karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 07:02:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-02-14 10:06:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
^^ Olit näköjään kommentoinut juuri kun editoin viestiini tuon loppulisäyksen tuohon terveellisyyteen liittyen ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-14 10:22:53 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
rosetta_lia kirjoitti:
^^ Olit näköjään kommentoinut juuri kun editoin viestiini tuon loppulisäyksen tuohon terveellisyyteen liittyen ;)

Asia selvä :)

Mutta se terveellisyys kannattaa kyllä mainita, jopa hintavertailuissa. Rahapula nimittäin tuppaa olemaan kroonista sekin, monille.
Jäkikasvun käyttäytymisestä murkkuaikana näki miten hiveniltään ja kaloreiltaan riittävä ruoka piti poissa välipalahyllyiltä.
Se poissa pysyminen on aikuisellekin (myös omien vt-vuosikymmenten kokemuksieni mukaan) hankalaa virallisterveellisillä suosituksilla.
Silloin tuntui, että aina jäi jotain puuttumaan. Itsekuri sitä ja itsekuri tätä, vaan se ei näytä juurikaan toimivan, kukkarosta riippumatta.

Nyt voin ihan toisella tavalla aina valita milloin syön, tai syönkö edes tarjottuja - eikä välipalahyllyihin tarvitse turvautua enää koskaan.
Ja se on ihan t-o-d-e-l-l-a mahtava käytännön lisäboonus jo alunperin halvalle karppisapuskalle.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-14 11:18:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
Greda Carpo kirjoitti:
Lainaa:
Kun taas karpatessa voin syödä lounaaksi vaikka halpaa kaalia ja halpaa jauhelihaa ja vähän voita,


Miksi vähän voita?


Hehe, no ei nyt absoluuttisen vähän, mutta ajatuksena oli korostaa sitä ettei se yhteen annokseen menevä voimäärä ole isokaan osa yhdestä voipaketista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-14 12:59:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Jep, itse laitan melko reilusti voita kaaliruokiin. Mutta veteen piirretty viivahan se vähän tai paljon on. :D

Tänään ostin 11 kiloa ruokaa ja kannoin repussa kotiin. Kauppalasku oli yhteensä n. 44€, kun kahdessa kaupassa asioin. Siinä on ruokaa melko pitkäksi aikaa, sekä koiralle, että mulle.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-14 13:03:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Komppaan: Minun ruokakuluni laskivat myös karppaamaan ryhtyessä.
Tosin nyt ovat varmaan samat kuin ei-karpatessakin, koska siihen on varaa ja voin hifistellä muutamien asioiden suhteen hinnasta piittaamatta. Tarvittaessa voisi pudottaa nykyisestä hyvin helposti.

