karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 06:50:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 11:55:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-10-23 20:32:12
Viestit: 219
En mäkään tarkoittanut sellaista aiemmalla kommentillani sanoa, toivottavasti ei tullut sellasta kuvaa. Olen vaan tosiaan itse niin kirpun kokonen, että mun tapauksessa lääkärikin sanoi joskus raskauden alkuvaiheilla että "ei sitten kasvateta isoa vauvaa", että mielellään max kolmekiloinen :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 11:57:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Helpoin on synnyttää just sellanen 3 kiloinen.
Eka kerralla sekin tekee tiukkaa, mutta voikun ihana 4500g jälkeen pukata 3200g :lol:
Kyllä siinä siunaa pientä kokoa :wink:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 12:49:34 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Kamalaa, ootko tosissas!!
Sun pitää saada kunnon yöunet!!
Pidän sitä aika tärkeenä.
On todella raskasta olla väsynyt...

Joo, ei tää liity mun mielestä mitenkään nukkumiseen, ku mä nukun niin paljon kuin vain ehdin ja voin. Mies tarvii vähemmän unta, niin mä saan mennä unille aiemmin. Ja jos sillä on vapaapäivä niin nukun myös päiväunet jne. Mut ku mua ei uni virkistä, eikä yhdet kunnon yöunet korjaa mitään.
Kyllä meillä tavallisesti lapset nukkuu ihan ok yönsä.
Mullaki on kesällä täällä vuohia ja niille pitää nousta antamaan aamueväät järkevään aikaan (meillähän saattaa siis ipanat nukkua vaikka 10-11 asti). Nyt ne on talven hoitopaikassa, kun meillä ei ole niille talvisuojaa. Niin eipä tarvi tämmösillä pakkasilla esim työntää nenäänsä ulos vaikka kokonaiseen viikkoon... :roll: Varmaan sekin uuvuttaa, mutta ei mulla oo kyllä yksin voimia lähteä kolmen näin pienen kans uloskaan vaikka ois säätäkin, ku en tuota esikkoa saa sitten sisälle.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 12:53:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Hmm, eikö edes karppaus tuo virtaa lisää?
Tuo ulkoilu voisi kyllä tuoda lisää energiaa.
Saatko ketään kaveriksi tuohon lähtemiseen?
Meillä se on helppoa, kun pukevat jo melkein kaikki itse ja en ruukaa vahtia lapsia ulkona.
Ovat keskenään.
Jos en näe ikkunoista huutelen välillä.
En ole edes paavon seurana, se tulee ite hakkaan ja huutaan ovelle kun tahtoo sisälle...
(olen tällainen kamala äiti)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 13:09:21 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Meillä ei näitä voi yksin laskea ulos, ku pienet on vasta 10kk ja isokaan ei ole vielä kolmea. Isoon veteen on 200m kuten myös isolle autotielle.
Meillä ei ole kilometrin säteellä yhtään naapuria ja lähin maalikylä on 40km päässä, jossa ois varmaan mullekin kaveria, vaan ku ne kaikki käy töissä tai opiskelee tjsp... :roll:
Meillä on ollut nyt -30 pakkasia, joten ei oo käyny paljon mielessäkään ulkoilla. :D

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 13:43:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Hui tuo vesi on pelottava!!
Minulla on sen suhteen paljon helpompaa, ulkoilevat yksin ihan pienestä.
Laitan ikkunan eteen makaamaan ja meen tekeen ruokaa :lol:
Meillä ei pakkaset ole onneksi kuin pahimmillaan kuin -22.
Ja nyt näköjään vain -15!?? Ihana, aamulla oli vielä -20

No jos ei nukkumalla niin millä?
Onko sellasta "babybluesia"
Tai, että työt ja lapset vie voimat?
Jos tekisi tärkeyslistan, mitkä hommat pitää tehdä ja millä ei ole niin väliä.
Selkee lista ja siitä vaan yli viivaa ja kun ne on tehty voi huokaista helpotuksesta :)
Minä olen vähän lista ihminen.

