karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 04:16:31

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-08-24 22:56:47 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Minulla on ollut aina alhainen verenpaine. 110/70 kun tupakoin, lopettamisen jälkeen paineet laski 90/70 ja nyt kun olen karpannut tässä ovat paineet laskeneet taas.

Nyt paineet pyörivät siinä 80-90/60 ja olo ei ole hyvä. Herään esim, aamuyöllä ilmeisesti verenpaineen laskemisen vuoksi sydämen tykytykseen. Se tuntuu todella ilkeältä kun sydän tuntuu tykyttävän. Nytkin huimasi kauheasti, sydän tuntuu takovan ja on heikko olo, hieman päänsärkyä. Verenpaine oli 80/62 pulssi 83. Pulssi saattaa tuossa tuntua hitaaltakin, mutta leposykkeet on tavallisesti 50-60 joten tuntuu tosi pahalle ja painostavalle.

Salilla on tullut treenattua lujaa, hiilarit jääneet taas alle 50gramman. Äsken otin suolaa ja join vettä, odottelen josko auttaisi. Joskus vuosia sitten verenkuvassa kalium arvoni oli hieman alakanttiin.

Mitä teen?! Tarvisin kiireesti apua, koska tämä tykytys on inhottavaa. :cry:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-24 23:11:33 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Söin äsken lusikallisen suolaa ja join 3lasia vettä. Mittasin paineet sen jälkeen 120/71 pulssi 65. Tykytys ei tunnu niin pahana enää. Päässä on silti painostava tunne. Tämä tykytys on ollut eilen ja tänään aika kovaa ja paineet olleet alhaiset. Kumpanakin päivänä on tullut vedettyä kova salitreeni....

Kusenko minä liikaa, kaikki suolatasapainot pieleen nyt vai missä mättää? olen 165/53 mitoiltani. Sanotaan sekin, että ennen karppausta söin valtavasti sipsejä ja suolaista ruokaa, oli jatkuva himo suolaan ja salmiakkiin. Edelleen tulee aivan kauheita himoja suolaisia asioita kohtaan kuten suolapähkinät. Imelästä en ole koskana välittänyt...

Olisi kauhean kiva jos joku voisi sanoa jotain tai auttaa...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-24 23:18:29 
Poissa
pallopollari
pallopollari

Liittynyt: 2009-01-11 23:26:58
Viestit: 8190
Paikkakunta: Hausjärvi
Siltähän tuo kuullostaa et kun aloitit karppauksen niin sun suolamäärät on radikaalisti tippuneet. Leivässä on myös hurjasti suolaa joten se voi olla myös yks piilosuolan lähde entisessä elämässäs.

Oon lukenut et tykytykset on alkuun useallakin riesana vaikka en oikeesti tästä aihealueesta kauheesti tiedä.
Oletko kauan karpannu? Elimistöllä kuitenkin menee oma aikansa sopeutua uuteen juttuun.

Pikahätä apuna sanoisin et kiinnitä huomiota siihen et saat suolaa tarpeeksi. (juustoissa&makkaroissa tulee kylkiäisenä) Eli lisäät sitä ruokaas ja näin.

Toivottavasti joku toinen kin vastailee tähän jotain :D

Mä oon tässä miettiny kans et oliskohan mulla tuota matala verenpaineisuutta myös tullu karppauksen myötä. Pitkässä juoksussa siis. Kun suvussa sitä on ja mua on alkanu toisinaan huippaan noustessani ja toisaalta muutaman kerran pitempään seistessäni on alkanut pyörryttään. Mene ja tiedä ja ilman mittauslaitteita en tiedä :lol:

_________________
Motto: Ruokaa ilman pakkausmateriaaleja ja tuoteselosteita!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-24 23:45:34 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Kiitos vastauksesta :P Minulla oli ennen tosiaan niin kova suolanhimo, että laitoin esim. aromisuolaa jokapaikkaan, leivänkin päälle. Samoin joskus yölläkin lähdin hakemaan salmiakkia kun teki kamalasti mieli, vaikka muuta karkkia en koskaan ole syönyt. Nyt olen syönyt paljon meetwurstia ja pekonia, kanaan laitan suolaa paljon, tonnikalassa on suolaa..mutta silti suolamäärät ovat tippuneet paljon.

