karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 08:03:52

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-10-29 20:52:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-29 20:36:31
Viestit: 3
Olen aloittanut karppaamisen eilen (28.10.2010),eli olen vielä 14 päivän ja alle 20ghh/päivä vaiheessa.
Söin eilen Kaupasta ostamiani Saarioisen pepperoni viipaleita.Kyseinen tuote sisältää säilöntäainetta E 250, eli natriumnitraattia.
Onko näistä nitraateista haittaa dieetille vai onko niistä haittaa vaan terveydelle? Joka tapauksessa aioin näitä aineita rajoittaa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-29 21:17:49 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-29 20:36:31
Viestit: 3
Ja kaiken lisäksi tätä samaa shaissee on myös pekonissa?!?! eikö mitään saa syödä mikä sisältää tätä ainetta?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-29 22:27:45 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Miksi ei saisi? Kyllä itse syön ihan hyvällä ruokahalulla. Kaikki eivät syö. Eiköhän jokainen määrää ihan itse mitä syö ja miksi.

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-29 23:29:17 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-24 16:18:50
Viestit: 16113
Paikkakunta: Sonsuossa
Isoina määrinä nitriittien ja nitraattien on katsottu liittyvän syöpäriskiin. Niitähän on myös luonnostaan vihreissä kasveissa ja mm. punajuurissa jne. Mutta voi olla, et tuokin tieto on luuloa, tai sitten ei. Itse en nitraatteja kyttää, ennemmin natriumglutamaattia vaan. Ja yleensä aika paljon kyttään e-kirjaimia, mut muuten jäis kaikki kiva makkara syömättä, jos siihen nitraattilinjalle lähtis.

_________________
Baltazar ei muistanut mitään. Hän ei nimittäin ollut syönyt joka-aamuista kananmunaansa. Munia ei ollut seuraavanakaan aamuna, Baltazarin aivot menivät aivan solmuun!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-29 23:39:55 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Juupa. Raparperi, nokkonen, punajuurikas ja salaattikasvit usein nitraatin kerääjiä. Siksi ei esim. nokkosta kannata hyvin typpipitoisen paikan läheltä kerätä. Lihaan saa nitriitillä paremman värin eli jouluna sen huomaa kun olis saatavana myös harmaasuolattuja kinkkuja, jotka eivät sisällä. Nitriittiä sisältäviä elintarvikkeita myös jotkut juustot ja sillit. Myös kaivovesi saattaa sisältää nitraattia. Vähän sekavaa tämä nitraatti-nitriitti, mutta siis nitraatti muuntuu usein elimistössä nitriitiksi. Verihiutaleisiin suuret määrät ainakin aiheuttavat muutoksia. Onneksi eivät kai pysyviä. Nuo lisäaineasiat on jokaisen tykönään päätettävä, että minkä käytön hyväksyy ja minkä taas ei. Kasviksista ei aina tiedä, ovatko missä määrin nitraattipitoisia, koska niitä ei koko ajan tutkita.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-29 23:41:08 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93462
Siis nitraatti N typpi.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2010-10-30 12:37:32 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2010-10-29 20:36:31
Viestit: 3
Kiitos Kaikille vastauksista :) Melko sekavaa touhua kyllä juu :/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 06:03:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2005-05-28 09:21:51
Viestit: 214
Muistan aikoinaan luennolta, että ilman nitriittiä joidenkin lihavalmisteiden väri muuttuu homeenvihreäksi. Ei varmaan menisi kaupaksi.

Nitriittiä ei välttämättä tarvittaisi, jos kaikki ihmiset toimisivat aina järkevästi.
Useita lihavalmisteita vaan satutaan säilyttämään kesäisin turhan lämpimässä joko ennen tai jälkeen valmistuksen.
Nitriitti tappaa ainakin vaarallisimman ruokamyrkytyksen aiheuttajan, botuliinibakteerin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 09:03:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2006-09-16 12:11:10
Viestit: 2334
Paikkakunta: Oulun seutu
Mulla on se linja, että vältän kaikkea E:tä niin paljon kun pystyn, mutta en ole äärifanaattinenkaan. Käytännössä se menee ihan itestään niin, etten samana päivänä syö esim. grillimakkaroita ja pekonia. Tietoisesti välttelen myös juustoja joissa on nitraatteja/nitriittejä, ja joulukinkku tms. on aina harmaasuolattua. Metukkaa tai lihaleikkeitä menee vaan muutama siivu päivässä, joten niitä ei edes lasketa :)

