karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:02:47

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2013-12-07 18:50:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Toinen kaksosista syntyi 2400g 37 viikolla, kotiutuessa painoa noin 2250g

Sain neuvoa ja lapun kotiin, missä ohjataan aloittamaan ruoka 3kk iässä.
Osa kätilöistä oli sitä mieltä, että ei kaikkia tarvi aloittaa, vaan vaikka vellillä. Ja osa että aloitetaan normi rytmillä mutta aiemmin...

Mua siis kauhistuttaa aloittaa niin aikaisin kiinteet.

Tietääkö kukaan tästä asiasta enemmän? Kiinteetkö oikeesti kasvattas paremmin vauvaa kuin äidinmaito?
Nyt, tällä hetkellä tyttö saa siis pelkkää rintaa.
Ensi tiistaina on neuvolan tätin käynti ja sitten saan tietää onko raukka laiheliini kasvanut rinnalla. Jos ei niin koitan pumpata ja pullottaa lisäksi. Korvikkeeseen en ole valmis siirtymään.

Eli mitäs kummaa mun pitäs tehdä ja jos pakko aloittaa ruoka, niin mikä olis se paras vauvan mahalle.

Ja JOS tyttö kasvaa, niin onko ne kiinteet oikeesti pakko aloittaa????????

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-07 19:08:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Veteen keitetyt vellit ja puurot sisältävät vähemmän energiaa kuin äidinmaito (Finelin mukaan).


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-07 19:15:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
3 kk iässä aloittaminen kuulostaa tosi aikaiselle. Esimerkiksi Brittien, Ruotsin ja Kanadan neuvolaohjeissa kirjoitetaan pitkästi siitä, että kannattaa odottaa ennen kuin vauva vaikuttaa valmiilta kiinteille, mikä yleensä tarkoittaa puolen vuoden ikää.

Ruotsin ohjeissa muistaakseni puolivuotiaallekin annetaan vain pikkumakupaloja aikuisten ruuista ja kunnolliset ateriat aletaan vasta 8 kk iässä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-07 19:18:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Toinen kaksosista syntyi 2400g 37 viikolla, kotiutuessa painoa noin 2250g

Sain neuvoa ja lapun kotiin, missä ohjataan aloittamaan ruoka 3kk iässä.

Kuulostaa neuvojilla olevan vanhat opit.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-07 19:45:36 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
Minusta kantsis tehda oman paan mukaan. Jos itse syot karpisti niin sinulla olettaisin olevan hyvalaatuista rasvaista maitoa josta siis vauva saa enemman enrgiaa kuin jostain vellista. Laskeskele miten monta lusikallista pitasi saada vellia alas etta vauva sais edes 100 kaloria - yllattavan paljon. Maidosta sen sijaan helppo. Tutun tyttovauva syntyi kuukauden etuajassa ja hanelle on sanottu etta 6 kk iassa aloittaa kiinteiden MAISTELU, etta jatkaa rintaa vaan.

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.
(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 11:14:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
meli kirjoitti:
3 kk iässä aloittaminen kuulostaa tosi aikaiselle. Esimerkiksi Brittien, Ruotsin ja Kanadan neuvolaohjeissa kirjoitetaan pitkästi siitä, että kannattaa odottaa ennen kuin vauva vaikuttaa valmiilta kiinteille, mikä yleensä tarkoittaa puolen vuoden ikää.

Ruotsin ohjeissa muistaakseni puolivuotiaallekin annetaan vain pikkumakupaloja aikuisten ruuista ja kunnolliset ateriat aletaan vasta 8 kk iässä.

Mitä on ruotsin ohjeet nimenomaan pienipainoisille?
Eli nyt on kyse "keskosesta"
Jos hän olisi syntynyt päivää aiemmin olisi ollut määritelmä keskonen, jossain vielä riittää alle 2500g syntymäpaino keskosen määritelmään.

