karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:13:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

vegekarppiklubista kiinnostuneita?
kyllä 91%  91%  [ 110 ]
olen kasviskarppi, mutta en ole kiinnostunut 9%  9%  [ 11 ]
Ääniä yhteensä: 121
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-17 09:02:06 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5732
Paikkakunta: Helsinki
Tuolla reseptitietokannassa on oma osionsa kasvisruoille:
http://karppaus.info/resepti/resepti_laji.php?id=1

Olisikos tuosta apua kasviskarpeille?

Diana Schwarzbeinillä on vegetarian coockbook. Minulla on tuo itsellä hyllyssä, vilkuilin. Lakto-ovoja näyttäisivät olevan, mutta karppia kuitenkin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-17 09:38:43 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5732
Paikkakunta: Helsinki
Kuinka moni teistä kasvissyöjistä on ehdottomia, ja kuinka moni syö maitotuotteita tai munia tai sekäettä?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-17 09:53:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
Muutamia oikein mielenkiintoisia reseptejä tuolla näkyikin, en jostain syystä ollut koko osiota aiemmin huomannut edes.
Ainakin muutama sellainen oli jota aion ehdottomasti kokeilla.

Niin ja en sitten tiedä mitä tarkoitit ehdottomalla? vegaania ilmeisesti.
Itse en ole vegaani, käytän kahvimaitoa ja nyt karppauksen myötä, joskin hiukan vastenmielisesti vähän juustoa ja voimariinia. Pyrin kuitenkin välttämään kaikki eläinperäiset E koodilliset lisäaineet yms.
Tavallaan harmittaa että tuli edes tuo voimariini ja juusto ostettua, saa nähdä poistuvatko takaisin ruokavaliosta vielä.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-17 15:05:57 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
ScoffeR kirjoitti:
Uskon kuitenkin, tai tiedän jopa, että monilla vegeillä ei ole mitään kiinnostusta etsiä tietoa ja reseptiä lihalla mässäilevien ketjuista (itsekkin olen vain kahdesti katsonut koko kokkausosiota koska sillä ei ole tarjota minulle mitään), puhumattakaan että monet ovat liian herkkiä (herkkä on väärä sana toisten kohdalla, mutten keksinyt nyt atm parempaakaan) jaksaakseen edes pitkään tuijottaa jotain "ihmisiä jotka syövät maukkaita eläimiä" avatareja ilman että suorastaan alkaa sappi kiehua.


Miten tätä elämää voi elää, jos kaiken mitä näkee täytyisi olla oman mielen mukaista? Minua ällöttää nähdä ökyautoja ja -taloja, mutta en silti jää neljän seinän sisälle. Ei niitä ole pakko jäädä tuijottamaan, kuten ei toisten avattariakaan. Ja mitä tuo "lihalla mässäily" on? Kyllä minuakin ottaa pattiin, kun jollakin reseptillä on kiinnostava nimi, ja sitten se sisältääkin viljaa ja/tai soijaa.

Porukka aloittelijoita oli joskus vaatimassa, että "vanhojen" pitäisi pysyä poissa aloittelijaketjuista. Mitä siitäkin tulisi, jos aloittelija neuvoisi toista aloittelijaa?

Lihaton karppaus (käytän edelleen mieluiten tätä nimeä) on aihe, johon ei ole valmiita malleja eikä valmiita vastauksia. Foorumilla on kuitenkin paljon tietoa siitä, mikä on terveydelle välttämätöntä ja hyväksi. Luulisin, että tuo tieto olisi tarpeen niin aloittelevalle "taviskarpille" kuin lihattomalle karpillekin.

Joistakin vegeavauksista paistaa läpi eettinen ylemmyydentunto ja suvaitsemattomuus toisin syöviä ja toisin ajattelevia kohtaan. Se ei ainakaan helpota vuoropuhelua ja saa helposti osakseen ärhäkkääkin vastarintaa.