_________________
"Kyllä meitissä ihan missille asti muotoja riittää - neljälle, viidellekki."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 09:10:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-10 22:52:43
Viestit: 2503
Voiskohan olla et itse nitriitit ei oo varsinaisesti ongelma ja joissain tutkimuksissa ne on jopa olleet terveellisiä :) Ainakin täällä oli vähän sellaisia ajatuksia: http://wholehealthsource.blogspot.com/2 ... leafy.html

_________________
Valtsun terveysblogi


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 09:34:10 
Poissa
apina
apina

Liittynyt: 2009-12-21 22:22:11
Viestit: 10830
No ainakin jossain jutussa todettiin punajuurimehun parantavan urheilusuorituksia x prosenttia, juurikin punajuuren sisältämän nitraatin ansiosta. Muuttuu elimistössä typpioksidiksi ja enmuistamiksi, laajentaen verisuonia.
Alentaa tätä kautta myös verenpainetta, mikä voisi selittää terveysvaikutuksen.
Jotain tuollaista muistan lukeneeni.

_________________
äh


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 09:54:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26263
Mies just eilen ihmetteli miten uunista tullut makkara oli niin oudon näköistä (vaaleampaa, suorastaan harmahtavaa) -> oli Vatajaa ilman nitriittejä ja muita. Maku oli mainio, mutta kieltämättä eivät näytä ihan yhtä herkullisilta kuin mihin on ikäänkuin tottunut/totutettu.
Kokonaan välttely on tehty aika vaikeaksi, jos kokee ajoittaiset leikkeleet, makkarat, pekonit kuitenkin osaksi ruokalistaansa. Luomussa vähemmän, mutta on sitä siinäkin.

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 11:23:17 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-04-12 10:03:24
Viestit: 27
Meillä syödään melko täydellisesti ilman lisäaineita. En ole kokenut asiaa vaikeaksi missään vaiheessa. Muutoksia olen huomannut itsessäni, vuosia päivittäin piinannut nokkosrokko on kadonnut, astma voi paremmin ja muutenkin olo on mitä mainioin :P Sen olen huomannut, että ne lisäaineet kyllä haistaa nykyään ja ne haisee ihan karmealle. Tein ystävälle kinkkupiirakkaa, kun tilasi ja melkein oksensin kun kinkku paketin aukaisin. Oli jotain savupalvikinkkua... Ja se löyhkä kun uunissa paistoi =X

Mutta jokainen tyylillään :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 12:13:03 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26263
Eikö ole hassua, että ystäville tarjottaisiin jotain sellaista iljetystä, jota ei itse pystyisi syömään?? Tämä on mulle outoa. Meillä tarjotaan sitä, mitä talon väkikin syö, hiukan korkeampihiilarillista voi tulla tarjolle ajoittain, mutta toisaalta ei ne ole meiltä muitakaan totaalisen "kiellettyjä". En ole täysin yrittänyt, eli vaikea sanoa, mutta aika vaikeaa tuo totaalinen välttely tuntuisi olevan, jos yhtään leikkeleitä tai sellaisia lihatuotteita tosiaan syö.

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 12:19:09 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-04-12 10:03:24
Viestit: 27
Ystävä tilasi piirakan, toi itse ainekset, leivoin ja haki sen pois. Meillä vieraille tarjotaan samaa, mitä me itsekin syödään :P


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 12:25:51 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-03 10:55:56
Viestit: 26263
Ok, selventää kuviota #-o

_________________
A wise man never knows all. Only fools know everything. (Afrikkalainen sanonta)
"Viisaat etsivät totuutta, mutta hölmöt luulevat löytäneensä sen.” (Napoleon)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 12:32:20 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2005-04-12 10:03:24
Viestit: 27
Ooo kirjoitti:
Eikö ole hassua, että ystäville tarjottaisiin jotain sellaista iljetystä, jota ei itse pystyisi syömään?? Tämä on mulle outoa. Meillä tarjotaan sitä, mitä talon väkikin syö, hiukan korkeampihiilarillista voi tulla tarjolle ajoittain, mutta toisaalta ei ne ole meiltä muitakaan totaalisen "kiellettyjä". En ole täysin yrittänyt, eli vaikea sanoa, mutta aika vaikeaa tuo totaalinen välttely tuntuisi olevan, jos yhtään leikkeleitä tai sellaisia lihatuotteita tosiaan syö.


