karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:06:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 113 14 15 16 17 18 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 17:47:08 
Poissa
susikarppi
susikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-12 11:21:51
Viestit: 3064
Paikkakunta: Kajaani
^ Eli jos haluaa että sooda toimii niin voisi laittaa partajugurttia vähän nesteeksi? Minulla on uuni lämmin ja meinasin just testileivän tehdä.. :D

_________________
Pessimismi on aivan turhaa, se ei auta kuitenkaan mitään

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-


iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 17:47:40 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
No pääasia että nousi, mihin lie sitten reagoi tuo sooda :mrgreen: . Tais kokki olla sitten niin hapan, että soodakin toimi :wink:
Muoks. Luin vain tuolta, että ihan maitokin riittää soodalle ja haa, voikin kuuluu listaan. Eli jos on voita tuotteessa, niin sooda käy, ja sitähän tuossa sämpytaikinassa on.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 17:52:59 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Tuossa on vähän selostetta

Vastauksia ja selityksiä tehtäviin

1. Ruokasooda on natriumbikarbonaattia (natriumvetykarbonaattia NaHCO3), joka on heikosti emäksinen aine. Natriumbikarbonaatti liukenee veteen, mutta ilman happoa siitä ei muodostu hiilidioksidia eikä kuplia. Leivinjauheessa on natriumbikarbonaatin lisäksi jotain heikosti hapanta ainetta, jolloin hiilidioksidia alkaa muodostua heti, kun se sekoitetaan veteen.
2. Taikinan nouseminen johtuu hiilidioksidin muodostumisesta. Eli jos taikinan kohottamiseen käytetään ruokasoodaa, siinä täytyy olla mukana jotain hapanta ainetta, esim. piimää, maitoa tai voita. Leivinjauheeseen on happamuuden aiheuttaja mukana. Reaktioyhtälö molemmissa tapauksissa
3. HA + NaHCO3  CO2 + H2O + Na+ + A–, missä HA on jokin happo.
4. Näyttäisi siltä, että kohoaminen tapahtuu uunissa.
5. Ruokasooda on pelkkää on natriumbikarbonaattia (natriumvetykarbonaattia NaHCO3) E500. Leivinjauheessa on lisäksi hapanta natriumpyrofosfaattia E450a ja joissakin on myös hapatettua maissitärkkelystä E1404 ja sitruunahappoa E330. (Aineet saattavat vaihdella hiukan valmistajan mukaan, mutta mukana on aina jotain hapanta ainetta.)
6. Katso kohdan 2 vastausta.
7. Pannukakkua on totuttu pitämään litteänä. Tosin ilman nostatusainettakin pannukakkuun syntyy uunissa usein isoja kuplia.

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 18:03:44 
Poissa
susikarppi
susikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-12 11:21:51
Viestit: 3064
Paikkakunta: Kajaani
Leipä meni just uuniin. Minulla on valmiina purkissa minuuttisämpyläseosta missä on 1/3 kutakin: seesaminsiemeniä, soijajauhoja ja pellavarouhetta. Laitoin
- 4 dl em jauhoseosta
- lisäksi pähkinäjauhoa,fibreksiä sekä auringonkukan siemeniä yht. n. desin
- 3 munaa
- 1 tl soodaa
- 1,5 tl leivinj.
- 1,5 dl partajugua (loppui)
- pakkasessa ollutta kermaa purkki
- 5 rkl voita
- juustoraastetta n. 1 dl (tai reilu)

Tuli aika mukava taikina, jos tulee vähänkään leivän näköinen voin yrittää kuvan laittaa. Ajattelin että juustoraaste mehevöittää ja antaa makua. Meinasin laittaa puolukoita, mutta päädyin juustoon.
---
Kuvaa ei tarvitse laittaa, aloin irottaa vuokasta liian kuumana ja alapuoli jäi sinne vuokaan :roll: voitelin kyllä mutta..kun on leipuri niin on leipuri :roll: Muuten ihan hienon näköinen leipä, salaman nopeille reflekseillä länttäsin sen takaisin vuokaan odottamaan jäähtymistä...jospa se siellä liittyy takaisin kokonaiseksi #-o

_________________
Pessimismi on aivan turhaa, se ei auta kuitenkaan mitään

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-


iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 18:09:50 
Poissa
taistelukala
taistelukala
Avatar

Liittynyt: 2008-01-20 19:54:27
Viestit: 12781
Paikkakunta: Lähellä Tamperetta
Aika pitkälle samat perusainekset sulla. Itekin olen ajatellut kokeilla tuota juustoraastetta tuohon leipään. Laita ihmeessä kuvaa!