Toivoisin, että tällä foorumilla olisi mahdollista keskustella asiallisesti lihattomasta karppauksesta ja vielä siten, että tapaisimme avoimella kentällä eikä kukin omissa juoksuhaudoissaan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-17 17:09:07 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Mikään ruoka-aine ei käy kaikille. Ei yksikään. Perustetaanko sitrusallergisten foorumi, laktoosi-intoleranttien foorumi, sipulinvihaajien foorumi, ...

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 04:04:26 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-03-09 20:55:34
Viestit: 50
siis oikeesti, mikä ihmeen vääntö tää on?jos "ei- lihan syönti" on niin kauheen vaikee juttu, taidan sitten vaan karpata ilman tätä foorumia. Oli kiva osallistua tänne, mutta jos kasvissyönti on noin vaikee ja kauhea asia niin olen kyllä vähän pettynyt teihin. Kasvissyönnillä ja sipulinvihaajalla on mielestäni kuitenkinkian aika suunnatton ero ja vaikka puhunkin vain yhden henkilön mielipiteestä, niin minua se kyllä henkilökohtaisesti kyllä loukkaa. Mitään vegefooruma tänne ei näytä tulevan ja ehkä se on oikein , ehkä ei, mutta jos joillakin on niin suuri negatiivivuus (enkä todellakaaan halua yleistää kaikkia, koska esim.Els on ollu ns."äitihahmo" minulle tässä karppauksen alussa) ja olisikin ihan kiva tietää että vaikka ei omaaa foorumia tänne perustettaisikaan, niin kaivataanko tänne kasvissyöjiä sitten enää missään määrin, vai poistunko alueelta suosiolla?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 10:03:45 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Ainakaan minulla ei ole mitään sitä vastaan että joku ei syö lihaa. Mutta veganismi on täysin eri asia. Ja on täysin eri asia yhdistää veganismi ja karppaaminen. Jos mitään eläinkunnan tuotetta ei käytetä, ollaan riippuvaisia palkokasvien SEKÄ viljan proteiineista. Muu on leikkimisitä omalla terveydellä.

Silloin jos otetaan mukaan vähänkin eläinkuntaa kalan tai maitotuotteiden tai munan muodossa, ongelmia ei ole.

Miten lihan karttaminen eroaisi sipulin karttamisesta?

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 11:25:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2006-03-07 18:11:05
Viestit: 20
Paikkakunta: Hartola
Mikä ihme siinnä sitten oikein riepoo ihmisiä täällä...minulle on sama vaikka joku olisi täysin riippuvainen pelkkien pikkukivien syömisestä, jos on sitä mieltä että pystyy löytämään tosiaankin asillisen keinon tulla toimeen sillä kivien syönnillä.

Mitä taas siihen ylemmyyden tunteeseen tulee, onko se mikään ihme että varsinkin eettisistä syistä veget / vegaanit tuntevat pientä ylemmyydentunnetta, syytäkin on IMO.
Tuohan tarkoittaa vain sitä että ovat ylpeitä siitä että osaavat syödä ilman toisten tahallista vahingoittamista.

Mutta sitä en tosiaankaan ymmärrä, että miten ketju, jonka mahdollisena ideana oli perustaa alue jonne ei kasvissyönnistä tulla nälvimään, saa näin paljon paskanpuhumista aikaan vaikka sitä oli juuri tarkoitus torjua.
Varsinkin kun otetaan huomioon, että vaikka täällä sanottaisiin mitä, kasvissyöjien ruokavaliota se tuskin mihinkään muuttaa, ne ketkä eivät eettisistä syistä syö, eivät juuri p*skanvertaa perusta "syö lihaa, kalaa, kanaa jne" kommenteista...ne taas jotka syövät esim. allergioiden tms. takia, eivät niitä edes pysty muuttamaan.

Kukaan tuskin jaksaa myös ottaa kovin tosissaan varoitteluja siitä miten kasvissyönti on vaarallista, tyhmää, milloin mitäkin...varsinkin kun vielä jaksetaan muistuttaa että se on huono ruokavalio, jonka vastaisia kokemuksia useimmilla kasvissyöjillä on lähipiiristään aika paljonkin.

