karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 12:23:41

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-18 19:31:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Olen alkanut syömään kokeeksi täysin epäortodoksista hiilihydraateista ja proteiinista koostuvaa myöhäistä aamiaista, joka sisältää 48 grammaa hiilihydraattia. Koostumus on seuraava: desi raakoja kaurahiutaleita, jotka nautin rasvattoman maidon kanssa, lisänä pikkuruinen pala (15 g) paahdettua leipää ja jälkiruoaksi 1,5 desilitraa rasvatonta jugurttia, johon olen lisännyt 30 grammaa mustikoita.

Olen syönyt tällaisen aamiaisen nyt viikon ajan, mikä on johtanut siihen, että olen ollut entistä kylläisempi plus alkanut pärjäämään ilman välipaloja tai ainakin vähemmillä välipaloilla kuin ennen.

Onko kellään pidemmän aikavälin kokemuksia vastaavanlaisesta soveltamisesta? (Nauttimieni hiilihydraattien päivittäinen kokonaismäärä on noussut kokeilun myötä kahdeksaankymmeneen grammaan.)

P.S.
Olen saanut tähän aamiaiseen inspiraatiota Montignacin dieetistä. Montignacin mukaan leivän lämmittäminen ja kaurahiutaleiden syöminen raakana hidastaa niiden sisältämien hiilihydraattien imeytymistä. Olen alkanut myös syömään haudutetun kaalin kylmänä paitsi sen vuoksi, että se maistuu paremmalta myös siksi, että kaalinkin hiilarit ovat kylmänä hitaampia.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-18 20:08:56 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Montilla on moni laihtunut
... ja moni on saanut sillä myös kilppariongelmia, tyypillisesti siksi, että se on alkanut olla kituilua.

Ihmiskokeet ovat silti edelleen hyvä juttu, vaikkeivät ihan aina onnistuisikaan : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-18 20:13:55 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Timo K Mukan pääasiallinen ruoka opiskeluaikana Helsingissä taisi olla kaurasörsselsson. Kaurahiutaleita ja kylmää vettä.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-18 23:28:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Muistaakseni kuoli nuorena.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-19 01:20:19 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Sai yhden sydänkohtauksen hyvinkin nuorena, mutta sitä ei noteerattu. Tässä kuolemasta Päivän Pannu sivustolta löytyi.

Lainaa:
Kirjailijan kuolema
Wikipedia kertoo kirjailija Timo K. Mukan viimeisistä vaiheista:

"Mukka vaipui yhä syvemmälle ahdistukseen eikä pystynyt selviytymään veloistaan. Viimeinen tikki Mukan mielentilaan oli Hymy-lehdessä julkaistu Mukkaa arvosteleva kirjoitus, joka oli otsikoitu seuraavanlaisesti: ”Riiput jo ristillä, Timo K. Mukka”. Mukka järkyttyi tästä niin pahasti, ettei nukkunut viikkoon. Hän joutui sairaalaan. Mikään lääkitys ei auttanut enää hänen tuskaiseen mielentilaansa.
Mukan tila heikkeni heikkenemistään,sydän pysähteli ja hän joutui hengityskoneeseen. Hän kulutti loppukuukautensa vuoroin teho-osastolla, vuoroin vuodepotilaana.
Kuolemaa edeltäneenä päivänä hän kävi vielä kaupungilla, mutta menetti tajuntansa ja joutui takaisin sairaalaan. Hän kuoli Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä 27. maaliskuuta 1973 vain 28-vuotiaana."


Kun googlettelin löytyi semmoinenkin syy kuin sydämen vajaatoiminta.

Tuon hoitamattoman sydänkohtauksen otin muistista, kun mulla joskus oli elämäkertansa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-19 20:53:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Saattaa olla, että tämä kokeilu jää tosi lyhyeksi. Minulla kun on alkanut olla enenevässä määrin epämääräisiä pistoksenomaisia kipuja vähän siellä sun täällä. Ne kivut alkoivat oikeastaan siitä kun matkustin toisella paikkakunnalla asuvan mieheni luo. Sieltä oli ruokahuolto ihan toisenlaista kuin täällä. Ei pakastinta täynnä marjoja, ei kauppiasta, joka toimittaisi ruokaa kotiin, ei edes painekattilaa, joka on lähes päivättäinen työvälineeni. Lisäksi menin aika huonoon kuntoon, mistä huolimatta piti yrittää tehdä niitä asioita, joita olin mennyt sinne tekemään. Seurauksena oli, että söin ihan mitä sattuu, lähinnä sellaista ruokaa, jota voi lappaa suuhunsa ilman prosessointia. Siellä nämä kivut alkoivat, ehkä kolmannesta viikosta eteenpäin. Loppuivat ehkä viikon kuluessa siitä kun palasin kotiin. Mutta sitten tuli ruokakuorma, johon olin tilannut kauraryynejä, rasvatonta maitoa ja rasvatonta jugurttia. Ja nyt siis kipuoireet ovat palanneet ja tuntuvat ei kun vain yltyvän päivä päivältä. :x