Tämä viimeisin terminaattori meinasi viedä minun voimat. Vieroitus oli todella raskasta ja vielä välillä saa yöllä itkunkohtauksia joihin ei olla löydetty syytä.

Minulla auttoi, kun tein kolmen päivän suursiivouksen.
Vein kaiken turhan roinan pois nurkista. Lapsille lelulaatikko. Kaikki muut pois. Tyttöjen kaikki turhat vaatteet pois (levittävät lattioille ja vaihtavat 4 kertaa päivässä vaatteita)
Siis kaikki se joka leviää pitkin kämppää, POIS

Ja teen välillä mahti annoksen ruokaa, ettei tarvi joka päivä kokata.

Sitten tein lapsille säännöt ja työ listan.
Ja rangaistukset jos niistä pitää tapella.
Meillä helpotti hirveesti.

Niin ja hankkiin kelloradion missä on kaksi heratystä. Meillä herätään 0700 joka ikinen päivä ja mennään sänkyyn 2000
Olen diktaattori, muuta niin itsekäs, etten välitä!!

Kun pidän tiukasti herätys ja nukkuma ajoista kiinni, niin lapset nukahtaa jo ennen 2030!!
Se on minulle sellainen suuri helpotus ja asia mistä en tingi vaikka sisko kuinka houkuttelee jäämään kauemmaksi aikaa kylään.
Nukkuma ajoista ei kertakaikkiaan tarvitse tapella kun ne on aina samat.
1900 alan varoitella ja syövät ja tekevät iltatoimet ja sitten menevätkin melkein jo itsellään etsimään satukirjaa ja odottamaan iltasatua.

Jos miettisit rutiineja ja kokeilisit pikkuhiljaa jotain uutta muutosta. jos se auttaisikin??
Aikaisin herätys=aikaisin nukkumaan= omaa ihanaa aikaa ilman lasten keskinäistä kinastelua = virkeämpi äiti??

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 14:06:16 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Öö, oon tätä jossain pohtinut joo, mutta ei onnistu meidän talossa.
Nää pennut ja vanhemmat ovat onneksi illanvirkkuja. Isi menee arkisin talviaikaan töihin, niin et lähtee 07 ja tulee joskus 19-20 välillä kotiin, eli isi ei ehtis nähdä arkisin lapsia ollenkaan hereillä. Ei sovi mulle eikä lapsille, nekin kaipaa isäänsä. Kesällä tuurit on sitten 06 lähtee ja tulee joskus 16 aikaan kotia. Tai iltatuuri eli 13.15 lähtee ja tulee 23 aikoihin.
Ipanat menee 21.30-23 unille yleensä, joskus voi lipsua vähän myöhempään jos on päikkärit olleet outoon aikaan. Ja koska mä pääsen yleensä nukkumaan aikasintaan 23 ja monesti myöhemmin, niin en tingi kyllä tuosta aamusta, jos vain nukkuvat pitkään. Niin nukun minäkin.
Ronja-Aliisa kirjoitti:
No jos ei nukkumalla niin millä?
Onko sellasta "babybluesia"
Tai, että työt ja lapset vie voimat?
Ei se ole, siitä on toisaalla enemmänkin juttua.
Siperia joutuu pätkäseen tämän ja laittamaan vaikka tuonne vauvautuneiden jatkoksi. :D Kiits.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 14:40:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Juu pitää sinne jatkaa

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 17:19:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
En tienny mihin jatkaa ja ei enää ole ehdotuksiakaan kuin yksi...
Entäs orgasmit :)
Luonnon oma piristyslääke!! Vaadi mieheltäsi ainakin yksi orgasmi per viikko. Kyllä sillä jo pitäisi vähän energiaa saada!
Siihen kuuluu sitten myös syliterapia ja hellyys. Ei anna enneku on sylissä pidetty tarpeeksi ;)

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 17:58:56 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Hehe, ei oo näkyny. Mut oonki raskaana, ni semmoset käy edes mielen vieressä.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 18:05:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:lol:
Minullakin vietti kyllä vähenee, mutta pakko sitä on välillä :mrgreen:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 18:11:06 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
noo, meillähän nuo kävelevät ehkäisyvälineet ovat sit hereillä tarpeellisen kauan, että jää välistä kuitenki...

