karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 21:13:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-06-10 11:30:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Greda Carpo kirjoitti:
Mulle tehtiin keliakiatesti ja tulos oli negatiivinen. Lääkäri sanoi, voithan silti olla hiilariherkkä.


Verikokeesta varmaan katsottiin? Itselläkin sama juttu, mutta lopulta lääkäri tyytyi toteamaan, että itsepähän tiedän mikä vaivoihini auttaa. Tietysti takana oli jo vuosia viljatonta ruokailua, mitä nyt jotain satunnaisia pizzoja tuli syötyä. Oli lopulta sitä mieltä, että viljoista erossa pysytteleminen on ehkä onnistunut.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-06-10 13:18:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93661
Taisi olla verikokeesta. On jo aikaa.

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-06-10 22:09:38 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-06-04 08:17:58
Viestit: 31
NiilinKaimaani kirjoitti:
Onhan meitä täällä karppilassa vaikka kuinka monta, joiden kivut ovat loppuneet viljojen ja siemenöljyjen poistamiseen ruokavaliosta.

Meikäläisellä kovat vatsakivut lääkäri nimesi "koliikiksi" jo kun olin n. 16-vuotias, kun hän ei muutakaan keksinyt. Mitään tarkempaa ei tutkittu, vaikka kivut jatkuivat karppiaikaan asti, eli 40-vuotiaana alkoi uusi, kivuton elämä.

Samalla katosi myös monta muuta vaivaa, mm. ihottumat ja akne. Myös nivelsäryt ja nivelturvotus loppuivat kuin seinään, kun jätin viljat ja siemenöljyt pois. Runsas eläinrasvan käyttö on myös selvästi auttanut kaikkiin kipuihin. Viljat ovat kuitenkin se minun vatsakipujeni syy. Tiedän sen siitä, että pari kertaa olen testannut jälkeenpäin sekä vehnää että ohraa, ja seurauksena on ollut ne samat usean päivän "koliikkikivut".

Vatsan ja suoliston toipumisessa todella iso tekijä on ollut suolistopuutarhan hoito. Yksinkertaisimmillaan sen tarkoittaa hapankaalta ja voita.


Lainaan nyt vaan tätä viestiä mutta kivaa lukea teidän kaikkien juttuja asioista, jotka on itseä paljon mietityttäneet. Hyvä kuulla vertaistsemppiä omille kokemuksilleen, että on useampi, joka on saanut viljattomasta/(vhh) apua jopa kipuihin. Etten vaan "kuvittele". Ittestäni kun nääs alan tajuta, että viljoihin en varmaan voi enää ikinä koskea, niin on selkeät oireet. Jos kokeilen syödä esim. vehnäleivän, mulle iskee välittömästi! sellainen pallomaha että tuntuu että poksahdan, sattuu kudoksiin, ihan kuin repiäisin mahalaukusta. Saatan joutua yökkimään mahalaukusta ulos ilmaa kovalla paineella. Seuraavana päivänä mulla on kasvoissa ja rinnassa "finnimäisiä" nesteen täyttämiä pieniä kohoumia. Repiämiskipu on edennyt suolistossa ja etenee paksusuoleen. Ja sellaiset tietynlaiset, jäkittävät, selkäkivut aktivoituvat. Mulle tehtiin parikymppisenä gastroskopia, kun kivut taas aktivoituivat, ja tutkittiin mm. keliakiaa. Ei ollut. Nyt nelikymppisenä tein kotitestin verestä keliakiaa osoittavista vasta-aineista. Keliakiaa siis ei ole todettu eikä veritestissä näkynyt, mutta mulla on mutu! että meidän suvussa kulkee "sietämättömyys viljoille".

Paljon olen pohtinut mun lapsen ummetusta ja ihottumanäppyjä käsivarsissa että onko samaa... Itte muistelisin että kun söin viljoja mulla oli paljon isoja tulehtuneita finnejä ja myös kuona?näppylöitä olka-/käsivarsissa. Nyt ei ole mitään sellaista. Tosi vaikeaa vaan on mennä kieltämään pieneltä lapselta viljat tai mennä pikkulapsen hiilareita tyrannisoimaan. Se on mulle tosi vaikea asia. Nyt kesällä kun lapsi on kotona eikä koulussa, hän tietty saa paljon luontaisesti gluteenitonta mitä meillä kotona on, maissispaghettia jne. lastenruokaa (menee nyt ohi vhh asian). Koulussahan ei anneta vaikkapa edes keliakiaruokaa, ellei ole todistetta lääkäriltä kyseisestä sairaudesta, vilja-yliherkät lapset "joiden vanhemmat kuvittelevat lapsilleen oireita", syövät kaiketi samaa mitä muutkin. Tosin ihan varma en ole, täytyy ottaa selvää.