_________________
Kun huomaa olevansa enemmistön kanssa samaa mieltä, on aika tarkistaa kantansa!
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-28 19:09:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-05-13 21:52:39
Viestit: 1101
Mitenköhän piimä pelittäisi tuossa limpussa? Olisi ainakin hapanta. Siitä tulis piimälimppua, ja sekaan voisi laittaa vaikka niitä mausteita mitä perinteiseenkin piimälimppuun: esim. fenkolia, kuminaa ja anista. Tää nyt oli vaan pohdintaa sellaiselta, joka ei edes muista onko koskaan syönyt piimälimppua. Onko sellainen edes hyvää? :roll: Eikä kai nyt karppileipään ainakaan mitään siirappia...

_________________
Karppausta vapaalla tyylillä jo vuodesta 2003.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2008-09-30 14:26:13 
Poissa
puutarhakarppi
puutarhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-14 13:47:19
Viestit: 2185
Paikkakunta: Kymi
Tosi hyvä pitsapohja tuli seuraavalla "tuunauksella" (ei ihan viljaton):

- kolme munaa
- loraus öljyä
- yhteensä pari dl "jauhoja" (mulla suurin osa mantelijauhoja, pari rkl vehnänleseitä ja pari rkl ruisjauhoja)
- 1,5 tl leivinjauhetta (onkohan edes välttämätön?)
- 1,5 tl psylliumia

Levitin vellin lusikalla öljytylle leivinpaperille (tulee sellainen ravintolakokoinen pohja) ja esipaistoin 225 asteessa viitisen minuuttia, niin että pinta ehtii "kuivua" (on helpompi levittää tomaattisose siihen). Täytteet päälle ja uuniin noin 10 minuutiksi. Tosi bueno!

_________________
- karppilammikkoon 8/2006 -


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-01-23 14:36:44 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-07-22 15:15:04
Viestit: 31
Olen tehnyt aikaisemmin näitä vain paistinpannulla (mikroa ei ole eikä tule) ja siitäkin mallista olen tykännyt kovasti. Nyt sain aikaan kuitenkin jotain niin mahtavaa, että pakko laittaa tänne jakoon, jos jotakuta vain kiinnostaa. Eli minuuttisämpylää muunnellen:

Tosi simppelit sämpylät:

4 kpl

hieman reilu 2 dl jauhoja, sekoitussuhteena 2/3 pähkinä/mantelijauhoa ja 1/3 kookoshiutaleita ( +ripaus vehnäleseitä, jos mielii kuituja)
1 tl leivinjauhetta
3/4 dl voita sulatettuna
3 kananmunaa

Jauhot sekaisin, joukkoon muna ja rasva ja sekoitetaan tasaiseksi. Läiskäise leivinpaperinpäälle neljäksi leipäseksi (taikina on aika jähmeää tahnaa, antaa jonkinlaiset mahdollisuudet muotoiluun). Paista 200 asteessa 10-15 minuuttia.

Tosi hyviä! Pannulla paistettessa suurin miinus minun kohdallani näissä on se, että onnistun aina polttamaan vähintään jomman kumman puolen mustaksi. Näin saa kauttaaltaan juuri kypsiä ja kullanruskeita leipiä, ja vielä helposti useamman kerrallaan.
Ongelmaksi muodostuu vain se, miten koettaa olla syömättä koko satsia kerralla ..