Eli kaikki viisi edellistä lastani olen täysimettänyt 6kk asti.

Nyt olen kysellyt ja lukenut aiheesta kaksosryhmissä ja siellä saa kuraa niskaan jos ehotaakin, ettei syöttäs kiinteitä.
Kuulemma PIENIpainoiselle ihan eri juttu.
PAKKO kuulemma syöttää.

Eli sillä kyselen, että onko oikeesti pakko??
Olen niin huoissano tästä pikkuisesta joka nytkin vielä' painaa alle 2400g että mun oma maalaisjärki ei tässä asiassa pelaa...

Tarvis jotain konkreettista neuvoa ja ehdotuksia. Mutta ei ehkä voi verrata ihan normaaleihin täysaikaisiin ja painoisiin lapsiin???

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 11:17:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Pangolin kirjoitti:
Minusta kantsis tehda oman paan mukaan. Jos itse syot karpisti niin sinulla olettaisin olevan hyvalaatuista rasvaista maitoa josta siis vauva saa enemman enrgiaa kuin jostain vellista. Laskeskele miten monta lusikallista pitasi saada vellia alas etta vauva sais edes 100 kaloria - yllattavan paljon. Maidosta sen sijaan helppo. Tutun tyttovauva syntyi kuukauden etuajassa ja hanelle on sanottu etta 6 kk iassa aloittaa kiinteiden MAISTELU, etta jatkaa rintaa vaan.

näitä samoja itsekkin miettinyt!!!!

Ajattelin, että jos kertoisin rehellisesti neuvolassa aikomukset ja pyytäisin vaikka tiheämpää painoseurantaa?

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 13:00:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-09-13 09:50:14
Viestit: 484
Minulla on ihan normaalipainoinen vauva, jonka paino tipahti välillä rintaruokinnalla ja otti taas kohta kiinni. Painostus neuvolasta antaa kiinteää on aika kova, vaikka vauva selvästi kärsii suolistokivuista kiinteiden seurauksena. Olen lukenut aiheesta ja äidinmaito on energiatiheintä ruokaa ja piste. Vauva kasvaa parhaiten äidinmaidolla ja muu ruoka korkeintaa lihottaa vauvaa, mikä ei ole hyväksi kasvulle, tai vie tilaa elintärkeältä äidinmaidolta. Keskosilla voi jotain mineraalipuutoksia olla (rauta?), mutta täysiaikaisilla näitä ei pitäisi olla. Äidinmaidosta ei tule rautaa riittävästi puolen vuoden jälkeen ja tuolloin vauva käyttää omia rautavarastojaan, kunnes 8kk-12kk iässä alkaa syödä suurempia määriä kiinteitä. Ja kuinkahan paljon sitä rautaa tulee niistä velleistä?

Minun neuvoni on, että valehtele neuvolassa antavasi menestyksekkäästi peruna-porkkana-äidinmaitososetta ja jätä mainitsematta, että siitä puuttuu peruna ja porkkana.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 15:13:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:D No tuokin on tieten vaihtoehto.

Mun vauva ei siis ole ihan täysaikainen ja koska se paino on niin pieni, niin verrattavissa keskoseen.
Raudan aikoivat testata jossain vaiheessa, en nyt muista missä iässä. Nyt oli vielä ok.

Toinen vauvahan syntyi 3400g painoisena. Hänen kanssaan ei näitä ongelmia ole.

Juuri tuo kiinnostaa, että se äidinmaito on todellakin energiatiheintä. Niin ihmettelen MITÄ ne siitä soseesta sitten sais? Juuri lihottavaa vai mitä kummaa??
Eli ilmeisesti ihan sama miten se paino tulee, kunhan tulee...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 16:40:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Sain yksärillakin vastauksen <3 ja siinä neuvottiin, että pienipainoista pitää vaan herättää kolmen tunnin välein rinnalle ja sillä kyllä kasvaa.
Tuo lisäruokinta alkais tosiaan olla vanhaa tietoa.