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 18:16:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
:lol:
Ainiin olikin!! Kylläpä nauratti :D
Pitäiskö itsekkin vaan antaa lasten valvoa, niin säästyisin siltäkin vaimon velvollisuudelta :lol:

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 18:27:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-10-23 20:32:12
Viestit: 219
:lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-11 19:57:12 
Poissa
Rantakarppi
Rantakarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-08-27 21:05:11
Viestit: 19673
Paikkakunta: Rauma
Piiikkusen nyt menee asian vierestä... :lol:

Otsikko; Minkä kokoisia lapsia...? :mrgreen:

Panoketjuun siitä, hus hus... 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-12 11:18:28 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-10-23 20:32:12
Viestit: 219
ixchel kirjoitti:
Meillä oli juuri 8kk-neuvola, pojan mitat tais olla 7600g ja 68,3 cm, eli pienihän tämä on vieläkin. Olin käynnin aluksi mennyt mainitsemaan neuvolantädille, että meillä lähinnä sormiruokaillaan, ja rintamaito pääasiallinen energianlähde. No sieltähän rupesi sitten tulemaan aika pisteliääseen sävyyn että "ei taida äidinmaito enää riittää", ja "kannattaisi syöttää niitä soseita ja puuroja niin riittäisi pituuskasvuunkin", jne. Hohhoijaa. Olen siis itse 160-senttinen ja 47-kiloinen sintti, joten oiskohan sillä genetiikallakin tässä osuutensa asiaan? Vai olenko sittenkin väärässä ja nälkiinnytän lapsiparkaani rintamaidolla sen sijaan että antaisin hänelle ravitsevaa PUUROA? No, kuukauden päästä kasvukontrollikäynti, katsotaan saako arvon täti lisää vettä myllyyn vai rauhottuisko jo vähän.

Samalla käynnillä ennen noita mittauksia oli lääkärin neuvola. Tämä ihana täti vaan sanoi, kun ei niitä mittoja oltu ehditty ottaa, että hyvinhän se näyttää kasvavan! Ja muutenkin oli oikein vaikuttunut mm. pojan pinsettiotetaidonnäytteestä (minäkään en tiennyt ennen tuota että ko. taito alkaa olla hallussa :)).

No, pian meillä on muutto edessä. Saas nähdä tulisiko vähän kivempi neuvolatäti uudessa asuinpaikassa (joo, en siis itse ole tässä vaiheessa lainkaan huolissani tuosta vauvamme "kitukasvuisuudesta").


Noh, hiukan rauhoituttuani pohdin objektiivisesti, keksisinkö hitaan kasvun lisäksi mitään muita merkkejä siitä että poikanen saattaisi saada liian vähän ruokaa. Ja olihan se pakko sitten tunnustaa itsellen, että yöt ovat olleet pari viikkoa tavallista katkonaisempia. Tuo on liian pitkä aika ollakseen vain joku "vaihe", joten ehkäpä poikaparka onkin koettanut täyttää vajaaksi jääneitä energiavarastojaan syömällä öisin tiheästi. Päivisin oli kuitenkin ollut oma pirteä ja iloinen itsensä, niin enpä osannut ajatella että jotain voisi olla pielessä :?

Eilen luin vihdoin Omin sormin suuhun -kirjan melkein kokonaan ja tajusin, että poikahan on tosiaan jo 8-kuinen (miten tää aika menee niin nopeesti!), joten minun pitää alkaa rohkeammin antaa hänen maistella erilaisia ruokia. Eilen hän sai sitten syödäkseen vaikka mitä, ja tyrkytin myös rintaa ehkä vielä tavallista useammin. Ja kas kummaa: viime yö nukuttiin tavalliseen tapaan!