Leipä ja teolliset elintarvikkeet ne vasta kalliita ovatkin ja myös sen takia, että niitä on syötävä suurempia määriä ja useammin, eikä silti ole kunnolla kylläinen kuin vähän aikaa.
Ja siihen sitten lääkekulut päälle, kun viljansyönti lopulta tuo väistämättä erilaisia sairauksia.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-14 14:16:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
:study: :koki: Ruoan hinta on suhteellinen asia. Meitä on kolme aikuista, joista minulla kolmekymmentä vuotta ollut insuliinihoitoinen diabetes ja likalla modifioitu Atkins kuusi vuotta epilepsian takia, eli halvat hiilarit ja hiilarit muutenkin melko kokonaan pannassa, lihaa, kalaa ja rasvaa oltava runsaasti. Markettilihoista ostan rasvaisia juttuja, kasler on suosikki, samoin possun lapa, tarjous läskisoosiliha (normaalihinta sikakallista minusta), lisäaineettomia ja totaalisen sokeroimattomia tai edes sokerinkorvikkeilla täyttämättömiäjä juttuja. Rekosta saan kuitenkin lammasta ja kyytönlihaa, kieliä, munuaisia,maksaa, muita, hiukan omituisempia juttuja ja luisia juttuja, tuoretta kalaa, kalamassaa knöllejä varten ym. Ja vihannekset, joita ei itse kasvata saa luomunakin. Kilohinta ei aina ole halpaa, mutta verikokeista näkee, että homma on kannattanut. Viime kuormasta paistoin viime viikolla padassa häränrintaa, olisiko ollut hiukan yli kilon ja n.18 euroa kilo. Siitä sai erilaisilla lisukkeilla, kesäkurpitsaspagetti, uunivihannekset, uunibataatti, lämmin salaatti ja sienipaistos, peräti viisi erilaista ruokalajia kolmelle henkilölle. Tarpeeksi rasvaista lihaa, tarpeeksi rasvaa muutenkin, lihaslihaa, pelkkää viidenkympin fileetä ja pari salaatilehteä, niin kilosta lihaa olisi ehkä saanut yhden aterian. Tänään laitan tarjousläskisoosilihaa, naurislipsukoita, mustajuuriviipaleita ja mausteita, uunilaatikoksi, likalle oma, alle viiden hiilihydraattigramman ja yli 60% rasvalootan samasta lihasta ja kesäkurpitsasieniseoksella. Liha maksoi vitosen kilo ja siitä jäi vielä pakkaseenkin odottamaan savustamista. Pekoni, ilman lisäaineita, siis. Luomupossun puolikas ei ole kilohinnaltaan mitenkään kauhia, 3,90 -5,90 riippuen paikasta, mutta edellyttää isohkoa pakastinta tai jopa paria, jos on marjoja ja muita anteja kesällä keräillyt. Valitettavasti myös autoa, sillä täällä hevonkukkusessa ei ole kirjaimellisesti mitään, paitti niitä hevosia, tietenkin ja onneksi kanojakin, niin ettei luomumunia tarvitse hakea kuin omalta pihalta, ei kun kanalasta.

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-16 14:02:23 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2016-10-23 17:47:59
Viestit: 126
Toki kaikki on suhteellista, mutta edelleen hiukan ihmetyttää että jotkut voivat oikeasti väittää karppisruokaa halvaksi (siis absoluuttisesti, ottamatta huomioon mm. ravintoaineiden suhteita tai niitä pitkän tähtäimen terveysvaikutuksia), varsinkin kun täällä on aiemmin puhuttu ihan päinvastaista; FAQ-osiosta löytyvät mm. ketjut "Karppaus on pirun kallista!" ja "Köyhällä ei varaa : Hesari 4.5.". Ei se noista ole tainnut ainakaan yhtään halvemmaksi ajan myötä muuttua ;)

Yksi lisäesimerkki joka tuli vastikään kaupassa mieleeni; pikanuudelipaketti jossa mausteet mukana, maksaa 40-60 senttiä, ja siinä on jo yhden ihmisen ateria ;) (eikä kalliiksi tule useammallekaan). Juu, tiedän ettei taida kauhean terveellistä olla, mutta noita meillä ennen syötiin hyvin usein, itse tykkäsin niistä tosi paljon. (Eikä mitään negatiivisia vaikutuksia näkynyt, ehkä niitä olisi sitten jossain vaiheessa alkanut näkyä, mutta sitähän ei voi tietää...)

Tavallaan tuntuu että sitä oli onnellisempi ennen karppauksen aloitusta, kun söi mitä tykkäsi (ja mitä noin 99% muistakin ihmisistä syö) eikä tarvinnut väitellä siitä netissä... ;)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-16 14:31:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Minun ruokakuluni laskivat, myös sen vuoksi että karppiruokaa ei tarvitse syödä kerralla niin paljon että tulisi kylläiseksi ja 4-5 päiväaterian sijaan tarvitsen vain aamun rasvakahvin + 2 ateriaa, koska nälkä pysyy karppiruualla pois todella pitkään. Tarvitsen siis painolla mitattuna paljon pienemmän määrän ruokaa kuin ennen.