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 18:36:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ronja-Aliisa kirjoitti:
meli kirjoitti:
3 kk iässä aloittaminen kuulostaa tosi aikaiselle. Esimerkiksi Brittien, Ruotsin ja Kanadan neuvolaohjeissa kirjoitetaan pitkästi siitä, että kannattaa odottaa ennen kuin vauva vaikuttaa valmiilta kiinteille, mikä yleensä tarkoittaa puolen vuoden ikää.

Ruotsin ohjeissa muistaakseni puolivuotiaallekin annetaan vain pikkumakupaloja aikuisten ruuista ja kunnolliset ateriat aletaan vasta 8 kk iässä.

Mitä on ruotsin ohjeet nimenomaan pienipainoisille?
Eli nyt on kyse "keskosesta"

Pienipainoisille ei ole erillisiä ohjeita. Kaikille annetaan samat ohjeet: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... /Spadbarn/
Siellä sanotaan selkeästi, että
1) äidinmaito on parasta ravintoa alle 6 kk ikäisille
2) aikaisintaan 4 kk iästä voi antaa pieniä makupaloja kunhan määrät ovat niin pieniä, että se ei kilpaile imetyksen kanssa.
Poikkeuksia ei mainita.

Hyviä konkreettisia ohjeita oletkin jo saanut muilta kirjoittajilta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 18:44:56 
Poissa
Käsityökarppi
Käsityökarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-20 11:29:30
Viestit: 8221
Paikkakunta: Metsän laidalla ja kallioiden keskellä sekä meren äärellä!
Seuraa ajan kanssa miten typy alkaa kasvamaan. Onhan sulla vielä aikaa siihen 3kk ikään. :wink:

Keskosten kohalla neuvotaan alottamaan kiinteät aikasin sen vuoksi, että kasvutahti on todella hurja ja silloin esim raudan ja proteiinin määrä on kans suuri.

_________________
Epeli 9/12 :smt049
Mötkäle 3/14 :smt049


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-08 18:47:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Juuri tuo kiinnostaa, että se äidinmaito on todellakin energiatiheintä. Niin ihmettelen MITÄ ne siitä soseesta sitten sais? Juuri lihottavaa vai mitä kummaa??
Eli ilmeisesti ihan sama miten se paino tulee, kunhan tulee...

Äidinmaidosta saa nykytiedon mukaan kaiken muun paitsi raudan (jota vauvalla on varastossa yleensä ylikin puolivuotiaaksi asti, keskosesta en tiedä) ja D-vitamiinin. Soseesta ei saa kumpaakaan, joten soseen rooli on vain opettelu syömään kiinteää. Puuroissa ja velleissä on periaatteessa rautaa, mutta se ei auta kun se ei imeydy.

Muistui muuten mieleen, että WHO suosittelee nykyään, että vellejä ei annettaisi alle puolivuotiaille, koska se voi häritä imetystä. Tämän valossa en voi kuin ihmetellä aloittajan saamia, vanhoihin luuloihin perustuvia ohjeita.

LISÄYS: Kirjoitin viestini oletuksella, että sose ei sisällä lihaa. Lihasta kyllä saisi hyvin imeytyvää rautaa, proteiinia ja sinkkiä. Mutta ne samat, jotka suosittelevat kiinteitä 3 kk iäisille, eivät taida suositella juuri lihaa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-09 00:01:11 
Poissa
korpikarppi
korpikarppi

Liittynyt: 2006-02-09 00:48:42
Viestit: 2822
meli kirjoitti:
Äidinmaidosta saa nykytiedon mukaan kaiken muun paitsi raudan (jota vauvalla on varastossa yleensä ylikin puolivuotiaaksi asti, keskosesta en tiedä) ja D-vitamiinin.



