karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2016-12-04 01:50:05

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-11-18 23:07:52 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-18 22:54:34
Viestit: 3
Moikka!

Olen ihan upouusi täällä, tosin olen lueskellut foorumeita jo ennen rekisteröitymistä.

Aloitin karppauksen mieheni kanssa 3 viikkoa sitten ja vaatteet eivät enää purista ihan niin kuin ennen. :) Vaakaa meillä ei ole, joten tarkkoja tuloksia emme tiedä.

Tästä aiheesta on varmasti ollut juttua muissakin keskusteluissa, mutta haluaisin saada kysymykseeni selkeän vastauksen. Eli mitä tapahtuu, jos ei syö tarpeeksi proteiinia?

Tällä viikolla olen syönyt lihaa vain n. 300-400 g päivässä enkä lisäksi juuri muuta. Salaattia tai kasviksia vähän tms... Hiilarit ovat varmaankin pysyneet siinä 20 grammassa, mutta se proteiini ei ole lähelläkään suosituksia! Laskelmieni mukaan minun pitäisi saada proteiinia n. 1kg päivässä. Tätä on vaikea toteuttaa, kun useimpina päivinä olen liikenteessä 12 h.

Eli onko niin, että paino nousee, jos en syö tarpeeksi? Vai mä siitä seuraa?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-18 23:37:29 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9067
Paikkakunta: Pirkanmaa
Kuuhullu kirjoitti:
Laskelmieni mukaan minun pitäisi saada proteiinia n. 1kg päivässä. Tätä on vaikea toteuttaa, kun useimpina päivinä olen liikenteessä 12 h.
No on varmasti vaikea toteuttaa! :lol: Jossain kohtaa ajatus-kirjoitus-ketjua on nyt kyllä tässä joku virhe. Useimmille riittää kyllä se prode, mitä 300-400 g lihaa tuo eli n. 80 g.

Varsinaiseen kysymykseesi en osaa vastata, mutta en usko, että sinulla sitä ongelmaa edes on. :)

_________________
Elä, kuolet kumminki.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-18 23:58:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 13:08:21
Viestit: 4633
Jos ruokavalio koostuu vuosikaudet linjasta makaroni/riisi/peruna + herne-maissi-paprika/tomaattisalaatti + leipä + karkki/suklaa (+ alkoholi)
ELI melko lihaton tai kokonaan lihaton ILMAN kasvissyöjien käyttämiä korvaavia proteiinin lähteitä

ELI paljon hiilihydraattia, jonkin verran rasvaa ja vain hyppysellinen proteiinia
= tyypillinen köyhän opiskelijan ruokavalio, jota myös lounasruokalat tukevat rajaamalla liha-annoksen pariin kalapuikkoon :arrow:

Tuloksena on usein LAIHA LÄSKI, eli löysä keskivartalo, löysät, lihaisat raajat tai muuten hoikempaan vartaloon suhteeton pömppis. Paino voi olla normaali tai alhainenkin. Voimattomuus, hiustenlähtö yms. Omakohtaista kokemusta ja yliopistolla näkee muutaman tuhannen kohtalotoveria päivittäin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 00:06:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-16 19:34:00
Viestit: 590
Paikkakunta: Kirkkonummi
Kuuhullu kirjoitti:
Laskelmieni mukaan minun pitäisi saada proteiinia n. 1kg päivässä.


Mitenkähän olet tämän laskenut? Täällä foorumillahan liikkuu melko yleinen käsitys siitä että proteiinia paljon liikkuvalle ihmiselle tulisi ruokavalioon sisältyä 2g per tavoitepainokilo. Kun taas vähemmän liikkuvalle 1-1,5g/tavoitepainokg.

Eli jos olet laskenut että sinun tulisi saada proteiinia 1kg (1000g) päivässä ja jos liikut paljon, on sinun tavoitepainosi silloin 500kg?? :shock:

_________________
http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wEfNOm5/]

Elämän ja energian ylläpitoa salaisen päiväkirjan muodossa


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 00:12:39 
Poissa
himokarppi
himokarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-04 14:53:14
Viestit: 3727
Siperia kirjoitti:
Useimmille riittää kyllä se prode, mitä 300-400 g lihaa tuo eli n. 80 g.

Etenkin, kun sitä proteiinia tahtoo tulla myös muista ruoka-aineista lihan ohella. Maitotuotteet, munat, jopa kasvikset...

