karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 07:32:17

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2020-07-29 15:08:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Siirsin tämän viestin tänne Pähkinöitä käsittelevästä ketjusta. Viestiin saamani kaksi vastausta jäivät kuitenkin ko. ketjuun: viewtopic.php?f=13&t=101759

Vaikuttaa siltä, että hyvin runsasrasvaisen ruoan nauttiminen iltaisin aiheuttaa minulle rajuhkoja uni- ja mielialaoireita. Kaikki alkoi siitä, kun halusin testata, onko minulla geenimutaatio, joka heikentää linolihapon imeytymistä. Aloin nauttimaan joka päivä äärimmäisen herkullista suklaamarsipaania, jonka olin sekoittanut mantelijauheesta, kaakaosta, kookosöljystä ja pienestä määrästä makeutusnestettä. Lisäksi tein toisen satsin, johon käytin mantelijauheen sijaan hasselpähkinäjauhetta. Myös niiden sekoitus maistui herkulliselta. :D Söin pähkinöitä/manteleita aika reippaan puoleisesti, varmaan vähintään 80-100 grammaa päivässä.

Muistelen, että heräsin jo ensimmäisenä yönä kesken unien. Olin nukkunut vasta neljä tuntia, mutta en saanut enää unta, vaan piti lukea ainakin tunti ennen kuin kykenin taas nukahtamaan.

Seuraavana yönä heräsin jo kahden tunnin kuluttua vuoteeseen käymisestä. Nukahdin uudestaan, mutta heräsin uudestaan taas kahden tunnin kuluttua.

Sitten alkoi ahdistus! Minulla on toki syytä olla ahdistunut, koska elämäni on äärimmäisen vaikeaa sen vuoksi, ettei Kela ole myöntänyt minulle työkyvyttömyyseläkettä eikä juuri muitakaan tukia. Olen elänyt jo vuosikausia omassa taloudessa noin 500 euron nettokuukausituloilla. Onhan se hirmuisen ahdistavaa, ettei rahani riitä läheskään kaikkeen välttämättömään ja se aiheuttaa myös todella suuren epäoikeudenmukaisuuden kokemuksen ja sellaisen tunteen, että minut on sysätty yhteiskunnan ulkopuolelle, eristetty aivan kerta kaikkiaan muista ihmisistä jo senkin vuoksi, ettei minulla ole varaa käydä oikein koskaan juuri pihaani pidemmällä, koska elän maaseudulla ilman autoa eikä ole varaa ajaa taksilla kuin aivan pakottavissa tilanteissa. Ja sekin on hemmetin epäreilua, että muilla ihmisillä on varaa esim. kulkea ehjissä vaatteissa ja käydä jopa lomareissuilla, kun minä taas elän suoranaisessa puutteessa.

Niinpä ajattelin, että nyt on henkinen kestokykyni tullut tiensä päähän, että vuosien kiusaaminen on lopulta luhistanut mielenterveyteni ja olen sairastunut masennukseen. :( Olin aika huolissani jo senkin vuoksi, että koin tarvitsevani apua, mutta tiesin hyvin, ettei minulla olisi varaa käydä missään terapiassa tai muunkaanlaisissa hoidoissa tms, koska minulla ei tosiaankaan ole sitä rahaa, kiitos paska-Kelan, joka kiusaa vammaisia. :evil:

Elämäni alkoi olla pian hyvin ikävää: en saanut unta edes silloin, vaikka kävin vuoteeseen tavallista myöhemmin - vaikka minulla oli univelkaa. :shock:
Lisäksi ajattelin kiusaajiani todella monta kertaa päivässä. Se oli aivan kamalan piinallista ja ahdistavaa. :( Kun lopulta nukahdin, heräsi jo tunnin kuluttua, enkä saanut uudestaan unta, vaikka olin kamalan väsynyt. :(

Kuudentena päivänä ajattelin, että pitäisikö katsoa, jos pähkinöiden syömisen lopettaminen lopettaisi unettomuuteni ja masennukseni, jotka olivat siis molemmat alkaneet lähes yhtä aikaa ja äkillisesti, vaikkakin koko ajan pahentuen. Ensimmäisenä yönä pähkinälakon jälkeen heräsin "vasta" neljän tunnin kuluttua vuoteeseen käymisestä, mutta onneksi sain uudestaan unen päästä kiinni. Sen jälkeen minulla ei ollut enää mainittavia yöheräilyjä eikä myöskään nukahtamisvaikeuksia. Mielialanikin on taas oikein hyvä! :D (En minä toki kiusaajiani ja kiusaaamista pysty unohtamaan, koska se määrittää niin vahvasti arkitodellisuuttani, mutta asia juolahtaa mieleeni enää muutaman kerran päivässä, kuten kaikkina näinä vuosina, eikä minun tarvitse ajatella sitä enää jatkuvasti.)

