karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 10:36:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 515 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2005-05-26 07:25:41 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Laittaisiko joku tänne kotitekoisen majoneesin ohjeen? Olen yrittänyt hakea, mutta en ole löytänyt. Olen kyllä joskus sitä itsekin tehnyt, mutta se oli kauan sitten, ennen SUURTA rasvavalistusta ja on jäänyt unhon yöhön rasvavyöryn alle. Munia ja öljyä siihen muistelen tulleen, mutta ainesuhteita tai muita aineita en muista. Kiitos jo etukäteen! Mikäli haalea muistikuvani on oikea, se oli tosi herkkua!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-26 07:53:02 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-02-21 23:50:50
Viestit: 443
Paikkakunta: Suolahti
1 muna
2,5 dl rypsiöljyä
1 tl viinietikkaa
suolaa
mustapippuria

Laita aineet mainitussa järjestyksessä kapeaan ja korkeaan astiaan. Pistä sauvasekoitin astian pohjalle, käynnistä se ja sekoita sillä koko ajan, vähitellen nostaen. Paina sauvasekoitin vielä kerran alas ja ylös, sen ollessa käynnissä. Paras tulos saavutetaan huoneenlämpöisillä aineksilla ja mahdollisimman uusilla munilla(juoksettuu vanhoilla helposti).

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-26 08:49:39 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Kiitos Misan!
Heti ruokiksella halliin ostamaan luomumunia! Nuoleskelen jo huuliani, nam!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-27 07:21:00 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2005-05-12 12:21:16
Viestit: 54
Paikkakunta: Masku
Ja tähän jos vaihtaa tuon öljyn oliiviöljyyn ja laittaa paaaljoon valkosipulia tulee aioli/alioli miten vaan, mutta \:D/

_________________
Kuva
[/url]


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-05-27 07:35:21 
Poissa
karkkikapara
karkkikapara

Liittynyt: 2004-09-13 10:40:35
Viestit: 1030
Paikkakunta: Espoo
Noissa majoneesiohjeissa tuntuu aina olevan tota kananmunaa. Kun mä oon raa'alle kananmunalle allerginen, niin en pysty noita tekemään. Oiskohan kellään minkäänlaista ohjetta ilman munaa? Vai onko se niin olennainen osa tota majoneesia? Kaupan majoneesit ilmeisesti käsitellään jotenkin, koska niitä pystyn syömään ilman ongelmia.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-20 09:32:16 
Poissa
tuskakarppi
tuskakarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-11-10 18:28:53
Viestit: 1020
Paikkakunta: Jämsä
Misan kirjoitti:
1 muna
2,5 dl rypsiöljyä
1 tl viinietikkaa
suolaa
mustapippuria

Laita aineet mainitussa järjestyksessä kapeaan ja korkeaan astiaan. Pistä sauvasekoitin astian pohjalle, käynnistä se ja sekoita sillä koko ajan, vähitellen nostaen. Paina sauvasekoitin vielä kerran alas ja ylös, sen ollessa käynnissä. Paras tulos saavutetaan huoneenlämpöisillä aineksilla ja mahdollisimman uusilla munilla(juoksettuu vanhoilla helposti).


kokeilinpa tuotakin reseptiä, ja mun makuun toi rypsari on aivan liian kitkerää tulee tosi pahasti läpi....olisi pitänyt tehdä oliiviöljyyn....

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-01-20 09:59:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-01-19 10:24:25
Viestit: 827
Paikkakunta: Espoo
Olen aina ihmetellyt monitoimikoneen kannen siinä muovijutussa olevaa pientä reikää, siis siinä kupissa millä painetaan esim. PERUNAA viipaleterään. No voe mahoton sitä ihmetystä kun tajusin että sehän on just majoneesin tekoa varten, eli öljy luritellaan sen kautta munaseokseen (ropelit pyörien, tietysti) ja näin syntyy helposti kaunis emulsio.
Itse lisään majoon usein myös dijon-sinappia, antaa hyvän kärjen. Samoin chili.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-02 12:00:09 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
Saatuani täältä majoneesiohjeen (kiitos vaan hyvistä ohjeista kaikille lähettäneille), olen sitä ahkerasti itse tehnyt ja nyt kysynkin, miten määritetään itsetehdyn majon rasva. Onko se vaan kylmästi 100 %, kun muiden aineiden osuus on niin pieni ja munassakin on rasvaa aika paljon?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-02 18:43:18 
Poissa
sitkeäsissi
sitkeäsissi

