karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 20:41:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-16 22:08:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-03-16 21:48:37
Viestit: 3
Hei! En löytänyt googlaamalla enkä foorumin hakua käyttämällä juuri omaan kysymykseeni vastausta.

Siispä ensin taustatietoa. Olen aloittanut viime viikon torstaina ketoosin pyrkimisen. Homma onkin sujunut mallikkaasti. Maanantaina olin olosta päätellen ketoosissa, ja viikon aikana olen myös mittaillut Ketostixeillä ketoaineiden arvoja. Olo on ollut hyvä, ja olen jo urheillutkin. Ikää on pian 27 vuotta. Fyysisesti olen hyvässä kunnossa. Rasvaprosenttini on noin 15. Olen mm. käyttänyt reilusti oliiviöljyä ruokaillessa, syönyt 17-27 % rasvaa sisältävää jauhelihaa, juustoa ja kananmunia. Kasviksia menee aina puoli lautasellista. Banaanin syön ennen urheilua. Lisäravinteina monivitamiini, d-vitamiini, omega-3 + e-vitamiini, magnesium ja kreatiini. Diabetesta minulla ei ole. Siirryin vähähiilihydraattiseen dieettiin, koska etsin sopivinta ruokavaliota suoliston ja mielen toiminnan kannalta. Pesco-ovo kasvissyönti ei tuntunut olevan se oikea.

Varsinainen kysymykseni liittyy noihin ketoaineiden arvoihin virtsassa. Ne ovat tässä pitkin viikkoa olleet ensin neljä mmol/l, mutta sitten nousseet kahdeksaan ja nyt äsken ne olivat 8-16. Ei 16, mutta tummempi se väri oli, kuin mitä kahdeksan kohdalla purkissa on. Pitäisikö tästä huolestua? Mitä asialle voisi tehdä? Kannattaako asialle tehdä jotain?

Olossa ei siis tosiaan ole moittimista. Mitä nyt vähän jännitän tuota edellistä asiaa. Mukavin asia on isolla tarpeella käynti ja tasainen tunne henkisellä puolella. Ei "ADHD" piikkejä eikä alakuloa.

Kiitos jo etukäteen!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-17 09:13:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Tikun värjäytyminen ei itsessään ole huolestuttavaa. Alkuun pissit niitä ketoneja pois ja tikku värjäytyy, sitten elimistösi tottuu ja alkaa käyttämään niitä ketoneja siihen mihin pitääkin eli elämäsi ylläpitoon ja lopulta pissatikut eivät enää värjäydy vaikka olisitkin ketoosissa.

Ainoa isompi huolenaihe noin syvässä alkuvaiheen ketoosissa on se että et tunne nälkää ja alat siksi syömään vähemmän. Tolla rasvaprosentilla, vaikka siis oletkin ilmeisesti mies niin silti, ja aktiivisuustasolla pilaat aineenvaihduntasi lopullisesti jos rupeet syömään liian vähän.

Jos kalorimäärät alkaa vajoamaan niin hiilarilisäys auttaa ruokahalun lisäämisessä.

Pesco-ovo ei tosiaan oikein ihmiselle riitä, varsinkaan urheilevalle, liha on tarpeellista mm. hemiraudan ja kreatiinin takia. Hyvä että syöt lihaa. Ei tossa kai muuta kuin että jatka samaan malliin ja huolehdi siitä että syöt tarpeeksi, kun kerran laihtumisen tarvetta ei ole.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-17 16:25:13 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-03-16 21:48:37
Viestit: 3
Kiitos vastauksesta!

Koitin eilen sitten vielä myöhemmin illasta hieman eri tavalla. Tein testin virtsan keskivaiheilta alun sijaan. Tulos putosi 4 - 8 välille.

Mies tosiaan olen ja otin heti alkuun sen periaatteen, että syön 5 - 6 kertaa päivässä. Mieluummin pluskaloreilla kuin miinuskaloreilla.

Nuo ketoaineiden arvot kun ovat tuota luokkaa, niin miltä kuulostaisi seuraava jo tässä vaiheessa: hiilihydraattien lisäys ja niiden kohdennettu syöminen. Urheilua tulee olemaan luultavasti 4-5 kertaa viikossa. Tähänastisen ketoosiruokavalion lisäksi ennen urheilua kaksi banaania ja urheilun jälkeen palautusjuoma, jossa noin 25 g hiilareita ja saman verran proteiinia. Banaaneista tulisi mukavasti myös kaliumia ja kuitua. Tulisi treeneihin lisää tehoa ja madaltaisi ketoosin syvyyttä. Tällä hetkellä hiilareita tulee syötyä noin 20 g päivässä.

Edellä mainitulla tavalla hiilareita tulisi viikossa siis noin 60 g x 4-5 = 240 - 300 g lisää. Keskimääräinen hiilarimäärä päivässä lienisi siis 60 g hujakoilla. Treenipäivinä 80 - 90 g ja lepopäivinä 20 g.