Mutta joo...oli vain pakko jotain kirjoittaa kun vähitellen alkoi v*tutuskin nousemaan, vaikken yleensä helposti ärsyynnykkään...
Samalla jään taustalle, turha tänne näköjään mitään kirjoittaa on, seuraan taustalla noita muutamia reseptejä joita tuonne on kertynyt yms. ja jos vaikka tulisi jotain ketjuja jonne oikeasti kannattaisikin vastata. Tämä ketju ei enää millään tavoin palvele tarkoitustaan.

_________________
...Joskus on ihan tervettä olla vähän kipee...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 12:20:46 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Lainaa:
Mitä taas siihen ylemmyyden tunteeseen tulee, onko se mikään ihme että varsinkin eettisistä syistä veget / vegaanit tuntevat pientä ylemmyydentunnetta, syytäkin on IMO.

Tulihan tuokin sitten tunnustettua, ja minusta on hienoa että puhut suoraan. Minä sentään tunnustin kunniottavani vakaumustanne, sinä et tee edes sitä ;)

Miumaumou, ScoffeR ja muut, olisi hienoa jos tässä pystyisivät asiat väittelemään eivätkä ihmiset. Eli olette keskusteluihin ihan yhtä tervetulleita kuin ennenkin! Minusta se olisi mielenkiintoista veganismiin liittyvää keskustelua, jos tästä aiheesta suostuisitte kanssamme keskustelemaan. Laitetaan vaikka oma thread pystyyn, jos tämä ei sovi tähän ketjuun.

Minusta Els on hieno esimerkki eettisestä ja ekologisesta ihmisestä. Ja vanhasta karpista, joka on pönkinyt aiheen läpikotaisin.

Asiassa vaan käy vähän samaan tapaan kuin tuon virallisterveellisen rasva-tietouden kanssa... Eli kun asiaan tutustuu enemmän, huomaa että ne omat valinnat eivät olekaan niitä parhaiten omaa aatetta/terveyttä edistäviä. Tieto lisää tuskaa.
Jos vegevakaumus perustuu eettisiin ja ekologisiin syihin, tiedon lisääntyessä siitä voi joutua luopumaan samoista syistä.

Jos vegevakaumus perustuu elämän kunnioittamiseen ja sitä kautta tulevaan tahtoon olla tappamatta eläimiä, puhdas vegaanius on ainoa vaihtoehto. Lisäksi tällaisen vegaanin pitäisi välttää myös tehoviljeltyjä viljoja, joiden tuotanto tappaa lintuja ja piennisäkkäitä. Ja tämä ei ole mitään pilkunviilaamista, monet lintukannat ovat suuressa vaarassa tämän takia.
Tällaisen vakaumuksen takia uhraantuu se oma terveys. (Ja ei, synteettinen B-vitamiini ei vastaa luonnollista. Silti isoin ongelma tulee kolmossarjan omegoista, ihmisellä synteesi alfalinoleenihaposta ei toimi tarpeeksi hyvin).
Ja pakko sanoa, että jos joku oikeasti tiedostaa nämä asiat ja silti vakaumuksensa takia valitsee tämän linjan, kunnioitan häntä suuresti. Harva on valmis uhraamaan itsensä vakaumuksensa takia. Tosin sitten käytännössä en tiedä kuinka vaaka kallistuu siellä elämän lopussa kun se terveys pettää ja käyttää lääketehtaiden tuotteita, jotka on eläimillä testattu. Tätä osaa en ole vielä itse aiemmin miettinyt, se tuli mieleen vasta tuosta elsin toisesta postauksesta tähän threadiin.