Olen karpannut jotain 3-4viikkoa? Salilla olen hikoillut todella kovasti ja juonut vettä. Olo on vain typerä kun paineet on alhaalla. Muuttuu sellaiseksi jumittajaksi, huimaa, on epätodellinen olo, sydän tykyttää todella inhottavasti. Isälläni on myös alhainen verenpaine vaikka sekin tupakoinut 30vuotta, joten kai on perinnöllistä.

Nyt on jo paljon parempi olo kun äsken söin suolaa ja join reiliusti vettä. Nyt verenpaine näyttää lukua 111/69 ja pulssi 74. Edelleen tuntuu tykytystä hieman, mutta ei huimaa eikä heikota.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-25 03:28:42 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mulla on myös ollut ikäni alhainen verenpaine, mutta nyttemmin viimeisimmässä terveystarkastuksessa oli normaali tai vähän koholla :shock:

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-25 05:27:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-01 22:08:50
Viestit: 356
Oliskohan hyvä idea kokeilla juoda siellä salilla vaikka vissyä jossa on paljon erilaisia suoloja ja muita hivenaineita mukana sen veden sijaan? Toinen on sitten joku urheilujuoma jossa on niin ikään noita hivenaineita, niissä usein on hiilariakin mukana mutta jos juot sen loppuun niin että kerkiät suurinpiirtein kuluttamaan kaikki hiilarit ennen treenin loppua niin eiköhän se toimisi. Tulee vaan kalliimmaksi. Ei pääsisi tapahtumaan tuota suolojen katoamista kun niitä saisi koko ajan lisää.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-25 07:35:53 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Miulaki aina ollu matala verenpaine ja siihe miula auttaa vissy... pelkkä vesi ei tee hyvää, pahentaa vaa oloa... #-o

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-25 07:59:05 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mulla oli nuorempana helposti "tähdenlentoja" päässä, jos yhtään liian nopeasti nousin esim. sängystä istumaan. Edelleen myös vältän kovaa saunomista, kun on yks pyörtyminen ja yks lähellä piti tilanne ollut, kun juoksin kylmään järveen suoraan saunasta.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-25 08:05:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
Olisi varmaan tässä hyvä miettiä sitä verenpaineen olemusta ihan alusta. Siis mitä se verenpaine oikein on? Meidät on niin tehokkaasti aivopesty rasvan pelkäämisen ohella myös korkea verenpaine paha - matala verenpaine hyvä -ajatteluun, että harvemmin tulee matalan haittoja ajateltua, vaikka se sitten aiheuttaisikin huimausta ja heikotusta ja vaikka mitä - kehotetaan vain olemaan onnellinen kun on matala, niin ei tule sitä sydäntautia ja munuaisetkin tykkää. :twisted:

Verenpainehan on siis käytännössä veren paine suurissa valtimoissa. Jos systeemiä hieman yksinkertaistaa, niin voisi ajatella joustavaa palloa jonka sisällä on tietty määrä nestettä, nesteessä uiskentelee pienempi pallo jonka tilavuus muuttuu koko ajan nopeassa tahdissa. Paine nousee:
1. kun sisällä olevan pallon koko kasvaa
2. kun nestettä sisältävän pallon kuori supistuu
3. kun nestemäärä kasvaa

Verenpaine kasvaa vastaavasti:
1. kun sydän puristaa verta valtimoihin (yläpaine)
2. kun verisuonten seinämät supistuvat
3. kun verimäärä kasvaa

Elimistön keinoja verenpaineen säätelyyn:
- sympaattisen hermoston aktivointi voi supistaa verisuonia ja lisätä sydämen syketiheyttä ja lyöntitilavuutta
- elimistö voi vaikuttaa rajatusti verimäärään humoraalisen säätelyn kautta - poistamalla ja lisäämällä vettä plasmaan ja sieltä pois. Tähän vaikuttaa suolatasapaino jonkin verran (plasman osmoottinen paine pyritään pitämään vakiona), mutta jos kokonaistilanne verenpaineen osalta keikkuu koko ajan siedettävän alarajoilla, voidaanko todella sanoa vakavalla naamalla, että suola "korjaisi tilanteen"?