Banaanit 15 - 30 min ennen treeniä ja palautusjuoma 15 - 30 min treenin päättymisestä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-17 16:57:46 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2019-03-16 21:48:37
Viestit: 3
Päivitys: ketoaineiden arvot palanneet siihen kahdeksaan mmol/l, mikä se pääasiassa on ollut.

Toisena päivityksenä: koitan ensin yhdellä banaanilla ja palautusjuomalla. Hiilareita tulisi treenipäivänä siten noin 25g banaanista + 25 g palautusjuoma + 20 g ketoosiruokavalio = 70 g päivässä. Lepopäivinä se noin 20 g. Keskimääräinen päiväsaanti 50-60 g.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-18 14:16:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Toi vaikuttaa ihan hyvältä noin :)

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-18 21:55:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Erfis kirjoitti:
Pesco-ovo ei tosiaan oikein ihmiselle riitä, varsinkaan urheilevalle, liha on tarpeellista mm. hemiraudan ja kreatiinin takia.
Hemirauta? Kreatiini? Mitähän minulle nyt sitten tapahtuu, jos jatkan tätä kananmunadieettiä vielä toisen vuoden? Olen siis ollut vuoden kananmunapohjaisella ruokavaliolla eli olen syönyt noin kuusi munaa päivässä.

Piti ruveta syömään myös lihaa, mutta kun olen kauppiaan tuomien ruokien varassa, eikä hänelle ole autossa kylmälaukkua, niin en voi tilata lihaa. :(

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-19 02:33:39 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93611
Kananmuna onkin runsasravinteinen pakkaus. Oisko kylmälaukun hommaaminen ylivoimaista?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-19 09:19:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jos tukka pysyy päässä, eikä kynsissä näy valkoisia sinkinpuuteläiskiä, niin sitten kananmunat riittänevät. Minulle eivät riittäneet: Parikymmentä vuotta lähes kokonaan ilman punaista lihaa sai tukan lähtemään päästä. Laskennallisesti sinkinsaanti oli kyllä kunnossa, mutta kasvikunnan sinkki ei ilmeisesti osalla ihmisiä imeydy kunnolla/lainkaan. Nyt pieni määrä (puolet suomalaisen keskikulutuksesta) punaista lihaa saa tukan pysymään päässä ja puuteläiskät pois kynsistä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-19 18:06:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Rautakin on aika oleellinen. Kasvikunnan rauta ei juuri imeydy joten huonosti käy karpulle jossain vaiheessa.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-19 21:19:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Saan kuudesta kananmunasta 9 milligrammaa rautaa, joka on näköjään miehille ja yli 60-vuotiaille naisille suositeltu vähimmäispäiväannos.

En kyllä käsitä noita suosituksia ollenkaan. Miksi ihmeessä 14-60-vuotiaiden naisten pitäisi saada 15 milligrammaa samalla kun yli 60-vuotiaille riittäisi 9 milligrammaa? Vaikka Samassa tekstissä todetaan, että "suurin raudan tarve on hedelmällisessä iässä olevilla naisilla, sillä kuukautiset kuluttavat rautavarastoja".

Eikö suositusten laatijoilla ole mitään käsitystä naisten elämänkaaresta? Kuukautisethan loppuvat 50-vuotiaana eikä 60-vuotiaana...

Puolukkapäivät ovat minun osaltani historiaa. Toiseen peukalooni on ilmestynyt kuitenkin valkoinen läiskä, jollaista siinä ei ole ennen ollut, joten sinkkiä pitäisi kait saada jostain lisää. :| Toisaalta laskin just, että kuudella munalla tulee 5 milligrammaa, ja 3,5 desistä maitoa vielä 1,5 mg päälle eli yhteensä 6,5 mg eläinperäistä. Plus vielä 1,5 kaurahiutaleista. Seitsemän mg olisi siis vähimmäistarve, mutta sairauteni vuoksi pitäisi kai saada tavallista enemmän ravinteita.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-20 09:30:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Sinkinpuuteläiskistä kynsissä:
Kuten sanottua, minulla oli niitä ja tukkakin rupesi lopulta lähtemään, vaikka LASKENNALLISESTI saanti oli erinomainen ja söin kalaa, kananmunia ja myös maitotuotteita.

Se mitä tarvittiin oli pieni määrä punaista lihaa. Jos sitä en saa, niin läiskiä tulee, vaikka muuten ruuasta saisi laskennallisesti jopa ylenmäärin sinkkiä. Luuliemikin varmaan riittäisi, kunhan on ihan oikeasta maaeläin-nisäkkäästä.

(Muistaakseni foorumilla on joku toinenkin jolla on esiintynyt sama ilmiö, nyt vaan en muista kuka nimimerkki se oli.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-20 09:55:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47634
Paikkakunta: HomeSweetHome
vanha karppu kirjoitti:
Eikö suositusten laatijoilla ole mitään käsitystä naisten elämänkaaresta? Kuukautisethan loppuvat 50-vuotiaana eikä 60-vuotiaana...

