karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-19 07:48:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-11-19 21:35:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-02 02:11:14
Viestit: 356
Paikkakunta: Helsinki
Jos ei saa tarpeeksi proteiinia kehittyy tila nimeltä kwashiorkor.. mutta se vaatii jo varsin mitättömän proteiininsaannin
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/325852/kwashiorkor

Tätä tässä varmaan haettiin :roll:

No okeiokei. Lievemmässä mittakaavassa tulee eteen että pienellä saannilla voi olla vaikea ylläpitää lihasmassaa. Liiallinen saanti voi olla ongelma myös kun siitä kroppa joutunee vääntämään sokeria. Mutta tuo haarukka tulikin tuossa jo!

Kuuhullu, sä oot hyvissä proteiineissa! Tervetuloa vaan foorumille!

Jos tuntuu siltä että pitää jotain saanteja päästä laskemaan niin tuolta sivun yläosasta löytyy ruokakulma ja sitten muiden ruokapäiväkirjoja kannattaa käydä kurkkimassa: ideoita omallekin lautaselle :D

_________________
vähärasvatonta elämää 22.2.2009->


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 00:39:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 13:08:21
Viestit: 4633
^ Linkistä:
Lainaa:
Kwashiorkor also called protein malnutrition

condition caused by severe protein deficiency. Kwashiorkor is most often encountered in developing countries in which the diet is high in starch and low in proteins. It is common in young children weaned to a diet consisting chiefly of cereal grains, cassava, plantain, and sweet potato or similar starchy foods. The condition in children was first described in 1932. The term kwashiorkor means “deposed child” (“deposed” from the mother’s breast by a newborn sibling) in one African dialect and “red boy” in another dialect. The latter term comes from the reddish orange discoloration of the hair that is characteristic of the disease. Other symptoms include dry skin and skin rash, potbelly and edema, weakness, nervous irritability, anemia, digestive disturbances such as diarrhea, and fatty infiltration of the liver.

Eli vakavaa proteiinin puutosta tavataan yleensä kehitysmaissa, joissa syödään tärkkelyspitoista ruokaa. Yleensä lapsilla. Mielenkiintoista, saattaa vaikuttaa hiusten väriin oranssinpunertavasti. Oireita: kuiva iho, ihottuma, "pömppömaha", turvotus (ödeema), (lihas)heikkous, hermostuneisuus, anemia, ruuansulatuksen häiriöt, kuten ripuli, sekä maksan rasvoittuminen(?).

*
Kiitos asian valottamisesta, Els.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 08:30:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
Kiits :)

Ja sivumhuomautuksena: meikäläisellä on ensi käden kokemusta tuostakin. Sain noita oireita mukulana suomalaisen erikoissairaalakeikan jälkeen, kun testasivat maitorupista ja melkein kaikelle allergista leikki-ikäistä. Tädin mukaan palasin pömppömahaisena kehitysmaalapsena, jolle viisas äiti alkoi sitten syöttää velliin sekoitettavaa proteiinijauhetta. Sen verran muistan, että jauhe maistui tosi hyvältä, kokkareinakin.

Mutta nuo viat aikaansaadakseen täytyy syödä valkuaista jatkuvasti paljon alle nykysuositusten, eli reilusti alle 0.8 grammaa per (ihanne)painokilo. Muistelen papan postittaneen, että fysiologinen tarve on luokkaa 0,38g per painokilo, jos syöty valkuainen on hyvälaatuista eli aminoiltaan täysin yheensopivaa ihmiskudosten kanssa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 09:02:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4876
els kirjoitti:
Muistelen papan postittaneen, että fysiologinen tarve on luokkaa 0,38g per painokilo, jos syöty valkuainen on hyvälaatuista eli aminoiltaan täysin yheensopivaa ihmiskudosten kanssa.


pappa kirjoitti:
Samainen 0,8g (BV70) proteiinia vastaa 0,56g BV100 proteiinia. Karpin proteiinin laatu sattaa helposti lähennellä arvoa BV90 tjsp. WHO minimi joka turvaa vähimmäistarpeen (ei kai ole optimaalinen määrä suinkaan) on hämmästyttävän alhainen kun vielä otetaan huomioon se ettei senkään määrä tarkouta BV100 proteiinia.

täällä mukava keskustelu
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=17&t=33344

_________________
Mukana yli 18 vuotta.
Minun ennen ja jälkeen kuvat.
HH on aika vähissä, keltuaista, lihaa, kalaa ja lampaan juustoa. Olen öljytön ja en syö viljaa, pähkinöitä, hedelmiä ja vihanneksia. C:tä otan vielä purkista.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 11:42:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
^^ Joo yksi niistä ja ihan hyvä, eikä vähiten alun induktion kitukuurivaroitteluineen.

