karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 07:00:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2006-11-16 15:38:49 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-10 19:28:45
Viestit: 310
Eli aloitin tossa muutama kuukausi sitten lenkkeileen piiitkän tauon jälkeen. lenkkeilin lähes joka päivä puoli tuntia. Sitten erään viikon aikana havaitsin jalassani kipua, mutta jatkoin juoksemista. Kipu kesti viikon ja seuraavalla viikolla lenkin aikana jalka vain yhtäkkiä petti alta. Nyt linkutan kolmatta viikkoa ja varsinkin tuskaa on nousta istuma-asennosta ja lähteä kävelemään... Hetken käveltyä kipu hellittää hieman. Kipu tuntuu säteilevänä hieman lonkan alapuolella.

Anteeksi tämä vuodatus, mutta ajattelin purkautua, jos joku osaisi kertoa mikä jalassani on. Lääkäri sanoi kaksi viikkoa sitten, että odottele rauhassa muutama päivä ja voit lähteä lenkille! :evil:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 16:09:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-20 19:14:07
Viestit: 711
Paikkakunta: Klaukkala
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa
-vanha suomalainen sanonta

8)

No ei vaiskaan... Tuossahan taisitkin jo itse kertoa itsellesi, mikä mättää...
Aloitit uuden harrastuksen ja harrastit sitä heti joka päivä -> tulit kipeäksi.
Sen sijaan, että olisit antanut kropalle mahdollisuuden toipua, niin jatkoit vaan -> virhe.
Anna nyt kropalle aikaa tottua uuteen harrastukseen.
Aloita hissukseen ja jos kipua tuntuu, lepää.
Pikku hiljaa... pikku hiljaa...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 16:50:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-03-27 22:50:13
Viestit: 421
Paikkakunta: maalimalla
mä olen liikuntaa harrastanut kyllä aktiivisesti jo joitain vuosia, erilaista kylläkin...mutta nyt kanssa ongelmia jalan kanssa-->vas jalkapöydässä semmonen rasitusvamman olonen kipu (ja turvotusta iltaisin), voisko olla ns. "marssimurtuma"?

millanen se on/voiko "todeta" tai hoitaa mitenkään? :(

olen siis parisen viikkoa tehnyt hullun reippaita kävelylenkkejä, niin että hiki virtaa, eli aika uudenlaista siinä mielessä että ennen on tullut hädin tuskin hiki kävellessä.nyt totesin että tällä säästäisin penikoitani jotka juostessa kipeytyvät heti, mutta sen sijaan tuli tämä vaiva tilalle.. :?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 17:09:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-10 19:28:45
Viestit: 310
Kiitos vastauksista! Tiedän, että olen ehkä liian nopeasti lähtenyt lenkkeilemään, muttaku ennen ei oo näin käyny vaikka olenkin pitkän tauon jälkeen lähtenytkin urheilemaan. Täytyy kai odotella vielä hetki ja jos ei muutosta tuu, käyn ortopedilla :) Harmittaa vaan ihan pirusti, kun just pääsin lenkkeilyn makuun, niin eiköhän näin pitänyt käydä...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 17:15:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-06-09 13:01:57
Viestit: 627
Paikkakunta: Kotka
Entä jos vaihtaisit hetkeksi lajia, vaikkapa uintiin? Ei tarvitsisi luopua liikunnasta ja saisit samalla jotain uutta mietittävää keholle.

_________________
Miekka on lyömäsoitin


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 18:04:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-10 19:28:45
Viestit: 310
Grimy kirjoitti:
Entä jos vaihtaisit hetkeksi lajia, vaikkapa uintiin? Ei tarvitsisi luopua liikunnasta ja saisit samalla jotain uutta mietittävää keholle.


Ihan hyvä idea, mutta kun tuo jalka on niin kipeä ettei uiminenkaan sujuisi :cry: Luulen että joudun olemaan nyt hetken tekemättä mitään liikunnallista. Tietäis vaan että mikä on vikana, niin sitä olis helpompi ehkä hoitaa kuntoon...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 20:03:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
angel kirjoitti:
Tietäis vaan että mikä on vikana, niin sitä olis helpompi ehkä hoitaa kuntoon...


No mene sinne lekuriin, on jo se "muutama päivä" kulunut..


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-16 20:24:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-10 19:28:45
Viestit: 310
No sain nyt ens viikoksi fysioterapeutille ajan, ehkä se osaa jotain tehdä :P Sanoi että tällaisissa vaivoissa kannattaa käyttää mielummin fysioterapiaa ku lääkäriä...

Kiitos kaikille, jotka on jaksanu vastailla! :P


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-17 08:17:58 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2006-09-13 12:28:36
Viestit: 66
Monipuolisuutta vaan liikuntaan. Juoksu on aika rasittavaa jaloille ja eritoten, jos sitä alkaa yhtäkkiä harrastamaan joka päivä.

