karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 16:01:24

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-06-06 21:43:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
Tässä olen pitkän tauon jälkeen palannut taas vhh ruokavalioon. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta toipumiseen on mennyt reilu vuosi ja nyt on vointi ollut 6kk ajan niin hyvä, että olen uskaltautunut pikkuhiljaa haaveilemaan painon pudotuksesta.

Olen tässä tehnyt jo pieniä kokeiluja hiilareiden määrissä.
30hh/vrk -> ei pysty, ei kykene
alle 50hh/vrk -> ei pysty, ei kykene.
Tänään nostin hiilarit 60g/vrk ja vointi hyvä :) Jaksan touhuta, liikkua jne. Eli näyttäisi siltä, että tämä on se minulle sopiva hiilari määrä.

Nyt vain heräsi kysymys, että kuinka paljon voin syödä rasvaa, kun hiilarit on tuon 60g/vrk?
Proteiinia syön noin 50-70g/vrk ja rasvaa on menny se 130g/vrk. Voinko syödä tuon määrän rasvaa jatkossakin, vaikka hiilarit on korkeammat?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-06 22:06:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
VitLök kirjoitti:
Tässä olen pitkän tauon jälkeen palannut taas vhh ruokavalioon. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta toipumiseen on mennyt reilu vuosi ja nyt on vointi ollut 6kk ajan niin hyvä, että olen uskaltautunut pikkuhiljaa haaveilemaan painon pudotuksesta.

Olen tässä tehnyt jo pieniä kokeiluja hiilareiden määrissä.
30hh/vrk -> ei pysty, ei kykene
alle 50hh/vrk -> ei pysty, ei kykene.
Tänään nostin hiilarit 60g/vrk ja vointi hyvä :) Jaksan touhuta, liikkua jne. Eli näyttäisi siltä, että tämä on se minulle sopiva hiilari määrä.

Nyt vain heräsi kysymys, että kuinka paljon voin syödä rasvaa, kun hiilarit on tuon 60g/vrk?
Proteiinia syön noin 50-70g/vrk ja rasvaa on menny se 130g/vrk. Voinko syödä tuon määrän rasvaa jatkossakin, vaikka hiilarit on korkeammat?


60g hiilihydraattia + 60g proteiinia + 130g rasvaa on siinä 1600 kCal, joten en näe noissa määrissä ongelmia, ehkä jopa enemmänkin voit syödä rasvaa - ihan koostasi ja aktiivisuudestasi riippuen.
Mitä ja miten syöt hiilihydraattia? Ja millainen lääkitys kilpirauhaseen?

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-06 22:21:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
Mohmelo kirjoitti:
VitLök kirjoitti:
Tässä olen pitkän tauon jälkeen palannut taas vhh ruokavalioon. Kilpirauhasen vajaatoiminnasta toipumiseen on mennyt reilu vuosi ja nyt on vointi ollut 6kk ajan niin hyvä, että olen uskaltautunut pikkuhiljaa haaveilemaan painon pudotuksesta.

Olen tässä tehnyt jo pieniä kokeiluja hiilareiden määrissä.
30hh/vrk -> ei pysty, ei kykene
alle 50hh/vrk -> ei pysty, ei kykene.
Tänään nostin hiilarit 60g/vrk ja vointi hyvä :) Jaksan touhuta, liikkua jne. Eli näyttäisi siltä, että tämä on se minulle sopiva hiilari määrä.

Nyt vain heräsi kysymys, että kuinka paljon voin syödä rasvaa, kun hiilarit on tuon 60g/vrk?
Proteiinia syön noin 50-70g/vrk ja rasvaa on menny se 130g/vrk. Voinko syödä tuon määrän rasvaa jatkossakin, vaikka hiilarit on korkeammat?


60g hiilihydraattia + 60g proteiinia + 130g rasvaa on siinä 1600 kCal, joten en näe noissa määrissä ongelmia, ehkä jopa enemmänkin voit syödä rasvaa - ihan koostasi ja aktiivisuudestasi riippuen.
Mitä ja miten syöt hiilihydraattia? Ja millainen lääkitys kilpirauhaseen?


