karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 20:09:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-07-29 22:12:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Oletteko huomanneet kaupassa yhtään lisäaineetonta jäätelöä? Tai mitään edes lähelle sitä, kunnollisista luonnon raaka-aineista valmistettua? Kaikki tähän asti kohtaamani jäätelöt vilisevät E-koodeja ja joissakin on myös ensimmäisten ainesosien joukossa osittain kovetettu kasvirasva, jota erityisesti haluan vältellä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 07:39:56 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56075
Paikkakunta: Kerava
Ei sitä ole. Itse täytyy tehdä jos lisäaineetonta haluaa.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 07:42:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-07-21 06:17:30
Viestit: 3281
Paikkakunta: Meren rannalla
Luomukaupassa saattais olla? :-k

_________________
" Äläkä saata minua kiusaukseen, löydän sinne kyllä itsekin. " - Josh Billings.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 09:43:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-10 14:19:53
Viestit: 9046
Paikkakunta: Where my heart is...
Käytännössä täysin lisäaineetonta jäätelöä ei Suomessa myydä (paitsi mä oon melkein varma, että näin sellaista Muruluukussa joskus, mut se on lopettanut jo) mutta Ben&Jerry's ja Mövenpick osuu kaikkein lähimmäksi puhuttaessa lisäainettomuudesta: guarkumi ja karrageeni ensimmäisessä ja hera, maitoproteiini, tärkkelyssiirappi ja tärkkelys jälkimmäisessä.

Suomalaisia, lähes lisäaineettomia jäätelöyrittäjiä:

http://www.boerderijijs.com/showpage.php?menuitem=MENESTYS&langid=12 Maatalon jäätelö
http://www.peltolanjuustola.fi/ Peltolan Juustola
http://www.pappagallo.fi/Items.aspx Pappagallo

Kotijäätelökin tietääkseni myy ainakin väriaineetonta jäätelöä.

_________________
Jos jonkinlaista ylläpitoa ja laifstailia, vilkaisehan!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 10:24:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-07-21 06:17:30
Viestit: 3281
Paikkakunta: Meren rannalla
Juu taitaa olla just toi Peltolan Juustola jonka tuotteita meidän ihana Chaga myy :)

_________________
" Äläkä saata minua kiusaukseen, löydän sinne kyllä itsekin. " - Josh Billings.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 18:28:28 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Hagen Dazin mansikkajäätelö taisi kanssa olla varsin "puhdasta", joskin ainakin meistä aika makeaa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 20:35:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-31 20:21:01
Viestit: 7651
Paikkakunta: Turku
Minulle ainakin suurin ongelma kaupan/ravintolan jätskeissä on makeus. Vaikka olisi kuinka itsetehtyä ja lisäaineetonta ei se poista sitä, että ovat äklömöklöjä. Hyvää jätskinkorviketta saa kohmeisista marjoista, kermasta ja jugurtista. Muistuttaa ihanasti jugurttijäätelöä, kun surauttaa tehosekoittimessa ja syö samantien. :D

_________________
"Experience is not what happens to you; it's what you do with what happens to you." - Aldous Huxley

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-30 21:33:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-08-10 14:19:53
Viestit: 9046
Paikkakunta: Where my heart is...
els kirjoitti:
Hagen Dazin mansikkajäätelö taisi kanssa olla varsin "puhdasta", joskin ainakin meistä aika makeaa.


Saman merkin vaniljajäätelö on tähänastisista vaniljajädeistä parasta, mitä olen syönyt. Lidlin bourbon-vanilja tulee hyvänä kakkosena.

Täytyy kiittää erästä saksalaista kaveripoikaa, joka sitä mulle tarjosi :smt058

_________________
Jos jonkinlaista ylläpitoa ja laifstailia, vilkaisehan!

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-07-31 06:06:53 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56075
Paikkakunta: Kerava
oulaliina kirjoitti:
Minulle ainakin suurin ongelma kaupan/ravintolan jätskeissä on makeus. Vaikka olisi kuinka itsetehtyä ja lisäaineetonta ei se poista sitä, että ovat äklömöklöjä. Hyvää jätskinkorviketta saa kohmeisista marjoista, kermasta ja jugurtista. Muistuttaa ihanasti jugurttijäätelöä, kun surauttaa tehosekoittimessa ja syö samantien. :D


Sama ongelma täällä.Mä teen "jätskiä" siten että kohmeiset marjat ja kerma sauvasekoittimella sekaisin ja heti syömään. Jugua en oo koskaan kokeillutkaan. Pitääpä joskus.

Oikean jätskin makeutta voi laimentaa kermavaahdolla kun antaa jätskin ensin hieman pehmetä. Tätä tulee vaan harvoin tehtyä kun noissa jädeissä on glukoosi-fruktoosisiirappia ja sitä haluan välttää.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2011-08-01 18:45:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Kiitos vastauksista. Häagen Daz näyttää olevan sitä mitä hain.

