karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 05:11:26

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-05 08:07:39 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-08-06 19:00:00
Viestit: 9
Olen miettinyt että kahvin suurkuluttajana maidolla niin olen pulassa kun hiilarit tulee nopeasti jo siitä! Eilen kaupassa katoin kaikkia erilaisia maitoja (kaura, soija, tavan..) ni löyty punainen kiehu maito ! Siinä hiilareita vain 3.1g/100g kun kotimaista täysmaidossa 4.8g/100g. ei ehkä niiiin makunautinto ku "normi" mutta toisaalta Jospa pääsis maidosta kahvissa eroon kokonaan :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-05 16:01:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Laita kahviin kermaa, sitä tarvitsee vähemmän... tai jopa voita. Omassa aamukahvissa on vähintään 50 g voita, ihan vaan lusikalla sekoitettuna.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-07 09:41:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tuotanoin, yleensä lähes maidossa kuin maidossa ja kermassa kuin kermassa tuo 3 g hiilihydraatteja per 100 g on aika vakio.
Siis OIKEISSA maitotuotteissa: Kaikenlaisissa vältettävissä teknomaidoissa - esim. juuri kauramaito, soijamaito jne - voi toki olla erilaisiakin määriä.

Niinpä jos kerma ei maistu - sitä minäkin maidon sijaan suosittelisin - niin parempaakin on kuin joku teknomaito: Homogenoimaton on esimerkiksi Valion luomu vanhanajan maito, jossa on rasvaa se mitä lehmä luonnostaan tuottaa (vaihtelee siis vähän vuodenajoittain).

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-07 18:19:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
^? Ainakin mun punaisessa luomuingmanissa on hiilarit 4,8 sadassa, voiko Valiolla olla noin eri luvut?

Jos haluaa lattemaisen kahvijuoman mutta samalla pitää hiilarit superalhaalla, kannattaa ehkä tutustua noihin bulletproof-kahveihin, joissa surautetaan sekaan kookosöljyä tai voita. En ole asiantuntija, omiin rajoihini mahtuu tavallinen maitolatte jos niin haluan. Mutta töissä on usein kerman tai maidon sijaan säilyvyyssyistä voita, ja voikahvi surauttaen tai surauttamatta on pelastanut monta niukkaa ateriaa :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-07 18:21:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Ja siis jos aloittajan esittämistä vaihtoehdoista pitäisi valita, niin toki lehmäntissituote noiden kasvikorvikkeiden sijaan.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-07 18:25:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Arvo Morkkis kirjoitti:
^? Ainakin mun punaisessa luomuingmanissa on hiilarit 4,8 sadassa, voiko Valiolla olla noin eri luvut?

Valion punaisessa maidossa on myös 4,8g hiilareita per 100g maitoa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kiehumaito
ViestiLähetetty: 2016-09-08 08:44:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Joo sori, onhan toki enemmän kuin 3 g per sata g monissakin maitotuotteissa. Mutta minun mielessäni olikin näköjään sitten KUOHUKERMAN hiilarimäärä, joka on pienempi kuin maidon eli se 3 g;
http://www.maitokolmio.fi/tuotteet/kuohukerma/

Kannattaa siis jo hiilareiden vuoksi vaihtaa maito kuohukermaan. :D

(Ainoat joita ei ole homogenoitu tai laktooseja nurvauteltu tai lisätty karrageenia ovat tuo em maitokolmion ja sitten Arla-Ingmanin luomukuohukerma. Muut ovat joko teknoja tai lisäaineellisia)

Se olennainen juttu kuitenkin on, että ihan vaan henkilökohtaisen mieliipteeni mukaan maidon teollinen käsittely on PALJON pahempi asia kuin se, että siinä olisi 4,8 g hiilaria 3 g:n sijaan.
(Puhumattakaan sitten siemenistä tai pavuista tehdyistä maidonkorvikkeista, joita en pidä ihmisravinnoksi kelvollisina ollenkaan.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)