karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-28 12:46:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 09:57:17 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hetkinen, eikös ainakin yhdessä noista listoista komeile ylimpänä mangaaninlähteenä naudanliha...?
Ei varmaan hankalaa saada kun kerran sadasta grammasta lihaa löytyy mangaania moninkertaisesti tarpeeseen nähden : )

Tarkoitin tätä: "Mangaania löytyy muualtakin: http://www.foodinfo.us/SourcesUnabridge ... utr_No=315 "

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 10:39:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
els kirjoitti:
Hetkinen, eikös ainakin yhdessä noista listoista komeile ylimpänä mangaaninlähteenä naudanliha...?
Ei varmaan hankalaa saada kun kerran sadasta grammasta lihaa löytyy mangaania moninkertaisesti tarpeeseen nähden : )

Tarkoitin tätä: "Mangaania löytyy muualtakin: http://www.foodinfo.us/SourcesUnabridge ... utr_No=315 "

Uusiseelantilaisen naudan maksa on ylimpänä:
Lainaa:
select 328.000 mg Beef, New Zealand, imported, variety meats and by-products liver, cooked, boiled 23424

Spekuloida voi, miksi muunmaalaisia naudan maksoja ei näy listalla. Pelkkä naudan maksa ilman spesifioitua alkuperämaata sisältää saman sivuston mukaan vain 0.31 mg mangaania 100 grammassa: http://www.foodinfo.us/SelectedItem.aspx?NDB_No=13325. Listalla alempana löytyy muutakin uusiseelantilaista naudan elintä, mutta muunmaalaisia eläintuotteita ei tuolla TOP100-listalla näy.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 10:44:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Onko mangaanin puute yleinenkin ongelma?

Meikäläisen kroppa luultavasti haluaa mustikoita samasta syystä kuin se haluaa mieluummin punakaalia ja punasipulia, kuin valkokaalia ja keltasipulia: Antosyaani, eli se sininen väri, vetää minua vastustamattomasti puoleensa. :D

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 11:00:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Onko mangaanin puute yleinenkin ongelma?

Ei vaikuta olevan: http://www.terve.fi/kivennais-ja-hivenaineet/mangaani
Lainaa:
Mangaanin puutetta ei ole koskaan normaaliväestössä pystytty havaitsemaan. Ilmeisesti mangaania saadaan ravinnosta riittävästi ja lisäksi elimistön mangaanipitoisuuden säätely on hyvin tarkkaa.

...mutta karppaaja ei syö kaikkia "normaaliväestön" mangaanin lähteitä:
Lainaa:
Hyviä mangaanilähteitä ovat vilja, viljatuotteet ja tee.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 11:17:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mutta ovatko nuo sitten todella niitä hyviä lähteitä?

Luottoni minkäänlaisen totuuden löytämiseen suomalaisten "asiantuntijoiden" teksteistä on alle nollan. Naudanliha ja naudanmaksa nimittäin mainittiin hyvinä lähteinä myös - tosin ei terve.fi sivustolla, vaan tämän ketjun aiemmisssa viesteissä...

Samalla tavoin kananmuna, joka ON jodin lähde, ei koskaan näy jodipitoisten ruokien luettelossa jne. Suomalainen "tiedotus" on sitä tasoa, että niitä karppeja lähteitä ei mielellään mainita vaikka ne olisivat yhtä hyviä jollekin ravinteelle, kuin Terveyden Hävittämisen Laitoksen suosittelemat ruoka-aineet

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 13:45:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Mullakin ne mustikat olivat Pirkkaa. En tiennytkään että toista merkkiä on. Siihen ”kakka-asiaan” vielä :) että muut jutut voi pestä mutta pakastemarjoja ei. Mutta voishan sitä karaistua. Olikohan se tuo Pakkasmarja merkki, jolla oli suomalaisia vattujakin, norovattuja paikkaamaan.

Luin jostain että kaupan iduissa olisi salmonellariski :x Sellaisia valmiiksi huuhdeltuja olen käyttänyt. Mutta uutisen kuultuani olen ollut varovainen kun lapsikin niitä syö. En tiedä pitäisikö unohtaa nämä murheet kerrassaan, just kuulin että ostereistakin saa sadat ihmiset vuodessa lihansyöjäbakteerin. Eli sitähän se on, kaikki on pannassa jos sille tielle lähtee. Mutta tämä hapankaali, jee :D Suolistoa jos parantaa niin vastustuskykykin lisääntyy. Mulla on luennan alla Wheat belly-kirja, jossa verrataan suolistoa toisina aivoina.

Tuosta eri väristen asioiden himosta, kaipa kroppa kertoo mitä milloinkin puuttuu/on vähän. Mulle tulee usein keskitalvella punaisen himo (punajuuri jne.) Välillä himottaa viherpirtelöt, nyt ei tee mieli yhtään niin ei väkisin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 13:52:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pakkasmarjan kilon mustikkapakkauksia olen löytänyt Prismasta ja joistakin S-marketeista, en tiedä myyvätkö K-ryhmän kaupat niitä lainkaan, jos niillä kerran on oma Pirkka-mustikkansa.