Mulle on taalla sanottu etta jos antaa vastiketta pullosta niin PAKKO antaa kiinteita 6 kk iasta alkaen just raudan takia, mutta jos imettaa niin ei ole kiiretta. Kuulemma aidinmaidossa oleva raudan maara on vahainen mutta sellaisessa muodossa etta vauva pystyy hyvaksikayttamaan sen kaiken, siis se imeytyy. Siksi ei niin kiiretta kiinteille jos imettaa, eihan niita liharuokia mista rautaa parhaiten saa voi edes syottaa ennenkuin 10-11 kk iassa.

_________________
Lean body mass is me, fat is ON me.

(Dr Vince Quas)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-09 12:00:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Kiitoksia, jotenkin kiva pohtia näitä kysymyksiä kun huoli saa epäilemään kaikkea, mitä ennen on pitänyt itsestäänselvyytenä.

Tuo rautahomma oli mielenkiintoinen, mutta tosta kiinteästä, niin meillä on kyllä aloitettu liha heti 6kk jälkeen.
Varsinkin kun ovat sormiruokailleet, niin lihaa on tarjottu heti.
Alussahan se on lähinnä imeskelyä ja luitten järsimistä :)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-09 14:51:44 
Poissa
Käsityökarppi
Käsityökarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-09-20 11:29:30
Viestit: 8221
Paikkakunta: Metsän laidalla ja kallioiden keskellä sekä meren äärellä!
Puolivuotiaaksi meilläkin oltiin vaan tissillä yksittäisiä kurkkujen imeskelyjä lukuunottamatta. Aika paljon painostettiin alottamaan vellit 4 kk iässä kun poika oli tissillä parin kolmen tunnin välein. Pidin pääni, koska paino nousi. Eniten se lähipiiri, eli mummut yms oli painostamassa a)pullolle ja b) kiinteille kun "haluan antaa pojalle jotakin syötävää" ja pääsenhän kuulemma helpommalla ku poika saa pullosta ruuan... :roll: Oma äitihän ihmetteli miksi mulla riittää maito kun hän on parhaimmillaanki saanu vauvan syömään vaa 3kk tissiä, ite oon syöny vaan 2vko. Veikkaampa että meijän ravitsemuksessa on eroa - mutsi kun syö illalla enimmäkseen, päivät vetää tupakkaa ja kahvia. Eikä lopettanu tupakkaa raskaus tai imetysaikana ja ihmetteli kun mä pystyin olemaan tupakatta... :roll:

Neuvola ei voinu oikeen perustella millään miksi olis pitäny kiinteät alottaa, kun korvikevauvoillahan tiietään vuorokausi menekki. Tississä kun ei ole mittaria. Tän toisen kohalla meinaan kans pitää pääni ja imettää pitkään. Ihan vaan muiden kiusaksi :lol:

_________________
Epeli 9/12 :smt049
Mötkäle 3/14 :smt049


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-09 17:54:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Juu samoja fiiliksiä ja kokemuksia itelläkin.

Neuvolassa ei ole oikeestaan enää esikon jälkeen tarvinnu taistella, vissiin pitää mua jo menetettynä :D

Mutta saapa nähä miten nyt tän tytön kanssa. Riippuu varmasti just kasvusta. Kauheesti pelottaa tää eka punnitus, kun sitä on siellä osastolla pullolla suorastaan yliruokittu skereitten takia.
Voisin kuvitella, että yhtäkkinen tissille joutuminen on ollut suorastaan kuluttavaa??
Eli onko paino sitten noussut yhtä paljon..

Esim. eihän mulla alussa ollut maitoa kuin yhdelle ja kun tyttö tuli kotiin, niin molemmat periaatteessa roikku 2vrk tissillä tekemässä tilausta...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-09 20:16:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Pangolin kirjoitti:
meli kirjoitti:
Äidinmaidosta saa nykytiedon mukaan kaiken muun paitsi raudan (jota vauvalla on varastossa yleensä ylikin puolivuotiaaksi asti, keskosesta en tiedä) ja D-vitamiinin.



