karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-05-13 00:15:02

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-10-30 21:55:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Osaako kukaan kertoa, miksi (jauheliha)pihviprässissä on uria?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-02 23:17:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Millainen pannu olisi paras jauhelihan paistoon? Kannattaako hankkia (ärsyttävän painava!) valurautapannu vai ajaako hiiliteräs- tai kevytvalurauta saman asian?

(Haluan luopua teflonpannun käytöstä.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-02 23:27:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18494
Paikkakunta: Jämtland
Minä käytän molempia, mutta useimmiten valurautaa. Minulla hiiliteräspannu on isompi ja siksi ehkä tuo pienempi on riittävä näin yhden hengen paistoksille. Valurautapannu on tosi vanha, saattaa olla yli 60 v, hiiliteräs muutaman vuoden ikäinen.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 00:39:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Löysin Suomi24:stä tällaisen vinkin:

"Kun hiiliteräspannuun polttaa tarkoituksella pinnan (todella ohuelti öljyä paperilla pyyhkien. Kuumennetaan kunnes lakkaa savuamasta ja annetaan hivenen jäähtyä - ja sama toistetaan tarvittava määrä kertoja, jotta pannun pohja saadaan tummaksi) niin loppuu se turaaminen. Pannu paistaa aivan kuin valurautainen, mutta luistaa kuin Teflon. Itse käytän hiiliterästä nimenomaan paistamiseen ja valurautaa haudutukseen ja kastikkeisiin."

Ja sit tällaisen:
"Jos hiiliteräspannu tuottaa ongelmia hanki helpompi vaihtoehto.
Kevyt valurautapaunnu toimii kuin valurauta tai hiiliteräs mutta on helppo hoitoisempi.
Esim https://www.kitchentime.fi/fi/p/paistin ... ight-28-cm
Vastaavia pannuja myy ja valmistaa aika moni. Suosittelen."

Valmistaja väittää, että myös teräspannulla voisi ruskistaa ruokaa. Onko kokemuksia?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 01:39:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
mlv kirjoitti:
Minä käytän molempia, mutta useimmiten valurautaa.

Ovatko ne sinusta yhtä hyviä paisto-ominaisuuksiltaan?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 10:16:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
Minullakin on käytössä vain nämä kaksi. Tai no, voipoppareille sentään myös teräskattila :)

Nuo käyttövälineet ovat pieni teräksinen munakaspannu ja iso neljän litran rautapata.
Munakaspannua käytän/käytämme vain (siipan) munakkaisiin, ja rautapataa kaikkeen muuhun, lue paistoon ja haudutuksiin.
Tätä on nyt jatkunut viitisen (?) vuotta, ja tuntuu toimivan.

Se rautapata on iso ja raskas, mutta juuri sen korkeiden laitojen takia
lieden ja sen vierusten puhdistaminen on tosi paljon helpompaa, koska suurin osa roiskeista jää pataan.

(Ja palaten alkuperäiseen kysymykseesi: minusta ne raidat ovat lähtöisin amerikkalaisen wannaberuoan unelmista, eivät jostain eurooppalaisesta kulinarismin ihanteista. Suomeksi: raidoitettu jauhelihapihvi näyttää hivenen enemmän parilan päällä grillatulta "oikealta pihviltä". Ja kaiken kukkuraksi siitä saa enemmän rasvaa (ja valitettavasti myös lihamehua) katoamaan ennen syöntiä...)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 11:04:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18494
Paikkakunta: Jämtland
vanha karppu kirjoitti:
mlv kirjoitti:
Minä käytän molempia, mutta useimmiten valurautaa.

Ovatko ne sinusta yhtä hyviä paisto-ominaisuuksiltaan?


Molemmat ovat ihan ok kun oppii vähän sen miten ne kuumentuvat. Vanha valurauta on minusta helpompi hoitaa kun se on ollut käytössä niin kauan, teräspannu antaa minusta jotain makua jos sitä ei käytä jatkuvasti ja olen joutunut rasvapolttamaan sitä muutaman kerran uudestaan vaikka en ole käyttänyt tiskiaineita tms. Minä ostaisin valurautaa jos pitäisi hankkia uusi pannu.Mutta hyviä molemmat!

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 16:07:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
els kirjoitti:
Se rautapata on iso ja raskas, mutta juuri sen korkeiden laitojen takia
lieden ja sen vierusten puhdistaminen on tosi paljon helpompaa, koska suurin osa roiskeista jää pataan.)
Nerokasta! :D Mutta miten saat padasta liemet/paistorasvan pois?

els kirjoitti:
raidoitettu jauhelihapihvi näyttää hivenen enemmän parilan päällä grillatulta "oikealta pihviltä". Ja kaiken kukkuraksi siitä saa enemmän rasvaa (ja valitettavasti myös lihamehua) katoamaan ennen syöntiä...)
Nyt muistinkin, että grillattua lihaa väitettiin 70-luvulla terveelliseksi, koska osa rasvasta tippuu pois :roll: .

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 17:09:39 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Jos neste on lämmintä, niin kauhalla tai lusikalla, ja jos jäähtynyttä niin lastalla.
Yleensä siinä pihvien rasvassa on pikakypsytetty myös lisuke, joten kauhalla useimmiten.
Ja onhan siinä kaksi kahvaa, joista nostaa, jos kyseessä on pihvien tjsp sijaan keitto, vaikkapa bortsia.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-03 22:54:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Kiitos tiedosta. :D Pitääkö valurauta-astiat oikeasti pestä huolellisesti joka kerta käytön jälkeen, kuten netissä neuvotaan? Itse en pese nykyisin koskaan ruoanvalmistuvälineitäni, koska niiden lika on käytännössä rasvaa, jota korkeintaan pyyhin paperilla pois.