Myös kilohinnat ovat aivan eri luokkaa, irtomyynnistä ostetut kaali ja sipuli (ravinteikkaimmasta päästä vihanneksia, suoranaista superruokaa) ovat lähes aina halvempia kuin leipä.
Toki jos ei ymmärrä ostaa vihanneksia irtomyynnistä, vaan ostaa pakastevihanneksia tai ellei ymmärrä ostaa kunnon lihakaupasta (halli & halal-kaupat) niitä oudompia halpoja osia eläintä lihakseen, niin kyllähän karppaamiseen saa menemään vaikka kuinka paljon rahaa.

Mutta kun saan noin 70-80% päivän kaloreista rasvasta ja se kotimainen voi maksaa alle 2 euroa puolen kilon paketti, niin aika halvalla pääsen.

Jos syön pikanuudelit, minulla on uudelleen nälkä noin tunnissa. Ja jos syön enemmän kuin yhdet päivässä, tulee lisäksi päänsärkylääkkeen kustannus.
Ja jos yritän elää pelkillä pikanuudeleilla, niin aika pian tulee sitten muitakin lääkekuluja, diabeteslääkityksen korvattavuus pieneni juuri...

Karppaus on pirun kallista, jos sitä tekee samalla systeemillä millä ihmiset syövät normiruokaa, eli ostaa vain elintarviketeollisuuden valmiiksi pakattuja tuotteita ja eineksiä, sen sijaan että ostaisi raaka-aineita ja kokkaisi itse.

Minulle karppaaminen on halutessani myös absoluuttisesti halvempaa, koska teen ruokani itse raaka-aineista.
Mutta koska kulut noin absoluuttisesti ovat halvempia, niin voin käyttää säästyneen rahan hifistelyyn, eli esimerkiksi tehdä kefiirisienellä kefiiriä luomusta kyytön raakamaidosta tavallisen maidon sijaan. Mutta jos tekisin sitä vaikka Valion homogenoimattomasta luomumaidosta, se olisi silti halvempaa kuin kaupan maustamaton jugurtti tai kefiiri.

P.S. Väittelemisen määrän valitset ihan itse, tämä ei ole ainoa ketju jossa sitä harrastat, eli hyvin tuntuu väittely maistuvan. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-16 15:33:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-11-05 14:49:31
Viestit: 571
rosetta_lia kirjoitti:
Toki kaikki on suhteellista, mutta edelleen hiukan ihmetyttää että jotkut voivat oikeasti väittää karppisruokaa halvaksi (siis absoluuttisesti, ottamatta huomioon mm. ravintoaineiden suhteita tai niitä pitkän tähtäimen terveysvaikutuksia)


Juuri siinä se onkin, että kaikki on suhteellista. Ei "karppiruoka" yhtenä mönttinä ajateltuna ole kallista - eikä se ole halpaakaan - eikä välttämättä edes terveellistä. Sillä karppiruoka voi olla niin monella eri tavalla koostettua. Jos valitaan tarkasteluun kaksi karppaajaa, heidän ruokavalioissaan ei välttämättä tarvitse olla yhden yhtäkään yhteistä ruoka-ainetta.

Karpata voi halvalla, kuten moni on tässä yrittänyt todistaa. Ollaan saatu paljon listaa absoluuttisen halvoista karppiruuista hintaesimerkkejä myöten, mikä siinä vielä ihmetyttää? :) Sillä nuudelipussin 40-60 sentillä saa myös VHH-aterian. Karpata voi myös kalliilla, ja niin käykin varmaan monesti aloittelijoille, kun ajatellaan että "kunnon liha" on vain fileetä ja "peruskasvikset" salaatti, kurkku ja tomaatti, myös talvella.

Samoin ns. normaaliruokaa voi syödä halvalla tai kalliilla, sehän riippuu vain siitä mitä ruokia koriinsa valitsee.

