karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2023-12-07 05:40:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kiistelty gluteeni
ViestiLähetetty: 2012-02-16 08:09:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään 16.2.2012 Antti Heikkilä

http://www.studio55.fi/

Iherb:stä uusille tilaajille 5$ alennus koodilla SUT778

Viestin otsikko: Re: Kiistelty gluteeni
ViestiLähetetty: 2012-02-16 23:36:58 
Poissa
ruutana
ruutana

Kiitos linkistä. Asiaohjelma!

ViestiLähetetty: 2012-02-16 23:55:27 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Katsoin nyt illalla.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 00:16:37 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Mm, kiva pätkä taas...

ViestiLähetetty: 2012-02-17 08:21:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Miksi Heikkilä aina dissaa porkkanaa? Kyllä minä ainakin käytän porkkanaa. Ja paljon muitakin kasviksia tietenkin. Mutta kai porkkanakin on kasvis?

ViestiLähetetty: 2012-02-17 08:28:52 
Elune kirjoitti:
Miksi Heikkilä aina dissaa porkkanaa? Kyllä minä ainakin käytän porkkanaa. Ja paljon muitakin kasviksia tietenkin. Mutta kai porkkanakin on kasvis?

äärikarppaajilla on outoja kammoja.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 09:10:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Telkkariton kysyy:
Miksi se dissasi porkkanaa?

Olen utelias, koska kroppani on aina ilmoittanut että ei halua porkkanaa. Olen syvästi inhonnut porkkanan aivan liian makeaa makua lapsesta asti. Pahaa raakana, vielä pahempaa kypsänä kun on vielä makeampaa. Porkkana on ääri-inhokkini suunnilleen kaikista kasviksista, mutta kyllä muut makean makuiset kuten lanttu ja nauris tulevat heti siinä perässä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 10:33:04 
Poissa
himokarppi
himokarppi

Elune kirjoitti:

Sitä ruotsalaista meininkiä.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:03:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tosi hyvä ohjelma! =D>

Heikkilähän sanoi ihan selvästi, että porkkana on juures, eli kasvikset ovat eri asia.
Esim. punajuuri, porkkana, lanttu, selleri, palsternakka, piparjuuri ovat juureksia ja mm. ruotsalaiset VHH-lääkärit kehoittavat syömään maanpäällä kasvavia kasviksia juuresten sijaa.
Juureksissa on tietty enemmän hiilareita, ja kyseessä siis karppien koulukuntaero.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:11:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paitsi, että palsternakka, selleri, retikka on ihan ok. vaikka ovat juureksia.
Jos vatsa kestää porkkanaa, niin siitä vaan. Muutoinkin ruokavalio on sellasta soveltamista, helpompaa kyllä nykyisin. :roll:

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:37:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuossa joitakin hiilariarvoja kyseisille juureksille/löytyy Ruokakulmasta:

palsternakka 100 g 11,8 g HH
porkkana 100 g 5,6HH
punajuuri 100 g 6,9 g HH
Piparjuuri, tuore 100 g 11 g HH
juuriselleri 100 g 4,6 g HH

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:49:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

käsittääkseni juurekset ovat kasviksia, VIHANNEKSET taas ovat eri asia. Ja lanttua Heikkilä ainakin suosittelee syömään. Mun korviin kuulostaa keinotekoselta. Mulle ainakin porkkana sopii, ja syönti jatkuu, namnam.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:52:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mäkin syön nykyään porkkanaa. Etenkin keväisin saadakseni väriä. Karppausurani alussa en syönyt - juuri Heikkilän mielipiteen takia. Mutta syön vähän kauraakin nykyään, vaikka Heikkilän mukaan ei pitäisi. Toisaalta Heikkiläkin kehottaa kaikkia kokeilemaan itse, mikä sopii ja mikä ei.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:57:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Porkkanan väkisin syönti :smt078 ruskettumistarkoituksessa ei auttanut minua ollenkaan. Sen sijaan aminohappo L-tyrosiinini (esiaste muunmuassa pigmentille) syöminen on poistanut kertaheitolla aurinkovoiteiden tarpeen kokonaan ja entinen vampyyriolmi ruskettuu nykyään oikeasti. :D

Meikäläisellä ei ole hiilarisyitä välttää juuri mitään, kun en ketoile vaan hyväkarppaan. Olin vain utelias että onko siinä porkkanassa jotain muuta vikaa kuin hiilarit, sillä minun kroppani mielestä on, jopa niin pahasti että pelkkä ajatuskin yököttää. Ja tämä on siis ollut aina, lapsesta asti. Nauris menee nippa nappa raakana, koska siinä on se vahva polttava maku, mutta kypsänä sekin etoo. Lanttu etoo sekä raakana että varsinkin kypsänä.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 11:59:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^hei, mistä saa L-tyrosiinia? Purkista? Kerro heti :mrgreen:

On siinä porkkanassa jotain suurempaakin vikaa Heikkilän mukaan, en nyt muista mitä :roll:

ViestiLähetetty: 2012-02-17 12:18:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jaa-a kirjoitti:
Elune kirjoitti:

Onko herkkyys sokerille mielestäsi siis psyykkistä?

Voin syödä ja syönkin melko usein (runsasrasvaisen) aterian yhteydessä muutaman pienen kypsän porkkanapalan, en esimerkiksi kokonaista isoa porkkanaa. Pelkältään, ilman rasvaa, esim. välipalana en kestä sitäkään vähää kypsänä, raakana hieman enemmän.

Tai voinhan tietenkin syödä reilummin , jos ei ole kiire mihinkään ja lähellä on sänky jotta voin nukahtaa siihen sen sijaan että nukahdan istualleni pöydän ääreen tai pahimmassa tapauksessa auton rattiin.

