karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:31:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-12-30 21:13:47 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Mulla siis oli valmiina kaapissa se banskusose, niin käytin sen pois.
Ja se oli sellanen musta tetra, ei purkki. Prismasta saa niitä. On aprikoosii, omenaa ja mangoo.

Ja tuon toisen aattelin kokeilla ihan siksi et on pakko olla joku mikä kelpaa ja mitä saa nopeesti kaupasta tai voi pitkään säilyttää kotona/hoitolaukussa.

Mä tein Mariannalle kaikki ruuat ite pakkaseen. Marja/hedelmäsoseita ei kauheesti syönyt.
Nyt aattelin kyl tehdä vielä enemmän, toi umpioiminen on mulle ihan outoa.

Pitänee tutkia tai sähän voit tulla mua opettamaan... :lol:

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sailonta/umpiointi/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-30 21:17:13 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
Umpioiminen on maailman helpointa hommaa. Jos ostat jotain valmisruokapurkkeja, osta niitä lasipurkkeja. Säilytä ne, tai kerjää purkit kavereilta.

Sitten teet sen ruoan ja pistät ruoan purkkiin, kannen kiinni. Purkit vesikattilaan. Nyt en enää muista, miten pitkään niitä piti vesihauteessa pitää. Mutta sen voin tarkistaa netistä. Umpiointi-haulla kyllä löytyy. Purkkien kannet vetäytyy jäähtyessään sisäänpäin, kuten kaupassa ostetuissa on. Sitten kun purkin avaa, se korkki sanoo plop. Simppeliä siis.

Sähän näppäränä löysit jo hyvän kuvauksen umpioinnista. Meillä aikanaan talouskoulussa sitä tehtiin ja opetettiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-30 21:18:30 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
juu löysin Marttojen sivun ja kopioin sen tuohon omaan viestiin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-31 07:00:37 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
No voi herran isä...
Mariella nukahti eilen tosi aikaisin klo20.15 kun oli syönyt puuron ja kylvyn jälkeen kuukahti siiihen maitoon.
Yleensä siis on hereillä ainakin tunnin sen maidon jälkeen.
Varauduin jo henkisesti et herää viim. tunnin päästä.
Ei edes meinannut. :shock:

Ja kello on nyt 7 ja Ukko sanos et viiden maissa hän oli kääntäny kyljelleen ja tirppana nukkuu vieläkin.
Eli melkein 11h tähän mennessä. :smt107

Voiko iskän kuorsaus olla noin hypnoottista? :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-31 07:08:46 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
Haa, teillä pimatsu alkaa nukkua maagiset 12h, niin kuin meilläkin aikoinaan. Esikoisen kohdalla oli rytmi semmonen, että nukkumaan klo 20 ja herätys aamulla klo 8. Sitä kesti useamman kuukauden. Sitten, kun alkoi liikkua enemmän, se ihanuus hävis. :wink:

Se vaan meillä oli erilaista teidän pirpanaan verrattuna, että puuronsyönnin jälkeen ei menty mihinkään kylpyyn vaan suoraan untenmaille omaan sänkyyn. Sinne se vaavi nukahti. Ja tosiaan heräs aamulla klo 8. Hyvin on pärjännyt tuo koekaniiniesikoiseni. Onneks tulee käymään Suomessa ensi kuussa, että saadaan taas jutskata vähän paremmin. :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-31 07:14:32 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Ny kuuluu tuhisevan siihen malliin et heräs. Eli 11h aika tasan tarkkaan.

Eksää Brilla nuku lainkaan? :shock:
Katoin vaan noit sun muita viestejä... ja niiden kellon aikoja... :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-12-31 07:21:42 
Poissa
Lankakarppi
Lankakarppi

Liittynyt: 2006-12-10 13:11:40
Viestit: 4221
Mää nukkusin viikol. :lol: Mut älä huolehdi, mää meen koisaan ihan kohta taas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-02 22:47:42 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Minkä ikäiselle vois antaa avokaadoo? 8-[

Ja entä se voi?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-07 16:51:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-10-12 20:02:45
Viestit: 161
Paikkakunta: Tampere
Meillä 5-kuukautinen nukkuu öisin nykyisin vähän vaihtelevasti. Neiti nukkuu ihan mun vieressäni ja herää mielestäni aika usein hörppimään vähän maitoa. Ja nukahtaa taas. Näihin heräämisiin en pahemmin kiinnitä edes huomiota, kun nukahdan itsekin aina heti, kunhan saan laitettua tissin toisen suuhun. Mutta toiset yöt saattavatkin sitten olla ihme pyörimistä, joka kyllä rassaa aika paljon äitiä. Siinä annetaan tuttia ja tissiä ja taas tuttia, kun kieputaan ja kieputaan ja kieputaan. Itkee kyllä yöllä silti äärimmäisen harvoin.