_________________
Epäröinnin kynnyksellä
kysy: kuinka paljon rohkeutta
uskallat tänään
jättää käyttämättä?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-01-24 12:44:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-10-06 11:50:09
Viestit: 280
Eri sovelluksilla oon tehnyt ja 1-vuotias poikani meinas ahmia koko leivän naamariinsa :lol: Kinusi ja kinusi, leivän päällä oli juustoa ja makkaraa, arvelin että ei maistu... Noh, hyvin uppos :mrgreen:

_________________
Kuva


Rakkauvven hetelmät:
Poika vm. 2008
Tyttö vm. 2010


Karpisti syksystä 2008 asti


"Höpsön löpsön löppö, onpas Julle töppö. Pullat, karkit haukkaa ja limsaa päälle naukkaa... "


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-13 20:06:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-02-16 19:06:51
Viestit: 137
Paikkakunta: Kirkkonummi
Tein tuosta sämpylän sellaisella ohjeella että laitoin kolme rkl kookosjauhoa ja 1,5 rkl kookosöljyä ja munan ja sitä leivinjauhetta. Aika epäilyttävän näköistä soosisa oli, mutta tuli tosi muffinssimainen lopputulos. Ja aika mureneva reunoilta. Mutta mun mielestä ihan hyvää... :) Täytynee kokeilla maustaa suklaalla, jos tosiaan sais herkutteluhetkeen jotain namia...

Nyt kun luin koko tän ketjun läpi, niin kyllä näyttää variaatioita olevan. Ja niin helppo ohje, että tähän pystyy tällainen vähän vähemmän kätevä emäntä :-P

_________________
"Only mediocre people are always at their best" -Somerset Maugham


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-18 18:02:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-22 16:33:23
Viestit: 272
Paikkakunta: Espoo
Tein ensimmäistä kertaa ja ihan tuon alkuperäisen reseptin mukaan. Pistin väliin salaattia, metukkaa ja valkosipulimajoneesia ja voitelin voilla. Oli pakko tulla sanomaan heti, että voi herttinen kun hyvää. :shock: Ulkonäkö kyllä näytti vähän epäillyttävältä. :lol: Kiitos tästä reseptistä! =D>


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-22 16:43:53 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-11-24 21:23:20
Viestit: 57
Voiko näitä kaikenmaailman sämpylöitä ja pitsapohjia tehdä ilman kananmunaa? En oikein ymmärrä, mihin sitä tarvitaan ainakaan pitsapohjassa? Olen kokeillut tehdä täältä löytämilläni resepteillä sekä juustoleipiä että pitsapohjaa, ja molemmissa se kananmunan maku ja haju tökkii :? Mietin vaan, että jos leipoo soija tms. jauhoihin, niin mikä tuon kananmunan idea on, kun eihän sitä normaalistikaan käytetä sämpylä- tai pitsataikinoissa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-22 16:46:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-01-21 09:44:07
Viestit: 733
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Kananmunan tehtävä on pitää leivonnainen kasassa. Kun taikinassa ei ole sitkoa sisältävää jauhoa, niin leivonnaisista tulee helposti murenevia jos kananmunaa ei käytä. Kananmuna myös kuohkeuttaa leivonnaista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-22 19:51:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2008-11-24 21:23:20
Viestit: 57
^Näin ajattelinkin. Mutta mitäs jos sekaan laittaa Fiber huskia tai psylliumia? Näitä en ole vielä itse kokeillut.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-25 18:02:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2007-02-20 15:38:51
Viestit: 1
Kuinka paljon sitten alkuperäisessä on hiilareita - proteiinia - rasvaa.
Entä mantelijauhoilla leivottuna?
Entä soijalla?

En itse osaa VIELÄ näitä lasku juttuja.

Kiitos jo etukäteen!

_________________
tacu


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-03-25 18:52:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-21 09:13:33
Viestit: 960
Pakko jättää kiitos ja ylistys ohjeesta :)


Mä oon kyllä tehnyt parina aamuna ihan pellavansiemenrouheesta, kun muutakaan ei ollut. En ole vielä kuollut, ellei tää päänsärky johdu sitten siitä kadmiumista :) Nyt ostin mantelijauhetta(-jauhoja?) joten pitää sitäkin kokeilla. Ja ehkä sitä soijaa kehtaisi laittaa pienen ripauksen, harkintaan menee.