Lakto-ovo-vegaanius taas ei ole perusteltavissa sillä että ei halua tappaa eläimiä. Lehmät tuottavat maitoa vain kun niillä on vasikoita. Ja karjapopulaatiota ei voi kasvattaa määrättömiin, joten ainakin osa vasikoista on tapettava. Jos vasikointi sopeutetaan lehmien luonnolliseen poistumaan, maidon tuotanto vähenee niin että maidon hinta nousee huimasti ja sitä riittää vain väestön rikkaimmille -> lakto-ovo-vegaanius tulee mahdottomaksi suurimmalle osalle väestöstä. Eli käytännössä me lihansyöjät mahdollistamme terveellisen lihansyömättömyyden.

Mielestäni tärkein ekoteko tällä hetkellä olisi ihmispopulaation pienentäminen. Mikäli lasten tekemisestä ei halua kieltäytyä, sen jälkeen parhaiten voi vaikuttaa valitsemalla elsin linjan.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 12:29:36 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
ScoffeR kirjoitti:
näin paljon paskanpuhumista aikaan

Voisitko täsmentää mitä tarkoitat? Miksi olet noin hyökkäävä ja agressiivinen.

Lainaa:
onko se mikään ihme että varsinkin eettisistä syistä veget / vegaanit tuntevat pientä ylemmyydentunnetta, syytäkin on IMO.

Kyse on siis muita paremmista ihmisistä, joilla on oikeus suhtautua ylemmyydentuntoisesti muihin?

Voinen tässä kertoa, että olen eräänlainen osa-aikainen lakto-ovo-pesco. Jätän lihan pois ruokavaliosta muutaman kerran vuodessa joidenkin viikkojen ajaksi. Olin toivonut, että esimerkiksi tällaisen ruokavalion koostamisesta mahdollisimman tasapainoiseksi olisi voitu keskustella Terveissä evissä, koska siellä olisivat toivon mukaan asiasta keskustelemassa sellaisetkin "kaikkiruokaiset" karpit, jotka ovat vuosien ajan perehtyneet ravitsemukseen. Silloin päämääränä vain olisi kasvisruokavalion (eri muodoissaan) optimointi. Sellaisia kasvissyöjäkarppeja ei ainakaan kovin monta ole vastaani tullut, joilla olisi valmiudet vastata omiin kysymyksiini.


Mutta ei sitten.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 17:27:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
ScoffeR kirjoitti:
...Mitä taas siihen ylemmyyden tunteeseen tulee, onko se mikään ihme että varsinkin eettisistä syistä veget / vegaanit tuntevat pientä ylemmyydentunnetta, syytäkin on IMO.
Tuohan tarkoittaa vain sitä että ovat ylpeitä siitä että osaavat syödä ilman toisten tahallista vahingoittamista....

Olisi se jaloa... mutta vain jos osaisivat. Vaan kun eivät oikeasti osaa. Ja jos se vegeille sanotaan, he hyppäävät päälle juuri niinkuin useimmat teistä. Ja ihan samalla tavalla hyppäävät päälle ne suositusruoalla elävät, joille yllättäen lyödään käteen tutkimukstuloksia, joiden mukaan heidän syömänsä / suosittelemansa / oikeaksi uskomansa ruoka ei pitänytkään terveenä. On sitten ihan oma asia, lähteekö paukuttelemaan ovia muualle, vaiko se, että uskaltaa jäädä keskustelemaan.

Jokaikinen tuntemani suomalainen eli isolta osalta ulkomaista ruokaa (ynnä ulkomaisilla polttoaineilla Suomessa kasvatettua kasvisruokaa) syövä vege sekä tappaa eläimiä, eläinyhteisöjä ja ekosysteemeitä että kuluttaa maapallon voimavaroja enemmän kuin vanhat porotokastaan elävät saamelaiset. Se tekevätkö he tätä enemmän kuin keskivertosuomalainen on tällä foorumilla kohtuullisen turha keskustelunaihe - koska täällä ei juuri keskivertosuomalaisia näy. Ja takuuvarmasti tälläkin foorumilla on sellaisia karppeja, jotka elävät huomattavasti vähemmän maapalloa kuluttaen karppiruoallan kuin useimmat suomalaiset veget. Niin että ei siinä minusta ole hirmuista aihetta ylpeilyyn...