Valitettavasti meidän muksu ei mene itsenäisesti nukkumaan ollenkaan. Tyttö ei suostu nukkumaan muualla kuin vaunuissa (päikkäreitä) ja yöt äidin vieressä. Turha haaveillakaan siitä, että veisin vauvan etukäteen nukkumaan ja saisin itse valvoa (miehen kanssa) vähän pitempään. Mennään nukkumaan n. klo 21-23 ja nukutaan klo 8.30-10.30 asti. Sekään ei tytölle käy, että äiti lähtisi häntä aiemmin aamulla sängystä. Välillä olen yrittänyt jättää vaavin vielä nukkumaan ja mennyt itse esim. suihkuun/syömään aamupalaa, mutta tyttö herää kyllä varsin pian sen jälkeen kun huomaa, ettei äiti olekaan vieressä.

Meillä on muksun oma sänky ihan kiinni meidän parivuoteessamme ja siitä on vielä sängynpuoleinen laitakin alhaalla. Silti en ole saanut tyttöä oikein nukkumaan siihen. En tiedä pitäisikö tässä vaan alkaa ottaa jokailtaiseksi tavaksi viedä esim. klo 21 vauva omaan sänkyynsä ja koittaa vaan sinnikkäästi nukuttaa siihen. Olisi luksusta, jos tyttö suostuisi nukkumaan siinä sängyssään jonkun aikaa, ja vaikka yösyötön jälkeen sitten ottaisin viereeni taas loppuyöksi. Eilenillalla tapahtuikin sellainen ihme, että laitoin muksun sänkyynsä ja puolen tunnin taistelun jälkeen neiti sinne yksikseen ehkä noin puoleksi tunniksi nukahtikin. Sitten kun mentiin mieheni kanssa nukkumaan, niin tyttö pian heräs ja pitikin sitten sellaisen huutokonsertin, että oksat pois.

Voi miten haaveilenkaan keskeytymättömistä öistä. Ja juu, oma valintahan tuo lapsenhankinta on ja suuri lahja, josta pitää olla kiitollinen jne. jne., eikä meidän tyttö edes ole vaikeimmasta päästä ja onneksi olen äitiyslomalla. Mutta kun äitikin ihan oikeasti tarvitsisi joskus sitä unta enemmän. Univelkaa on nyt ollut taukoamatta loppuraskaudesta lähtien aina enemmän tai joskus jopa vähän vähemmän. Mutta aina se äidin väsymys on siellä pohjalla. En ole voinut sanoa olevani pirteä tai hyvin nukkunut sitten raskausaikojen.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-01-07 17:52:56 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Meillä on tällänen, näkyy jos olet facebookissa.

Tai ainakin pitäis...

https://www.facebook.com/photo.php?v=23 ... =2&theater

Mariella on siis ihan hereillä kun sänkyyn vien, laitan härpättimen päälle ja unipussi on valmiina sängyssä levällään.
Siinä sitten puen pussin päälle kun hän jo katselee valoja.
Käännän kyljelleen ja laitan pötkötyyny eteen ettei keikahda vattalleen.

Soitanta kestää jottai reilu 10min ja sinä aikana Mariella nukahtaa, monesti jo 5min jälkeen.

Ehkä kerran 10 kerrasta on alkanut känistä viemisen jälkeen ja siihen on yleensä joku syy, kerran puklas sängyn täyteen ja ittensä... :roll:

Meillä oli Mariannalla silloin 8 vuotta sitten tällänen...

http://www.bumbeez.com/epages/OVK.sf/fi ... ducts/1050

Ja oli korvaamaton.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-18 15:01:18 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-03-29 16:25:08
Viestit: 76
Mitäköhän tälle pikkunukkujalle kuuluu nyt? Kiinnostaisi tietää, että oliko vain "vaihe" vai ovatko nukkumiseen liittyvät "ongelmat2 jatkuneet vielä?

