karppaus.info :: keskustelufoorumi

uusymmärtämättömät

ruokavallankumous karppikauppa
Tänään on To Loka 02, 2014 5:20

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 0:07 
sintti
sintti

Liittynyt: Ke Marras 18, 2009 23:54
Viestit: 3
Moikka!

Olen ihan upouusi täällä, tosin olen lueskellut foorumeita jo ennen rekisteröitymistä.

Aloitin karppauksen mieheni kanssa 3 viikkoa sitten ja vaatteet eivät enää purista ihan niin kuin ennen. :) Vaakaa meillä ei ole, joten tarkkoja tuloksia emme tiedä.

Tästä aiheesta on varmasti ollut juttua muissakin keskusteluissa, mutta haluaisin saada kysymykseeni selkeän vastauksen. Eli mitä tapahtuu, jos ei syö tarpeeksi proteiinia?

Tällä viikolla olen syönyt lihaa vain n. 300-400 g päivässä enkä lisäksi juuri muuta. Salaattia tai kasviksia vähän tms... Hiilarit ovat varmaankin pysyneet siinä 20 grammassa, mutta se proteiini ei ole lähelläkään suosituksia! Laskelmieni mukaan minun pitäisi saada proteiinia n. 1kg päivässä. Tätä on vaikea toteuttaa, kun useimpina päivinä olen liikenteessä 12 h.

Eli onko niin, että paino nousee, jos en syö tarpeeksi? Vai mä siitä seuraa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 0:37 
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: To Tammi 04, 2007 0:02
Viestit: 8990
Paikkakunta: unelmien Tampere
Kuuhullu kirjoitti:
Laskelmieni mukaan minun pitäisi saada proteiinia n. 1kg päivässä. Tätä on vaikea toteuttaa, kun useimpina päivinä olen liikenteessä 12 h.
No on varmasti vaikea toteuttaa! :lol: Jossain kohtaa ajatus-kirjoitus-ketjua on nyt kyllä tässä joku virhe. Useimmille riittää kyllä se prode, mitä 300-400 g lihaa tuo eli n. 80 g.

Varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata, mutta en usko, että sinulla sitä ongelmaa edes on. :)

_________________
I accept the adventure of letting go of control.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 0:58 
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: La Helmi 09, 2008 14:08
Viestit: 4633
Jos ruokavalio koostuu vuosikaudet linjasta makaroni/riisi/peruna + herne-maissi-paprika/tomaattisalaatti + leipä + karkki/suklaa (+ alkoholi)
ELI melko lihaton tai kokonaan lihaton ILMAN kasvissyöjien käyttämiä korvaavia proteiinin lähteitä

ELI paljon hiilihydraattia, jonkin verran rasvaa ja vain hyppysellinen proteiinia
= tyypillinen köyhän opiskelijan ruokavalio, jota myös lounasruokalat tukevat rajaamalla liha-annoksen pariin kalapuikkoon :arrow:

Tuloksena on usein LAIHA LÄSKI, eli löysä keskivartalo, löysät, lihaisat raajat tai muuten hoikempaan vartaloon suhteeton pömppis. Paino voi olla normaali tai alhainenkin. Voimattomuus, hiustenlähtö yms. Omakohtaista kokemusta ja yliopistolla näkee muutaman tuhannen kohtalotoveria päivittäin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 1:06 
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 16, 2009 20:34
Viestit: 590
Paikkakunta: Kirkkonummi
Kuuhullu kirjoitti:
Laskelmieni mukaan minun pitäisi saada proteiinia n. 1kg päivässä.


Mitenkähän olet tämän laskenut? Täällä foorumillahan liikkuu melko yleinen käsitys siitä että proteiinia paljon liikkuvalle ihmiselle tulisi ruokavalioon sisältyä 2g per tavoitepainokilo. Kun taas vähemmän liikkuvalle 1-1,5g/tavoitepainokg.

Eli jos olet laskenut että sinun tulisi saada proteiinia 1kg (1000g) päivässä ja jos liikut paljon, on sinun tavoitepainosi silloin 500kg?? :shock:

_________________
http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wEfNOm5/]

Elämän ja energian ylläpitoa salaisen päiväkirjan muodossa


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 1:12 
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 15:53
Viestit: 3664
Siperia kirjoitti:
Useimmille riittää kyllä se prode, mitä 300-400 g lihaa tuo eli n. 80 g.

Etenkin, kun sitä proteiinia tahtoo tulla myös muista ruoka-aineista lihan ohella. Maitotuotteet, munat, jopa kasvikset...