Thyroxinia menee 0,1mg tabletti/pvä.
Hiilarit tulee pääasiassa maitotuotteista, marjoista, kasviksista, hedelmistä.
Ja ylipainoa löytyy se 20kg.. Eli rasvaa voisi mennä enemmältikki?
Liikkuminen epäsäännöllisen säännöllistä :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-06 22:56:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
VitLök kirjoitti:
Thyroxinia menee 0,1mg tabletti/pvä.
Hiilarit tulee pääasiassa maitotuotteista, marjoista, kasviksista, hedelmistä.
Ja ylipainoa löytyy se 20kg.. Eli rasvaa voisi mennä enemmältikki?
Liikkuminen epäsäännöllisen säännöllistä :mrgreen:


Sellaisen oman sopivan tason löytämiseksi joudut tietysti tekemään vähän etsiväntyötä omalla itselläsi, mutta helpompaa on lähteä liikkeelle turhan isosta rasvamäärästä ja pienentää sitä hiljalleen, kuin kasvattaa sitä liian vähästä.

Millaisia oireita saat liian vähistä hiilareista? Ajattelin lähinnä sillä jos kärsit kalsiuminpuutoksesta ja syöt hiilihydraattien kanssa kalsiumia sisältäviä maitotuotteita/saat niistä hiilareista sitä kalsiumia. Ajattelin siis kilpirauhasongelmien kautta asiaa. Lisäksi, jos tuo T4-hoito pitää TSH:n matalana, niin kalsiumin tasoa sääteleviä hormoneitakaan ei ehkä erity kilpirauhasesta, johon taas runsas D voisi tuoda apua. Ja kilpirauhasongelmasi eivät johtuneet jodin puutteesta?

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-06 23:14:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
Mohmelo kirjoitti:
VitLök kirjoitti:
Thyroxinia menee 0,1mg tabletti/pvä.
Hiilarit tulee pääasiassa maitotuotteista, marjoista, kasviksista, hedelmistä.
Ja ylipainoa löytyy se 20kg.. Eli rasvaa voisi mennä enemmältikki?
Liikkuminen epäsäännöllisen säännöllistä :mrgreen:


Sellaisen oman sopivan tason löytämiseksi joudut tietysti tekemään vähän etsiväntyötä omalla itselläsi, mutta helpompaa on lähteä liikkeelle turhan isosta rasvamäärästä ja pienentää sitä hiljalleen, kuin kasvattaa sitä liian vähästä.

Millaisia oireita saat liian vähistä hiilareista? Ajattelin lähinnä sillä jos kärsit kalsiuminpuutoksesta ja syöt hiilihydraattien kanssa kalsiumia sisältäviä maitotuotteita/saat niistä hiilareista sitä kalsiumia. Ajattelin siis kilpirauhasongelmien kautta asiaa. Lisäksi, jos tuo T4-hoito pitää TSH:n matalana, niin kalsiumin tasoa sääteleviä hormoneitakaan ei ehkä erity kilpirauhasesta, johon taas runsas D voisi tuoda apua. Ja kilpirauhasongelmasi eivät johtuneet jodin puutteesta?


Liian vähillä hiilareilla silmissä mustenee, nousen pari porrasta niin sydän hakkaa ja hikoilen kuin pikku porsas. Voimat täysin poissa ja voimakasta huimausta. Menee ohi, kun otan hiilareita esim. banaanin tai täysjyvä muroja maidolla. Ei auta suola, testattu sekin.
Jouluna tsh oli 0.18, jos nyt oikein muistan. Mutta alle 0.2 tais olla kuitenki.
D:tä syön 100mg/pvä. Vuosi sitten mittautin d:n ja se oli 70, vaikka olin syönyt 50mg d:tä jo pidempään.
Jodin puutteesta en tiedä. Kelpiä syön harvakseltaan ruokaan ripoteltuna. Tablettinakin löytyy, mutta en ole uskaltanu ottaa niitä :oops:
Miten kalsium liittyy kilppariin? ei ole tullu missään vastaan tuota aikaisemmin.. :)