Miksi tilanne kuitenkin on monilla sellainen, että verenpaine on kroonisesti alhainen? Voiko verimäärä johtua osittain ravitsemustilasta? Miksi esim. rantaisolla tuo verenpaine on pidemmän karppailun jälkeen muuttunut sellaiseksi mitä pidetään "normaalina"?

Tässä lääkäri Aki Loikkasen näkemystä verimäärästä (H-limit, s. 491)
Lainaa:
Verimäärä litroissa on kaikkiin kudoksiin liittyvä terveystekijä. YHL-näkemyksessä havaitsee harvoin siihen kiinnitettävän huomiota. Elimistön ravitsemustila vaikuttaa verimäärään. Terve luuydin ja maksa tuottavat tarvittavan määrän verta kehon tarpeisiin, mikäli rakennusaineita (valkuaisaineet, rauta, kupari, sinkki, B12, foolihappo jne) on riittävästi. Hyvin toimiva keino ravitsemustilan palauttamiseksi on ravitsemuksen vastuiden kantaminen.


Henkilökohtaisesti rohkenen kyllä epäillä tuota virallisterveellistä käsitystä matalasta verenpaineesta, sanoi se pastori Mustajoki mitä tahansa.

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-25 11:52:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-07-01 17:02:37
Viestit: 327
Paikkakunta: Helsinki
Oletko tarkistanut hemoglobiinisi arvon?

Miehelläni tipahti verenpaine yht'äkkiä ja aikamme pohdittuamme asiaa tarkistutimme veriarvot. Lopputuloksena oli anemia.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 07:58:12 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-01-08 13:29:27
Viestit: 38
Mulla todettiin kans nyt alhanen verenpaine ku kävin lääkärissä väsymyksen ja huimauksen takia. Lääkäri määräsi suolaa, salmiakkia ja lakritsia. :wink: Näistä ku ei karppaajalle käy kun toi eka niin oon koittanu oikein viljellä suolaa joka paikkaan, mutta huippaa silti...
Mä oon karpannu jo 1,5 vuotta ja tän aikana verenpaine on laskenu (aikasemmin ollu normaali, jopa koholla ehkä joskus?!).
Jos kauheesti urheilee, niin sitten varmaan kantsis olla tarkkana niiden suolojen kanssa ja jotkut sanoo että sillon hiilarimääräkin saa olla hieman korkeemmalla eli ei ihan ketoosissa kuitenkaan. Mutta 50g/päivä omasta mielestäni on jo ihan hyvä. Mene ja tiedä, yksillöllistä sekin.

Kantsii tosiaan tarkistaa toi hemoglobiini, mulla oli alarajoilla mutta on joskus aikasemminkin ollut alhainen, joten sen puoleen ei oo muutoksia. Rautaa kun ei sais turhaa popsia liikaa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 11:24:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-11-21 14:00:15
Viestit: 1334
Paikkakunta: Tampere
Mulla on aina ollut hyvä ja nykyään alhanen verenpaine.
Huimausta on riittämiin, mutta kun liikkuu tarpeeksi hitaasti ei haittaa. Hemppa ollut 140 yläpuolella joka kerta verenluovutuksessa.