On tämä nyt kyllä melkionen takaisku. Olin niin onnellinen, kun nälkä pysyi kerrankin poissa vain muutamalla päivittäisellä ateriointikerralla. Mutta ovat nämän kivut kyllä aika epämiellyttäviä ja etenkin pelottavia. Ensin niitä oli vain raajoissa, mutta nyt niitä on vähän joka puolella, päässäkäin. Eivät ne ole alkuunkaan voimakkaita, mutta niit on alkanut olla ihan koko ajan. En todellakaan halua sairastua fibromyalgiaan. Aloinhan karppaamaankin osittain sen vuoksi, että halusin testata, lievittäisikö se ME-taudin oireita. Kyllä jurppii ja ketuttaa, vaikka pitäisi tietysti olla kiitollinen siitä, että karppaus on tosiaankin lievittänyt oireitani.

Mutta kaipaamaani pitkäkestoista kylläisyyden tunnetta en ole valitettavasti vielä onnistunut saavuttamaan. Paitsi yhden ainoan kerran, kun söin puolikkaan paketin rasvaista sika-nautajauhelihaa! Kai mun on sitten vähän niinkuin pakko kokeilla seuraavaksi sitä. Joku vaan siinä läskissä pelottaa edelleen. :cry:

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-19 21:04:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
vanha karppu kirjoitti:
Mutta kaipaamaani pitkäkestoista kylläisyyden tunnetta en ole valitettavasti vielä onnistunut saavuttamaan. Paitsi yhden ainoan kerran, kun söin puolikkaan paketin rasvaista sika-nautajauhelihaa! Kai mun on sitten vähän niinkuin pakko kokeilla seuraavaksi sitä. Joku vaan siinä läskissä pelottaa edelleen. :cry:

Mitä tuohon nyt sanoisi muuta kuin että hyvin olet liturgian oppinut.
Ja että omaa päätä on vaikeaa paeta, vaikka se veisi ojasta allikkoon. Noh, minkäs teet?

Nimmarilla "ex-vege, nyt yli vuosikymmenen yyberrasvakarppina, jona aikana labratulokset ovat parantuneet ok-arvoista tosi hyviin"
... ihan kuten niillä muillakin karpeilla, jotka ovat lähteneet tähän suuntaan, pelolla tai ilman, mutta oikeasti...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 08:05:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
No ei ihme ettei ole kylläinen olo, jos puoli pakettia (200 grammaa?) jauhelihaa tuntuu jotenkin pelottavan isolta määrältä.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 15:23:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kyllä se koko paketti syödään kerralla... Siis jos syö vain kerran päivässä. Eihän siinä koko paketissakaan ole energiaa kuin 1070 kcal. Kahteen ateriaan siitä ei oikein ole.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 16:33:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-08-27 15:09:36
Viestit: 1215
Paikkakunta: Helsinki
Eihän puolikkaasta paketista tule kuin vihaiseksi :mrgreen: :cry:

_________________
Tammikuusta 2011 rentokarppaillen. "ketoosihoipuntaa" heinäkuusta 2011 alkaen :-) Normaalipainoisena 2013 alkaen enemmän tai vähemmän ketoosissa, karnivori tammikuusta 2018 alkaen =D>
http://meatheals.com http://justmeat.co/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 17:15:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2018-08-24 21:30:31
Viestit: 747
Tolleen jos paketti lihalla on, niin kolme päivässä on minimi ettei kidu, rasvaa pitää jostain saada päälle, nimeomaan naudan rasvaa ja suth paistamattomana.
Mutta en suosittele paketti jauhe-lihalla olemista yli kolmea päivää, tulee puutoksia.

_________________
Centimo 80 Aviation


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 21:50:05 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
Nooh, riippuu vähän mistä se roikkuu...
Tällainen lipidaari siippoineen syö 750 gramman pakkauksesta sujuvasti päivällistä ainakin kolmena päivänä.
Tosin siinä on mukana niin paljon voita, että (terveyskoulutetut?) vanhatkarput saisivat siitä vain hepulin.
Mutta nälkä menee ja pysyy poissa, vaikka söisikin kunnolla vain kerran päivässä.
Ja mikä parasta, huonogeenisen immeisen labratuloksetkin sen kuin vain kaunistuvat. Vuosi vuodelta.
Mikä on sikäli hauskaa, etteivät ne arvot olleet huonoja edes silloin 18 vuotta sitten, melkein vt-zonella...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 21:53:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Kyllä jauhelihalla pärjää ihan hyvin, kunhan se rasvaprosentti on vähintään 17.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-20 21:55:20 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
... mutta mieluummin se 23, jos tai kun kerran saa valita. Minä puhuin snellun sikanaudasta ja vain siitä :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-21 01:02:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Ruokailu kerran päivässä, jösses! :shock: Kuulostaa äärimmäisen houkuttelevalta, kun siitä vapautuisi niin hurjasti aikaa ja energiaa kaikkeen tarpeelliseen.

Pakkohan tuota jauhisdieettiä on ainakin kokeilla...