Lainaa:
varsinkin kun täällä on aiemmin puhuttu ihan päinvastaista; FAQ-osiosta löytyvät mm. ketjut "Karppaus on pirun kallista!" ja "Köyhällä ei varaa : Hesari 4.5.". Ei se noista ole tainnut ainakaan yhtään halvemmaksi ajan myötä muuttua ;)


Luitko noita ketjuja? "Karppaus on pirun kallista" -ketjun aiheena oli hieman humoristisesti pääasiassa se, miten kalliiksi tulee ostaa koko ajan uusia pienempiä vaatteita.

"Köyhällä ei varaa" -ketjun aloittajan asiana oli nimenomaan kritisoida otsikon väitettä, jonka oli Hesarista lukenut. Lainaan ketjun aloitusviestiä:

Lainaa:
Köyhällä ei varaa Atkinsin dieettiin, väittää Mikko Ahola tänään Hesarissa. Köyhällä (ja siksi usein lihavalla!) ei ole hänen mukaansa varaa noudattaa vähähiilarista dieettiä. Minulla on täysin toinen kokemus. Ruokalaskuni on laskenut selvästi, kun olen jättänyt kaupan hyllyyn ainakin: karkit, limut, pullat, valkoiset leivät, hedelmät, jätskit, sipsit, lasagnet, murot, kevyttuotteet, oluet, viinit. Oliko tässä edes kaikki?

Painoni on pudonnut reilusti. Ja syön paremmin kuin koskaan. Lihan ostan toki aina tarjouksesta. Ehkä suurin etu on se, että olen himomarjastaja ja sienestäjä. En osaa kuvitella, mitä metsän antimien osto maksaisi.

Silti väitän, että nimenomaan vähävaraisen kannattaisi jättää kaikki yllä lueteltu mössö kaupaan - ja ostaa säästyvillä rahoilla vaikka pienempiä, kauniita vaatteita!

Olisikohan kukaan niin aktiivinen, että vinkkaisi Hesarin ruoka/terveys -osastoa tekemään ruokakorivertailun: mössöt pois, tilalle lihaa, munia, vihanneksia. Toiseen koriin "köyhän" ostokset. Kumpi on kalliimpaa?


rosetta_lia kirjoitti:
Tavallaan tuntuu että sitä oli onnellisempi ennen karppauksen aloitusta, kun söi mitä tykkäsi (ja mitä noin 99% muistakin ihmisistä syö) eikä tarvinnut väitellä siitä netissä... ;)


Totta se, että paljolta huolelta säästyy kun ei mieti syömisiään, kyllä minäkin välillä mietin miten huoletonta olisi kun vain mättäisi menemään. Minun harmikseni ja onnekseni vain olo ilmoittaa aika pian mikä ei sovi. Ja oli se vain niin hienoa miten sitä virkistyi ja tervehtyi niin kokonaisvaltaisesti kun alkoi syödä oikein, ja pakko vain on pitää todella tärkeänä sitä mitä suuhunsa pistää.

Mutta väitteen loppuosasta vielä: ei ole sellaista ruokaa, mitä "kaikki muutkin" syövät. Yksi kokkaa kaiken itse kalliista aineksista, toinen kokkaa kaiken itse halvoista aineksista. Kolmas syö halpaa valmisruokaa, neljäs syö kallista valmisruokaa. Yksi käyttää voita ja kermaa (vaikkei karppaaja olisikaan), toinen keskittyy pehmeisiin rasvoihin, kolmas välttää kaikkea rasvaa. Missä vain on enemmän porukkaa koolla, yksi ei voi syödä tätä ja toinen ei ideologian takia syö tätä, vaikkei kukaan olisi karppauksesta kuullutkaan.