_________________
Himokarppaaja.
Satunnaista höpöttelyä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 4:32 
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:49
Viestit: 13497
Paikkakunta: Stadi
Yhdessä kananmunassa on proteiinia 11 grammaa. Sopiva kerta-ateria ainakin minulle tulee kahdesta kananmunasta. Kolmen on huomannut olevan jo liikaa (kerralla). Mä oon sitä mieltä, että proteiinia tuppaa mulla tulevan liian vähän, kun syön niin vähän. Kaipa se riittää, kun pysyy nälkä poissa. Mutta kaikkein tärkein energianlähde karppaajalle on rasva.

_________________
“What is life ? It is the flash of a firefly in the night. It is the breath of a buffalo in the wintertime. It is the little shadow which runs across the grass and loses itself in the sunset.”
~ Crowfoot


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 10:08 
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: To Touko 20, 2004 7:07
Viestit: 30778
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Olen elellyt jo vuosia noin 50g proteiinilla (vastaa noin neljänneskiloa lihaa, joskin lihasta tulee vain murto-osa tuosta)
ja perheen liikkuvampi miesväki on saman ajan elellyt korkeintaan tuplilla eli 100 proteiinigrammalla (vastaa noin puolta kiloa raakaa lihaa - ja taaskin lihaa syövät selvästi tuota vähemmän).
Eikä meillä ole näkynyt sen enempää puutos- kuin muitakaan ongelmia. Pikemminkin päinvastoin.

Joten sori, heti heräsi hassuja kysymyksiä siitä, millainen voisi olla ihminen, jonka metabolia vaatii kilon lihaa päivässä... :lol:

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysyy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 11:27 
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: To Tammi 04, 2007 0:02
Viestit: 8990
Paikkakunta: unelmien Tampere
Harvoin minäkään syön lihaa enempää kuin 100 g päivässä enkä aina sitäkään. Silti sitä prodea tuntuu kertyvän 70-100 g eli juuri 75-kiloisen ei-urheilijan laskennallisen tarpeen verran. ;) Jos päivän ainoa ruoka, mistä proteiinia tulee on 300 g lihaa, voisi ruveta aavistelemaan, että puutosta saattaa olla jostain muusta... :-k

_________________
I accept the adventure of letting go of control.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 18:21 
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: La Helmi 09, 2008 14:08
Viestit: 4633
^ Toi on hassua, sillä mä joudun tekeen töitä sen eteen et saan sen 80-100 g proteiinia.
Etenkin jos niuhotan hiilareista tai rahasta tai molemmista.

Lounasruokalassa saa helposti melkein puoli kiloa kasviksia + jonkin sortin papuja, tuloksena ~50 grammaa hiilaria. Liha on yleensä nugettia muodossa tai toisessa ja määrä tiukasti rajoitettu, joten päivän pääruuan jälkeen proteiinia on kertynyt ainoastaan noin 20 grammaa. Illalla sitten syönkin lähinnä juustoa tai jauhelihaa tai molempia. Jos illalliseen laittaa noin kaksi euroa, puhutaan kuitenkin viiden euron päiväbudjetista ja 150 euron kuukausibudjetista ruokaan... Syön opintolainani!!

Oon kokenut proteiinin saamisen minibudjetilla aina todella haastavasti. Uskon 50 gramman prt/vrk riittävän ihan mainiosti suurimmalle osalle, mutta olisiko mahdollista, että sen syömisessä hieman enemmän olisi jotain etuja... :-k (Joita köyhillä ei ole :?: )


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 19:04 
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 1:49
Viestit: 13497
Paikkakunta: Stadi
Mä en millään jaksaisi syödä kokonaista jauhelihapaketillista lihaa päivässä, en millään. Tulis silloin jo korvista ulos se liha. Ehkä lihasta (nauta, sika, broileri) tulee puolet mun 100:sta grammasta proteiinia ja toinen puoli munakkaasta, pähkinöistä, kasviksista ja muusta. Kasviksista sitä proteiinia tulee aika vähän, kun niissä on 90 prosenttia ensinnäkin sitä vettä ja se loppuosa jakaantuu näiden kolmen makroravinteen kesken. Kasvissyöjät kait saa sen proden soijasta, muista pavuista, herneistä ja linsseistä sun muista samoin kuin pähkinöistä.