Valitettavasti ravintoloissa, ellei erikseen osaa pyytää esim. brokkolia, kasviksena tuodaan usein iso keko pelkkää (hinnaltaan halvempaa) porkkanaa.

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 12:50:08 
rouvaA kirjoitti:
jaa-a kirjoitti:
Elune kirjoitti:

Voi olla, en tiedä. Heikkilä on herkkä porkkanalle muttei mustikalle, vaikka mustikassa on enemmän sokeria.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 13:02:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kukkopilli kirjoitti:
^hei, mistä saa L-tyrosiinia? Purkista? Kerro heti :mrgreen:

On siinä porkkanassa jotain suurempaakin vikaa Heikkilän mukaan, en nyt muista mitä :roll:

Purkista saa L-tyrosiinia ja purkkeja luontaistuotekaupoista ja urheilulisäravinteita myyvistä kaupoista. Halvinta jauheena, ei maistu pahalta ja suostuu sekoittumaan veteen - toisin kuin vaikka arginiini :smt078 jonka kohdalla olen valmis maksamaan kapseleista enemmän.

Otan talvikaudella ylläpidoksi 500 mg aamuisin (piristää ehkä lievästi, siksi aamuravinne) ja kesäkaudella sitten 1 g per päivä, paitsi että ulkoilu ja auringossaolopäivinä saatan ottaa toisen ja jopa kolmannenkin gramman päivän aikana lisää. Aurinkosuojani on puolen litran pullo vettä, jossa on seassa L-tyrosiinia. :D

Hyvin toimii: Suojakertoimilla 30 lätränneet kaverit viime kesän treenileirillä punoittivat ja paloivat, minä vaan otin lisää L-tyrosiinihuikkaa ja rusketuin. Ja minä olin ennen sellainen, että viikonloppu ulkona koko ajan varjossa pysyen suojakertoimilla 45 tuotti silti palamista sunnuntai-iltaan mennessä.

Varmuuden vuoksi vähän varoituksen sanaa:
L-tyrosiini on esiaste paitsi pigmentille, myös dopamiinille ja kilpirauhashormonille. Ymmärtääkseni kroppa ei kuitenkaan valmista niitä liikaa, vaikka kuinka söisi L-tyrosiinia, mutta mainitsenpa nyt kuintekin, kun palstalla on useitakin kilpparilääkityksellä yms. olevia.

Ylläoleva muuten luultavasti selittää sen, miksi en ennen ruskettunut ja miksi porkkana ei auttanut mitään: Minulla on luonnostaan dopamiinitasot luultavasti niin korkealla kuin ihmisellä voi olla ilman että kone leikkaa kiinni (mm. erittäin korkea kipukynnys ja perusolotila lievästi euforinen) ja kilpirauhanenkin on siitä aktiivisemmasta päästä. Uskonkin, että kaikki L-tyrosiini mitä olen aiemmin ravinnosta saanut on mennyt niiden kahden tuottamiseen, joten eipä ole riittänyt mitään ruskettumiseen.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 13:05:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jaa-a kirjoitti:
rouvaA kirjoitti:
jaa-a kirjoitti:

Voi olla, en tiedä. Heikkilä on herkkä porkkanalle muttei mustikalle, vaikka mustikassa on enemmän sokeria.

Porkkanan tärkkelys ja mustikan hedelmäsokeri vaikuttavat eri reittejä, viimemainittu hitaammin maksan kautta. Lieko siinä selitys? Itse kestän molempia yhtä huonosti. Jos päivän tai aterian kokonaissokerikuorman kestokyky on pienehkö, on tehtävä valintoja mistä sen koostaa ja mielestäni vain kokeilemalla pääsee selvyyteen. Taitaa olla yksilöllistä mikä kullekin parhaiten sopii.

Monivaivaisen pullukan (kokoa 44-46) onnekas opintomatka vhh-elämään ilman viljaa, soijaa ja rypsiä alkoi 2003, lähes viiskymppisenä. Oireet, liikakilot ja lääkkeet poissa kuvioista siitä lähtien. Vaatekoko pysyvästi 38-40, energiat eläinrasvoista.

ViestiLähetetty: 2012-02-17 13:07:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Elune kirjoitti:
käsittääkseni juurekset ovat kasviksia, VIHANNEKSET taas ovat eri asia. Ja lanttua Heikkilä ainakin suosittelee syömään. Mun korviin kuulostaa keinotekoselta. Mulle ainakin porkkana sopii, ja syönti jatkuu, namnam.

VihannesWikipedia
Laajemmassa mielessä vihanneksina pidetään myös juureksia. Suppeammassa mielessä sanalla tarkoitetaan pääasiassa puutarhoissa viljeltyjä kasviksia, joiden maanpäällisiä meheviä osia käytetään ravinnoksi.[1] Syötävä kasvin osa voi olla lehti (esimerkiksi lehtikaali, lehtisalaatti ja pinaatti), varsi (selleri), lehtiruoti (raparperi), muuntuneista lehdistä maan alle muodostunut sipuli tai kukintopohja (esimerkiksi kukkakaali ja parsakaali). Vihanneksiksi luetaan yleensä myös eräät yksivuotisina viljeltyjen ruohomaisten kasvien hedelmät kuten kurkku ja tomaatti[2] sekä tuleentumattomina syötävät palkokasvien siemenet kuten vihreät herneet ja pavut[3].

Useimmat maailmanlaajuisesti tärkeät vihanneskasvit ovat alkujaan peräisin Lähi-idästä ja Välimeren maista. Muutamat lajit kuten kurkku ovat kuitenkin peräisin Itä-Aasiasta, tomaatti Keski-Amerikasta.[4].

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00