*muoks Niin ja uni loppuu, kun hiilarit vähissä ts. ei tule unta yöllä ollenkaan. Tuntee, kuinka kroppa käy kierroksilla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 06:21:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
VitLök kirjoitti:
Liian vähillä hiilareilla silmissä mustenee, nousen pari porrasta niin sydän hakkaa ja hikoilen kuin pikku porsas. Voimat täysin poissa ja voimakasta huimausta.
...
Niin ja uni loppuu, kun hiilarit vähissä ts. ei tule unta yöllä ollenkaan. Tuntee, kuinka kroppa käy kierroksilla.

Huomenta
:shock: mitä ihmettä, täällä leikitään [-o<
ota ihmeessä hh lisää ja enempi vrk:ssa.
pieninä 10-20 g annoksina niin että saat sen noin 120 g vrk:ssa kasaan.
niin johan helpottaa ja uni tulee ja jatkuu, hormonitasot korjaantuu.
hh sinulle sopivista lähteistä, proteiinin ja rasvan kanssa.
proteiinit noin 50-70, rasvat 80-100 g vrk:ssa

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 06:57:43 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55972
Paikkakunta: Kerava
Vaikka on kilpparinvajis ei tartte välttämättä syödä Arin ehdottamaa määrää hiilareita vaan vähempikin riittää ihan hyvin. Pidä vain huoli että saat tarpeeksi energiaa ruuasta sillä kituilu on kilpparille tosi paha! Toi sun 60g hh on varmaan ihan riittävä ja rasvaa vaan sit reilusti. Kokeilemalla löytyy oma hyvä taso joka on yksilöllinen.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 08:47:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Monet joutuvat vähentämään kilpparilääkitystä kun vähentää hiilareita, nuo oireet alhaisilla hiilareilla voivat johtua siitä että alkaa mennä liikatoiminnan puolelle.
Lainaa:
LIIKATOIMINNAN OIREET

Väsymys
Hikoilu, alentunut lämmönsieto, jano
Lämmin kostea iho
Lisääntynyt ruokahalu, mutta usein painon lasku, vilkastunut suolen toiminta
Sydäntykytys, rytmihäiriötaipumus, varsinkin eteisvärinä
Hermostuneisuus, unettomuus
Käsien vapina
Hauraat helposti irtoavat hiukset
Hengenahdistus
Suurentunut kilpirauhanen (=struuma)
Lihasheikkous
Silmäoireet, joita esiintyy Basedowin taudissa, mutta ei yleensä muissa liikatoiminnoissa

Luomiturvotus, kyynelvuoto
Sidekalvotulehdus: Valonarkuus, kirvely, roskantunne
Kaksoiskuvia, kipeät silmienliikkeet
Ulospäin pullistuvat silmät


Hiilareilla on muitakin hormoonivaikutuksia kuin vain insuliiniin, kilpirauhanen vain reagoi jonkun verran hitaammin.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 09:55:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
Ari kirjoitti:
VitLök kirjoitti:
Liian vähillä hiilareilla silmissä mustenee, nousen pari porrasta niin sydän hakkaa ja hikoilen kuin pikku porsas. Voimat täysin poissa ja voimakasta huimausta.
...
Niin ja uni loppuu, kun hiilarit vähissä ts. ei tule unta yöllä ollenkaan. Tuntee, kuinka kroppa käy kierroksilla.