Olen utelias, koska oma pikkumörköni, 4kk 3vkoa, on viime aikoina nukkunut vähän epänormaalisti. Siis hänen mittakaavallaan epänormaalisti, koska on tähän asti ollut tosi säännöllinen ja hyvä nukkuja. Ns. vuorokausirytmikin tuli säännölliseksi noin 1,5kk iässä. Viimeaikoina rytmi on ollut sellainen, että saa iltaruokaa noin klo 20 ja nukkumaan alkaa 20:30-21. Heräilee syömään klo 5-6 ja jatkaa sen jälkeen vielä pari kolme tuntia. Aamupäivällä saattaa ottaa noin vartin pikkutorkut ja päiväunille menee yhden paikkeilla ja nukkuu sitten vaihtelevasti neljä tuntia plus/miinus puoli tuntia. Lisäksi alkuillasta saattaa ottaa aamupäivän kaltaiset vartin pikkutorkut.

Kiinteitä ollaan syöty 4kk synttäreistä asti. Imetys ei kohdallani koskaan päässyt vauhtiin, johon varmasti osasyynä oli se, että en saanut vauvaa edes rinnalleni kun hän syntyi, ensimmäiset päivät oli hengitysongelmien vuoksi imetyskielto ja alkutaival vietettiin sairaalan lastenosastolla. Mutta hienosti on poika kasvanut vastikkeellakin ja itse olen koko ajan mieltänyt itseni hyväksi äidiksi (ja ihmiseksi) vaikken imetäkään. :D Nykyään annan vastikkeen lisäksi (150-170ml) päivällä ennen päikkäreitä puolisen purkkia jotakin hedelmäsosetta, päikkäreiden jälkeen vastikkeen lisäksi 2-3 jääpalamuotin palan kokoisia kasvissoseita (porkkanaa ja/tai palsternakkaa) sekä illalla vielä vastikkeen lisäksi puolisen purkkia hedelmäsosetta. näiden lisäksi vauva syö siis pelkkää vastiketta aamuyöllä sekä aamulla yleensä yhdeksän jälkeen.

Viimeiset kolme yötä vauva on nukkunut ihan ok eli herännyt klo 5-6 ja sen jälkeen vielä nukkunut reilut pari tuntia. Meillä kuitenkin oli sellaisiakin öitä, että heräsi viideltä syömään ja sen jälkeen ei sitten enää nukuttukaan. :shock: Vauva oli täääysin pirteä, höpötteli omiaan sängyssään (hööö! hooo! maööoo!) ja kiljahteli iloisesti. Opetteli innoissaan jopa itse laittamaan soittolelunsa päälle - JESH! Ja sitten kun kyllästyi yksikseen höpöttelyyn niin hermostui ja alkoi kitisemään ja itkemään ja sitten piti koko ajan viihdyttää.

Mä vähän mietiskelin, että onko tää nyt joku 4kk ikäisten pikkuihmisten vaihe?! Oppivat uutta ja tulee kasvupyrähdyksiä? Onko muilla kokemusta vastaavasta? Kun tuntui, että rytmit ja tavat muuttui ihan silmänräpäyksessä.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2012-04-19 06:16:30 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Me alettiin syödä kunnolla niin unikin alkoi maistua ja ollaan siitä asti nukuttu 8-10h yöt läpeensä.
aamuyöstä on jottai kähjännyt ja kun olen laittanut itkuhälyttimen kevyemmän plimputtimen päälle niin on rauhottunut ja jatkanut uniaan.
Nyt viikko ennen pääsiäistä alkoi nukkua yksi ja sen jälkeen ei ole tarvinnut yöllä mennä laittamaan mitään päälle.
Viime viikonloppuna kun oli Mieheni vahtivuoro, niin hän oli käynyt viideltä laittaas plimputtimen päälle ja sitten Mariella oli nukkunut vielä reilun tunnin.
Hän ei siis nuku päivisin kuin 2-3krt ja 30min-1,5h.
Ilmeisesti yön unet on sen verran paksua ettei atrvi niin paljon unta, mene ja tiedä. :mrgreen:

Nyt on alahampaat tulleet läpi, eikä öissä ole vielä ainakaan muutosta. [-o<

Nyt tuli jottai atooppista ihottumaa koko kroppaan ja näppyä ja testailen et mikä vois auttaa.
Pesu-aine on mennyt vaihtoon ja rasvausta Essexillä. Näin alkuun.
Ja aloitin maitohapot.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)