karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-16 06:04:01

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 210 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10 11 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 10:51:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Ehkä olet luonnostaan iltapainotteinen syöjä? Muistelen että minulla oli usein samanlaisia 'muistaa syödä vasta illalla kun on karmea nälkä' päiviä kun söin virallisten suositusten mukaan. Mutta sellaiset päivät muuttuvat onneksi helposti karppaajalla pätkäpaastopäiviksi, kun aamulla laittaa rasvaa kahviin (yli 50 kCal kuulemma katkaisee paaston, mutta tässä tapauksessa se paasto vaan muuttuu aamulla RASVApaastoksi) ja syö sitten päivällä edes vähän jotain. Yöuni + ei kiinteää ruokaa aamulla = helposti 14-16 tuntia syömättä kiinteää ruokaa.

Minulla menee niin, että aamulla rasvakahvi, puoliltapäivin/alkuiltapäivästä päivän kevyin ja hiilaripitoisin ateria (kefiiriä, kermaa, mustikoita, pähkinöitä) ja sitten illalla joku lihaa + vihanneksia ruoka. KOtiin tultua iltapäivällä saatan juoda 1-2 rasvakahvisatsia, sillä silloin kaipaa jotain, mutta ei vielä kiinteää ruokaa. Kroppa selvästi haluaa suurimman osan kaloreista loppupäivästä ja sen mukaan kun menen, niin se on tyytyväinen.

Miten muuten, niinä päivinä kun sanot että et tunnista nälkää ennen kuin sitten vasta illalla, oletko kuitenkin huomannut esimerkiksi sitä palelua (josta juttelimme palvelinvaihdon yhteydessä kadonneissa viesteissä) jo ennen iltaa? Voi olla että sinulla, kuten minulla, palelu on se näläntunne ja sitten kun tulee vatsaan näläntunne olisi pitänyt syödä jo aiemmin.

Lainaa:
Ja paljon on mulle sitä että kasaan tarvittavat määrät proteiinia ja hiilareita, koska normisti en oo proteiiniakaan syönyt edes 1g/pvä.


Minä en mitenkään pystyisi syömään prodea 1 g /painokilo päivässä, eli 350 g proteiinipitoista ruokaa päivässä, ei vaan uppoa, rupeaa kuvottamaan. Tämä näinniinkuin esimerkkinä siitä, että sama määrä ei kaikille sovi ja prodea kannattaa syödä juuri sen verran kuin kroppa sitä haluaa. Toisilla haluaa enemmän ja toisilla taas vähemmän. Jos sinusta tuntuu ongelmalliselta saada kasaan riittävästi hiilihydraatteja, jo pikkuinenkin määrä pähkinöitä sisältää aika lailla hiilareita, hyvin pienellä määrällä saa siis helposti hiilareita kasaan riittävästi. Vihanneksista hiilaripitoisimpia ovat tomaatti ja paprika.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 11:20:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Onko sulla Toisinsyöjä päivän rasvat 80-85% päivän energiansaannista? Veikkaanpa, että näin olisi. Hiilareita ei voi tulla viittä prossaa enempää?

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 11:34:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
En ole ketoosissa enkä edes tavoittele sitä, ei sovi minulle kovin hyvin eikä ole laihtumistarvetta tai sokeriaineenvaihdunnan ongelmia.

Sen sijaan olen rasvapolttoinen ja rasvasta tulee tosiaan varmaan ainakin 80% päivän kaloreista. Hiilareita en varo tai rajoita lainkaan, koska en sinne ketoosiin halua, niitä voi upota jopa 70-100 g päivässä. Jotkin päivät ovat prodepitoisempia ja toiset taas hiilaripitoisempia, voi olla että ihan mielitekoperusteella (koska mitän en punnitse enkä laske) olen alkanut syödä aika lailla samoin kuin nimimerkki Els: Päivän proteiinit ja hiilihydraatit YHTEENSÄ noin 100 g vaihtelevin suhtein ja loput sitten rasvasta. Syön mm. silloin tällöin sushisatsin (kylmä keitetty riisi samoin kuin kylmä keitetty peruna ovat resistenttiä tärkkelystä ja siten erityistä herkkua suolistomikrobeille), jolloin prodemäärä on sinä päivänä pienempi ja sitten voi olla joku päivä jolloin meno on vähähiilihydraattisempaa niin että useampi sellainen päivä peräkkäin voisi viedä ketoosiinkin, mutta kun niitä ei minulla tule useita.