_________________
Satunnaista höpöttelyä.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 03:32:30 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13634
Paikkakunta: Stadi
Yhdessä kananmunassa on proteiinia 11 grammaa. Sopiva kerta-ateria ainakin minulle tulee kahdesta kananmunasta. Kolmen on huomannut olevan jo liikaa (kerralla). Mä oon sitä mieltä, että proteiinia tuppaa mulla tulevan liian vähän, kun syön niin vähän. Kaipa se riittää, kun pysyy nälkä poissa. Mutta kaikkein tärkein energianlähde karppaajalle on rasva.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 09:08:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 34460
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Olen elellyt jo vuosia noin 50g proteiinilla (vastaa noin neljänneskiloa lihaa, joskin lihasta tulee vain murto-osa tuosta)
ja perheen liikkuvampi miesväki on saman ajan elellyt korkeintaan tuplilla eli 100 proteiinigrammalla (vastaa noin puolta kiloa raakaa lihaa - ja taaskin lihaa syövät selvästi tuota vähemmän).
Eikä meillä ole näkynyt sen enempää puutos- kuin muitakaan ongelmia. Pikemminkin päinvastoin.

Joten sori, heti heräsi hassuja kysymyksiä siitä, millainen voisi olla ihminen, jonka metabolia vaatii kilon lihaa päivässä... :lol:

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 10:27:14 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9067
Paikkakunta: Pirkanmaa
Harvoin minäkään syön lihaa enempää kuin 100 g päivässä enkä aina sitäkään. Silti sitä prodea tuntuu kertyvän 70-100 g eli juuri 75-kiloisen ei-urheilijan laskennallisen tarpeen verran. ;) Jos päivän ainoa ruoka, mistä proteiinia tulee on 300 g lihaa, voisi ruveta aavistelemaan, että puutosta saattaa olla jostain muusta... :-k

_________________
Elä, kuolet kumminki.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 17:21:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 13:08:21
Viestit: 4633
^ Toi on hassua, sillä mä joudun tekeen töitä sen eteen et saan sen 80-100 g proteiinia.
Etenkin jos niuhotan hiilareista tai rahasta tai molemmista.

Lounasruokalassa saa helposti melkein puoli kiloa kasviksia + jonkin sortin papuja, tuloksena ~50 grammaa hiilaria. Liha on yleensä nugettia muodossa tai toisessa ja määrä tiukasti rajoitettu, joten päivän pääruuan jälkeen proteiinia on kertynyt ainoastaan noin 20 grammaa. Illalla sitten syönkin lähinnä juustoa tai jauhelihaa tai molempia. Jos illalliseen laittaa noin kaksi euroa, puhutaan kuitenkin viiden euron päiväbudjetista ja 150 euron kuukausibudjetista ruokaan... Syön opintolainani!!

Oon kokenut proteiinin saamisen minibudjetilla aina todella haastavasti. Uskon 50 gramman prt/vrk riittävän ihan mainiosti suurimmalle osalle, mutta olisiko mahdollista, että sen syömisessä hieman enemmän olisi jotain etuja... :-k (Joita köyhillä ei ole :?: )


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 18:04:59 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13634
Paikkakunta: Stadi
Mä en millään jaksaisi syödä kokonaista jauhelihapaketillista lihaa päivässä, en millään. Tulis silloin jo korvista ulos se liha. Ehkä lihasta (nauta, sika, broileri) tulee puolet mun 100:sta grammasta proteiinia ja toinen puoli munakkaasta, pähkinöistä, kasviksista ja muusta. Kasviksista sitä proteiinia tulee aika vähän, kun niissä on 90 prosenttia ensinnäkin sitä vettä ja se loppuosa jakaantuu näiden kolmen makroravinteen kesken. Kasvissyöjät kait saa sen proden soijasta, muista pavuista, herneistä ja linsseistä sun muista samoin kuin pähkinöistä.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 18:13:00 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9067
Paikkakunta: Pirkanmaa
henttu23 kirjoitti:
^ Toi on hassua, sillä mä joudun tekeen töitä sen eteen et saan sen 80-100 g proteiinia.
Mä oon kova syömään juustoa. :mrgreen:

Itse asiassa minunkin oli aiemmin vaikea saada proteiineja kokoon (silloin tavoitteena oli > 70 g), mutta jotenkin tilanne on nyt vaan muuttunut. :-k Nyt minulla ei sen kummemmin edes ole tavoitetasoa. Kunhan vaan seurailen, paljonko sitä tulee. Jos seurailen siis.