Ps. Hapankaalia en ole muuten usein syönyt mutta pidän siitä tosi paljon. Oon ottanut päivittäin m.happobakteeritabuja. Ite en osaa hapiskaalia tehdä, täytyy ostaa kokeiluun. Koen samanlaisesti että tuo suolisto on huipputärkeä elämälle. Jos joku suolenpätkä on imeytymiskentältään fudiskentän kokoinen, ja se vttuuntuu jostain, niin toisaalta ei kai ihme jos kessi jo siitä levitäpaukahtaa tosi näkyvästi. Jostain luin että suolisto olisi vastuussa myös masennusasioissa, että aivojen välittäjäaineet olisivatkin vain pikkis osassa aivoissa ja isommat aivot olisivatkin suolistossa, niin siihenkin ihan vaan mutulla uskon. Eli jos ruoansulatus on persiistä niin mielikin on. Mutta nää tietty menevät kumpaankin suuntaan niin vaikea on sanoa, mikä on muna tai kana ja millä mitäkin pitää ruokkia, viljalla vai viljattomalla. Siis pelot voi aiheuttaa ummetusta ja toisaalta ummetus pelkoja, ja mistä päin ja millä eväillä tuotakin ajatusta lähdetään ruokkimaan tai purkamaan, pahimmassa tapauksessa pakottamaan. Hirveän monimutkainen asia.

Tässäpä oli pitkä pätkä Editoimatonta ajatusputkea.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-06-10 22:34:30 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
Ei näy blondiudesta enää pätkääkään. Ja se on hyvä se...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-13 20:29:11 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2016-11-13 10:04:44
Viestit: 3
Täällä yksi uusi Kawalainen luki innosta piukeena viestiketjun :D . Heitän kysymystä els:n suuntaan liittyen unettomuuteen... millaisilla hiilillä sinulla unet pysyy kunnossa? Minä olen ketokarppaillut muutamaan kertaan ja homma lopahtaa aina siihen nukkumatin hukkumiseen... nyt eilen taas kamalissa turvotuksissa tänne palstalle eksyin ja löysin kawan... olisi vaan niin mahtavaa saada tämä homma pelittämään....
Mitä tulee mielialoihin ja suolistoon, niin toivotaan että auttaa...pojat töissä olleet viime aikoina aika varovaisia allekirjoittaneen kanssa :roll: ehkä pientä äreyttä esiintynyt yhdessä rantapallomaisen olemuksen seurana.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-14 20:44:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47640
Paikkakunta: HomeSweetHome
Tervetuloa kokeilemaan, yksilöitä olemme kaikki o/

Tarkkoja gramma- tai hiilarimääriä omasta "hyvästä alueesta" on yllättävän vaikeaa antaa, mutta näppituntumalta kaikkina näinä vuosina kroppa tuntuu pelittävän parhaiten kun hiilareita on jotain 10 E% kieppeillä... tai ei ainakaan paljoa yli. 2000 kalorin sapuskoilla 10% on 50g; ja tämä niin etten laske vihreitä kasviksia energiaksi lainkaan, vaan syön salaattini ihan salaatin syömisen ilota. Kahvimaidosta tulee kymmenkunta, parista lehtileivästä ja/tai muutamasta uudesta perunasta ja/tai hiukan tukevammista pata-aineista (hiukan riisiä, juureksia, talvella myös kuivapavuista liottamalla/idättämällä/jne tuunattuja herneitä/papuja) ehkä tuplat tuosta ja lusikallisesta jälkkäriä tai jälkkärin jälkkäriä vielä vähän lisää kun siltä tuntuu.