Huomenta
:shock: mitä ihmettä, täällä leikitään [-o<
ota ihmeessä hh lisää ja enempi vrk:ssa.
pieninä 10-20 g annoksina niin että saat sen noin 120 g vrk:ssa kasaan.
niin johan helpottaa ja uni tulee ja jatkuu, hormonitasot korjaantuu.
hh sinulle sopivista lähteistä, proteiinin ja rasvan kanssa.
proteiinit noin 50-70, rasvat 80-100 g vrk:ssa


Ei tässä mitään leikitä. Etsin sopivaa hh määrää itselleni ja se löytyi ainakin eilisen perusteella. Asia mikä askarrutti oli rasvan määrä ja siihen sain jo vastauksen. Nyt jatkan näillä hh määrillä ja katson mikä vointi pidemmän päälle. Eilisillä hiilareilla uni maistui taas hyvin ja muutkin oireet kaikkosi. Mutta kuten sanoin jo, niin aika näyttää miten mennään :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 11:26:51 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
mlv kirjoitti:
Monet joutuvat vähentämään kilpparilääkitystä kun vähentää hiilareita, nuo oireet alhaisilla hiilareilla voivat johtua siitä että alkaa mennä liikatoiminnan puolelle.
Lainaa:
LIIKATOIMINNAN OIREET

Väsymys
Hikoilu, alentunut lämmönsieto, jano
Lämmin kostea iho
Lisääntynyt ruokahalu, mutta usein painon lasku, vilkastunut suolen toiminta
Sydäntykytys, rytmihäiriötaipumus, varsinkin eteisvärinä
Hermostuneisuus, unettomuus
Käsien vapina
Hauraat helposti irtoavat hiukset
Hengenahdistus
Suurentunut kilpirauhanen (=struuma)
Lihasheikkous
Silmäoireet, joita esiintyy Basedowin taudissa, mutta ei yleensä muissa liikatoiminnoissa

Luomiturvotus, kyynelvuoto
Sidekalvotulehdus: Valonarkuus, kirvely, roskantunne
Kaksoiskuvia, kipeät silmienliikkeet
Ulospäin pullistuvat silmät


Hiilareilla on muitakin hormoonivaikutuksia kuin vain insuliiniin, kilpirauhanen vain reagoi jonkun verran hitaammin.


Tämä kävi myös mielessä, mutta syke laski hiilareiden laskun myötä, samoin valmiiksi matala verenpaine laski vielä hieman alemmas. Ymmärtääkseni liikatoiminnassa käy päinvastoin? Niin ja vointi parani hetkessä, kun tankkasin hiilareita. Ei taitaisi liikatoiminnassa vointi parantua hiilareilla, vai?
Matalilla hiilareilla, kun olin, niin turvotus oli valtava :S
En tiedä onko sattumaa vai mitä, mutta tänään puntari näytti -1kg, kun matalilla hiilareilla ollessa se nousi +2kg.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 11:34:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
Moi.

Ihan sivu heittona, kuinka monta päivää sitten tiputit hiilarit tonne 20g/pv oletan että se oli ensimmäinen päivä kun olit vähillä hiilareilla, sitä haen että jos on siirtymäkausi rasvapolttoiseksi menossa ja oireet ainakin osittain myös siitä?...

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 11:48:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
VitLök kirjoitti:


Tämä kävi myös mielessä, mutta syke laski hiilareiden laskun myötä, samoin valmiiksi matala verenpaine laski vielä hieman alemmas. Ymmärtääkseni liikatoiminnassa käy päinvastoin? Niin ja vointi parani hetkessä, kun tankkasin hiilareita. Ei taitaisi liikatoiminnassa vointi parantua hiilareilla, vai?
Matalilla hiilareilla, kun olin, niin turvotus oli valtava :S
En tiedä onko sattumaa vai mitä, mutta tänään puntari näytti -1kg, kun matalilla hiilareilla ollessa se nousi +2kg.
Kun nostaa hiilareita niin silloin menee enemmän kilpparihormooneja eli ei ole enää liikatoiminnalla, samahan on inskojen kanssa että jos niitä ottaa liikaa niin verensokeri laskee liian alas ja olo paranee kun syö hiilareita. Mutta - hormoonijutut eivät nyt ole mitään ihan yksinkertaisia, verenpaineen lasku voikin selittyä vaikka insuliinin kautta. Mutta jos olosi on hyvä tuolla 60 grammalla ja lääkitys toimii, niin eihän silloin ole tarvetta muuttaa, rasvamäärä varmaan asettuu kokeilemalla hyvälle tasolle. Minulla siirtyminen lchf ruokavaliolle poisti vajaatoiminnan vaivat ihan ilman lääkkeitä eli nyt kun diabetes 2 on remissiossa niin oma tuotanto niin inskoissa kuin kilpirauhashormooneissakin näyttää riittävän sen alhaisen hiilarikuorman hallintaan.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 12:09:09 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
Motion kirjoitti:
Moi.