Kysymys eettisyydestä ei ollut eikä ole kasvisruoassa, vaikkakin kulutuksella (ravinnon, vaatteiden, energian) on palloomme valtava vaikutus. Mutta koska länsimaissa ei ole synnittömiä edes ne pennittömät, niin nimenomaan tästä ei kukaan halua puhua. Eikä varsinkaan sellaiset, jotka ovat tähän asti uskotelleet tekevänsä sen eettisesti puhtain perustein.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 19:51:15 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Liittynyt: 2006-05-28 11:19:47
Viestit: 3782
ScoffeR kirjoitti:
Uskon kuitenkin, tai tiedän jopa, että monilla vegeillä ei ole mitään kiinnostusta etsiä tietoa ja reseptiä lihalla mässäilevien ketjuista


Jos tämä on näkemyksesi foorumin enemmistöstä ja valtaosasta kirjoittelua täällä, niin olen kanssasi samaa mieltä, että tämä ei kenties ole sinun foorumisi.

_________________
He muistelivat prahalaisten joulukaloja, katukäytävien sammioissa uivia karppeja.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-18 20:02:23 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Liittynyt: 2004-11-07 14:24:13
Viestit: 6649
els kirjoitti:

Jokaikinen tuntemani suomalainen eli isolta osalta ulkomaista ruokaa (ynnä ulkomaisilla polttoaineilla Suomessa kasvatettua kasvisruokaa) syövä vege sekä tappaa eläimiä, eläinyhteisöjä ja ekosysteemeitä että kuluttaa maapallon voimavaroja enemmän kuin vanhat porotokastaan elävät saamelaiset. Se tekevätkö he tätä enemmän kuin keskivertosuomalainen on tällä foorumilla kohtuullisen turha keskustelunaihe - koska täällä ei juuri keskivertosuomalaisia näy. Ja takuuvarmasti tälläkin foorumilla on sellaisia karppeja, jotka elävät huomattavasti vähemmän maapalloa kuluttaen karppiruoallan kuin useimmat suomalaiset veget. Niin että ei siinä minusta ole hirmuista aihetta ylpeilyyn...


=D>

Hyvä els! Sinä osasit sen pukea sanoiksi! Juuri tuota tarkoitin aiemmin lainatessani vanhaa viisautta, jonka mukaan kovin herkästi siivilöidään hyttynen, mutta niellään kameli.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-19 21:41:07 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-03-09 20:55:34
Viestit: 50
Pyydän anteeksi jos nousin vähän liian takajaloilleni tässä keskustelussa (huomaa päivä ja kellon aika, baaristahan sitä juuri tultiin :oops: ) Haluan nyt kuitenkin vielä tuoda oman kantani tähän keskusteluun. Minulle on täysin sama onko joku kasvissyöjä vai lihansyöjä, haluan vain itse kuulua niihin edellä oleviin. Minä kuitenkin olen ns. pinnan pyyhkijä ja myönnän sen ihan reilusti kyllä. Haluan silti vaikuttaa edes jollain tasolla asioihin, jotka koen tärkeiksi, esim.kierrätän lähes kaikki talousjätteet, käytän julkisia liikennevälineitä (ulkomaille yleensä lennän koneella ja poltan röökiäkin eli siitä pienestäkin luonnonsuojelusta sitten), en ole koskaan käynyt syömässä mäkkärissä, olen kasvissyöjä (ja vain vege, en siinäkään vegaani) jne. Pieniä, mutta minulle tärkeitä tekoja. En edes yritä kaivautua asioihin syvemmälle, kun olen vain pieni muniin puhaltelija :wink: mutta se riittää minulle mainiosti ja pystyn näin elämään itseni kanssa.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 11:12:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Nou hätä ja älä herppaa sinäkään liikoja meille.