Tulipa pitkä juttu. Minusta tämä muuten ei ole tappelua, vaan hyvää keskustelua :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-16 15:37:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
Rosetta-lialle:

Aika moni on tainnut ostaa virallisen median "karppauksen", joka tehdään kalliiksi. Ei vähiten saman tyyppisillä valmisruoilla joilla vt-puolen suositussapuskakin kallistetaan kaupan eduksi. Työlounas aikuiselle on helposti 10 euroa, ja lähesvalmiit eväät lounaaksi kaupasta maksavat herkästi melkein saman verran, olivat ne sitten veeteetä tai eivät. Mutta sen lisäksi tavallista tai vt-sapuskaa syövät tuntuvat kaikki tarvitsevan välipaloja, jopa nuudelisopan lisäksi. Tai iltaolusia, ruokaa sekin.

Eikä kyse ole siitä, etteikö karppia voisi tehdä kalliillakin. Mutta sitä ei kysytty tässä ketjussa.
Tässä kysyttiin matalan budjetin ruokalistaa ja kysymys esitettiin karpeille,
joten kai siihen saa vastata, että karppila VOI elää hyvinkin halvalla. Ja jopa terveellisesti.
Täysin vaivatta alle kympin per päivä ja siedettävän helposti vitosella.
Minusta nuo kummatkin ovat nyky-Suomessa matalaa budjettia. Entä sinusta?

Totuin itse venyttämään penniä jo kauan ennen karppausta, ensin asuntovelkaisena opiskelijana ja sitten velkaisena perheen ruokahuoltovastaavana, joten itse tehty ruoka ei ole ongelma. Kirjanpidosta silloin ja nyt näkyy että käytän nyt vähemmän rahaa ruokaan kuin mitä käytin silloin. Etenkin kun itse tehty jokapäiväinen ruoka ennen karppausta oli yllättävän työlästä; näin siksi ettei yhdellä atrialla pärjännyt millään (nyt pärjää, viikkoja ja kuukausia putkeen). Makarooni ja nuudelit olivat halpoja, mutta ihan nykyisten työkamujen tapaan varsinkin niitä piti käytännössä täydennetää jollain välipalalla, ja pikku puroista kertyy nopeasti, kunhan kaiken syömänsä ja juomansa laskee mukaan. Puhumattakaan juhlaruoista, joiden piti oleman parempia ja hienompia. Eivätkä ne keksipaketit, joita silloin välipalaksi tai jälkkäriksi ostin, olleet voita halvempia (siis per kalori).

Mutta tietenkin meikäläisellä on tässä tuplabonus mukana, koska normiruoalla (jopa ihan vt-sellaisella) olin aina kurjassa kunnossa. Enkä varmaan olisi täysin gluteeniviljaton vieläkään, jos se ei tekisi elämää niin paljon mukavammaksi. Mutta saattaisin silti edelleen olla karppi terveenäkin (jos osaisin sen mitä nyt), kun nykysapuskani pitää niin kovin helposti nälättömänä ja kun se mitä syön on niin paljon paremman makuista :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-17 00:05:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
ellei ymmärrä ostaa kunnon lihakaupasta (halli & halal-kaupat) niitä oudompia halpoja osia eläintä lihakseen, niin kyllähän karppaamiseen saa menemään vaikka kuinka paljon rahaa. D

Ei ole kaikilla ymmärtämisestä kiinni. Kaikilla ei ole järjellisen välimatkan päässä kunnon lihakauppaa, hallia, tai halal-kauppaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-17 06:05:54 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
Sillä tullaan toimeen mitä on. Ja tämä tagerhaverkarppi ostaa kahdesta kilpailevasta marketista lappulihoja, saa joskus luonnonkalaa kalastavilta naapureilta jne. Sillä lohdutan itseäni, että jos/kun saan painon alenemaan riittävästi, niin energian tarvekin pienenee nykyiseen verrattuna. :mrgreen: Ja kesällä, syksyllä kerään luonnonantimia. :D Tiedän nyt hyvän mustikka ja puolukkapaikan, samoin vattuja löytyy ja suppiksia. Kun en kovinkaan usein pääse halliin/torille keräänkin sitten luonnosta.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-17 09:20:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
meli kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
ellei ymmärrä ostaa kunnon lihakaupasta (halli & halal-kaupat) niitä oudompia halpoja osia eläintä lihakseen, niin kyllähän karppaamiseen saa menemään vaikka kuinka paljon rahaa. D

Ei ole kaikilla ymmärtämisestä kiinni. Kaikilla ei ole järjellisen välimatkan päässä kunnon lihakauppaa, hallia, tai halal-kauppaa.