Jos ei juokse liian lujaa, niin periaatteessa jalat voi kestää joka päivästä lenkkeilyä aloittelijallakin, mutta se on haastavaa eli maltti on valttia tässäkin asiassa. Mutta ei kuitenkaan siten, että samaa lajia joka päivä. Se johtaa melkein kaikilla rasitusvammoihin. Paljon venyttelyä, vaihtelevia lenkkejä, lihashuoltoa eli kuntopiiriä vähintään kerran viikossa. Siitä se lähtee..

Omaa juoksutekniikkaakin voi miettiä, onko se kunnossa ? Väärä tekniikka tuo tullessaan helposti erilaisia vaivoja, jotka vain uusii itseään. Vammat ei välttämättä näy alussa vaan muodostuu pikkuhiljaa riesaksi, josta ei meinaa päästä eroon.

SeponKotiSivut on hyvä paikka katsastaa juoksuun liittyviä asioita. Sieltäkin huomaa, ettei se ihan vammaton laji ole, koska keskustelua on kaiksita eniten vamma-osastolla :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2006-11-17 08:28:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-11 08:00:13
Viestit: 205
angel kirjoitti:
Eli aloitin tossa muutama kuukausi sitten lenkkeileen piiitkän tauon jälkeen. lenkkeilin lähes joka päivä puoli tuntia.

Ihmeellistä olisi, jos noista lähtökohdista ongelmia ei olisi tullut. 14 kg ylipaino ei auta asiaa (vai onko tavoitteesi alipainon puolella). Nyt kun olet itsesi rikkonut, tuskin fysioterapeuttikaan pystyy auttamaan. Aika yleensä korjaa ongelmat. Aikaa kuluu minimissään päiviä, maksimissaan vuosia.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-30 12:36:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-10 19:28:45
Viestit: 310
Nyt on käyty sitten magneettikuvissa.. Murtuma lonkan seudulla :cry: Tosi harvinainen.. Lääkäri sanoi että mulla saattaa olla sen malliset lonkat, etten enää juokse :cry: Neljä viikkoa menen sitten kävelykepeilläa.

Niin ja joku tuossa kyseli painostani... Eli tavoitteeni on normaalipainon alarajoilla bmi:n mukaan. Oma bmi:ni on jotain 24, eli sen mukaan ei pitäisi olla ylipainoa...
Ja liikkunu olen aina ja koskaan ei tällaista ole sattunut. Nyt on parin vuoden sisään ihan liikaa tullut murtumia ja lääkäri kehoittikin minua käymään luuntiheysmittauksessa.
Mihinhän se väite muuten perustuu, että liiallinen proteiinin käyttö vie elimistöstä kalsiumia, joka on luun rakennusaine. Ravintoterapeuttiäitini juuri minulle kertoili.. En halua uskoa!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-30 14:10:50 
Poissa
etsijäkarppi
etsijäkarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-12 12:21:23
Viestit: 1841
Paikkakunta: Helsinki
angel kirjoitti:
Mihinhän se väite muuten perustuu, että liiallinen proteiinin käyttö vie elimistöstä kalsiumia, joka on luun rakennusaine. Ravintoterapeuttiäitini juuri minulle kertoili.. En halua uskoa!


Näin mäkin oon kuullut. Mutta myös sen, että kasvisten kalsium on parempaa kuin maitotuotteiden. Osteoporoosiahan on eniten juuri Suomessa, missä maitotuotteita käytetään paljon ja vähän maissa, joissa maitotuotteet nautitaan lähinnä juuston muodossa :wink:

Laita ihmeessä uus topikki aiheesta, niin ehkä viisaammat tietää aiheesta enempi! (Jules, jonka nelikymppisellä perheenjäsenellä todettiin juuri osteoporoosi, ja jonka pitäisi myös käydä luuntiheysmittauksessa :roll: )


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-11-30 14:20:52 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-10 19:28:45
Viestit: 310
joo täytyypä pistää topiccia aiheesta :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-12-04 22:24:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-07-24 16:56:46
Viestit: 101
Paikkakunta: Elimäki
Vogelin Urticalsin hyvä nokkoskalkki luille, kynsille, hiuksille ja koko kropalle.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-12-05 12:44:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
angel kirjoitti:
Mihinhän se väite muuten perustuu, että liiallinen proteiinin käyttö vie elimistöstä kalsiumia, joka on luun rakennusaine. Ravintoterapeuttiäitini juuri minulle kertoili.. En halua uskoa!


Vegaanihömppää.

http://www.nutritionandmetabolism.com/c ... 6/comments

http://www.jacn.org/cgi/content/abstrac ... ppl_6/526S


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)