Täällä on entisiä ja nykyisiä maailmanparantajia siinä missä kaikkea maailmanparannusta vältteleviäkin, ja suurimman osan ajasta osaamme sentään keskustella sulassa sovussa. Eikä varmaan ole yllätys, että melkoinen osa karpeistakin koettaa elää mahdollisimman ihmisiksi, on kyse sitten ruoasta tai kierrätyksestä tai jostain muusta. Mutta kaikessa aina oikein tekeviä pyhimyksiä sen enempää kuin kaikkitietäviä gurujakaan ei täällä(kään) ole yhtään, ainakaan vielä 8)

Kissan nosto pöydälle juuri vegekarppiketjussa kertoo vain siitä, miten moni meistä kaikkea hyvää yrittävistä vakkari-syntisäkeistä on joutunut tosiasioiden rökittämäksi, ja saattaa siksi olla jo niin eri mieltä vallitsevan käsityksen kanssa, että jopa kertoo siitä...

Puhtaasti ja vain eettisistä syistä satavarmasti kaikkea eläinperäistä ravintoa kaihtavan taitaa olla vaikeaa olla täällä karpeissa - mutta sellaisille löytynee muitakin paikkoja keskustella. Muille löytynee vinkkejä täältäkin?

Te veget voitte auttaa toisianne vaikkapa nimeämällä jokaisen uuden täysvegereseptiketjun selvästi, esim "Kasvisruokaa: sitäsuntätä..." niin että muutkin löytävät sen. Ja niistä saa varmaan modeilta pyytämällä siirrettyä kaikki eläinpuolta sisältävät jatkoviestit jonnekin muualle.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-20 20:09:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-09-05 15:38:02
Viestit: 5571
Lainaa:
Mielestäni tärkein ekoteko tällä hetkellä olisi ihmispopulaation pienentäminen.


Helpoiten se onnistuu kasvissyönti valikoivasti kieltämällä, kasvien(lue tärkkelyksen) syöntihän on mahdollistanut koko väestöräjähdyksen. Vaikkapa viisi vuotta maukkaita teurastettuja eläimiä ja jo alkaa maapallon väestö vähetä. Kehitysmaiden ruoka-apu lähetettävä pekonina eikä riisinä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-21 08:52:42 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Vaikka me nyt aletaankin olla pallon kantokyvyn rajoilla, niin sattuneista syistä olen silti passiivisten strategioiden kannalla tuossa suhteessa.

Onhan muuten kaikki jo lukeneet Loren Cordainin mainion artikkelin Cereal grains: humanity's double-edged sword?

Edit: linkkaan tähän vielä yhden tämänpäiväisen karppiketjun, jossa selitetään miksi kasvissyönti ei pelasta eläimiä


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-22 10:26:44 
Poissa
ylläpitokarppi
ylläpitokarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-19 22:47:51
Viestit: 5732
Paikkakunta: Helsinki
http://www.e-clipse.com/articles_psteer_0303.htm

Tuolla joitakin vegekarppaukseen liittyviä linkkejä. Jos joku innokas haluaisi kääntää/kirjoittaa aiheesta jotain tietopankettia tai linkkikokelmaa KarppausWikiin, kaikki lihaa välttelevät olisivat varmasti ikikiitollisia.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-22 13:41:25 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Paikkakunta: helsinki
ja suomi olisi ehdottomasti kiellettävä, koko nykyisen jengin voisi asuttaa jollekin eteläiselle saarelle.

tulevaisuudessa tänne voisi päästää muutaman läskin urospätkän kalastamaan keskenään.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-03-22 14:06:12 
Poissa
maallikkokarppi
maallikkokarppi

Liittynyt: 2006-05-28 11:19:47
Viestit: 3782
jussi kirjoitti:
ja suomi olisi ehdottomasti kiellettävä, koko nykyisen jengin voisi asuttaa jollekin eteläiselle saarelle.


Karppiyhteisö eteläisellä saarella? 8) *visioi*

_________________
He muistelivat prahalaisten joulukaloja, katukäytävien sammioissa uivia karppeja.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)