Parin viikon kuluttua lisäsin rasvaa ruokavaliooni tällä kertaa voin muodossa. Kaava oli sama kuin pähkinöiden kanssa eli nautin lisääntyneen rasvan ilta- ja yöpainotteisesti. (Nautin ruuat yleensäkin hyvin ilta ja yöpainotteisesti, koska sairastan melatoniiniaineenvaihdunnan häiriötä, joka vaikuttaa myös ruoansulatusrytmiin.)

Ehdin harrastaa lisääntynyttä voin nauttimista vain kaksi päivää. Toisen päivän yönä heräsin jo kolmen tunnin kuluttua nukkumaanmenosta enkä saanut uudestaan unta kuin vasta kahden tunnin kuluttua. Keskeytin ruokavaliokokeilun, mikä johti unirytmini normalisoitumiseen. Alan olla sillä kannalla, että liian rasvaisen ruoan nauttiminen illalla ei sovi aivoilleni.

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-07-30 17:08:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2014-11-18 15:11:06
Viestit: 72
Saattaa olla vain väärä ajoitus. Närästyskin saattaa aiheuttaa yöheräilyä, painajaisia ja ahdistusta. Ainakin minua närästää jos syön rasvaa (tai mitään) kovin myöhään. Minulle on närästyksen takia parasta on nukkua lähes tyhjällä vatsalla.

Sinänsä mitä yllättävimmät ruoat tuntuvat voivan tehdä mitä hyvänsä. Minulle tulee kaurapuurosta sellainen ahdistuksen aalto. Menee kyllä nopeasti ohi. En ollut tajunnut sitä ennen kuin luin yhden psykoterapeuttinaisen blogia jossa hän kirjoitti vaihdevuosistaan ja kertoi miten kaura aiheutti ahdistuneisuutta.

Et ole ainoa joka ei saa niitä etuuksia jotka lääkäreiden mielestä kuuluisi saada. Minut on todennut työkyvyttömäksi sekä pari erikoislääkäriä että terapeuttia ja Kelan kuntotusselvitystiimi, mutta niin vaan saan olla työmarkkinatuella vuodesta koska sekä vakuutusyhtiön että Kelan lääkärit Tietävät Paremmin. On ironista, että Kelan lääkäreitä ei kiinnosta Kelan kuntoutusselvityksen lopputulos.

Diagnooseja tulee tämän tuosta lisää, mutta koska mikään niistä ei yksinään tee minua työkyvyttömäksi nykyisen laintulkinnan mukaan, en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Koska yhtenäisvaikutusta ei huomioida. Kymmenen vuotta sitten neljä viidestä diagnoosistani olisi tuonut yksinään eläkepaperit heittämällä.

_________________
Everything you have ever been told is wrong.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2020-07-30 23:57:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2018-06-05 15:08:11
Viestit: 1196
Tiedän kyllä, että tähän porukkaan kuuluu valtavan suuri joukko ihmisiä :cry: . Kukaan ei tiedä tarkalleen, kunka valtava, koska meitä ei "viitsitä" edes tilastoida. Vaan eihän kyse ole oikeasti viitsimisestä. vaan siitä, että kaikki on ihan hienosti paperilla, kunha väestön todellista tilannetta ei koskaan selvitetä, vaan vammaiset maskeerataan kuin yhteisestä sopimuksesta tilastokikkailun avulla työttömiksi. Näin poliitikotkaan eivät joudu koskaan edesvastuuseen esim. YK:n vammaissopimuksen rikkomisesta. :evil:

Olen ollut asiasta yhteydessä jopa poliitikkoihin ja professoreihin. Ikävä sanoa, mutta vastaus on ollut lopulta aina pelkkä evvk. Sellaisiltakin ihmisiltä, jotka saavat ainakin muodollisesti palkkaa siitä, että ajaisivat meidän asiaamme. :evil: Olen hyvin pettynyt tähän maahan, josta luulin joskus että se olisi oikeusvaltio.

Poliitikot ovat antaneet Kelan ja muiden eläkelaitosten ajaa työkyvyttömyyseläkkeet pikku hiljaa vuosikymmenten saatossa yhä enemmän ja enemmän alas siten, että joka vuosi yhä useampi jää ilman. Tällä hetkellä jo puolet pitkäaikaistyöttömistä on työkyvyttömiä.

Kuka muuten kertoi sinulle, että ko. diagnooseilla olisi päässyt eläkkeelle vielä 10 vuotta sitten? Olen itse hakenut eläkettä jo 10 vuotta ja minullakin on 3 diagnoosia, joista jokainen aiheuttaa jo itsessään työkykyttömyyden. Tämän on jo 3 eri alan erikoislääkäriä todennut jo aikapäiviä sitten. Mutta Kela ja ne muut kriminaalit tekevät ihan mitä lystäävät, koska Kelaa valvomaan asetettu parlamentaarinen valtuuskunta nostaa ilmeisesti palkkionsa siitä, että se katsoo läpi sormien Kelan harjoittamaa laitonta toimintaa. :evil:

_________________
ME-tauti (G93.3)
Kilpirauhasen autoimmuunitulehdus((E06.3))


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)