karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2019-12-09 11:09:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-13 09:44:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 41240
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Jos joku haluaa nähdä kieli keskellä suuta kirjoitetun artikkelin, niin kannattaa perehtyä huolella UKK-insituutin Patrik Borgin kirjoittamaan, HS-ruokasivujen rasvajuttuun. Se saa vihneet kurkkuun sekä perinnepaikkareille että atkins-heikkiläläisille, mutta ortodoksi-zonen kannattajat saattavat jo salaa hymyillä ja taputtaa yhteen pieniä karvaisia käsiään. Asialinja seurailee Willett'in linjaa (sillä pienellä erolla, että prof. W uskaltaa jo varoittaa kovetetuista).

Rasvapolitiikka on kuin huomaamatta luiskahtanut 30% tuntumaan - tai itse asiassa jo sen yli, sillä piilorasvaa tulee aina (jopa viljoissa on sitä luonnostaan!) Ja jos kalorivajeella laihduttaja kuluttaa 1000-1400 kaloria päivässä, niin 2-4 rkl lisättyä öljyä (25-50g) on jo 225-450 kaloria. Näyttää hyvältä.

Paikkarilainen saattaa repiä pelihousunsa määrän takia - viimeksi kuulin suositeltavaksi 1-2 teelusikallisen öljy- tai levitelisäystä. Tietääkö kukaan täällä, kuinka monta pistettä se vie? Eli voiko sen jälkeen syödä enää leipää, pastaa ja perunaa, vai mahtuuko sinne vielä valkuaistakin?

Atkins-Heikkilät murjottavat syystäkin, koska eläinrasvaa mollataan taas.

Ja ne jotka tietävät jotain ruokarasvoista, kumartavat syvään ja kunnioittavasti tavalle, jolla Borg on väistellyt varsinaisia virheitä ja silti saanut lopputulokseksi manipuloidun, vanhan viestin: "Kasvirasva pehmeä ja hyvä - eläinrasva kova ja paha".
Miten se tehtiin?
- Vaikka pehmeistä kasvirasvoista puhutaankin, tekstissä mainitaan vai kasviöljyt, ja nekin tiukasti valikoiden. Täytyy tietää öljyjen rasvaprofiili, jotta ymmärtäisi, miksei siellä mainita mm. auringonkukkaöljyä tai soijaöljyä. Jotka ovat paljon yleisempiä kuin suurin osa tässä mainituista.
- Oliiviöljyn hyödyllinen Mufa mainitaan, muttei enää sitä, että possun rasvasta peräti 44 prosenttia on sitä jutun mukaan "ei-niin-vaarallista" oliiviöljyn oleiinihappoa. Ja kananrasvassa sen osuus lienee vielä korkeampi.
- Eikä missään näkynyt edes suosituksen puolikasta yhdestäkään levitteestä tai muusta kovetetusta kasvirasvasta. Vaikka alussa käytettiin sanoja "pehmeä kasvirasva" eikä "juokseva rasva" tai "kasviöljy".

Ja tällainen jalostamattomia ruoka-aineita kannattava Enigläinen kummastelee lisäksi, miksi ihmeessä manteliöljy olisi parempaa kuin mantelit? 15 mantelia on jo kourallinen (huom: jouluisen moniaterian 68 grammaa muuten aika lähellä tätä 3-4 rkl päivälisäystä). Jos se syödään osana ateriaa, ei ruokien välillä, niin miksi se olisi hankalampaa annostella tai maistuisi huonommalta kuin lusikallinen öljyä??

Mutta suunta on oikea. Vähärasvaisella laihduttaminen ramasee, masentaa ja viluttaa. Enpä olisi uskonut vielä vuosi sitten, että jo nyt oltaisiin näin pitkällä 8)

terv els

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-13 10:52:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-24 17:10:07
Viestit: 593
Mukavaa, että edes joskus aamuhesaria lukiessa yllättyy positiivisesti :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2005-01-13 11:01:18 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Minäkin olin artikkeliin melko tyytyväinen. Toisaalta en näe linjaristiriitaa, kun minusta jo pari vuotta sitten Patrik oli samaa mieltä omegakuutosoten liiallisuudesta, 30 % rasvasuosituksesta, riittävästä proteiinista ym. Eli käsittääkseni se, mitä tunnemme puolikarppina Kutrina on aika pitkälle Patrikin käsialaa.

Risuja transsien haitallisuuden a sian ja kanan sivuuttamisesta, mutta
huomattavia ruusuja pääasian eli rasvan tarpeellisuudesta otsikkoa ja kuvaa myöten, pähkinöiden ja manteleiden maininnasta hyvänä pufan lähteenä (pieni piikki rypsi- ja margariinitrustille) oikein annosteluohjeen kera, varoitus liiallisesta alfalinoleenista (Haa, lukenut ilmeisesti
samat tutkimukset kuin Heikkilä vimmeiseen kirjaansa!) sekä mainita, että kertatyydyttymätön on turvallista runsaamminkin käytettynä. Siis turvallista rasvaa runsaastikin käytettynä! Kyllä tässä päinvastoin atkins-heikkiläläinen ihan tuulettaa!

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)