Kellä loppuu, kellä ei. Omani loppuivat viisikasina, kun taas kaverilla jo nelikymppisenä. Mutta täuspäinen nainen osannee laskea yksi plus yksi, kun kerran tietää, mistä muutos johtuu. Pelkkä orjallinen suositusten noudatus sana sanalta ei ehkä muutenkaan ole järjellistä...

Minulla oli vegeaikanani pilkkuja kynsissä, mutta siitä on jo kovin monta vuosikymmentä. Sen sijaan yksi karppi, meli, teki noista pitkään seurantahavaintoja ja muistelen hänen tulleen siihen tulokseen että ne lähtivät vain lihalla. Jos sinulla on nykyisellä sapuskallasi, jotain voisi koettaa muuttaa, sanovat suositukset ja fineli mitä tahansa : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-20 10:52:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Mulla on kynsissä pitkittäisiä uurteita, mikä puutos se olikaan? Pii?

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-20 11:02:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pitkittäiset uurteet vai pitkittäiset KOHOUMAT? Yleensä kai geneettistä, meidän perheessä isällä ja minulla on, mutta äidillä ja veljellä ei ole.

Lisäksi olen huomannut että niitä on minulla enemmän/selvemmin niiden sormien kynsissä joita käytetään enemmän: tulee mieleen se, että aaltopelti kestää rasitusta paremmin kuin sileä pelti, siis vääntöä. Oletan oman kokemuksen perusteella kyseessä olevan kropan fiksu tapa vahvistaa kynsiä vääntöä vastaan. Niitä on ollut minulla ihan lapsesta asti heikommin erottuvina, ovat tulleet selkeämmin esiin iän mukana ja nimenomaan mitä enemmän jotain sormea käytän/rasitan, sitä voimakkaammin ne kohoumat - ei siis uurteet - näkyvät.

Pidän niitä siis positiivisena kynsiä vahvistavana asiana, en merkkinä minkäänlaisesta puutoksesta.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-20 11:06:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
En tiedä onko uurteita vai kohoumia. Kynnet on kauttaaltaan tollasta kreppipaperia.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-20 11:11:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kauttaaltaan raidalliset ovat minunkin kynteni ja olleet lapsesta saakka ja vahvistuneet iän mukana nimenomaan eniten rasitettujen sormien kynsissä. MInusta osoittaa yksiselitteisesti kyseen olevan kropan halusta vahvistaa eniten käytettyjen sormien kynsien lujuutta vääntöä vastaan.

Kynteni ovat nykyään supervahvat, ennen virallisterveellisillä syömisillä olivat hauraammat mutta niitä vahvikeraitoja niissä oli silloinkin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-22 21:22:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Toisinsyöjä kirjoitti:
Sinkinpuuteläiskistä kynsissä:
Kuten sanottua, minulla oli niitä ja tukkakin rupesi lopulta lähtemään, vaikka LASKENNALLISESTI saanti oli erinomainen ja söin kalaa, kananmunia ja myös maitotuotteita.
Se mitä tarvittiin oli pieni määrä punaista lihaa. Jos sitä en saa, niin läiskiä tulee, vaikka muuten ruuasta saisi laskennallisesti jopa ylenmäärin sinkkiä.

Osaatko sanoa, kuinka pieni määrä riittää sinulla?

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-22 21:29:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
Minun kynsiini on alkanut myös ilmestyä noita pitkittäisharjanteita. Niitä on kyllä enemmän vasemman käden kynsissä, joten eivät liity käsien käyttöön. Taitaa olla, että ne ovat ilmestyneet karppauksen aikana, kuten myös se valkoinen pilkku.

Valkoinen pilkku saattaa liittyä siihen, että olen vähentänyt rajusti maitotuotteiden käyttöä. Minulla on muuten alkanut esiintyä viime aikoina voimakasta maidonkaipuuta. (Otin kaikki eläinvalkuaiseni maidosta ennen karppauksen aloittamista, ja ehdin olla noin 30 vuotta käytännöllisesti katsoen laktovegetaari. Viikonloppuisin tosin söin myös lihaa ja kalaa.)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-22 21:43:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1204
els kirjoitti:
vanha karppu kirjoitti:
Eikö suositusten laatijoilla ole mitään käsitystä naisten elämänkaaresta? Kuukautisethan loppuvat 50-vuotiaana eikä 60-vuotiaana...

Omani loppuivat viisikasina.
Jestas!!! En tiennyt, että tuollainen on edes mahdollista! Mutta Google kertoi äsken, että eräs 58-vuotias nainen synnytti Suomessa "elävän lapsen" vuonna 1945. :)

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Ketoaineiden arvot
ViestiLähetetty: 2019-03-23 12:18:57 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3451
Paikkakunta: Vantaa
Hyvin voimakkaasti geneettinen asia milloin loppuu, tietty myös elintapasidonnainen. Osa työkavereista oli vaihdevuosissa jo nelikymppisinä kun oma äiti tuskaili asian kanssa vielä eläkkeen kynnyksellä 64 vuotiaana. Lääkärin mukaan voin odottaa tismalleen samaa itselleni.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)