_________________
Elä, kuolet kumminki.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 19:10:38 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 34460
Paikkakunta: AlwaysComingHome
henttu23 kirjoitti:
Oon kokenut proteiinin saamisen minibudjetilla aina todella haastavasti. Uskon 50 gramman prt/vrk riittävän ihan mainiosti suurimmalle osalle, mutta olisiko mahdollista, että sen syömisessä hieman enemmän olisi jotain etuja... :-k (Joita köyhillä ei ole :?: )

Budjetti riippuu ihansiitä millaisia valintoja tekee. Munat, suolapähkinät ja raejuusto ovat halpoja valkuaislisiä (muun muassa). Samoin luuliemet ja muut mahdottomilta tuntuvat joskin oikeasti aika helpot vanhat jutut, joista saa niitä hiveniäkin, maito- ja elikkorasvojen lisäksi.

Mitä tulee lisävalkuaisen etuihin, näytät itsekin olevan kysyvällä kannalla? Omasta puolestani (toki evoluutio- tai paleosilmälasien) takaa en sellaisia näe, sikäli mikäli suurin osa syödystä valkuaisesta on nk täydellistä ja imeytyvää (mitkä ehdot täyttyvät helposti aika monella eläinperäisellä valkuaisella. Kasvikunnan kanssa pitää olla tarkempi osittain aminohappoprofiilin ja osittain kuitujen sisään imeytymättömäksi jäävien aminojen suhteen).

Luonnossa valkuaiset (joita tarvitaan jokaisessa eläin- kasvi- ja bakteerikunnan eliössä käytännössä tuhansia erilaisia, lihaksiin, entsyymeihin, hormooneihin, hermoihin, ihoon....) ovat uniikkeja ja sen verran arvokkaita, että niitä ei järin usein tuhlata polttoaineeksi kuin marginaalisia määriä. Ja rakennusaineina niiden tarve on sekä fysiologisesti hyvin määritelty että varsin rajallinen.

Mutta puutteita tulee tietysti muustakin kuin rakennusaineista. Moni vanha ja epäseksikäs valkuaislähde sisältää hiveniä ja muita ihmiskehon tarvitsemia puolivalmiita rakennepalikoita - ja niiden kaipuuseen lihaslihaa ehkä sitäkin pitää nauttia vähän enemmän?

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 21:04:30 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2009-11-18 22:54:34
Viestit: 3
No nyt hävettää! :oops: Olen varmaan ymmärtänyt proteiinin saamisen jotenkin väärin.

Olen tosiaan uusi täällä ja ihan aloittelija myös karppauksessa.

Mut helpottavaa tietää, ettei mun tarvitse popsia kiloa lihaa päivässä! :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 21:23:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 34460
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Ei kandee hävetä omasta puolestaan. Korkeintaan median puolesta.
Siellä tupataan väittämään karppauksesta kovin vapaasti milloin mitäkin ihmettä ja kummaa.

Tervetuloa joukkoon o/

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 21:26:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1330
Sitä paitsi jos haluaisit saada 1000 g proteiinia päivässä (kuten ekassa viestissäsi sanoit), joutuisit syömään usemman kilon lihaa päivässä :lol: Sadassa grammassa lihaa on noin 20 grammaa proteiinia. (Loppu on vettä ja rasvaa.) Fineli on kätevä noiden määrien laskemiseen www.fineli.fi

Turha tosiaan hävetä, jokainen on joskus aloittelija :)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-19 21:35:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-03-02 02:11:14
Viestit: 356
Paikkakunta: Helsinki
Jos ei saa tarpeeksi proteiinia kehittyy tila nimeltä kwashiorkor.. mutta se vaatii jo varsin mitättömän proteiininsaannin
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/325852/kwashiorkor

Tätä tässä varmaan haettiin :roll:

No okeiokei. Lievemmässä mittakaavassa tulee eteen että pienellä saannilla voi olla vaikea ylläpitää lihasmassaa. Liiallinen saanti voi olla ongelma myös kun siitä kroppa joutunee vääntämään sokeria. Mutta tuo haarukka tulikin tuossa jo!

Kuuhullu, sä oot hyvissä proteiineissa! Tervetuloa vaan foorumille!

