karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 13:02:08

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-04-12 09:18:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-11 10:42:55
Viestit: 399
Mä kun olen hyvin kiinnostunut ruuasta niin toki se sitten on välittynyt lapsillekin, joten kaikki mitä aiheesta koulussa puhutaan jää sitten tarkasti koululaisemme mieleen.

On Elovenan sponssaamia tapahtumia, joissa lapset saa oppia mistä terveellinen välipala muodostuu (kovetettuja kasviöljyä ja glukoosifruktoosi-siirappia muodostuvista kekseistä) ja nyt sitten on taas joku lasten liikuntakampaja, mikä on kyllä ihan hyvä, siis tuo liikunta, mutta oltiin sitten opeteltu lautasmallia ja puhuttu välipalojen tärkeydestä. Painonsa oli saanut myös ne 5 ateriaa päivässä ja kotiin kiikutettiin kuvia ateriaehdotuksista :shock:

Arvatakin saattaa, että ne ateriaehdotuset vähärasvaisine maitoineen, margariineineen ja runsaine leipineen saavat minussa ikävä reaktion :smt078

Lapsi sitten alkoi kysellä, että miksei meillä syödä lautasmallin mukaan ja että hän ei sitten saa kaikki tarvittavia vitamiineja ja ravinteita. Mä vastasin siihen sitten melko laaja-alaisesti ja arvaatte varmasti mitä eli mun ei tähän tarvitse sen enempää karppausta avaamaan.

Sitten poika sanoi, että luokkakaverit sanovat, että margariini on terveellisempää kuin voi, että miksi meillä syödään sitä. Mä sitten annoin hänelle Eenfeldtin Ruokavallankumouksen käteen ja hän sai lukea sieltä margariinin valmistuksesta, kerroin että hän on yleislääketietaan erikoislääkäri ja olen lukenut monien muidenkin lääkäreiden opuksia, joista olen mielipiteeni muodostanut ja oma olonikin kertoo samaa.

Mutta mutta, on tosi ikvää saattaa lasta hämilleen ja jännitän myös miten hän ottaa vastaan näiden tietojen ristiriidan ja mihin tilanteeseen koulussa joutuu jos avaa suunsa ja kertoo kuinka kotona toimitaan.

Ajattelenko ylisuojelevasti, kun haluaisin ettei lapsen tarvitsisi kohdata tälläisiä... mutta en kuitenkaan voinut antaa hänen elää siinä uskossa, että syömämme ruoka on epäterveellistä ja meidän pitäisi hetimiten vaihtaa rasvattomiin tuotteisiin jne.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-12 09:36:41 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-05-25 10:09:55
Viestit: 2205
Samassa lehdykässä oman huomioni kiinnitti myös se, että valmisruoat ovat hyvä juttu ja monen arkipäivän pelastus tjsp. Ennen siis kuin siitä ruokavaliosta ja lautasmalleista puhuttiin mitään.

Meillä ei ainakaan toistaiseksi ole tullut lapsille hämmennystä koulun ja kodin ruokavalio-oppien välille. Lapset tosin syövät meillä kohtuudella leipää (lisäaineetonta, ei lisättyä gluteenia). Päälle laittavat koulussa Oivariinia, kotona voita. Kerran tosin nuorempi kysyi, että miks meillä ei syödä kotona melkein koskaan perunaa. Vastasin siihen, että siitä saa kyllä energiaa, mutta vitamiineja ja hivenaineita ei kuitenkaan tarpeeksi.

Aina kun lapsilla on koulussa ollut puhetta ruokaympyrästä tms. niin olen puhunut lasten kanssa, että jotkut ajattelevat että asia on näin, mutta minä koen ne vähän eri tavalla ja olen lukenut aiheesta paljon kirjoja.

Omat lapseni ovat vielä ala-asteen alimmilla luokilla, joten saa nähdä tuleeko aiheesta enemmän keskustelua sitten kun he tuosta vanhenevat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-12 10:14:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-11 10:42:55
Viestit: 399
Mä en oikeastaan käynyt edes sitä lehdykkäistä läpi, kun vastailin lähinnä lapsen kysymyksiin ja mietteisiin. Meillä on ennen mennyt paremmin läpi nuo diplomaattiset vastaukset eli eilen ekan kerran tuli aikaa tiukkaa kyselyä. Sinun suhtautumisesi ja vastauksesi nöffeli kuulostivat kyllä oikein hyviltä.
Meillä lapsi on nyt viidennellä luokalla ja hän tykkää myös kovasti lukea jne. eli siksi päätin tosiaan antaa siitä kirjasta margariinistakin lukea.

Mutta onhan se varmaan lapselle iso juttu huomata, ettei koulussa esitetty totuus ole se totuus johon kotona uskotaan :?


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)