_________________
“What is life ? It is the flash of a firefly in the night. It is the breath of a buffalo in the wintertime. It is the little shadow which runs across the grass and loses itself in the sunset.”
~ Crowfoot


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 19:13 
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: To Tammi 04, 2007 0:02
Viestit: 8990
Paikkakunta: unelmien Tampere
henttu23 kirjoitti:
^ Toi on hassua, sillä mä joudun tekeen töitä sen eteen et saan sen 80-100 g proteiinia.
Mä oon kova syömään juustoa. :mrgreen:

Itse asiassa minunkin oli aiemmin vaikea saada proteiineja kokoon (silloin tavoitteena oli > 70 g), mutta jotenkin tilanne on nyt vaan muuttunut. :-k Nyt minulla ei sen kummemmin edes ole tavoitetasoa. Kunhan vaan seurailen, paljonko sitä tulee. Jos seurailen siis.

_________________
I accept the adventure of letting go of control.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 20:10 
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: To Touko 20, 2004 7:07
Viestit: 30778
Paikkakunta: AlwaysComingHome
henttu23 kirjoitti:
Oon kokenut proteiinin saamisen minibudjetilla aina todella haastavasti. Uskon 50 gramman prt/vrk riittävän ihan mainiosti suurimmalle osalle, mutta olisiko mahdollista, että sen syömisessä hieman enemmän olisi jotain etuja... :-k (Joita köyhillä ei ole :?: )

Budjetti riippuu ihansiitä millaisia valintoja tekee. Munat, suolapähkinät ja raejuusto ovat halpoja valkuaislisiä (muun muassa). Samoin luuliemet ja muut mahdottomilta tuntuvat joskin oikeasti aika helpot vanhat jutut, joista saa niitä hiveniäkin, maito- ja elikkorasvojen lisäksi.

Mitä tulee lisävalkuaisen etuihin, näytät itsekin olevan kysyvällä kannalla? Omasta puolestani (toki evoluutio- tai paleosilmälasien) takaa en sellaisia näe, sikäli mikäli suurin osa syödystä valkuaisesta on nk täydellistä ja imeytyvää (mitkä ehdot täyttyvät helposti aika monella eläinperäisellä valkuaisella. Kasvikunnan kanssa pitää olla tarkempi osittain aminohappoprofiilin ja osittain kuitujen sisään imeytymättömäksi jäävien aminojen suhteen).

Luonnossa valkuaiset (joita tarvitaan jokaisessa eläin- kasvi- ja bakteerikunnan eliössä käytännössä tuhansia erilaisia, lihaksiin, entsyymeihin, hormooneihin, hermoihin, ihoon....) ovat uniikkeja ja sen verran arvokkaita, että niitä ei järin usein tuhlata polttoaineeksi kuin marginaalisia määriä. Ja rakennusaineina niiden tarve on sekä fysiologisesti hyvin määritelty että varsin rajallinen.

Mutta puutteita tulee tietysti muustakin kuin rakennusaineista. Moni vanha ja epäseksikäs valkuaislähde sisältää hiveniä ja muita ihmiskehon tarvitsemia puolivalmiita rakennepalikoita - ja niiden kaipuuseen lihaslihaa ehkä sitäkin pitää nauttia vähän enemmän?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysyy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 22:04 
sintti
sintti

Liittynyt: Ke Marras 18, 2009 23:54
Viestit: 3
No nyt hävettää! :oops: Olen varmaan ymmärtänyt proteiinin saamisen jotenkin väärin.

Olen tosiaan uusi täällä ja ihan aloittelija myös karppauksessa.

Mut helpottavaa tietää, ettei mun tarvitse popsia kiloa lihaa päivässä! :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 22:23 
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: To Touko 20, 2004 7:07
Viestit: 30778
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Ei kandee hävetä omasta puolestaan. Korkeintaan median puolesta.
Siellä tupataan väittämään karppauksesta kovin vapaasti milloin mitäkin ihmettä ja kummaa.

Tervetuloa joukkoon o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysyy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 19, 2009 22:26 
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: Su Tammi 04, 2009 21:10
Viestit: 1288
Sitä paitsi jos haluaisit saada 1000 g proteiinia päivässä (kuten ekassa viestissäsi sanoit), joutuisit syömään usemman kilon lihaa päivässä :lol: Sadassa grammassa lihaa on noin 20 grammaa proteiinia. (Loppu on vettä ja rasvaa.) Fineli on kätevä noiden määrien laskemiseen www.fineli.fi

Turha tosiaan hävetä, jokainen on joskus aloittelija :)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Läsnäolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com