Jos tuntuu siltä että pitää jotain saanteja päästä laskemaan niin tuolta sivun yläosasta löytyy ruokakulma ja sitten muiden ruokapäiväkirjoja kannattaa käydä kurkkimassa: ideoita omallekin lautaselle :D

_________________
vähärasvatonta elämää 22.2.2009->


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 00:39:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-09 13:08:21
Viestit: 4633
^ Linkistä:
Lainaa:
Kwashiorkor also called protein malnutrition

condition caused by severe protein deficiency. Kwashiorkor is most often encountered in developing countries in which the diet is high in starch and low in proteins. It is common in young children weaned to a diet consisting chiefly of cereal grains, cassava, plantain, and sweet potato or similar starchy foods. The condition in children was first described in 1932. The term kwashiorkor means “deposed child” (“deposed” from the mother’s breast by a newborn sibling) in one African dialect and “red boy” in another dialect. The latter term comes from the reddish orange discoloration of the hair that is characteristic of the disease. Other symptoms include dry skin and skin rash, potbelly and edema, weakness, nervous irritability, anemia, digestive disturbances such as diarrhea, and fatty infiltration of the liver.

Eli vakavaa proteiinin puutosta tavataan yleensä kehitysmaissa, joissa syödään tärkkelyspitoista ruokaa. Yleensä lapsilla. Mielenkiintoista, saattaa vaikuttaa hiusten väriin oranssinpunertavasti. Oireita: kuiva iho, ihottuma, "pömppömaha", turvotus (ödeema), (lihas)heikkous, hermostuneisuus, anemia, ruuansulatuksen häiriöt, kuten ripuli, sekä maksan rasvoittuminen(?).

*
Kiitos asian valottamisesta, Els.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 08:30:16 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 34460
Paikkakunta: AlwaysComingHome
Kiits :)

Ja sivumhuomautuksena: meikäläisellä on ensi käden kokemusta tuostakin. Sain noita oireita mukulana suomalaisen erikoissairaalakeikan jälkeen, kun testasivat maitorupista ja melkein kaikelle allergista leikki-ikäistä. Tädin mukaan palasin pömppömahaisena kehitysmaalapsena, jolle viisas äiti alkoi sitten syöttää velliin sekoitettavaa proteiinijauhetta. Sen verran muistan, että jauhe maistui tosi hyvältä, kokkareinakin.

Mutta nuo viat aikaansaadakseen täytyy syödä valkuaista jatkuvasti paljon alle nykysuositusten, eli reilusti alle 0.8 grammaa per (ihanne)painokilo. Muistelen papan postittaneen, että fysiologinen tarve on luokkaa 0,38g per painokilo, jos syöty valkuainen on hyvälaatuista eli aminoiltaan täysin yheensopivaa ihmiskudosten kanssa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 09:02:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-06-02 06:28:57
Viestit: 4224
els kirjoitti:
Muistelen papan postittaneen, että fysiologinen tarve on luokkaa 0,38g per painokilo, jos syöty valkuainen on hyvälaatuista eli aminoiltaan täysin yheensopivaa ihmiskudosten kanssa.


pappa kirjoitti:
Samainen 0,8g (BV70) proteiinia vastaa 0,56g BV100 proteiinia. Karpin proteiinin laatu sattaa helposti lähennellä arvoa BV90 tjsp. WHO minimi joka turvaa vähimmäistarpeen (ei kai ole optimaalinen määrä suinkaan) on hämmästyttävän alhainen kun vielä otetaan huomioon se ettei senkään määrä tarkouta BV100 proteiinia.

täällä mukava keskustelu
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=17&t=33344

_________________
Painonseurantaa täällä yli 11 vuotta.
matalat proteiinit, sopivasti hh ja tarpeeksi rasvaa, kookosöljyä ja keltuaista.
Sopivasti ja kohtuudella, kaikki itselle sopivista lähteistä. Kalorivajeella laihtuu, oli ne makrot miten päin vain.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-11-20 11:42:18 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 34460
Paikkakunta: AlwaysComingHome
^^ Joo yksi niistä ja ihan hyvä, eikä vähiten alun induktion kitukuurivaroitteluineen.

Mutta siitä 100% bioyhteensopivasta valkuaisesta on jossain muuallakin vanhempi keskustelu, jossa muistelen että siellä papan siteeraama olisi ollut alle eikä yli 0.5g per painokilo (kun puhutaan normaalipainoisista). Tosin oma muistikuvani 0.38g voi olla edelleenkin alakanttiin. Ja me tapel- anteeksi keskusteltiin niin paljon, etten lähde noita plaraamaan, en edes perjantain kunniaksi 8)

Etenkin kun valkuaistarpeen alaraja ei varmaan tule vastaan kenellekään karpille.
Kaikki suunnat suosittavat vähintäin tuota virallisuositusten 0.8g / normipainokilo miniminään.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)