karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2018-09-24 22:27:53

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-08-23 18:53:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 179
Liikunta parantaa kehon kestävyyttä, ketteryyttä ja voimaa. Niistä on monenlaista hyötyä, jota pelkkä karppaus ei tuota.

1) Kestävyyden ihannetasolla kykenee kävelemään vaikkapa koko päivän. Terveysliikunnan määräksi suositellaan energiakulutusta, jonka määrä on noin 1000 kilokaloria viikossa. (Tämä pitänee lihakset, nivelet, luut ja jänteet kunnossa.)
[ Virallinen taho soveltaa sitä näin: Tämä tarkoittaa noin puolen tunnin kohtuullisesti kuormittavaa liikuntaa (esim. reipasta kävelyä) 5–7 päivänä viikossa tai kuormittavaa liikuntaa (esim. hölkkää) 20–60 minuuttia kolmasti viikossa. ]
Minä soveltaisin sitä näin: 60 kg henkilö kävelee viikossa 20km / 30000 askelta kaikista miellyttävimmällä vauhdilla ja 120 kg henkilö kävelee 10km / 15000 askelta viikossa. Kävelyn sijasta voi hiihtää, luistella, potkukelkkailla, sauvakävellä, pyöräillä, uida/vesikävellä, soutaa, golfata jne ajallisesti saman määrän kuin kävellen ja nämäkin aktit juuri mukavuusalueen keskellä.
Homman on oltava hauskaa, muutoin siitä ei ole elämäntavaksi. Ja matalatehoista, jotta elimistö vahvistaisi itseään ilman pitkää palautumista. Jos liikkuu suositusta enemmän tai kovempaa, kyseessä on jo harrastus.

2) Ketteryys helpottaa liikkumista liukkaalla, luonnossa ja kurottumista yläkaappiin, estää kaatumisia, mahdollistaa mm. omatoimisen pukeutumisen ja peseytymisen. Vanhemmiten ketteryyden ylläpitoon tarvitaan harjoitteita, ainakin miehille. Ammattilaisten ohjaamat treenit ovat parhaita, mutta tanssi, luonnossa liikkuminen ja pallopelit ylläpitävät ketteryyttä. Näistäkin löytyy harrastus, jos haluaa asiaan panostaa enemmän.

3) Voimaa tarvitaan ihan arjen tarpeisiin. Kauppakassin ja matkalaukun kantaminen, lasipurkin avaaminen, portaiden nousu jne vaatii voimaa. Vanhemmiten on kannattavaa siirtyä kuntosalille, jossa opitaan oikeat liikkeet voiman ylläpitämiseksi. Perusvoiman kehittäminen riittää arjen tarpeiden selättämiseen. Se tarkoittaa 10-15 toistoa per/liike. Se on varsin mukavaa puuhaa, eikä hikikään ole vaivana. Parasta tietysti on, jos tätäkin asiaa harrastaisi.

Liikunta tuottaa myös tässä esittelemättömiä terveyshyötyjä, joista osa saadaan karpatenkin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-08-28 08:59:01 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 38827
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Viestin otsake on ihan helppo, vaikka tuota tekstiä en sitten enää ymmärtänytkään vaikka kahdesti luin.
Otsikkoon meikäläisen vastaus on tietty ettei ainakaan kannata kuntoilla tuskallisesti :D

Asiallisella karpilla voi helposti päästä kuntoon, jossa voi ylipäätään liikkua ja se liikkuminen riittää jo pitkälle.
Ja jos vauriot estävät liikunnan (kuten aika monella tekevät), selviää pitkälle onneksi ilmankin.
Ja nämä kummatkin on todettu tutkimuksissakin... joissa lisäliikunta ei ole aina ollut edes hyödyksi.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-08-28 10:27:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 2249
Paikkakunta: Raw by nature
Donaldsonin neuvoma puolen tunnin aamu(pävä)kävely tuntuu olevan just passeli mulle. Riittää herättämään kehon ja pään ilman liiallista tuskaa.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.
Voit itse valita ideologian, mutta kehosi valitsee fysiologian.
Karppauskaavio 3.0: https://drive.google.com/open?id=1K3RpI ... W51p00CDsQ


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-08-29 21:21:13 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 179
els kirjoitti:
Viestin otsake on ihan helppo, vaikka tuota tekstiä en sitten enää ymmärtänytkään vaikka kahdesti luin.