Nyt oli eilen sitten normipv, siivous ja sitten tein saunapuut ja kannoin paikoilleen. Tuli ihan mieletön sydämen tykytys. Mittailen paineen 111/57 ja pulssi puolen tunnin huilin jälkeen oli 69 :shock:

Kuulostelin ja illalla powerissa (pump) otin varovasti ja sit puolessa välissä mä hokasin. Olin unohtanut syödä liikkumiseen nähden tarpeeksi hiilareita. Aamulla pannuleipä(fibrex ja mantelijauho), majoneesi, juusto, kalkkuna ja kurkkua 80g.
Päivällä kartano salattia 100g+feta+oliivi+valkosipuli. Välipalalla salami20g ja pari siivua juustoa. Siinäpä se.

Kotia pääsin, söin porkkanan( en siis oikeesti muutakaan keksinyt) ja olo helpotti heti??????

Illalla söin vielä pannuleivän rehuilla.

Illalla paineet oli 96/55 ja sydänkin jo rauhottunut lepopulssi 45.

Mutta seurailen..eip ennen ollut tuntunut tykytyksiä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 12:39:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-09-08 13:46:29
Viestit: 228
Ihan vain tiedoksenne, että apteekista saa matalaan verenpaineeseen reseptittä lääkettä, nimittäin vanhaa kunnon kamferia. Kamferitippoja en ole kokeillut vaan tabletteja, joiden myyntinimi on CamphoraMediPharmia.

Itse otan noita yhden kappaleen kesän kuumimpina hellepäivinä, kun olo meinaa mennä mahdottomaksi, ja etenkin jos pitää pystyä tekemään jotain fyysistä. Pitempään en ole niitä koskaan syönyt enkä aio syödäkään.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 13:02:58 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
Veikkaan, että kysyjällä on lisämunuais/kilpirauhasongelmia. Kun kerran mataliin paineisiin liittyy sydämentykyttelyä ja suolanhimoakin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 14:21:08 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-04-15 23:50:09
Viestit: 33
Minulla on verikokeita otettu, kilpirauhaskokeita usemman kertaa. Meillä on molemminpuolin sukua liika, että vajaatoimintaa ja struumia. Pari vuotta sitten Tsh oli korkeimmillaan 4.8 ja t4v 14. Nyt viimeisimmät arvot olivat tsh 2.6 ja t4v 17

Minä itse huomaan (tai väitän huomaavani ainakin) kun tsh oli korkealla. Silloin kasvot olivat turvoksissa, leuanalus myös, kurkussa oli kipua ja olin tosi väsynyt ja uupunut. Ihan jo noilla nelosen arvoilla, vaikka suomessahan se katsotaan ok arvoksi. Nyt kuitenkin on pirteä olo, ei turvotuksia eikä uupumuksia, en usko, että arvot olisivat nyt huonoja?

Kalium arvo on minulla ollut vuosi sitten viiterajan alapuolella ihan vähäsen.

P-alat (maksa-arvot) on minulla reilusti alakanttiin, ollen aina 5-7 välillä.

hemoglobiini ollut ihan hyvä, ei siinäkään mitään vikaa.

Olen tässä testaillut ja huomaan tykytysten todella alkavan jos ruokatilanteesta on kovin kauan tai en ole juonut tarpeeksi. Tykytykseen auttaa kun syö suoraan suolaa ja juo vettä. Aion tänään hakea merisuolaa....


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 19:41:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-08-01 13:58:38
Viestit: 1510
Paikkakunta: Keski-Suomi
misukisu kirjoitti:
Veikkaan, että kysyjällä on lisämunuais/kilpirauhasongelmia. Kun kerran mataliin paineisiin liittyy sydämentykyttelyä ja suolanhimoakin.

Eikös tässä voikaan olla kyseessä ihan "normaali" elimistön säätö? Kun suola on aiemmin pitänyt jonkinlaista tasapainoa yllä, vaikka insuvetoisestikin eli "väärin sammutettuna"? Sympaattisella hermostolla tuo "toinen puoli" verenpaineen säätöä kuitenkin tapahtuu? En tiedä, ja ehkä vähän varomattomasti heittelen nyt haja-ajatusta ilmaan :wink:

Puolisoni näkee Loikkasta loppuviikosta, täytyypäs vähän kysellä hänen näkemystään tuosta matalasta verenpaineesta..