(Tämä vähäinen proteiinin halu ja se että ketoosi ei sovi saattaa hyvinkin liittyä atooppiseen ihoon, joka meillä Elsin kanssa molemmilla on. Näin ainakin Els itse teorisoi ja omat kokemukset viittaavat samaaan. )

Tämän ketjun aloittaja vaan kuulostaa jotenkin samankaltaiselta kuin minä tuon aamulla ei maistu ruoka ja näläntunnetta ei tule kuin vasta vähän liian myöhään -ominaisuuksiensa suhteen, siksi tänne olen kirjoitellut vaikka muuten karppaamisen tarkoitus ehkä on erilainen, minulla kun ei laihtumistarvetta ole.

Ja nyt tuli sitten kun tämän sain kirjoitettua mieleen tämä: Muistankohan oikein, että osa porukasta laihtuu ketoosissa huonommin kuin rasvapolttoisena? Miten minulla on sellainen muistikuva, että täällä on ollut myös porukkaa, joka ei ole ketoosilla onnistunut kovinkaan hyvin laihtumaan, mutta sitten on paino ruvennut putoamaan kun ollaan edelleen selvästi rasvapolttoinen/vähähiilihydraattinen, mutta ei enää ketoosissa. Muistankohan nyt ihan pieleen? Ainakin juminpurkuun on suositeltu porukoille sitä että ottaa yksittäisiä vähän korkeahiilarisempia päiviä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 11:38:06 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-23 18:15:42
Viestit: 143
Juu, kyl mä aikamoinen vilukissa välillä olen. Pitää kiinnittää huomiota tuohon jatkossa. Kiitos vinkistä :)

Mut kyl mä niin surullinen oon ja lapsellisesti Atkinsin sedälle vihainen ku mä en onnistu enkä saa tuloksia :(


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 11:51:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Toisinsyöjä;
Paljastus: show
päättelin noi makrot siitä mitä luettelit syöväsi, heitetään karkeesti... kefiiri 5g, mustikat 8g, pähkinät about 10g , kerma 5g, illan vihannekset max 10g. Näistä päättelin että olisit ketoosissa. Jotkut ovat ketoosissa 60g hiilareillakin.


Santra-katriina; mitäs jos unohtaisit mittailut ja laskemiset? Söisit silloin kun nälkä ja sen verran että nälkä lähtee, ja ruoka olisi oikeeta kunnon puhdasta ruokaa. Kato vaikka vasta toukokuussa onko siinä vyötäröllä tapahtunut mitään, ja sit katsoa fiiliksen mukaan miten etenet.
Nyt ihan vaan taviselämää ja puhdasta ruokaa, ja Relax! :smt040

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 11:57:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
En ole ketoosissa. Eri ihmiset menevät ketoosiin eri hiilarimäärillä, toiset helpommin ja toiset vaikeammin. Normaaleilla syömisilläni ehdottomasti EN ole ketoosissa, se on satavarmaa ja jos olisin, niin nostaisin kiireesti niitä hiilareita, sillä en halua ketoosia.

Huomaan ketoosin siitä, että turpoan järjettömästi ja muuten en ole koko elämässäni turvonnut mistään syystä ikinä ennen. Joudun syömään grammakaupalla suolaa, jotta turvotus lähtisi pois ja se ei ole ollenkaan kivaa. (Tämä johtuu siitä että ketoosissa virtsan mukana poistuu enemmän suolaa, suolantarve saattaa jopa nelinkertaistua. Kroppa voi reagoida suolavajeeseen turpoamalla, jos se yrittää estää suolanmenetystä virtsaamista vähentämällä.) Pirteä ja nälätön kyllä olen, mutta kun olen sitä myös rasvapolttoisena niin ketoosi ei kiinnosta niin sitten vähääkään.