Sorry epäselvä tekstini. Haen keskustelua kuntoilun merkityksestä karppauksen ohessa. Otsikossa joutuu kiteyttämään.
'Kannattaako kuntoilla tuskatta' pitää sisällään eri näkökulmia:
-Onko kuntoilusta ylipäänsä hyötyä, jos treenissä ei tunne tuskaa?
-Mihin kaikkeen hyötyä voi olla?
--Arkielämään?
--Terveyteen?
-Olisiko kuntoilusta selvästi enemmän hyötyä, jos treenaisi kovempaa?
-Entäpä, jos treenaisi peräti maximiteholla (HIIT)?
-Mitä terveyshyötyjä tulee jo karppauksesta, jolloin kuntoilu on turhaa?
jne.

Itse tekstissä yritin esittää, millä määrällä tuskatonta treeniä arkielämä helpottuu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-08-29 22:05:42 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 38827
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Ok. Siinä tapauksessa vastaukseni on aika lailla kuten Catharsiksenkin.

Arkiliikunta näin karppina riittää ihan hyvin ainakin minulle. Siis se että kävelen portaat, kastelen ulkokukkia noin kerran viikossa (toki vain kesäisin, talvella joskus sentään lumen kolausta), raastan käsin juustoraasteet sun muut ja käväisen tarvittaessa lähikaupassa. Edes viime vuoden pokemonkävelyissä en tehnyt sen kummempaa; hiukan pitempiä hitaita lenkkejä ja se oli siinä. Voin kävellä 10 kilometriä (noh, ainakin kahdeksan, kokeiltu viime viikolla) tai nousta seitsemätkymmenetkahdet portaat (tämä viime keväänä) ilman seuraavan päivän ongelmia; ja saan nostettua kauppakassit ja multasäkit kärryihin, joilla siirtää niitä eteenpäin. Enkä näytä kärsivän sen enempää rasitusvammoista, kulumista kuin kroonisista hartiakivuistakaan - toisin kuin niin moni tuntemani kuntoilija, ja jo paljon nuorempana.

Pakkoliikuntaa inhoan. Enkä näe omaan napaan keskittyvää tuskaliikuntaa järin fiksuna toimitana, ekologisuudesta nyt puhumattakaan (katsoo sitä sitten suomalaisten rasitusvammojen ja kipugeelien määrissä, tai ylenpalttisessa liikunnan korostuksessa verovaroin ja muuten)... kun tällä pallolla olisi niin paljon järkevääkin tekemistä. Mutta toisaalta, kaikilla meillä on pimeät puolemme : ) Ja endorfiini on toki tiukkaa tavaraa, koukkuineen päivineen.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-09-04 22:32:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 179
Kestävyysurheilussa treenit jaetaan tehon mukaan esimerkiksi seuraavasti:
(Juoksu, syke % maksimista ja lyönteinä/min, jos maksimi on 180 lyöntiä/min)

a) Peruskunto 1: 50 – 62% , 93 – 113, sovellettavissa useita tunteja.
b) Peruskunto 2: 63 – 73%, 114 – 133, optimikesto tunti
c) Vauhtikestävyys 1: 74 – 81%, 134 – 147, roskakilometreja kilpaurheilijoille, ei kannata käyttää
d) Vauhtikestävyys 2: 82 – 90%, 148 – 162, esim 4*800m/ palautus 2 min

Tätä tehokkaammissa treeneissä ei käytetä apuna sykettä, vaan treenin kestoaikaa tai matkaa.
e) Nopeuskestävyys: n*100 - 300m rennon lujaa/palautus 2 min.
f) Kilpailu(vauhtise)t: maksimisuorite
g) Kiihdytykset n*7 sec täysillä/ palautus 4 min.