Liittynyt: 2004-10-27 19:08:15
Viestit: 2442
Miiru kirjoitti:
Noissa majoneesiohjeissa tuntuu aina olevan tota kananmunaa. Kun mä oon raa'alle kananmunalle allerginen, niin en pysty noita tekemään. Oiskohan kellään minkäänlaista ohjetta ilman munaa? Vai onko se niin olennainen osa tota majoneesia? Kaupan majoneesit ilmeisesti käsitellään jotenkin, koska niitä pystyn syömään ilman ongelmia.


Mulla on semmoinen muistikuva, että majoneesia voi tehdä kypsästä keltuaisestakin... :-k

_________________
Jalokalat (karpit :) ) uivat vastavirtaan - roskakalat menevät virran mukana.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-02-02 18:47:17 
Poissa
tuskakarppi
tuskakarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-11-10 18:28:53
Viestit: 1020
Paikkakunta: Jämsä
soijajauhoista myös olen lukenut yhden reseptin :!:

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-03-03 11:38:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-04 11:05:57
Viestit: 103
Paikkakunta: Rmk
Onko kokemuksia, kuinka kauan itse tehty majoneesi säilyy jääkaapissa syömäkelpoisena :?:

_________________
"Jos laiha syö tukevan aterian, laihtuuko tukeva?"
Karppina 060106 alkaen - matka jatkuu!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-03-03 12:31:05 
Poissa
Höylä Voi
Höylä Voi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-09 10:50:38
Viestit: 1587
Meela kirjoitti:
Onko kokemuksia, kuinka kauan itse tehty majoneesi säilyy jääkaapissa syömäkelpoisena :?:


Tein kaksi viikkoa sitten ja vielä on hyvää. Tosin loppujämä jäljellä, joten en tiedä vaikka säilyisi vieläkin pidempään, ellei ehtisi loppua.

_________________
:study: tieto lisää tuskaa


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2006-03-04 15:15:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-02-08 22:39:14
Viestit: 148
Paikkakunta: Turku
Kun lisää majoneesiin esim Lidl:stä saataavaa kuorittua, säilöttyä paprikaa niin tulee ihan Hesen paprikamajoneesin makuista...NAM!

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: helppo majoneesi
ViestiLähetetty: 2008-05-22 15:13:54 
Poissa
susikarppi
susikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-12 11:21:51
Viestit: 3064
Paikkakunta: Kajaani
Misan kirjoitti:
1 muna
2-2,5 dl rypsiöljyä
1 tl viinietikkaa/sitruunamehua/etikkaa
suolaa
mustapippuria

Laita aineet mainitussa järjestyksessä kapeaan ja korkeaan astiaan. Pistä sauvasekoitin astian pohjalle, käynnistä se ja sekoita sillä koko ajan, vähitellen nostaen. Paina sauvasekoitin vielä kerran alas ja ylös, sen ollessa käynnissä. Paras tulos saavutetaan huoneenlämpöisillä aineksilla ja mahdollisimman uusilla munilla(juoksettuu vanhoilla helposti).


nostanpa tätä, tein äsken ja on kyllä idioottivarma ja yksinkertainen. Muoksin vähän, lisäsin sitruunamehin ja etikan sekä öljyn määrä voi olla pienempi kuin 2,5dl, laitan 2 dl kun teen ja myös sinappia lisään ennen sekoitusta.

_________________
Pessimismi on aivan turhaa, se ei auta kuitenkaan mitään

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-


iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2008-05-22 16:30:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 20:30:51
Viestit: 1072
Paikkakunta: Helsinki
Jos ei voi käyttää kananmunaa, kuvittelisin, että keltuaisen sijaan voi käyttää emulgointiaineena soijalesitiiniä tai soijaa. Soijalesitiinissä on samantapaisia fosfolipidejä, joita on kananmunan keltuaisessa. Ilmeisesti tällöin pitäisi lisätä tilkka jotain vesipitoista nestettä. Luulisi, että jos kysyis Googlelta, niin se vois ehkä tietää vastauksen.