Ihan sivu heittona, kuinka monta päivää sitten tiputit hiilarit tonne 20g/pv oletan että se oli ensimmäinen päivä kun olit vähillä hiilareilla, sitä haen että jos on siirtymäkausi rasvapolttoiseksi menossa ja oireet ainakin osittain myös siitä?...


Oisinko 8 päivää menny matalilla hiilareilla, eiku viikko ja eilinen oli 8.pvä. Eka 3pvä Alle 30hh ja eiliseen asti <50hh. Tosin tuon alle 30hh päivässä katkasin täysjyvämuroilla (siinä paniikissa en parempaa keksiny, sokeriin en halunnu koskea), kun ei enää oikeasti meinannu tolpillaan pysyä ja pienten lasten kanssa olen päivät yksin, niin en yksinkertaisesti uskaltanut jatkaa sitä oloa enää. Tuosta jatkoin 40-50hh/vrk, vointi hieman parempi, mutta vieläkin voimakasta huimausta ilmaantui ja hengästyin ihan pienistä asioista. Hyvä, että ulkona jaksoin olla pienten kanssa.
Eilen sitten tosiaan nostin hiilarit 60g ja nyt on vointi ollut hyvä :) Jaksan touhuta normaalisti, tehdä raskaampaa ruumiillista työtä ulkona jne. Tai ainaki eilen jaksoin.
Tiedän, että ketoosiin siirtymisessä ottaa muutaman päivän, olen ollut ketoosissa pitkiä aikoja ennen kilppari lääkitystä. Silloinkaan en jaksanut raskasta ruumiillista työtä tehdä, saati lenkillä käydä. Nyt haluan, että jaksan liikkua normaalisti ja varsinki olla ilman huimausta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 12:16:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
No hyvä että 60 pelittää, itse pidin joskus alkuaikoina sokeripaloja taskussa kun olen herkkä hypoille tai olin.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 13:27:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
VitLök kirjoitti:
Liian vähillä hiilareilla silmissä mustenee, nousen pari porrasta niin sydän hakkaa ja hikoilen kuin pikku porsas. Voimat täysin poissa ja voimakasta huimausta. Menee ohi, kun otan hiilareita esim. banaanin tai täysjyvä muroja maidolla. Ei auta suola, testattu sekin.
Jouluna tsh oli 0.18, jos nyt oikein muistan. Mutta alle 0.2 tais olla kuitenki.
D:tä syön 100mg/pvä. Vuosi sitten mittautin d:n ja se oli 70, vaikka olin syönyt 50mg d:tä jo pidempään.
Jodin puutteesta en tiedä. Kelpiä syön harvakseltaan ruokaan ripoteltuna. Tablettinakin löytyy, mutta en ole uskaltanu ottaa niitä :oops:
Miten kalsium liittyy kilppariin? ei ole tullu missään vastaan tuota aikaisemmin.. :)

*muoks Niin ja uni loppuu, kun hiilarit vähissä ts. ei tule unta yöllä ollenkaan. Tuntee, kuinka kroppa käy kierroksilla.


Siis jos olet T4-hoidolla ja T4 on lääkityksen kanssa samalla tasolla kuin ennen lääkitystä, olet käytännössä jodikorvaushoidolla - mikä hoituisi kätevimmin jodia ottamalla.

