan satavarmana olisi lähdetty etsimään parempaa paikkaa jos meininki olisi se mikä moderneilla bushmanneilla on nykyään kurjilla huonoilla metsästysmaillaan, eli että pikkuruista antilooppia juoksee kaksi jätkää väsyksiin useita päivä. Minäkin olen nähnyt kyseisen dokumenttipätkän ja se EI kerro paljoakaan siitä millaista metsästäjä-keräilijän elämä olisi planeetalla jossa maanviljelijät eivät ole ottaneet kaikkia parhaita maita käyttöönsä ja lisäksi vielä aiheuttaneet järjettömän ylikansoituksen.

Ei niin etteikö juoksua tarvittaisi myös metsästäjä-keräilijälle, mutta ei sitä nykybushmannien kamalaa päivien juoksua, sen johtuu siitä että maanviljelys on vallannut ne parhaat metsästysmaat. Ansat, jouset, lingot, ryhmässä tehty kokonaisen eläinlauman ajaminen ansakuoppaan tai jyrkänteeltä alas, eläinten luonnollisten vaellusreittien varrelle vaellusaikaan väijytyksen tekeminen jne. Ryhmätyömetsästys on hommaa, jossa tehdään tosi paljon muutakin kuin juostaan, esimerkiksi rakennetaan aitoja ohjaamaan sitä ajettavaa eläinlaumaa jne.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-06-20 15:58:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
???

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 219 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)