Nykyään löytyy lisäaineettomia leikkeleitä, makkaroita jne. Eineksiä ei syödä, eikä mitään valmiiksi marinoituna, kevyt tuotteet jää kauppaan. Ostetaan tuoreita kasviksia, maustamatonta lihaa (mielellään tilalta suoraan), käytetään paljon yrttejä maustamiseen, kermaa, voita jne.. Aikaa menee hieman kauemmin ruoan laittoon, jos vertaa eineksen lämmittämiseen mikrossa :wink:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 13:15:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2011-03-11 01:01:09
Viestit: 220
Ooo kirjoitti:
Eikö ole hassua, että ystäville tarjottaisiin jotain sellaista iljetystä, jota ei itse pystyisi syömään?? Tämä on mulle outoa.


Itsehän tarjoan avomiehelle kaiken iljetyksen, jota en itse pysty syömään, esim. eilen ostetun juuston, jossa E250 oli mainittu natriumnitraattina, enkä sitä kaupassa kiireessä bongannut. :lol:
Mies tietää riskit, paasaan niistä ihan tarpeeksi ja silti syö hyvällä halulla.

Vieraille syötän pakastepullaakin, lisäaineineen päivineen.

Minusta ruokavalio on jokaisen oma valinta, eikä kukaan halua herkkuruokansa ääressä kuulla sen vaaroista. Vieraat toivovat pullaa, omat karppiherkkuni ei sokeriin tottuneen suussa maistu kuin happamalta. Vieraat syö pullansa rauhassa, minä saan vetää voissa paistetut kastikelihani ja munani rauhassa. Everybody wins.

Jos joskus minulle suodaan lapsia, niille en p*skaa syötä, koska ne eivät vielä osaa tehdä valintojaan järkevästi.

Lisään vielä, että homma on toiminut ihanan vastavuoroisesti. Kun meillä kunnioitan vieraiden pullatoiveita, on minulle aina kylässä käydessäni varattu tai ainakin yritetty varata karppiruokaa. Näin meillä.

_________________
Karppaus alkoi kertarysäyksellä loppiaisen aikoihin 2011. Vaihtelevalla menestyksellä siitä lähtien.

Tilanne 5.10.2013 73,6 kg (tavoitteena joku 65, ennen karppausta enimmillään 85 kg)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 13:27:13 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Paikkakunta: Lohja/Helsinki
Koko nitraattikysymys saattaa kääntyä aivan päälaelleen. Alkaa näyttää, että se tosiaankin parantaa verisuonten toimintaa ja suorituskykyä. Että Kippari-Kalle pinaatteineen oli kuin olikin oikeassa, ja juurikin pinaatin sisältämän nitraatin vuoksi.

Nitriitti lihajalosteissa ehkäisee pilaantumista. Ite en varo yhtään. Minusta pilaantumisbakteerit kuulostavat paljon ikävämmiltä.

Tuolla paljon aiheesta:
http://www.pronutritionist.net/nitraati ... sia-mitah/
http://www.pronutritionist.net/perjanta ... avaliossa/

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-04-13 18:08:57 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-05-13 23:34:32
Viestit: 3448
Paikkakunta: Vantaa
Samalla linjalla Mirkan kanssa. Meidän jääkaappi on ainakin niin lämmin, että Clostridium botulinumin pahin serotyyppi kasvaa siellä iloisesti ilman nitriittiä :roll: Ei nyt unohdeta täysin että botulismi on hengenvaarallinen vaikkakaan ei mitenkään yleinen. Siksi minä syön ne vähät nakkini ihan mielellään nitriitin kanssa :lol:

_________________
It’s always the ones with the dirty hands pointing the fingers.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 44 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)