Neuvola oli siis ärsyttävyydestään huolimatta osittain oikeassa. En kuitenkaan katso tarpeelliseksi alkaa antaa soseita tai puuroja lusikalla, koska poika syö jo itse aika hyvin, ja selvästi tuo sormiruuan lisäys ja monipuolistaminen auttoi näillä näkymin riittävästi. Toivon kovin, että sitten kasvukontrollissa pääsen sanomaan että ihan ilman puuroja ja vellejä on poika saatu ronskistumaan!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-12 11:41:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Anteeksi en jaksa selata taaksepäin kun olen lukenut vanhoja niin, että silmissä vilisee..
Jaksatko kertoo lyhyesti, että miksi ei soseita?
Kiinostaa kaikki nää eri näkökannat näissä lasten ruokinnoissa, sovellan sitten vähän kaikkia omiin!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-12 13:02:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2010-10-23 20:32:12
Viestit: 219
Ronja-Aliisa kirjoitti:
Jaksatko kertoo lyhyesti, että miksi ei soseita?
Kiinostaa kaikki nää eri näkökannat näissä lasten ruokinnoissa, sovellan sitten vähän kaikkia omiin!


No kyllähän meilläkin on soseita annettu, ja annetaan edelleen silloin tällöin esim. muussattuja pakastemarjoja, mutta lähtökohta on tätä nykyä se että vauva syö itse. Koska lusikan käyttö ei noin pieneltä vielä hirveän hyvin onnistu (paitsi niin että ruokaa laitetaan lusikkaan valmiiksi ja annetaan muksun viedä se itse suuhun), soseet ovat vähän hankalia. Mielelläänhän sitä tietysti antaisi pienen sotkea soseillakin sydämensä kyllyydestä, mutta myönnettävä on että se sotku on ehkä aika iso rajoittava tekijä :) Lähinnä annetaan siis ruokaa isompina palasina, mielellään samaa mitä itsekin syödään. Tämä on sitä ns. lapsentahtista sormiruokailua, ja meillä on kyllä kovasti tykästytty siihen! Jos Ronja-Aliisa kiinnostaa etkä vielä ole aiheeseen tarkemmin tutustunut, niin Gill Rapleyn ja Tracey Murkettin Omin sormin suuhun on asiallinen opastus aiheeseen. Aiheeseen liittyen on täälläkin ketju taikka pari. Ja nyt alkaa kyl mennä niin ooteeksi, että pitää varmaan jatkaa siellä toisaalla :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-12 13:15:01 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Ja minusta tuo olisi ihana asia, mutta koko ruokintaa en halua/osaa jättää vauvan vastuulle. Vauvelit kyllä tykkää itse syödä käsin ja saavatkin kaikenlaista, mutta kun se vaatii sitä herkeämätöntä valvontaa.. Lusikkaruokaa meillä syödään "ruuaksi" ja sit viihteeksi saa jotain kivaa, omenan, banaania, kurkkua, lihaa jne. Onneksi meillä on koiria, kun tuosta käsin syömisestä tulee melkoisesti murua ja ruokaakin jää paljon. Rasvan määräkin jää pieneksi? :) Kananmunaa olen kans antanut muruina pöydälle. Vois testata vähän isompaakin palaa.

Pitäski muistaa keitellä munia jääkaappiin. :)

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Minkä kokoisia lapsia?
ViestiLähetetty: 2010-12-12 13:24:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-08 15:51:26
Viestit: 11092
Paikkakunta: Liminka
Ahaa, onneksi olen niin laiska äiti, että meillä on ihan itsestään ollut tätä omin sormin syömistä.
Paavokin oppi tosi pienenä haarukalla (pienellä) keihästämään ruokia ja jopa lusikan käyttöä.

Minulla on aina tapana antaa oma lusikka lapselle kun syötän soseita.

Valehtelenkohan paljon, kun sanon, että jo vuoden ikäisenä Paavo on syönyt itse.
Ellei sitten olla jossain sängyssä tai poika kipeenä...

Minulla on tällainen huono tapa, että syön aina oman ruokani sohvalla ja pienimmäthän on siinä HETI sorkkimassa.
Joten sormiruokailu tulee siinäkin + kaikkiin makuihin tottuminen.

Pitää käydä vielä lukemassa lisää!!!

_________________
Kuva



http://karppausjaperhe.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)