_________________
Instead of trying to determine what abnormal conditions disease is composed of, let us first know the normal conditions which make us healthy.
- Antoine Béchamp -


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-26 20:53:51 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-19 15:38:58
Viestit: 275
Lakritisia ei tarvitse syödä siinä karkkimuodossa vaan sitä löytyy teenä, joka on puhdasta lakritsijuurta ja taatusti tehokkaampaa verenpaineeseen kuin aromilla maustettu värjätty sokerimössö.
Lakritsijuurta löytyy ainakin luontaistuotekaupoista.

_________________
"Hullusta, joka sitkeästi takertuu hulluuteensa, tulee viisas."
-William Blake
IHERB koodilla ERA195 5 dollaria alennusta ensitilauksesta!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-27 07:06:33 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14387
Paikkakunta: Imatra
Struuma leikattu miultaki... :roll:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-27 10:24:41 
Poissa
paleokatti
paleokatti

Liittynyt: 2004-05-24 09:40:32
Viestit: 8926
Paikkakunta: Tampere
helm kirjoitti:
misukisu kirjoitti:
Veikkaan, että kysyjällä on lisämunuais/kilpirauhasongelmia. Kun kerran mataliin paineisiin liittyy sydämentykyttelyä ja suolanhimoakin.

Eikös tässä voikaan olla kyseessä ihan "normaali" elimistön säätö? Kun suola on aiemmin pitänyt jonkinlaista tasapainoa yllä, vaikka insuvetoisestikin eli "väärin sammutettuna"? Sympaattisella hermostolla tuo "toinen puoli" verenpaineen säätöä kuitenkin tapahtuu? En tiedä, ja ehkä vähän varomattomasti heittelen nyt haja-ajatusta ilmaan :wink:


Hyvää kyseenalaistusta. Suola ja insuliini liittyvät toisiinsa kai pääosin nesteen kertymän kautta, olen käsittänyt että tuo lisäsuolan tarve tulee kivennäisten liian nopeasta kierrosta silloin kun lisämunuainen ei pelaa oikein. Jos lisäsuolaa tarvitsee jo runsashiilarisella, homma ei enää pysykään "normaalin" säädön rajoissa enää karpilla.

Sympaattisen hermoston yliaktivaatio liittyy usein näihin kuvioihin aika saumattomasti, se jää tavallaan ylikierroksille kun stressihormoneille on jatkuva fyysinen tarve. Mun mielestä se punainen lanka on noi sydämentykytykset ja yövalvominen, joita ei pitäisi tulla jos elimistö pystyy säätämään tilannetta normaalisti.

Eli mun mielestä kysyjän pitäisi nostaa hiilarit sinne 150g tienoolle ja seurailla mistä hiilareista noita tykytyksiä tulee ja korvata niitä sellaisilla joilla ei tule. Tilannehan on kuitenkin runsashiilarisella aiheutettu, joten sinne ei kannata palata, mutta ihan jo oman olon vuoksi niitä kannattaa vähän lisätä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-08-27 11:34:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-14 20:47:36
Viestit: 4407
Paikkakunta: vihti
Jos kalium on ollut normiruualla jo alakanttiin niin se saattaa karpilla laskea entisestään. Karppiruokavalio kun on lievästi diureettinen, niin siinä menee nesteen mukana suoloja hukkaan. Varsinkin jos natriumia käytetään runsaasti niin ylimäärän poistamiseksi joudutaan kaliumia hukkaamaan myös. Suosittelen natriumin lisäksi kaliumia ja magneesiumia, ihan tablettina, kunnes tilanne rauhoittuu.

_________________
on kolmenlaisia ihmisiä,niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa..
perj. 13.4 -07 83,5kg


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)