Mutta siitä 100% bioyhteensopivasta valkuaisesta on jossain muuallakin vanhempi keskustelu, jossa muistelen että siellä papan siteeraama olisi ollut alle eikä yli 0.5g per painokilo (kun puhutaan normaalipainoisista). Tosin oma muistikuvani 0.38g voi olla edelleenkin alakanttiin. Ja me tapel- anteeksi keskusteltiin niin paljon, etten lähde noita plaraamaan, en edes perjantain kunniaksi 8)

Etenkin kun valkuaistarpeen alaraja ei varmaan tule vastaan kenellekään karpille.
Kaikki suunnat suosittavat vähintäin tuota virallisuositusten 0.8g / normipainokilo miniminään.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 12:23:53 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
Tässä on IOM 2005 näkemys alarajasta välttämättömien aminohappojen osalta ja jotain mun höpinöitä. viewtopic.php?p=880168#p880168 Ei tuo elsin mainitsema 0,38g/kg/vrk ole ollenkaan hassumpi määrä, kun laatu on kohillaan.

histidiini 18 mg/kg/vrk
isoleusiini 25 mg/kg/vrk
leusiini 55 mg/kg/vrk
lysiini 51 mg/kg/vrk
metioniini+kysteiini 25 mg/kg/vrk
fenyylianaliini+tyrosiini 47 mg/kg/vrk
treoniini 27 mg/kg/vrk
tryptofaani 7 mg/kg/vrk
valiini 32 mg/kg/vrk

Piti vastata kysymykseen mitä tapahtuu liian alhaisella proteiinimäärällä. Siihen taisi jo vastaus tullakin.

Olin vielä vuosi sitten sitä mieltä, että se on sama syökö sen proden jauheena vai tuleeko ne ruuasta. Nyt olen vahvasti sitä mieltä, että oikea ruoka on aina parempi ratkaisu. Ite syön yhteensä noin kilon proderuokaa päivässä. Siis munia, juustoja, lihaa, kalaa. Kasviprodelähteitä mulla ei juurikaan kulu, enkä niitä edes laske. Tuota eläinprodea noista kertyy välillä 150...200g. Sopii mulle, mutta perustankin sen vanhoihin ruokapäiväkirjoihin, joista tutkimalla selviää, että tuolla määrällä olen voinut muihin määriin verrattuna parhaiten. Alle 100g kokeilut ovat päättyneet katastrofiin. Yli 200g kokeilut samoin. Eli oma kokemus ratkaisee, ei niinkään lukemalla opitut ohjeet tai suositukset.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-29 22:30:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-08-02 20:28:05
Viestit: 3
Tunnustan myös laskeneeni aluksi tuon päivittäisen proteiinin saannin samoihin lukemiin, kuin kuuhullu :roll: Tuntuihan se älyttömön isolle ja oli täys olo, muttei ainakaan nälkä :lol:. Ei ihme ettei paino tippunut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-30 03:27:04 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mä en tunne kylläisyyttä pelkällä rasvalla. Kaipa sitä voi niukallakin proteiinilla tulla toimeen ja ainakin väliaikaisesti, mutta pidemmän päälle elävä keho tarvitsee proteiineja, joita se ei pysty itse valmistamaan. Nämä otetaan sitten vaikka omasta lihaksesta, jos niitä ei muuten tarpeeksi tule sisään.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-30 13:27:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47636
Paikkakunta: HomeSweetHome
rantaiso kirjoitti:
Mä en tunne kylläisyyttä pelkällä rasvalla. Kaipa sitä voi niukallakin proteiinilla tulla toimeen ja ainakin väliaikaisesti, mutta pidemmän päälle elävä keho tarvitsee proteiineja, joita se ei pysty itse valmistamaan. Nämä otetaan sitten vaikka omasta lihaksesta, jos niitä ei muuten tarpeeksi tule sisään.

Varmaan otetaankin, mutta se "tarpeeksi" on oikeastikin varsin vähän.
Jo 10 E% hyvälaatuista valkuaista ylläpidolla riittää täyttämään valkuaistarpeen, kunhan muu ruokavalio on kunnossa.

En muista nähneeni ainuttakaan tutkimusta, jossa runsasrasvaisella VHH'lla olisi ollut lihaskatoa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-30 19:02:50 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Paikkakunta: Stadi
Mitä sitä nuukailemaan proteiinin kanssa, mutta hyvä tietää, että se minimi on noinkin vähän. Eikös sitä lihaskatoa enemmänkin esiinny niillä vähärasvaisilla kitukuureilla, joissa on vähän rasvaa ja proteiinia, mutta hiilihydraattia näihin suhteuttetuna on mieletön osuus.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-30 19:19:38 
Poissa
Leijona
Leijona
Avatar

Liittynyt: 2007-04-11 20:57:52
Viestit: 5885
els kirjoitti:
En muista nähneeni ainuttakaan tutkimusta, jossa runsasrasvaisella VHH'lla olisi ollut lihaskatoa.


Tismallisesti. En minäkään. Tässä kohtaa molemmat on oikeessa, siis els ja rantaiso. Ja voin vakuuttaa, että mä olen kahlannut netin proteiinikeskusteluista suurimman osan.

_________________
Cats are carnivores.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-12-02 13:25:35 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-18 22:54:34
Viestit: 3
anne79 kirjoitti:
Tunnustan myös laskeneeni aluksi tuon päivittäisen proteiinin saannin samoihin lukemiin, kuin kuuhullu :roll: Tuntuihan se älyttömön isolle ja oli täys olo, muttei ainakaan nälkä :lol:. Ei ihme ettei paino tippunut


Kiitos anne79! :D


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)