Maaseudulla on sitten taas muita keinoja edullisen lihan hankintaan, joihin autottomalla kaupunkikarpilla ei ole mahdollisuutta. Kuten sen suoraan tuottajalta ostetun kokonaisen lampaan/poron/sian sijoittelu sinne arkkupakastimeen (toki sopiviksi paloiksi pilkottuna).

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-17 10:33:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
meli kirjoitti:
Toisinsyöjä kirjoitti:
ellei ymmärrä ostaa kunnon lihakaupasta (halli & halal-kaupat) niitä oudompia halpoja osia eläintä lihakseen, niin kyllähän karppaamiseen saa menemään vaikka kuinka paljon rahaa. D

Ei ole kaikilla ymmärtämisestä kiinni. Kaikilla ei ole järjellisen välimatkan päässä kunnon lihakauppaa, hallia, tai halal-kauppaa.


Maaseudulla on sitten taas muita keinoja edullisen lihan hankintaan, joihin autottomalla kaupunkikarpilla ei ole mahdollisuutta. Kuten sen suoraan tuottajalta ostetun kokonaisen lampaan/poron/sian sijoittelu sinne arkkupakastimeen (toki sopiviksi paloiksi pilkottuna).

Totta tuo keino kokonaisten (tai puolikkaiden) ruhojen hankintaan suoraan tuottajalta. Mutta mitä olen hintoja katsellut, niin aina eivät ole edullisia. Tai siis tähän mennessä en ole nähnyt niin edullisia, että tulisi halvemmaksi kuin nuo markettien tarjoukset. Köyhällä ei myöskään aina ole kerralla varaa kokonaiseen/puolikkaaseen ruhoon. Mutta suoraan tuottajalta ostamisen etu on mielestäni se, että voi saada sellaistakin, mitä marketista ei saa. Esimerkiksi eläinrasvoja (poislukien voi) ja luita taitaa helpommin saada suoraan tuottajalta kuin marketista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-17 10:51:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Olen tilastolliseti pienituloinen, mutta jos olisi se iso pakastin ja auto ja asuisin haja-asutusalueella, niin kyllä olisi motivaatio säästää rahaa vähistäkin siihen, että saisi sen koko tai puolikkaan ruhon. Ja toki etsiskelisin sitten sellaisen joka ON halpa. Ja ellei löytyisi, niin rasvoilla ja luilla pärjää tosi pitkälle, koska yllättävän paljon pehmytkudosta niistä luista aina siihen luuliemikeittoon saa.

Molemmissa on puolensa siis, sekä urbaanissa ympäristössä ja haja-asutusalueella, mutta hiukan pitää vaivautua molemmissa ympäristöissä, jos haluaa halvalla eläintä syödä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-02-18 11:34:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ja vielä tuli mieleen yksi seikka, joka tekee karppaamisesta halvempaa: Ruokahävikki pienenee.
Kompostipussistani löytyy kahvinporoja, kananmunan ja sipulin kuoria, luita ja kaalinkantoja. :D