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-21 06:23:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Aloita nyt siitä että syöt kunnolla ja tarpeeksi ja ryhdy sitten vasta kokeilemaan kerran päivässä syömisiä yms. Se kerran päivässä syöminen kun ei onnistu kaikilta. Ite oon karpannut vuodesta 2011 ja tarviin edelleen vähintään kaksi ja mielellään 3-4 kertaa päivässä ruokaa.

Mun nähdäkseni et ole vielä edes aloittanut karppausta, joten et tiedä miten se sulta sujuu ja mikä sulle sopii. Karppaamisessa ei kituilla. Jos et uskalla syödä ruokaa niin sitä syömistapaasi ei myöskään voi sanoa karppaukseksi.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-21 06:24:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Catharsis kirjoitti:
Kyllä se koko paketti syödään kerralla... Siis jos syö vain kerran päivässä. Eihän siinä koko paketissakaan ole energiaa kuin 1070 kcal. Kahteen ateriaan siitä ei oikein ole.



Neuvot aloittelijaa kituilemaan. Sait asian kuulostamaan siltä kuin kerran päivässä 1070 kcal syöminen riittäisi.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-21 08:27:21 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47600
Paikkakunta: HomeSweetHome
vanha karppu kirjoitti:
Ruokailu kerran päivässä, jösses! :shock: Kuulostaa äärimmäisen houkuttelevalta, kun siitä vapautuisi niin hurjasti aikaa ja energiaa kaikkeen tarpeelliseen.

Pakkohan tuota jauhisdieettiä on ainakin kokeilla...

Tää ON ihan hauskaa. Kerran päivässä kunnon ruoka, aamiaisella jotain kivaa voimaitokahvin kanssa ja lounaaksi seuraava voimaitokahvi... mutta erfis on tasan oikeassa. Ei tätä kannata ede kokeilla ennen kuin uskaltaa käyttää niin hurjia määriä kunnon rasvaa (siis ei siemenöljyjä) että saa päivän kalorit sinne parintuhannen kieppeille. Ihan liian moni karppikin on saanut vain ongelmia paastoista ja kituiluista - jos kohta useimmat heistä toivat sen kituilun mukanaan suositusten mukaisten laihdutusten ja paikkareiden huomenlahjana. Ja joo, siellä suositussapuskan ja paikkarien puolella kilppariongelmat ovat jokapäiväistä leipää, siinä missä karpilla asiat sentään VOI tehdä toisinkin : )

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-21 15:14:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Erfis kirjoitti:
Neuvot aloittelijaa kituilemaan. Sait asian kuulostamaan siltä kuin kerran päivässä 1070 kcal syöminen riittäisi.

Enkä neuvo! Kituilussa ja pätkäpaastossa on helvetillinen (anteeksi sanavalinta) ero. Rasvapolttoiseksi tottunut ei käytännössä voi kituilla, koska keho vaan siirtyy paastotilaan ja edelleen polttaa omaa rasvaa ilman mitään ongelmaa. Vaikeuksia tulee niille, jotka ovat hyväkarppaajia, ja eivät koskaan ole kunnolla ketoosissa ja jotka sitten yrittävät kuuden aterian miniannoksilla pärjätä. SE on kituuttamista.

edit: Pyydän aloittelijaa avaamaan karppauskaavioni allekirjoituksesta. Oletin, että aloittelija jo on rasvapolttoinen, sori.

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Hiilihydraattiaamiainen
ViestiLähetetty: 2019-02-23 00:33:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Erfis kirjoitti:
Mun nähdäkseni et ole vielä edes aloittanut karppausta, joten et tiedä miten se sulta sujuu ja mikä sulle sopii. Karppaamisessa ei kituilla. Jos et uskalla syödä ruokaa niin sitä syömistapaasi ei myöskään voi sanoa karppaukseksi.
WTF?? Oma näkemykseni on, että olen karpannut jo vuoden päivät, ja hiilarini ovat olleet jo pitkään noin 40 grammaa päivässä ja rasvaa menee noin 200 grammaa. Proteiinia tulee noin 70 grammaa (en urheile).

Miten olet päätynyt käsitykseen, että kituilisin enkä "uskaltaisi syödä ruokaa", kun olen monta kertaa jopa valittanut, että ärsyttää kun ruoanlaittoon menee niin helkatusti aikaa? :?: Hiilariaamiaistakin kokeilin juuri siksi, että olen kyllästynyt ainaiseen puputtamiseen.

Päivittäin nauttimani kalorimäärä on noin 2400-2500 kaloria. Se saattaa ehkä kuulostaa paljolta, mutta minulla on niin isot lihakset, että olen ikäänkuin puoliksi mies. Osmo Turpeisen Ruoka-ainetaulukon mukaan kevyttä työtä tekevän naisen kaloritarve on 2100 ja miehen 2700, joista saadaan keskiarvoksi 2400. Mutta kyllä se taitaa vetää tuonne 2500, ennen kuin saan kalorini täyteen.

Laihdutus ei ole ykkösprioriteettini, vaikka en toki panisi missään nimessä pahakseni pientä virtaviivaistumista. Olen nykyisen mittapuun mukaan joka tapauksessa pikemminkin hoikka kuin lihava.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 72 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)