Olen ollut ketoosissa muutaman kerran ihan puhtaasti vahingossa: Treenilerillä (5 pv) pitopalvelumme tekee minulle vähähiilhydraattisempaa ruokaa kuin teen kotona ja Japaninmatkalla (treeni...) hiillihydraatit jäivät kotoista matalammiksi, koska pähkinät jäivät pois ja maitotuotteita meni vähemmän.

Kaikille se ketoosi ei sovi ja jos tosiaan oikein muistan, niin osa porukasta laihtuu helpommin rasvapolttoisena ilman ketoosia, kuin ketoosissa. Mutta enemmistö kyllä taitaa laihtua ketoosilla helpommin ja/tai ainakin saada käynnistettyä sillä sen laihtumisen, joten vähemmistössä taidan olla.

EDIT: Nyt kun tätä pohdin, tuntuisi loogiselta että ketoosi sopii huonosti ihmiselle, joka ei tavallisilla virallisesti suositelluilla syömisilläkään tunne kunnolla näläntunnetta, vaan kokee sen ensin esim. juuri paleluna. Kun ketoosin edut ovat pirteys ja näläntunteen puute, niin ehkä menee jotenkin överksi sitten niillä, jotka ovat ilman ketoosiakin suorastaan ärsyttävän pirteitä (=minä), eivätkä tunne nälän tunnetta ajoissa minkäänlaista ruokavalioa noudattaessaan.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:14:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
^ joten en yhtään ihmettele, että me tässä santran kanssa ollaan ihan sekaisin, kun laihtumista ei tapahdu. Yks sanoo sitä, toinen tätä, kaikki ovat hyviä ohjeita, niitä sitten yritetään noudattaa kuunnellen myös omaa kehoa, niin mä olen ainakin.... :smt120 :smt120 :smt120 :smt120
Siks ajattelin, että pitää ottaa jotenkin nyt etäisyyttä laihduttamiseen.

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:15:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Entäs jos pitäisi ottaa etäisyyttä myös siihen ketoosiin, kun jos oikein muistelen, niin se pieni vähemmistö ihmisiä laihtuu paremmin rasvapolttoisena ilman ketoosia, kuin ketoosissa. Muttajoo, ehkä kannattaa keskittyä johonkin muuhun kuin laihdutusajatukseen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-05 17:08:09
Viestit: 17931
Mä pidän tuon mielessä, taka-alalla kuitenkin hyrrää miten, miten, miten......josko vielä jotenkin ...... :lol: :lol:

_________________
Paluu Luontoon! Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:25:38 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-23 18:15:42
Viestit: 143
Juu, sekaisin olen kuin paskahuussin rotta ja rento kuin rautakanki :D
Kyllä taidan ottaa ohjeesta kiinni ja ottaa etäisyyttä niin laihduttamiseen kuin ketoosiinkin, silti syömällä vain karppaukseen sallittuja ruokia.
Tuota en ollut edes ajatellut että kun ei muutoinkaan ole ruokahalua niin ketoosi ei itselle ehkä ole se paras mahdollinen, on se kumminkin makeanhimot vieny. Ainut miksi mietin karkin ja muun syöntiä, niin kostoksi universumille kun en ole laihtunut :)
Weeralle kans tsemmpiä! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:26:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-23 18:15:42
Viestit: 143
Juu, ja salaa mielessä kuitenkin toivon laihtuvani, joten komsii komsaa :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:36:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Nyt tuli mieleen kysyä, oletko myös luonnostaan pirteä/energinen muillakin syömisillä kuin karpaten?
Mietin nimittäin sitä, onko tämä joku kokonaisuus, eli että nämä jotenkin kuuluvat yhteen nämä ominaisuudet: heikko näläntunne/palelu näläntunteen sijaan + pirteys.

Makeanhimon taltuttamiseen ja niille joilla on jo sokeri/insuliiniaineenvaihdunta sekaisin ketoosi lienee kyllä erinomaisen toimiva juttu, mietin vain sitä että ehkä on sitten semmoinen ihmistyyppi, joka on energinen ja näläntunteen heikosti kokeva (makeanhimoa ehkä lukuunottamatta) muutenkin, jolle se ketoosi ei ole se paras mahdollinen vähähiilihydraattisen syömisen muoto. Ja voisikohan sitten olla että juuri tämä ihmistyyppi laihtuisi paremmin rasvapolttoisena ilman ketoosia? KUn eikös Atkinsissakin vain aloiteta muutaman viikon ketoosilla jotta saadaan laihtuminen käyntiin ja sitten hiilarit nostetaan korkeammalle, niin että ketoosin sijaan ollaankin rasvapolttoisia.