Viimeksi mainitusta en ole törmännyt tutkimuksiin tai edes väitteisiin terveyshyödyistä. Jotain hyötyä niistä lienee mm. hermotukselle.

Ylläolevan perinteisen jaon lisäksi on HIIT (Kovan tehon toisto harjoitus). Googlauksen perusteella:
”HIITin tehojaksot kestävät kymmenestä sekunnista muutamaan minuuttiin. Harjoitus kestää yleensä 9–20 minuuttia.
Lisäksi tehdään 5–10 minuutin alkulämmittely ja loppujäähdyttely. Koko treeniin aikaa kuluu vartista puoleen tuntiin.”

Itse olen tehnyt 4km hölkkää (25min) + 3*20 sec täysillä lievään ylämäkeen/palautus paluu kävellen alkupisteeseen + 2km hölkkää (12min) yhteensä 6,6km, 40 min. Tosi tuskallinen treeni, jos verrataan vaikka 4*800m vaihtikestävyystreeniin.

Tutkimuksia näyttää tehdyn varsin kirjavalla tehoalueella, kohderyhmänä oli myös sydänpotilaita. Tehojaksojen helpoimmat variantit olivat vain vauhtikestävyyden tasolla, eli ne olivat ’vain’ raskaita. Terveysvaikutukset olivat (mutta eivät oleellisesti) parempia kuin verrokkiryhmillä (vauhtikestävyys tasolla) tehdyissä treeneissä.

Terveysvaikutuksissa viitattiin kuitenkin parantuneeseen endoteliaan ja NO- tuotantoon, mikä herätti mielenkiintoni. En ole saanut selvitettyä, saako vauhtikestävyystreeneillä nämä samat hyödyt. Tai karppaamalla?

HIIT treenejä suositellaan tehtäväksi 3+ kpl/viikko, joka on paha juttu. Konsensusnäkemyksen mukaan kukaan ei pysty tekemään kuin korkeintaan kaksi kovaa treeniä viikossa pitkässä juoksussa lajista riippumatta. Esim. Iivo Niskanen teki niitä viime kaudella 1-2/viikko ja voitti 50km kultaa. Edelliskaudella teki 2/vko, ja oli liikaa sairastuvalla.

Silloin tällöin tehtyinä HIIT tuo vaihtelua, mutta vähän masokistin vikaa pitää olla, jos näistä tykkää. Lisäksi 5-10min lämmittelyyn ei riitä kaikille, jos haluaa välttyä vammoilta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-09-06 12:55:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 4652
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tuska on kropan keino kertoa, että jotain on pielessä.

Minä en juokse, koska sisuskalut ja selkä eivät tykkää tärinästä. Hiihto, luistelu ja pyöräily tärisyttämättöminä käyvät kyllä, mutta enimmäkseen tulee käveltyä ja siinä hommassa on automaattisesti täysi vauhti päällä, normaalitahtia hitaampi kävely on jostain kumman syystä enemmän rasittavaa, kuin omaan tahtiin kävely. Mutta juoksua vaan tuputetaan aivan kaikille, ikään kuin se mukamas sopisi kaikille.

Ennen kaikkea kannattaa kuunnella sitä omaa kroppaa. Toinen esimerkki: Lähes kaikki urheiluvammani ovat tulleet tilassa, jossa ylikuumeneminen on aiheuttanut koordinaation heikkenemistä. Niinpä kaikenlaiset alkulämmittelyt ovat minulle kauhistus, sillä niiden jälkeen olen jo ylikuumentunut. Nuorena hölmönä kuitenkin suostuin niihin kun luulin että esim. aikidotreenin vetäjä tietää paremmin, mutta eipä vaan tiennyt. Normaali huoneenlämpö on minulle jo aivan liian lämmin jos on yhtään lihasrasitusta, minulle ihanteellinen lämpötila lihasrasituksessa on nollasta asteesta (kyllä olen joutunut ottamaan nollakelissä t-paitasille, kun on tehty ruumiillista työtä) noin 15 asteeseen saakka.