Hiilarilaskujen sijaan meikäläisen tärkein juttu on silti se, että kaikessa on riittävästi (tai siis paljon) rasvaa. Sen avulla kaikki muu tuntuu asettuvan kohdilleen. Ruoka näyttää ihan tavalliselta suomalaiselta ruoalta, mutta maistuu tuon lisärasvan kanssa niin paljon paremmalta, että olen jo vuosia kuljettanut lisävoita mukanani jo käytännössä kaikkeen kodin ulkopuoliseen syömiseen :)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-19 23:26:26 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-20 00:13:08
Viestit: 12
Minä aloitin viime viikon tiistaina Atkinsin induktion, hiilarit on pyörineet 20-25 g (eli ihan induktion tiukoissa rajoissa ei joka päivä ole pysynyt). Suussa inha maku ja tuossa illalla eka Ketostix mielenkiinnosta ja tarkistusmielessä käytetty, ja se päsähti suoraan asteikon tummaan päähän eli tukevasti ketoosissa sen mukaan ollaan. Mutta sitä vireystilaa ja niitä "ylikierroksia" kaihoten odottelen. Päänsärkyä tms. "hiilariviekkareita" ei koko aikana ole ollut, toki suolansaanti on ollut vähintäänkin kohdallaan ekasta päivästä lähtien. Ensimmäisen viikon aikana vaaka sukelsi alas jäätävät 5,2 kiloa, eli veikkaan jonkun tovin saavani odotella ennen seuraavaa heilahdusta. :D Odottelenkin nyt, että vireystila lähtisi nousuun, kuten aiemmin on käynyt. Yöunet on olleet samanlaisia kuin ennen aloitusta; herään muutaman kerran yössä joko kuselle tai siihen kun koko jälkikasvu on tunkenut viereen ja olen puoliksi lattialla... Sulamoa olen käyttänyt apuna, ettei hiilarit epähuomiossa karkaa yli, ja toisaalta että kokonaisenergiansaannissa prode ei mene överiksi ja rasvaa tulee riittävästi. Kaloreista tällä hetkellä paskat nakkaan, mutta siinä 2000 puolin ja toisin ne on pyörineet, alimmillaan 1900 ja ylimmillään 2200 - olen 3-kymppinen, 168-senttinen ja parikymmentä kiloa ylipainoinen mutta lihaksikas, treenaava nainen. :)

Änkäsinpähä tänne kun huomasin että muitakin aloittelijoita on aktiivisena. :D

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-22 10:34:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Nasikka kirjoitti:
Minä aloitin viime viikon tiistaina Atkinsin induktion, hiilarit on pyörineet 20-25 g (eli ihan induktion tiukoissa rajoissa ei joka päivä ole pysynyt). Suussa inha maku ja tuossa illalla eka Ketostix mielenkiinnosta ja tarkistusmielessä käytetty, ja se päsähti suoraan asteikon tummaan päähän eli tukevasti ketoosissa sen mukaan ollaan. Mutta sitä vireystilaa ja niitä "ylikierroksia" kaihoten odottelen. Päänsärkyä tms. "hiilariviekkareita" ei koko aikana ole ollut, toki suolansaanti on ollut vähintäänkin kohdallaan ekasta päivästä lähtien. Ensimmäisen viikon aikana vaaka sukelsi alas jäätävät 5,2 kiloa, eli veikkaan jonkun tovin saavani odotella ennen seuraavaa heilahdusta. :D Odottelenkin nyt, että vireystila lähtisi nousuun, kuten aiemmin on käynyt. Yöunet on olleet samanlaisia kuin ennen aloitusta; herään muutaman kerran yössä joko kuselle tai siihen kun koko jälkikasvu on tunkenut viereen ja olen puoliksi lattialla... Sulamoa olen käyttänyt apuna, ettei hiilarit epähuomiossa karkaa yli, ja toisaalta että kokonaisenergiansaannissa prode ei mene överiksi ja rasvaa tulee riittävästi. Kaloreista tällä hetkellä paskat nakkaan, mutta siinä 2000 puolin ja toisin ne on pyörineet, alimmillaan 1900 ja ylimmillään 2200 - olen 3-kymppinen, 168-senttinen ja parikymmentä kiloa ylipainoinen mutta lihaksikas, treenaava nainen. :)

Änkäsinpähä tänne kun huomasin että muitakin aloittelijoita on aktiivisena. :D


Ihan varmuuden välttämiseksi, niin nuo vähät hiilarit ja kova treeni eivät oikein sovi kunnolla yhteen. Pitkäkestoinen HIIT anaerobisella alueella valitettavasti vaatii hiilareita. Treeniä ja ruokia ehkä kannattaa vähän syklittää kevyemmän laihdutuskauden vähemmillä hiilareilla ja korkeampihiilarisen treenikauden välillä.

En tietysti tiedä mitä ja miten treenaat, mutta hapoilla vetämistä en menisi suosittelemaan VHH:lla.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-23 10:58:11 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-20 00:13:08
Viestit: 12
Mohmelo kirjoitti:
Ihan varmuuden välttämiseksi, niin nuo vähät hiilarit ja kova treeni eivät oikein sovi kunnolla yhteen. Pitkäkestoinen HIIT anaerobisella alueella valitettavasti vaatii hiilareita. Treeniä ja ruokia ehkä kannattaa vähän syklittää kevyemmän laihdutuskauden vähemmillä hiilareilla ja korkeampihiilarisen treenikauden välillä.

En tietysti tiedä mitä ja miten treenaat, mutta hapoilla vetämistä en menisi suosittelemaan VHH:lla.