Niinä parina kertana kun olen vahingossa ketoosissa ollut, niin en ainakaan ole yhtään sen vuoksi laihtunut, mutta se toki voi johtua myös siitä että paino on normaali.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:40:56 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-23 18:15:42
Viestit: 143
Mulla on nykyisin työ johon pitää aamu klo 07, ja olen lapsesta asti ollut ilta ja yökukkuja, joten pääsääntöisesti viimeiset kaksi vuotta olen ollut enempiki väsynyt kuin pirteä. Iltaa kohti kone kyllä käynnistyy.
Joskus muinoin kun elin kanasalaatilla ja kahdella suklaapatukalla olin pirteä kuin peipponen ja työ alkoi klo 09.
Mä oon joku luonnon oikku :(


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 12:47:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Nojoo, se aamunousun ajankohta toki vaikuttaa, mutta tarkoitin kysyä lähinnä sitä millainen keskimäärin olet silloin kun saat nukkua tarpeeksi, eli sitä sinun "perustilaasi." Itse olen nimittäin perusolemukseltani pirteä ja energinen muillakin syömisillä kuin vähähiilihydraattisilla, nyt tuntuu että on vaan VIELÄ energisempi.

Tässä yritän nimittäin kehittellä epämääräistä ja äärimmäisen epätieteellistä teoriaa siitä, että ihminen joka sokeripolttoisenakin on energinen ja huonosti näläntunnetta tunteva voisi olla juurikin sellainen, jolle vähähiilihydraattisista ruokavalioista sopii paremmin rasvapolttoisuus kuin ketogeenisyys ja sillä ehkä voisi helpommin laihtuakin.

Muttasiis: Olet tainnut mennnä ketoosissa jo pidemmän aikaa ja mitokondriot ovat varmaan jo sopeutuneet paitsi ketonien, myös rasvahappojen käyttöön, joten mikä estäisi kokeilemasta pientä hiilihydraattien nostoa niin, että ketoosi loppuisi, mutta rasvapolttoisuus säilyisi? Ihan vaan jokunen kymmenen grammaa hiilaria enemmän päivässä, näkisit sitten onko sillä vaikutusta siihen laihtumiseen. Voisin kuvitella että viikossa-parissa jo huomaisi kannattaako se.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 13:18:37 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-23 18:15:42
Viestit: 143
Peruspirteä olen minäkin :)

Kokeilen hiilarilisäystä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 13:28:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mutta ei paljoa ja jos ei toimi niin palaa toki takaisin ketoosiin.
Toinen mitä näkyy neuvona kun ihmiset kyselevät miten saa painonpudotuksen jatkumaan kun alkanut pudotus jumittaa, on yksittäiset hiilaripitoisemmat päivät siellä täällä, esim. kerran viikossa. Joitakuita se on auttanut niin että painonpudotus on jatkunut.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 13:40:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2008-11-23 18:15:42
Viestit: 143
Voi kun voisikin surra sitä että painon putoaminen olisi pysähtynyt, kun pitää surra sitä ettei se ole edes alkanut. Siitä että paino olisi edes lähtenyt laskuun voisi ajatella tehneensä edes jotain oikein, edes hetken.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 13:43:44 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93607
No voisitko olla iloinen siitä ettei se juuri nyt nouse?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 13:44:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Kuinkas kauan olet nyt sitten ehtinyt ketoosissa olla/karpata yhteen menoon? On se tieto täällä jossain ketjun uumenissa, mutta jos nyt kertaukseksi kun ei laiska jaksa kaivaa...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Mantelileivän korvike
ViestiLähetetty: 2018-02-08 13:45:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Greda Carpo kirjoitti:
No voisitko olla iloinen siitä ettei se juuri nyt nouse?


TUo oli muuten tosi olennainen huomio: Se että paino ei nouse juuri nyt on osoitus siitä, että jokin toimii, jos se paino aiemmin on tasaisesti noussut.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 210 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 16 7 8 9 10 11 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)