_________________
Kuva

Laihduttaminen on helpompaa ja mukavampaa täydellä vatsalla! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2008-05-22 17:08:41 
Poissa
susikarppi
susikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-12 11:21:51
Viestit: 3064
Paikkakunta: Kajaani
Siitä ei kyllä ole aavitustakaan...en tiedä muuta vaihtoehtoa kuin että kananmunaa on majoneesissa. Nostin koko ketjun kun en osannut tuota pelkkää resptiä nostaa :oops: mutta nostin tämän siis tän reseptin uskomattoman helppouden ja hyvän lopputuloksen takia.

_________________
Pessimismi on aivan turhaa, se ei auta kuitenkaan mitään

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-


iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2008-05-28 16:04:48 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Enpä ollut tälläistakaan aiemmin tehnyt. Nyt kokeilin ja onnistui laakista. Tosi helppoa. Erilaisia pippureita käytin mausteena kun käytän grilliruokien kastikkeena. Joskus kokeilin makkaran kanssa laittaa sinappia+sipulia+majoa, niin se on aivan loistavaa. Kauppaan hakeen lenkkiä...

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2008-05-31 06:29:34 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-04-19 09:37:37
Viestit: 21515
Paikkakunta: Keski-Suomi
haili kirjoitti:
Enpä ollut tälläistakaan aiemmin tehnyt. Nyt kokeilin ja onnistui laakista. Tosi helppoa. Erilaisia pippureita käytin mausteena kun käytän grilliruokien kastikkeena. Joskus kokeilin makkaran kanssa laittaa sinappia+sipulia+majoa, niin se on aivan loistavaa. Kauppaan hakeen lenkkiä...


Niin, ja laitapa sekaan kynsi tai kaksi valkosipulia. Ah, melkein hakkaa jo noniitiättehän minkä...(.maku)nautintona , meinaan...

_________________
Elän hetkessä, suurella intohimolla!
Joskus kaiken loppu voi olla uusi alku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2008-05-31 14:19:13 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
lillamaria kirjoitti:
Saatuani täältä majoneesiohjeen (kiitos vaan hyvistä ohjeista kaikille lähettäneille), olen sitä ahkerasti itse tehnyt ja nyt kysynkin, miten määritetään itsetehdyn majon rasva. Onko se vaan kylmästi 100 %, kun muiden aineiden osuus on niin pieni ja munassakin on rasvaa aika paljon?


Majoneesissa on 700 kcal rasvaa/ 100 g.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2009-03-31 12:11:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-21 08:57:28
Viestit: 833
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Miiru kirjoitti:
Noissa majoneesiohjeissa tuntuu aina olevan tota kananmunaa. Kun mä oon raa'alle kananmunalle allerginen, niin en pysty noita tekemään. Oiskohan kellään minkäänlaista ohjetta ilman munaa? Vai onko se niin olennainen osa tota majoneesia? Kaupan majoneesit ilmeisesti käsitellään jotenkin, koska niitä pystyn syömään ilman ongelmia.

Apu -lehden sivuilla oli säilytykseen liittyen, mutta sopisko sulle nuo ohjeet?
Lainaa:
Itse tehty majoneesi säilyy tiiviissä astiassa jääkaapissa useita päiviä. Säilyvyyttä voi parantaa käyttämällä valmistukseen hieman kypsennettyjä munankeltuaisia. Tähän on parikin tapaa:

1. Keitä kananmunia kolme minuuttia kiehuvassa vedessä. Kuori ja halkaise ne ja kaavi munankeltuaiset kulhoon. Jatka alkuperäisen ohjeen mukaan.

2. Pane keltuaiset pieneen pinnoitettuun kattilaan etikan tai sitruunanmehun, sinapin ja mausteiden kanssa. Lisää 2 rkl vettä ja kuumenna koko ajan sekoittaen, kunnes seos kuplii pari kertaa. Nosta sivuun, anna jäähtyä ja jatka ohjeen mukaan.
http://www.apu.fi/ruoka/article150884-1.html

_________________
Hyvä- ja alakarppi 22.3.2008 - 2015

Varovainen uusi tuleminen 12.3.2022


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 515 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)