Mutta minullakin meni yli nelikymppiseksi asti, ennen kuin ymmärsin että tärkein treeninvetäjä on se oma kroppa ja jos sitä ei kuuntele, vaan sen sijaan kuuntelee jotain treeninvetäjää, joka luulee että kaikilla on jonkinlaiset "keskivertokehot" joille sopivat samat asiat, niin siitä joutuu maksamaan ja kalliisti. Kaksi tuntia treenin jälkeen 1,5 astetta koholla oleva ruumiinlämpö ei taatusti ole mitään mitä kroppa haluaa, mutta se on seurauksena jos on ne perkeleelliset alkulämmittelyt, treenataan sisätilassa eikä takkia saa ottaa pois jos tulee kuuma (Aikido on sillä tavoin muotosidonnainen, treenaan nykyään budolajia joka ei ole ja niinpä on harvoin sisätilassa treenatessa takki päällä, t-paita riittää ja senkin kanssa tulee välillä se ylikuumeneminen).

_________________
Paleo-paimentolainen hyväkarppi joka vahtii myös happo-emäs tasapainoa ja lektiinejä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-09-06 16:24:44 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 38827
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Martti Syväniemi kirjoitti:
Terveysvaikutuksissa viitattiin kuitenkin parantuneeseen endoteliaan ja NO- tuotantoon, mikä herätti mielenkiintoni. En ole saanut selvitettyä, saako vauhtikestävyystreeneillä nämä samat hyödyt. Tai karppaamalla?

JOs "endotelia" tuossa tarkoitti verisuonten endoteelien toipumista, niin LCHF-tyyppinen karppaus auttaa molemmissa,
ja todennäköisesti paljon turvallisemmin ja tehokkaammin kuin mikään liikunta.

Turvallisuus tulee muun muassa siitä, ettei tässä synny rasitusvammoja, joita näyttää tulevan kaverille kuin kaverille,
kunhan hän on riittävän monta vuotta turvautunut nimenomaan raskaaseen liikuntaan terveys- tai muussa mielessä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-09-06 19:15:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2014-02-07 20:02:51
Viestit: 179
Toisinsyöjä kirjoitti:
Tuska on kropan keino kertoa, että jotain on pielessä.
...

Ennen kaikkea kannattaa kuunnella sitä omaa kroppaa...

Mutta minullakin meni yli nelikymppiseksi asti, ennen kuin ymmärsin että tärkein treeninvetäjä on se oma kroppa ...


Ultrajuoksijat, joilla on varsin hyvä kuva treenauksesta, ovat samaa mieltä vain kahdesta asiasta: a) Pitää ulkoilla paljon ja b) Treenaaminen on yksilöllistä.
Muista asioista olemme eri mieltä.

els kirjoitti:
Martti Syväniemi kirjoitti:
Terveysvaikutuksissa viitattiin kuitenkin parantuneeseen endoteliaan ja NO- tuotantoon, mikä herätti mielenkiintoni. En ole saanut selvitettyä, saako vauhtikestävyystreeneillä nämä samat hyödyt. Tai karppaamalla?

JOs "endotelia" tuossa tarkoitti verisuonten endoteelien toipumista, niin LCHF-tyyppinen karppaus auttaa molemmissa,
ja todennäköisesti paljon turvallisemmin ja tehokkaammin kuin mikään liikunta.

Turvallisuus tulee muun muassa siitä, ettei tässä synny rasitusvammoja, joita näyttää tulevan kaverille kuin kaverille,
kunhan hän on riittävän monta vuotta turvautunut nimenomaan raskaaseen liikuntaan terveys- tai muussa mielessä.


Joo, minä yritän juurikin selvittää näistä tuskallisista treeneistä, josko siellä olisi jotain uniikkia. Sellaista, mitä ei saa tuskatta tai karppaamalla. Vielä en uskalla sanoa enempää.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)