Itujen salmonellariskistä: Takavuosien persianapila-salmonella johtui ainakin kerran siitä, että niitä kuivia siemeniä tuotantomaissa varastoitiin tiloissa joissa linnut pääsivät paskomaan niiden päälle. Siinä ei sitten auta vähääkään, vaikka se idätyspuuha tehtäisiin kuinka hyvin täällä Suomessa, jos ne siemenet jo kuivina siellä tuotantomaassa kuorrutetaan lintujen salmonellakakalla.

Osterit ja simpukat siivilöivät vedestä suht kaiken mitä siinä sattuu olemaan, ne ovat aina riski jos vesi jossa ne ovat eläneet on saastunutta.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-05 17:39:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Ehkä voin luottaa Toisinsyöjän Pakkasmarja-suositukseen, jos asia tulee taas ajankohtaiseksi :)

Iduista: syön mieluummin itse idätettyjä kuin kaupan, uskon äidin ja mummin varoituksia. Olen kuitenkin aina selvinnyt ongelmitta, jos ostoituja on tarjottu ja olen syönyt.

Kaupankin idut kannattaa huuhdella, ituja kun kuuluu huuhdella säännöllisesti. Ei ole niin, että kerran huuhdeltu pysyy huuhdeltuna, vaan kasveillakin on oma aineenvaihdunta, ja sen voi tuntea nenässäänkin.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 08:59:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Mutta ovatko nuo sitten todella niitä hyviä lähteitä?

Foodinfo.us:n mukaan vilja todella on hyvä mangaanin lähde. TOP100-listalta löytyy ruis (6 mg/100 g), kaura (4.9 mg / 100 g) ja vehnä (4 mg / 100 g - päivämangaanisuositus siis 2 mg). Tee löytyy listan kärkipäässä jonkun instant tea -jauheen muodossa, mutta jos erikseen katsoo haudutetun teen mangaanipitoisuutta, se ei ole kummoinen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 09:07:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Nosiis suodattamattomalla haulla tuollaisesta systeemistä ei tee mitään ihminen, joka ei syö teollisia elintarvikkeita. Alasvetovalikosta saa tuolla näemmä valittua ruoka-aineryhmiä, luultavasti mitä tahansa ravinnetta etsisin sillä tavoin.

Fineli on samalla tavalla rasittava, täytyy rajata hakua ellei halua ensin selata ohi hirmuista määrää teollista suttua jota ei syö, ennen kuin pääsee sinne raaka-aineiden pitoisuuksiin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 09:08:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Toisinsyöjä kirjoitti:
Luottoni minkäänlaisen totuuden löytämiseen suomalaisten "asiantuntijoiden" teksteistä on alle nollan. Naudanliha ja naudanmaksa nimittäin mainittiin hyvinä lähteinä myös - tosin ei terve.fi sivustolla, vaan tämän ketjun aiemmisssa viesteissä...

Minäkin olen kyllästynyt siihen, että asiantuntijat hehkuttavat milloin mitäkin virallisterveellistä sapuskaa vaikka minkä ravinteen hyvänä lähteenä, vaikka Fineli ei kyseisiä väitteitä tukisikaan. Olen katsellut paljon ravintoainetaulukkoja, ja tämä mangaanilista on ensimmäinen, jossa näen viljatuotteita TOP100-joukossa.

Mangaanin TOP100-listalla ei näy muita eläintuotteita kuin UUSI-SEELANTILAINEN naudan maksa ja uusiseelantilainen naudan "tripe" (olikohan se suomeksi mahalaukku?). Syytä en tiedä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 09:12:10 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tuon US listan mukaan viljojen mangaani näyttää olevan siellä sahajauho- eli lesepuolella, jokamikä tarkoittaa että sen käyttöönotto voi olla vajavaista/olematonta. Muiden vastaavien hiventen irtiotto leseistä on suorastaan vienyt kropalta enemmän enemmän kuin mitä se on tuonut (kauan sitten postitettuja tutkimuksia on jossain karppilan viidakoissa)

... ja jatkoa: lihaslihaa US listalla ei juuri näy, mutta kun salamissa on melkein gramma per 100g... ?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 09:29:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
... ja jos aletaan hifistelemään eli katsotaan mitä kroppa mangaanille tekee, niin enemmän nyttää löytyvän tietoa ylenmääräisen mangaanin myrkkyvaikutuksista. Ilmeisesti maksa varastoi sitä hyvinkin tehokkaasti, ja siinä on puolensa ja puolensa. Näillä eväillä en todellakaan lähtisi sitä erityisesti sitä lisäämään sapuskoihini...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 09:30:14 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47653
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tulipa tästä taas täydellinen ketju aloitteleviin karppeihin :smt026

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-06 13:38:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
els kirjoitti:
Tuon US listan mukaan viljojen mangaani näyttää olevan siellä sahajauho- eli lesepuolella, jokamikä tarkoittaa että sen käyttöönotto voi olla vajavaista/olematonta. Muiden vastaavien hiventen irtiotto leseistä on suorastaan vienyt kropalta enemmän enemmän kuin mitä se on tuonut (kauan sitten postitettuja tutkimuksia on jossain karppilan viidakoissa)

... ja jatkoa: lihaslihaa US listalla ei juuri näy, mutta kun salamissa on melkein gramma per 100g... ?

