karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 03:08:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 00:39:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-08-30 18:36:11
Viestit: 9
Ajattelin lisätä oman pienen lusikkani reseptisoppaan kun olen muilta jo saanut hyviä vinkkejä...

Normaalisti teen jauhelihakastikkeen seuraavasti ja erinomaisen hyvin on ape kelvannut:

Pilko yksi iso sipuli, muutama valkosipulinkynsi, kuullota voissa. Lisää pannulle valko- tai punaviiniä "tilkka". Itse käytän noin desin. Tarvittaessa lisää vähän myös vettä pannulle ettei kuivu liikaa.
Lisää mukaan pannulle yksi lihaliemikuutio, muutama murskattu laakerinlehti, mustapippuria, haluamiasi yrttejä. Tästä syntyy mukava mausteinen "tahna" jossa pitää olla makua. Idea on että sipuli on käytännössä kypsynyt massaksi ennen jauhelihan lisäämistä pannulle. Maun mukaan tahnaan sopii myös pieni määrä chiliä.

Jätä pannu miedolle lämmölle kun suolaat ja maustat haluamasi määrän jauhelihaa. Itse laitan 750 grammaa sikanautaa. Paistijauheliha on liian kuivaa eikä toimi (hyvän) jauhelihakastikkeen raaka-aineena.

Suolaa riittävästi ja myllystä maustepippuria kunnolla. Sekoita suola ja maustepippuri lihaan.

Tässä vaiheessa sipulipaistos alkaa kuivahtaa...hiukan vettä pannulle...

Lisää maustettu ja suolattu jauhis pannulle yhdessä kuullotetun sipulitahnan kanssa ja ruskista koko setti.
Kun paistos on kypsentynyt, maista ja mausta tarvittaessa lisää.

Lopuksi lisää mikä hyvänsä tomaattinen pastakastike purkki (itse käytän useimmiten Dolmion kastiketta) lihapaistoksen päälle ja anna kypsyä puoli tuntia samalla kun keität kukkakaalin tms. jauhelihakastikkeen kaveriksi.

Ei tarvitse kermaa, korkeintaan vähän parmesaania päälle.

Helppoa ja hyvää :)

_________________
Karppailun Juniori ja ikuinen optimisti.

Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 14:12:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2011-04-07 08:01:05
Viestit: 471
...kuinka natriumglutamaatilla (lihaliemi) höystetty kastike voi olla PARAS JAUHELIHAKASTIKE?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 14:47:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kai se on niin, että osalle ihmisistä karppaamiseen riittää se makroravinnesuhteiden vahtiminen ja teolliset elintarvikkeet kelpaavat hyvin, kun taas sitten osa meistä ei halua käyttää elintarviketeollisuuden tuotteita lainkaan, vaan tekee ruokansa itse raaka-aineista.

Tuo on varmaan ensin mainitulle porukalle ihan ok ohje, jälkimmäinen porukka sitten korvaa lihaliemikuution luuliemellä ja pastakastikkeen tomaattipyreellä tms. vähemmän teollisella tavaralla.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 15:32:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-08-30 18:36:11
Viestit: 9
Toisinsyöjä kirjoitti:
Kai se on niin, että osalle ihmisistä karppaamiseen riittää se makroravinnesuhteiden vahtiminen ja teolliset elintarvikkeet kelpaavat hyvin, kun taas sitten osa meistä ei halua käyttää elintarviketeollisuuden tuotteita lainkaan, vaan tekee ruokansa itse raaka-aineista.

Tuo on varmaan ensin mainitulle porukalle ihan ok ohje, jälkimmäinen porukka sitten korvaa lihaliemikuution luuliemellä ja pastakastikkeen tomaattipyreellä tms. vähemmän teollisella tavaralla.


Välähdyksenomaisesti muistin tänne jo aikaisemmalla nickillä osallistuneena, että puristien **ttuilu alkaa käytännössä välittömästi kun siihen löytyy pieninkin sauma. Enköhän jätä pään hakkaamista pöpelikköön tälläkin kertaa suhteellisen ohkaiseksi.

_________________
Karppailun Juniori ja ikuinen optimisti.

Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 15:33:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Tai sitten on muitakin sävyjä kuin musta ja valkoinen... Jos syö suurimmaksi osaksi käsittelemätöntä ruokaa ja siellä seassa on joskus jokunen lihaliemikuutio tai valmismajoneesi, onhan se todella eri asia kuin ettei yhtään kiinnosta. Esim. minä pidän kyllä ihanteena mahdollisimman luonnollista ruokaa, mutta ruokien valintaperusteita on muitakin, aika, hinta, jaksaminen, riippuvuus muiden ostoksista, puhdas ajattelemattomuus joskus...

Aloittajalle kiitos hyvän kuuloisesta ohjeesta! Suurin osahan siitä oli aivan muuta kuin teollisia jalosteita.

_________________


Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!



Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 15:51:23 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Minusta cygnuksen ohje näytti ihan hyvältä. Pitääpä joskus kokeilla viiniä tai viinietikkaa sipulikuullokkeen mausteeksi, ennen lihan lisäämistä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-21 15:53:49 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-28 18:09:47
Viestit: 7160
Vaikkakaan en itse lisä-aineista välitä, en kuitenkaan tuomitse jos joku niitä käyttää. Makuja on monia ja varmastikin lähes jokainen meistä on VT-aikana ja sen jälkeenkin käyttänyt valmistuotteita. Osa siirtynyt välttelemään lisä-aineita, osa ei.
reseptin pohja vaikuttaa ihan hyvältä ja jokainen voi varmastikkin tuunata sen itselleen sopivaksi. Tomaatti soosin voi halutessaan vaihtaa tomaattimurskaan jne.

Edit: sen verran tarkennusta että kun kirjoitin etten lisä-aineista välitä, tarkoitan sillä sitä että koitan vältellä niitä mahdollisimman paljon... huomasin että lauseeni on parilla tapaa ajateltavissa.. :D

_________________
Kliks--->Ketogeeninen ruokavalio, liikunta, ketoosi ja biohakkerointi.
Kliks-->Jäbän kokkailut, osa II..
Kliks->Jäbän kokkailut, osa I..
Kliks->Instagram täsä


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Paras jauhelihakastike
ViestiLähetetty: 2017-02-23 09:15:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Cygnus kirjoitti:
Välähdyksenomaisesti muistin tänne jo aikaisemmalla nickillä osallistuneena, että puristien **ttuilu alkaa käytännössä välittömästi kun siihen löytyy pieninkin sauma. Enköhän jätä pään hakkaamista pöpelikköön tälläkin kertaa suhteellisen ohkaiseksi.


Jaa, minä nyt vain koetin lähinnä LIEVENTÄÄ ensimmäisen viestin melko tiukan asenteellista sävyä muistuttamalla, että kaikki karppaajat eivät hifistele, vaan myös teolliset elintarvikkeet kelpaavat monille.

Että jos sen koet vittuiluna, niin aika herkkä on tuo mieli tulkitsemaan asioita. :shock:

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)