Ei yhtään huvittaisi nostella isoa rautapataa vesihanan alle...

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-04 21:51:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Olen onnistunut viimeinkin paistamaan herkullista jauhelihaa! :D

En edes tiennyt, että paistettu jauheliha voisi maistua herkulliselta... Jauhelihan ruskistaminen on mielestäni kansalaistaito, jota pitäisi opettaa ehdottomasti jo peruskoulun kotitaloustunnilla.

Jauheliha kannattaa siis paistaa ensin "isona pihvinä" keskellä isoa pannua (pienempikin pannu ehkä riittää, jos se varaa hyvin lämpöä kuten valurautapannu). Otin äsken aikaa: paiston huoneenlämpöisen jauhelihapalan kumpaakin puolta muistaakseni noin 2 minuuttia, minkä jälkeen lihasta lähti kypsä ja makea tuoksu ja sen paistopinta oli maantienharmaan sijaan hieman punertavanruskea. Tässä on hyvät ohjeet: https://www.soppa365.fi/artikkeli/artik ... va-ihminen

Noita ohjeita kun noudattaa saa rapsakkaa ja rasvaista jauhelihaa harmaiden suussa narskuvien karvaanmakuisten kuminpurujen sijaan. :D

Luulin, että jauheliha on pahaa, koska lapsuudenkodissani ei koskaan syöty sitä. Joskus söin kylässä tai koulussa jauhelihakastiketta, joka oli aina hirveän pahaa. Enhän voinut tietää, että se johtui huonoista raaka-aineista tai osaamattomuudesta.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-05 11:47:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47679
Paikkakunta: HomeSweetHome
Meillä taidettiin kotitaloustunneilla enimmäkseen tehdä makeita juttuja, joten niistä ei jäänyt käteen muuta kuin kirja,
josta sentään on ollut hyötyä silloin tällöin, kunhan muistaa tuunata ohjeet nykysysteemiin sopivaksi.

Suurinta osaa noista ohjeista olen noudattanut, ja sen lisäksi valinnut jo kaupassa niitä takuulla pakastamattomia.
Paitsi ettei meillä jauheliha ole (pikapihvejä lukuun ottamatta) ole mitään pikaruokaa,
vaan kunnon paiston jälkeen sitä tulee aina hauduteltua pitkään, mausteilla tai ilman : )

(Ja pesusta: padan voi jättää pesemättä ja usein minäkin vain pyyhin sen.
... mutta silloin siinä pitää kiehauttaa vettä ja pestä ennen seuraavaa käyttökertaa.
Toisin sanoen nostan sen tiskialtaaseen kuumana pestäväksi ja sitten rasvattavaksi aika usein.
Se on kuitenkin kestänyt tällaista usein lähes jokapäiväistä käyttöä jo monta vuotta.
Kuten mlv sanoi, teräspannuun tulee outo sivumaku, jos sitä ei käytä päivittäin, mutta rautapataan ei)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-05 18:58:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Minäkin sain sipulin ja tomaattipyreen kanssa hauduttamalla oikein hyvänmakuista ruokaa siitä pilalle harmaannuttamastani jauhelihasta. :D

Äitini opetti minua kerran paistamaan jauhelihaa. Kyseessä oli spagetti bolognaise, joka oli ainoa jauhelihapitoinen ruokalaji minun lapsuudessani. Voi olla, että äitini paistoi sen ihan oikein. Hän teki sen isossa rautapannussa ja muistan, kuinka lihasta sihisi vesihöyryt ulos, niin että pannun yläpuolelle muodostui oikein pilvi.

Mutta minä olen sen jälkeen paistanut jauhelihan tietämättäni aina väärin (vaikka katsoinkin ohjeet netistä) tajuamattani asiaa. Koska luulin, että jauhelihaa nyt ei vain voi käyttää muuhun kuin tomaattikastikkeeseen tai vihannesmuhennokseen, koska siinä on niin paha ominaismaku. :lol:

(Netissä kyllä sanottiin, että ala paista lihasta harmaata. Mutta pilalle paistettu lihahan on harmaata vain suhteessa oikein paistettuun. Jos ei ole koskaan nähnyt oikein paistettua jauhelihaa, on lähes mahdoton ymmärtää, että khakinvärinen liha on liian "harmaata".)

Mutta oikein paistettu jauheliha onkin niin hyvää, että sitä voi syödä vaikka sellaisenaan. :D

Siis oikeesti: olen karpannut 5 vuotta osaamatta paistaa jauhelihaa. Ilmankos elämäni n on ollut kovin hankalaa. :lol: :lol:

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Lihan paistaminen
ViestiLähetetty: 2023-11-05 19:06:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1207
Onko kukaan kokeillut teräspannua jauhelihan paistoon?

Jos onnistun paistamaan herkullista jauhelihaa alumiinisella teflonpannulla (200 g lihaa 28 senttiseen pannuun), niin ei se voi olla ainakaan pannun painosta kiinni.

Minulla on kirpputorilta löytämäni ohutpohjainen pieni teräspannu, jossa olen paistanut menestyuksekkäästi seitiä, joka tarttunee rasvattomana helposti kiinni. (Olen käyttänyt toki rasvaa paistoon.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)