Mulle on taalla sanottu etta jos antaa vastiketta pullosta niin PAKKO antaa kiinteita 6 kk iasta alkaen just raudan takia, mutta jos imettaa niin ei ole kiiretta. Kuulemma aidinmaidossa oleva raudan maara on vahainen mutta sellaisessa muodossa etta vauva pystyy hyvaksikayttamaan sen kaiken, siis se imeytyy. Siksi ei niin kiiretta kiinteille jos imettaa, eihan niita liharuokia mista rautaa parhaiten saa voi edes syottaa ennenkuin 10-11 kk iassa.

Täällä vastikeruokituille suositellaan usein kiinteiden aloitusta jo 4 kk iässä. Totta, äidinmaidossa on pieniä määriä rautaa laktoferriinin muodossa, mutta olen ymmärtänyt että vauvalla on lisäksi rautavarastot. Joissain tutkimuksissa on havaittu, että äidinmaidon ja varastojen rauta riittää monilla yli 9 kk ikäänkin asti. Lihaa minä olen kyllä syöttänyt jo puolivuotiaalle ja saamissani neuvolaohjeissa lukee, että aikaisintaan 5 kk ikäiselle voi antaa.

Lueskelin eilen Ruotsin neuvolaohjeiden perusteluja. Siellä sanottiin, että 4 kk ikäisen kroppa on yleensä valmis sulattamaan kiinteitä, mutta aloittamisesta ennen 6 kk ei ole todettu hyötyjä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-10 07:07:16 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Paikkakunta: PKS
Laitanpa tähän ketjuun, kun raudasta on puhe, toivottavasti ei sotke alkuperäistä. Mulla on hemoglobiini ihan ok, mutta ferritiinin määrä veressä oli lähes olematon. Niinpä olen nyt napsinut noita rautatabletteja satunnaisesti; sekoittavat koko kropan (ruoansulatuksen) ja tuntuvat silti tulevan läpi. Naistenklinikan sisätautilääkäri oli sitä mieltä, että josko sieltä jotain kuitenkin imeytyy, vaikka B12-vitamiini mulla ei imeydy lainkaan, vaan ne saan pistoksina. Tammikuussa kontrolloidaan, mitkä on tasot. Oon siis aiemmin elämässäni ollut rauta- tai punasolutipassa alhaisen hemoglobiinin vuoksi ja ihmettelenkin, miksei nyt suoraan sitä määrännyt, kun noilla tabuilla ei välttämättä saa mitään tulosta aikaan. Harmittaa vauvan kannalta, saako raukka mitään itseensä ja mites sitten syntymän jälkeen.. Ehkä vaan pyydän sen rautatipan soittoajan yhteydessä, tiedä vaikka saisinkin.

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2013-12-10 07:51:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Onpas huolestuttavaa, etteivät nuo imeydy. Kyllä minäkin juttelisin tuosta, kun väkisinhän sitä ajattelee, ettei vauvakaan saa tarpeeksi.

Kyllä isolla vauvalla on rautavarastot. Mitä pienempi sen vähemmän, munkin pikkutytöltä mitattiin ja vielä eivät olleet huolissaan, kun rautaa oli.
Mutta kontrolli on joskus 3kk iässä. Ja sitten määrätään tabuja vauvalle jos ei ole tarpeeksi rautaa.

Tänään siis tulee NL täti ja punnitaan. Kauhistuttaa, koitin omalla puntarilla vähän kattoa ja mitään ihme kasvua ei ole ilmeisesti tullut... Tää on ihan kamalaa, vaikka ymmärrän, että tällaset kasvaa hitaammin.
Laskettun ajan jälkeen olis kuulemma odotettavissa parempaa kasvua. Toivotaan...

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 51 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)