Kalsiumin puutteessa voit kärsiä monista samanlaisista oireista kuin kilpirauhasongelmissa. Esim pistelyn tunne varpaissa, sormissa, huulissa tms., nukahtamisongelmat (melatoniinin tuotanto tarvitsee kalsiumia) ja sydämentykytys voivat ihan hyvin johtua kalsiuminkin puutteesta.
Lisäkilpirauhaset ja kilpirauhanen säätävät kalsiumin tasoa veressä purkamalla ja varastoimalla kalsiumia, tosin tähän tarvitaan jonkin verran myös magnesiumia.

Sairaudet ja lääkitykset esimerkiksi vaikuttavat hivenaineidenkin metaboliaan, itsellänikin autoimmuunitautia sairastavana on kalsiumin metabolia häiriintynyt, minkä lisäksi lääkitys haittaa sitä entisestään. Kalsiumin lisäksi verensokerin hallinta ja sinkki-kupari -tasapaino on taudissa viturallaan.

Itsekään en yhdessä vaiheessa saanut unta ilman hiilaripommia iltaisin, mutta se jäi kun aloin ottamaan kalsiumia nappeina.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 13:46:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
Mohmelo kirjoitti:
VitLök kirjoitti:
Liian vähillä hiilareilla silmissä mustenee, nousen pari porrasta niin sydän hakkaa ja hikoilen kuin pikku porsas. Voimat täysin poissa ja voimakasta huimausta. Menee ohi, kun otan hiilareita esim. banaanin tai täysjyvä muroja maidolla. Ei auta suola, testattu sekin.
Jouluna tsh oli 0.18, jos nyt oikein muistan. Mutta alle 0.2 tais olla kuitenki.
D:tä syön 100mg/pvä. Vuosi sitten mittautin d:n ja se oli 70, vaikka olin syönyt 50mg d:tä jo pidempään.
Jodin puutteesta en tiedä. Kelpiä syön harvakseltaan ruokaan ripoteltuna. Tablettinakin löytyy, mutta en ole uskaltanu ottaa niitä :oops:
Miten kalsium liittyy kilppariin? ei ole tullu missään vastaan tuota aikaisemmin.. :)

*muoks Niin ja uni loppuu, kun hiilarit vähissä ts. ei tule unta yöllä ollenkaan. Tuntee, kuinka kroppa käy kierroksilla.


Siis jos olet T4-hoidolla ja T4 on lääkityksen kanssa samalla tasolla kuin ennen lääkitystä, olet käytännössä jodikorvaushoidolla - mikä hoituisi kätevimmin jodia ottamalla.

Kalsiumin puutteessa voit kärsiä monista samanlaisista oireista kuin kilpirauhasongelmissa. Esim pistelyn tunne varpaissa, sormissa, huulissa tms., nukahtamisongelmat (melatoniinin tuotanto tarvitsee kalsiumia) ja sydämentykytys voivat ihan hyvin johtua kalsiuminkin puutteesta.
Lisäkilpirauhaset ja kilpirauhanen säätävät kalsiumin tasoa veressä purkamalla ja varastoimalla kalsiumia, tosin tähän tarvitaan jonkin verran myös magnesiumia.

Sairaudet ja lääkitykset esimerkiksi vaikuttavat hivenaineidenkin metaboliaan, itsellänikin autoimmuunitautia sairastavana on kalsiumin metabolia häiriintynyt, minkä lisäksi lääkitys haittaa sitä entisestään. Kalsiumin lisäksi verensokerin hallinta ja sinkki-kupari -tasapaino on taudissa viturallaan.

Itsekään en yhdessä vaiheessa saanut unta ilman hiilaripommia iltaisin, mutta se jäi kun aloin ottamaan kalsiumia nappeina.



