Kitrus kirjoitti:
Minä tuolla toisaalla mietin, että mitäs hittoa tungen tuolle lapselle iltapulloon (ollaan siis tehty iltarutiini tuosta iltapullosta, nukahtaa tosi hyvin, kun juo desin korviketta) ja mietin, että pitääkö mun alkaa taas pumppaamaan. Eilen pumppasin aamulla ja sain 70ml aikaiseksi ja jotenkin tuntui sotkevan imetystä tuo, että pumppasin.
Mutta siis minähän annan tuolle lapselle riisimaitoa illalla! Sitä maistelin tänään ja se on ihan hyvää (maistuu riisin keitinvedelle

) ja sain kahviinikin valkaisua siitä.
Soijamaito oli ihan kamalaa kuraa, yöks, ja soijaa en antais kyllä vielä lapselle. Ja mulla oottaa tuolla kauramaito, että testaan senkin kahviini, mutta en taida Jiille antaa tuota kauramaitoa. Kun ei se oo vielä edes kauraakaan saanut. Vai maistatinkohan sitä jo, en muista. No, mutta riisiä on saanut muutaman kerran uunipuuron muodossa. Ja tykkää ihan hulluna riisipuurosta

Riisimaitotölkissä lukee, että ei alle vuoden ikäiselle, mutta vissiin meinaa, että ei äidinmaidon korvikkeena saisi antaa. Ja meillähän tuo iltapullo ei korvaa mitään, on vaan imetyksen lisänä, kun Jii syö yleensä tosi huonosti tissiä illalla.
Vai eihän siihen mitään muuta syytä ole?
Maito sisältää vettä, riisiä, merisuolaa, kalsiumkarbonaattia.
Tungen nyt kommentoimaan tännekin, kun en aiemmin ehtinyt
Kitrus, jos haluat testata mahdollista lehmänmaitoallergiaa, niin jos vielä imetät, niin itseltäsikin täytyy jättää kaikki lehmänmaitotuotteet pois. Kalkkirikastettu riisimaito oli meillä käytössä monen monta vuotta pojalla aivan ruokamaitona sekä käytin myös ruualaitossa sitä. Rasvaahan siihen ehkä kannattaisi lisätä, öljyä? Kauramaitoa en missään nimessä suosittele antamaan nyt, jos et kotimaisia viljoja vielä antanut. Riisijauhosta voi tehdä riisimaitoon velliä sekä ihan riisihiutaleet ovat hyvä puuronlähde vaikka ei nyt karppia olekaan. Kotimaisten viljojen sijasta siis tattaria ja hirssiä puurona ja vellinä voi käyttää. Allergialääkäri aikoinaan sanoin, että kun aletaan uudelleen altistamaan viljoille, niin aloitetaan kaurasta.
Pienen lapsen suolisto on hirvittävän herkkä erilaisille reaktioille, jos se ei ole kunnossa. Eipä minulle tullut mieleenkään, että lapseni olisi voinut olla maito/vilja-allergikko, kun kumpikaan meistä vanhemmista ei ole ollut allerginen millekään...Meillä lehmänmaitoallergiaa testattiin ensimmäisen kerran 3 kk:n ikäisenä ihon prick-testillä, samalla testattiin tomaatti ja mansikka, joita itse olin syönyt paljon (imetin silloin). Mikään näistä ei näyttänyt iholla reagointia, mutta lehmänmaito ei kuitenkaan sopinut lapselle.
Kaikki ruoka-aineallergiat eivät välttämättä näy iholla, muuta kuin esim. ihon kuivuutena tai satunnaisena taiveihottumana. Meillä siis lapsen suolisto meni huonoon kuntoon ja kasvu hidastui kun ravintoaineet eivät imeytyneet kunnolla vaikka lapsi söi todella hyvin. Kun maito ja viljat jäivät pois, niin lapsi alkoi jälleen kasvaa, tosin oli monta vuotta ikäisiään pienempi. Nyt 11-vuotiaana on aivan normaalin 11-vuotiaan pojan kokoinen

Edit: riisimaidossa ei muistaakseni ole lisättyä d-vitamiinia, niin purkkivitskat on otettava käyttöön. Meillä lastenlääkäri suositti nimenomaan riisimaitoa eikä soijaa tms. kun poika ei suostunut "lääkemaitoja" juomaan