Salami US listalla on muutenkin erikoinen tapaus: K2-MK4:nkin osalta tuo US lista näyttää salamille ja pepperonille merkittävästi korkeampia pitoisuuksia kuin tuorelihoille.

Tuo viljojen mangaani näyttää olevan enimmäkseen leseessä (ja alkiossa) riisin ja vehnän tapauksessa. Kauran tapauksessa taas lese ei ole yhtä selvästi mangaanipitoisempaa kuin koko kaura: http://www.foodinfo.us/SourcesUnabridge ... utr_No=315

Mutta aloittajan kysymykseen liittyen, mikään vilja ei ole se mitä suosittelisin marjan korvikkeeksi. Sen sijaan suosittelen marjan korvikkeiksi kotimaisia tuorevihanneksia ja -yrttejä, hapankaalia, (venäläisiä) suolakurkkuja, pähkinöitä, suklaata/kaakaota, kahvia, mausteita... (näistä kaikista saa jotain samaa kuin marjoista) - siis mikäli tykkää ja kaipaa. Minulla näiden kaikkien (kuten myös marjojen) pääasiallinen tarkoitus on maustaa kalorit mukavan makuisiksi. C-vitamiinit itse otan kombuchasta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 11:21:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Hei kiitos vinkeistä tähän mennessä,

tänään mä lähden sitten kuitenkin metsästämään Pakkasmarjan marjoja Prismasta, yleensä käyn vain CM ssa niin ei ole osunut silmään. Teen mustikkapiirakkaa perheelle ja tutkin laadun.

Mä olen ollut huolissani miten korvaan b-vitamiinit kun viljat pois. Purkista olen kuureittain ottanut kipujen takia, ja heti olo paranee mutta aina ei jaksais tabuja niellä. Jos se suolisto ei ole kyennyt imeyttämään beetä, kun on ollut huonossa kunnossa viljojen takia, kuten puhetta oli. b-vitojen puute on yhdistetty ainakin suolisto-ongelmiin ja maseen ja kipuiluun (mun oireita). Finelista nyt sitten älysin tutkia, ja eikai viljatkasn mitenkään äärimmäisiä/ainoita bvitalähteitä ole, se on vaan iskostettu päähän. Maksa tosiaan on useassa b-vitassa kärkisijoilla. Sillä se mun maksahimokin ehkä selittyy!

No, tässä samalla mietin ruokahimoja ja toinen himotus on munuaispavut. Niissäkin on näköjään b-vitoja paljon.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 12:00:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
els kirjoitti:
Tulipa tästä taas täydellinen ketju aloitteleviin karppeihin :smt026


:mrgreen: Vähän hyppii ja pomppii. Marjoista mangaanin kautta maksaan :D Mutta ei se mittään :mrgreen:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 12:21:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Eikö ehdottomana tavoitteena ollutkaan aloittajan täydellinen hämmennys?

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 12:36:10 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2017-10-17 17:54:53
Viestit: 332
Heheh Catharsis!

Järjestelen päähäni ketjua...

Marjoja ei siis ole pakko syödä, jos ei tykkää/jaksa/ole mahdollisuutta, antioksidanttien/väriaineiden/vitamiinien takia, vaan ne voi saada muustakin kuten iduista, pähkinöistä, siemenistä, värillisistä vihanneksista/ei-makeista hedelmistä. Mangaani ei välttämättä ole marjojen ”se juttu” vaikka sitä eniten niissä on, vaan ehkäpä vaik antosyaanit. Taijjotain. Ja hyvä maku. Antioksidantteja saa korvattua kaakaosta/kahvista/teestä. Korvaavaa C-vitamiinia voi saada sitruunasta, kombuchasta, vihanneksista ja hapankaalista, jolla on myös suolistoa parantava vaikutus.

Marjoihin ei liity b-vitamiini. Mutta se oli spontaani oivallus tuosta maksa-asiasta. Mulle tärkeä koska mun kivut näyttää liittyvän paljon b-vitan puutoksiin, siitäpääsen eteenpäin etsimään b-vitarikkaita tuotteita. Mitäs muuta. Pakkasmarja voittaa Pirkan kikkanat :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Marjoille korvike
ViestiLähetetty: 2018-04-07 20:13:57 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93755
Jolloin päästää tuosta ikävästä korvike sanasta ja ollaan taas takaisin marjoissa. :lol:

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 81 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)