Silloin kun vielä tuli käytettyä elintarviketeollisuuden tuotteita, niin aina joskus leipä homehtui, eines pilaantui jne.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-08-24 19:34:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-04-19 15:05:30
Viestit: 11921
Paikkakunta: Päijät-Häme
:lol: Meillä kananmunankuoret menevät takaisin kalkinmuodostukseen kanalaan, samoin kaikki vähänkään säälliset kaalinkannat ja vihannesjätteet ja muukin joskus kaupunkiaikoina ns. haaskuuruoka. Kahvinporot käyvät maanparannukseen jne. Kierrätystä nääs ja onneksi on myös koira ja kissat, juuri mitään ei mene tärviölle. Rekossa käyn kerran kahdessa viikossa, tänään juuri oli Se päivä ja kyytönlihaa, iso kieli, luomupossua ja muutama vihanneskin tuli hankittua. Ei järjettömän halpaa, mutta joka gramma syötävää ja vielä erinomaisen makuista syötävää, säästäähän siinäkin kun ei tarvitse kompostia ruokkia. Ja kanat kiittävät munimalla nauriin naateista ja kuorista joten ruokapuolen halpuutusta sekin. (Ilman että tarttee sitä tuottajapuolen selkänahasta kiskoa.)

_________________
viewtopic.php?f=11&t=25856

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485


Fac ut vivas.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-09-09 14:26:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-02-19 14:44:02
Viestit: 4874
Aihetta sivuten Maitohylly sen osoittaa: Kaikilla ei ole varaa miettiä, onko ruoka terveellistä
Lainaa:
Kansanterveydellisiä vaikutuksia
Raijaksen mielestä tulisikin pohtia, johtaako vähävaraisuus siihen, että ihminen joutuu syömään paremmin toimeentulevia vähemmän ja halvinta mahdollista ruokaa samalla tinkien ruoan ravitsemuksellista tasosta.

– Jos hinta ja erityisesti ”oranssit alennuslaput” määräävät elintarvikevalintoja, jää syömisen terveellisyys ja vastuulliset valinnat varmasti taka-alalle, Raijas kirjoittaa.

Ruokailutottumukset ovatkin Niemen mukaan yksi piirre, joka erottaa hyvätuloisen huonotuloisesta.

– Pienituloiset ostavat herkemmin energiatiheitä ja ravintoarvoiltaan köyhiä ruokia, koska ne ovat monesti halvempia kuin terveelliset elintarvikkeet. Vihannekset, hedelmät ja täysjyvätuotteet saattavat siten korvautua esimerkiksi pastalla, ranskanperunoilla ja pakastepizzalla.
---
Pellervon taloustutkimuksen maa- ja elintarviketalouden tutkimusryhmän tutkimusjohtaja Kyösti Arovuori antaa yhtenä esimerkkinä luomutuotteet, joihin alimman tuloluokan ihmisillä on vain harvemmin varaa.

Hänen mukaansa myös brändituotteissa on luotu tuotesegmentti, joka on kohdistettu matalamman ostovoiman kuluttajille.
– Yksinkertainen esimerkki on kaupan arkimaito, jossa on Valionkin toimesta kerrottu, että siinä on vähemmän hyviä ominaisuuksia kuin laktoosittomassa maitojuomassa. Se tehdään halvemmalla ja se on halvempaa, Arovuori sanoo.

Toinen esimerkki ovat hienot ruokaöljyt.
– Kun katsoo, mikä ero on vaikkapa oliiviöljyllä tai kaupan omalla rypsiöljyllä. Ne ovat täysin toisiaan korvaavia tuotteita, mutta hintaero saattaa olla sata prosenttia, Arovuori sanoo.

Kyllä minäkin oransseja lappuja metsästän, mutta harkiten. Prosenttijuustoissa näitä lappuja on aika usein, mutta ne jätän muille.

_________________
You Eat What You Are


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-09-09 14:34:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47633
Paikkakunta: HomeSweetHome
Vain virallisterveellinen suositussapuska on aina sieltä kalleimmasta päästä.
Meille rasvakarpeille löytyy hemmetin paljon hyvää ja terveenä pidettävää valittavaa silloinkin,
kun tai jos sapuskan joutuu tekemään toimeentuloavustuksella, eli suomeksi sanottuna alta kympin per päivä.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)