Mä suosin ehdottomasti suolaista, koska en oo koskaan oikeen tykännyt makeasta. Leipä on mun pahin houkutus ja tää "sämpylä" auttaa vieroitusoireissa :)

Niin ja teen "kahvikuppiin" tän eli siis mukiin. Sellanen tavallinen muki, oliskohan jotain 3 - 3,5 dl. Tai siis mun kahvinkulutukselle tavallinen :P


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-04-15 07:04:19 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-01 08:48:41
Viestit: 79
Googletin eilen suklaaleivoksen ohjeita ja törmäsin tähän ei-karppiin mikrotettavaan leivokseen. Teki mieli kokeilla samaa karpisti minuuttisämpylän ohjetta mukaellen. :D

Näin tein:
20g sulaa voita
1 vapaan kanan muna
3 kukkurallista teelusikallista (ei-mittalusikka) kaakaojauhetta
hippusellinen leivinjauhetta
4 tippaa steviaa
loraus kuohukermaa (kun taikina näytti niin tönköltä)

Mikroon täydellä teholla reilu 1min.

lopputulos.. :roll: .. öö... suklaakakku, jota ei karppisuuni meinannut oikein saada alas. Jos olis jaksanut vaahdottaa kermaa (stevialla makeutettuna) ja marjoja olis ollut saatavilla, niin ihan herkullisen jälkkärin olis varmaan saanut. :roll: Nyt söin vähän kakistellen kermalorauksen/ ranskankerman kera.

Muunnoksia, joita harkitsen ensi kerralle: Vähän enemmän voita, ja ehkä osan voista tilalle kookosrasvaa, vähän vähemmän kaakaota, ehkä jopa pikku hipsu vaniljasokeria sekaan. Mikrotusaikaakin olis voinut vähentää varmaan puoleen.

_________________
Minä: Reilu 3-kymppinen normaalipainoinen nainen. Perhe: kolme lasta ja mies. Tavoite 1: Päästä hiilareiden puputtamisesta eroon. Tavoite 2: Syödä terveellisesti. Tavoite 3: Parin kilon painon podotus. Historia: Karppaus aloitettu 09/08.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-06-01 11:48:30 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Tässä pari omaa ja hyväksihavaittua kokeiluani. Laitoin tuonne reseptipuolen kommentteihinkin, mutta laitan vielä tännekin, niin saa ketjua samalla nostettua uusien palstalaisten inspiraatioksi. :)

Suolainen versio
15 g (2 kukkurallista rkl) maustamatonta heraproteiinijauhetta
5 g (1 tasainen rkl) seesaminsiemeniä
5 g (1 kukkurallinen rkl) perunakuitua
15 g voita (=2 pehmeän juuston höylän vetoa)
1/2 tl leivinjauhetta
1 muna
ripaukset suolaa ja pizzamaustetta

Kuivat aineet sekaisin, joukkoon muna ja voi. Sekoitetaan haarukalla tasaiseksi, mikrossa minuutti tai hiukan yli. Voita ei tarvitse sulattaa. Hyvänmallinen sämpylä tulee, kun tekee neliskulmaisessa pakastusrasiassa.


Makea versio
20 g minttusuklaan makuista heraproteiinijauhetta
10 g tummaa kaakaojauhetta
makeutusjauhetta
20 g voita
1/2 tl leivinjauhetta
1 muna

Taas kuivat aineet sekaisin, joukkoon muna ja voi. Jos tulee niin tymäkkää, ettei kaikki jauhe sekoitu munaan, voi lorauttaa joukkoon hiukan kermaa. Toimii sellaisenaan tai täytettynä. Tein karpin kakkusen halkaisemalla leipomuksen ja laittamalla väliin sokeritonta hilloa + kermavaahto-partissekoitusta. Päälle runsas kermakuorrute. =P~

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-06-01 15:40:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-21 09:13:33
Viestit: 960
Arnyek kirjoitti:
15 g (2 pehmeän juuston höylän vetoa)

Puuttuuko tuosta se 'voi' vai puhutaanko juustosta? Käsitin kuitenkin, että se olis voita...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: 1 minuutin "sämpylä"
ViestiLähetetty: 2009-06-01 16:02:16 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
^äh, voi-sana puuttui, lisäsin sen tuonne. Helle sekoittaa pään... :)

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 357 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 113 14 15 16 17 18 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)