OT: suosikkijäätelöideni ainesosaluetteloita katsoessa pisti silmään myös eräs jonka ensimmäinen aines oli ravaton maito :D ( http://www.loveicecream.com/fi_fi/produ ... product=26 )


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-10 10:03:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Huomasin, että mainostettiin suomalaista luomujäätelöä lisäaineettomana: http://www.jymy.fi/ainesosat-ja-ravintoarvot/

Sieltä ensimmäinen:
Lainaa:
JYMY SITRUUNA
Pastöroitu maito, kerma, sokeri, sitruunamehu, rasvaton maitojauhe, glukoosisiirappi, Kanamunan keltuainen, johanneksenleipäpuujauhe. Kaikki ainesosat kokonaan luomua. Saattaa sisältää hivenen pähkinää. Gluteeniton.
ENERGIAPITOISUUS/100G 200KCAL/840KJ
rasvat 12g
tyydyttyneet rasvat 7,5g
hiilihydraatit 21g
joista sokereita 18g
proteiinit 3,7g
suola 0,1g

Rasvaton maitojauhe, glukoosisiirappi ja johanneksenleipäpuujauhe ovat tuossa ainesosia, joita en itse laittaisi. Lisäksi nuo kaikki Jymyn jäätelöt näyttävät olevan maito- eikä kermapohjaisia, joten kotitekoisen veroista ei tuokaan ole. 100 grammassa sokeria 18 g ja rasvaa 12 g, mikä taitaa tarkoittaa sitä että tuosta tulee aivan samanlainen sokeria syönyt olo kuin tavallisistakin kaupan jäätelöistä. Kotitekoisilla kermajäätelöillä taas saa näppärästi ja maukkaasti rasvannälän tyydytettyä.

Mutta Jymy-jäätelöiden plussaksi luettakoon, että maut ja värit tulevat raaka-aineista eivätkä esansseista ja väriaineista. Suuri marjamäärä esim. Jymyn mustikka-jäätelössä kuitenkin valitettavasti johtaa siihen, että rasvan osuus jää vielä tuota Jymyn sitruunajäätelöäkin alhaisemmaksi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2016-04-10 14:20:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2012-01-12 14:24:15
Viestit: 3152
Paikkakunta: Satakunta
Häagen-dazsilla on ihan laadukasta jäätelöä. Sitä saa pyytämällä kauppaan, jos ei jo ole.

Esim Vanilla:
Lainaa:
ingredients: cream, skim milk, sugar, egg yolks, vanilla extract

Ravintosisältö Per 100 ml
Energiaa kJ/kcal: 935/224
Proteiinia 3.8 g
Hiilihydraatteja 18.1 g
josta sokeria 12.8 g
Rasvaa 15.2 g
josta tyydyttynyttä 9.3 g
Kuitua 0.0 g
Natriumia 0.05 g
Vastaavuus suolana 0.14 g

Kuva

_________________
Nature doesn't jump.

Praise the lard!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2018-04-01 13:02:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Yufina kirjoitti:
Häagen-dazsilla on ihan laadukasta jäätelöä. Sitä saa pyytämällä kauppaan, jos ei jo ole.

Esim Vanilla:
Lainaa:
ingredients: cream, skim milk, sugar, egg yolks, vanilla extract

Ravintosisältö Per 100 ml
Energiaa kJ/kcal: 935/224
Proteiinia 3.8 g
Hiilihydraatteja 18.1 g
josta sokeria 12.8 g
Rasvaa 15.2 g
josta tyydyttynyttä 9.3 g
Kuitua 0.0 g
Natriumia 0.05 g
Vastaavuus suolana 0.14 g

Kuva

Maistoin vihdoinkin tuota. Ainesosaluettelo oli jonkin verran muuttunut: rasvattoman maidon tilalle oli tullut rasvaton maitotiiviste ja vaniljauutteen tilalle ”luontainen vanilja-aromi.” Kovuus suoraan pakastimesta oli samaa luokkaa kuin kotitekoisella vaniljakermajäätelöllä, mutta maku ei ollut. En huomannut siinä vaniljan makua ollenkaan. Aidon vaniljan hinta onkin viime vuosina noussut aika paljon, joten sinänsä ymmärrän, jos ovat nyt vaniljassa säästelleet. Joka tapauksessa, tämä Häagen Dazs taitaa edelleen olla kaupan jäätelöistä se, joka on lähimpänä kotitekoista kermajäätelöä. Harvassa kaupan jäätelössä nykyään edes on pääraaka-aineena kerma.

Olen aloittanut tämän ketjun vuonna 2011. Silloin halusin lisäaineetonta jäätelöä, mutta nykyään minulle oikeastaan painaa lisäaineita enemmän vaakakupissa kermapitoisuus. Jos olisi tehty kermaan ilman lisättyä maitoa, voisin nykyään jokusen E-koodin hyväksyäkin. Toisaalta, keltuaiset todennäköisesti edesauttavat täyteläistä makua paremmin kuin E-aineet.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)