Harrastan crossfittiä, eli kovilla sykkeillä mennään kyllä. Sitä tässä olen useamman päivän ajan täältä yrittänytkin opiskella, että miten tasapaino löytyisi. Tällä hetkellä treeniteho on olematon, minihiilareilla en jaksa joten en edes yritä, mutta käyn harvakseltaan tekemässä kevyttä painonnostotekniikkatreeniä (tyyliin 2 x vko). Siis nimenomaan tekniikkaa, ei maksimeja, osa treenistä jauhetaan tyhjällä tangolla. Mut just että mitä minä sellaisena päivänä söisin kun haluan mennä tekemään oikean treenin, ilman että on koko pakka sekaisin. Siitä tuolla näyttääkin olevan monta ketjua, ja ei kai se selviä kuin kokeilemalla mikä on riittävä hh-taso ja lähde. Minulla vain niin kovin herkästi karkaa lapasesta, ja nämä rajatut hiilarit ois niin helppo tapa. :?

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-23 12:49:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta huippu-urheilijoita tutkineet Volek ja Phinney ovat sitä mieltä, että kova treenaaminen onnistuu aivan hyvin hyvinkin niukoilla hiilareilla, kunhan keho on riittävän adaptoitunut, eli ketogeenista yli kuukausi takana. Suolatasapainosta on huolehdittava: ennen treeniä suolavettä, ettei väsy iske. Heidän tutkimuksensa mukaan jaksamattomuus ei ole hiilihydraattien vähyyttä, vaan suolatasapainon puutetta.

http://www.artandscienceoflowcarb.com/t ... rformance/

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-23 14:59:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2011-01-20 00:13:08
Viestit: 12
Catharsis kirjoitti:
En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta huippu-urheilijoita tutkineet Volek ja Phinney ovat sitä mieltä, että kova treenaaminen onnistuu aivan hyvin hyvinkin niukoilla hiilareilla, kunhan keho on riittävän adaptoitunut, eli ketogeenista yli kuukausi takana. Suolatasapainosta on huolehdittava: ennen treeniä suolavettä, ettei väsy iske. Heidän tutkimuksensa mukaan jaksamattomuus ei ole hiilihydraattien vähyyttä, vaan suolatasapainon puutetta.

http://www.artandscienceoflowcarb.com/t ... rformance/


Lämmin kiitos sinulle! Minulla itseasiassa on vuoden 2011 versio New Atkins-New You'sta, jossa nuo herrat on jo mukana. Katsoin vain kun linkissä oli suositeltu myös sitä, joskin taitaa olla uudempi painos siellä mistä puhuvat.

Lis. Oli niin pieni hinta, että ostin omaksi. Kiitos vielä kerran vinkistä! :smt007 :smt058

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-07-27 19:57:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Nasikka kirjoitti:
Harrastan crossfittiä, eli kovilla sykkeillä mennään kyllä. Sitä tässä olen useamman päivän ajan täältä yrittänytkin opiskella, että miten tasapaino löytyisi. Tällä hetkellä treeniteho on olematon, minihiilareilla en jaksa joten en edes yritä, mutta käyn harvakseltaan tekemässä kevyttä painonnostotekniikkatreeniä (tyyliin 2 x vko). Siis nimenomaan tekniikkaa, ei maksimeja, osa treenistä jauhetaan tyhjällä tangolla. Mut just että mitä minä sellaisena päivänä söisin kun haluan mennä tekemään oikean treenin, ilman että on koko pakka sekaisin. Siitä tuolla näyttääkin olevan monta ketjua, ja ei kai se selviä kuin kokeilemalla mikä on riittävä hh-taso ja lähde. Minulla vain niin kovin herkästi karkaa lapasesta, ja nämä rajatut hiilarit ois niin helppo tapa. :?


Tekniikkaa oppinee parhaiten painoilla millä väsyy, sillä se on motoriselle oppimiselle jokseenkin välttämätöntä.

Catharsis kirjoitti:
En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta huippu-urheilijoita tutkineet Volek ja Phinney ovat sitä mieltä, että kova treenaaminen onnistuu aivan hyvin hyvinkin niukoilla hiilareilla, kunhan keho on riittävän adaptoitunut, eli ketogeenista yli kuukausi takana. Suolatasapainosta on huolehdittava: ennen treeniä suolavettä, ettei väsy iske. Heidän tutkimuksensa mukaan jaksamattomuus ei ole hiilihydraattien vähyyttä, vaan suolatasapainon puutetta.

http://www.artandscienceoflowcarb.com/t ... rformance/


Anaerobisessa hapoille vetävässä liikunnassa ATP:tä muodostetaan hiilihydraateista, kun aerobisessa ATP muodostetaan hiilareista, rasvasta tai/ja proteiinista. Tietysti ketoosin vaikutuksesta en osaa sanoa.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)