Tsh oli hieman yli 6, kun sain lääkityksen ja t4v oli 13,55. Nyt ne oli viimeksi tsh 0,47 ja t4v 18,16 ja vointi tosiaan ollut todella hyvä nyt :)
Itseasiassa löytyi myös kalsium, joka otettu samalla "miljoonan" muun labran yhteydessä, kun kilpparin vajaatoiminta viimein todettiin, eli juuri ennen lääkityksen aloitusta. Kalsium oli 2,35. Viiteväli oli 2,15-2,51. Tuon mukaan ilmeisesti ihan hyvä? Toki voinut muuttua tähän päivään, kun aikaa tuosta kulunut jo 1,5-vuotta.
Magnesiumia (emgesan) olen syönyt 500mg joka ilta siitä asti, kun lääkityksen sain. Auttaa hyvin mm. palautumiseen. Huomaan heti, jos menee viikko syömättä niitä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-07 19:52:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
VitLök kirjoitti:
Tsh oli hieman yli 6, kun sain lääkityksen ja t4v oli 13,55. Nyt ne oli viimeksi tsh 0,47 ja t4v 18,16 ja vointi tosiaan ollut todella hyvä nyt :)
Itseasiassa löytyi myös kalsium, joka otettu samalla "miljoonan" muun labran yhteydessä, kun kilpparin vajaatoiminta viimein todettiin, eli juuri ennen lääkityksen aloitusta. Kalsium oli 2,35. Viiteväli oli 2,15-2,51. Tuon mukaan ilmeisesti ihan hyvä? Toki voinut muuttua tähän päivään, kun aikaa tuosta kulunut jo 1,5-vuotta.
Magnesiumia (emgesan) olen syönyt 500mg joka ilta siitä asti, kun lääkityksen sain. Auttaa hyvin mm. palautumiseen. Huomaan heti, jos menee viikko syömättä niitä.


No siis kalsiumin taso kertoo lähinnä siitä, että säätelyjärjestelmä toimii, saannin riittävyydestä ennemminkin lisäkilpirauhashormonin ja kalsitoniinin taso. Ja sekin tietysti mittaushetken tilanteen.

T4v viitearvot ovat niin laajalla skaalalla, että niistä ei sinänsä ole hyötyä (mikä on toisaalta hyväkin asia, koska silloin hoidossa joudutaan ottamaan arvoista huolimatta potilaan vointi huomioon). TSH:n suhteen taas pitäisi ensin selvittää miksi kilpirauhanen ei reagoi "pyyntiin", ja jodin puute taitaa olla tavallisin syy.

Magnesium osin kilpailee ja osin tukee kalsiumin ja kaliumin aineenvaihduntaa. Esim tuo magnesiumin syömättömyyden vaikutus voi vaikuttaa lisäkilpirauhashormonin tuotannon vähenemisen kautta kalsiumvarastojen purkamattomuuteen luustosta.

TSH ei kuitenkaan pysty nostamaan kalsiumtasoa kovin korkealle, koska kohonnut kalsium vähentää TSH:n eritystä - toisaalta myös korkea D-vitamiini vähentää vapaan kalsiumin määrää, joka taas vaikuttaa muun muassa tuohon melatoniiniin.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-08 14:07:49 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
En tiedä onko tottakaan, mutta tänään puntari näytti eilisestä -800g :shock:
Kahden päivän saldo nyt -1,8kg :D
Koskaan, siis koskaan ei ole paino lähteny näin äkkiä tippumaan ts. nesteet.
Tiedä sitten mistä johtuu.. Liekö kilpparilääkitys auttaa asiaa :?: Vai onko nyt makrot kohdillaan.
Saas nähdä sitten, kauan tätä riemua kestää! :oops:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-08 16:20:45 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18408
Paikkakunta: Jämtland
Hieno juttu, ei ehkä joka päivä putoa yhtä paljon, mutta kun olokin on hyvä niin olet varmaan löytänyt sen oman tasapainon eli lääkitys ja makrot kohdillaan.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-06-08 17:42:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2012-07-02 11:42:39
Viestit: 89
mlv kirjoitti:
Hieno juttu, ei ehkä joka päivä putoa yhtä paljon, mutta kun olokin on hyvä niin olet varmaan löytänyt sen oman tasapainon eli lääkitys ja makrot kohdillaan.


Joo ei varmaan pitkään jatku tämä tahti. Taitaa huomenna jo arki palata =)

Se tässä ihmeellistä nyt onkin, kun vointi on oikeasti todella hyvä! :smt041


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 8 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)