karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-29 14:05:46

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-11-17 19:42:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-11-13 20:05:57
Viestit: 69
Tää nyt on vähän hassua mutta ostin ne Ketostix-liuskat ja tein testin ja se näytti negatiivistä. Olenko nyt siis ketoosissa vai en? En ole muuta hiilihydraattia syönyt kuin kasviksia ja maitotuotteita rajoitetusti. Jotenkin nuo käyttöohjeet ei nyt ihan auenneet tai käytön ymmärsin mutta tuo tulosten tulkinta.... Jos joku fiksu vois taas valaista. Kiitos etukäteen ! :oops:

_________________
Kyllä se tästä...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-17 19:55:35 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-09-29 11:39:53
Viestit: 89
Paikkakunta: Turun seutu
Negatiivinen = beige = ei ketoosia. Kun kroppasi on ketoosissa alkaa tikku punertaa. Mitä syvempi ketoosi, sen punaisempi tikku.

Milloin aloitit? Kestää joka tapauksessa muutamia päiviä päästä ketoosiin ja muutenkin se on yksilöllistä. Minulla tiukalla hiilihydraatittomalla (max 10 g / päivä) oli tikku vain hieman punertava, kaverilla taas löysemmällä ruokavaliolla pomppas aina ihan punaiseksi.

Kysyin alakarppauksesi kestoa, koska sinänsä kasvikset ja maitotuotteet kohtuullisesti syötynä tuovat sen verran vähän hiilihydraatteja ruokavalioon, että ketoosiin pitäisi kyllä "päästä". Siis eihän se mikään onni ja autuus sinänsä ole, pääasia, että voi hyvin ja halutessaan laihtuu. Mutta itse pidän Ketostixien käyttämisestä silloin tällöin siksi, että ne kyllä paljastavat, jos tulee sorruttua piilohiilareihin tms. :oops:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Näin arvelinkin
ViestiLähetetty: 2004-11-17 21:36:56 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-11-13 20:05:57
Viestit: 69
Juu, kerkesin jo itsekin ajatella näin. Tietysti olen vähän pettynyt kun ymmärsin että tämä ketoosi nimenomaan on se mitä tavoitellaan. Olen ollut 1½ viikkoa (vasta) Heikkilän mukaan ja kai nyt täytyy tosiaan vain tiukentaa. Aamukahviin on kyllä pakko lorauttaa maitoa.

Hyvin tuo kyllä paljastaa että jotain ei mennyt oikein koska omasta mielestäni olen noudattanut ohjeita hyvin. Ja varsinkin alussa on innokkuus suurta ja oikein haluaa tehdä kaiken "oikein".

No täytyy vain yrittää.... :cry: :cry: :cry:

_________________
Kyllä se tästä...


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 00:02:40 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Foorumin hakua kannattaa käytää. Mutta lyhyesti. Ketoosi voi olla vaikka niitä ketoaineita ei virtsaan saakka joutaisikaan. Jos elimistö ne kaikki käyttää niin mitäpä se niitä pihalle potkisi, hyvää ravintoa.

Tokihan jos aluksi ei laske kunnolla hiilareita niin kaikenlainen maidon kontrolloimaton lorauttelu kahviin voi niitä jo osaltaan tuoda aikalailla yms. Kyllä ne kannattaa aluksi laskea ihan oikeasti jos aikoo siis tietää sen hiilarimäärän.. Kyllä kokematon saa aika tarkkana olla että ne pysyy esimerkiksi 20g tuntumassa. Hyvin pian niitä oppii laskematta arvioimaan. Useille se riittää ketoosiin menemiseen. Näytti sitä tixit tai ei.

Ketostixit mittaavat virtsan ketoaineita. Ne eivät mittaa elimistön ketoositilaa. Virtsa vaan usein indikoi siitä, erityisesti siinä tilanteessa jonhon ketostixit varsinaisesti on tehty. Virtsaan erittyvä määrä vaihtelee sen mukaan kuinka elimistö käyttää ketoaineita ravintonaan. Ja nythän on kyse ravitsemusperäisestä ketoosista joka on aivan eri kuin se mihin tikut on tehty alunperin. Useilla ne tikut toki kohtuullisesti jonkin merkin antaa ruokavalioketoosistakin. Mutta sen tuijottamiseenkaan ei kannata liikaa mennä. Riittää kun hiilihydraatit ovat riittävän alhaalla ja ravinnossa on riittävästi mutta ei liikaa proteiineja sekä rasvaa jos haluaa olla ketogeenisella ruokavaliolla.
Kaikki eivät myöskään tarvitse ketoosia nälän ja kylläisyyden hallintaan ja mitään kovin valtavaa muuta hyötyä siitä ei liene. Täs varmaan on yhtä monta mielipidettä kuin ihmistäkin..


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 00:18:14 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-10-19 13:41:48
Viestit: 68
Paikkakunta: Helsinki
Joo, omatkin ketoosimittaukseni heittelehtivät vaikka pysyisin tosi tiukoilla hiilareilla. Kuten jo Pappa sanoikin, tikut näyttävät vain käyttämättömien ketoaineiden määrää eivätkä siis kerro mitään ketoosin "syvyydestä".

Toinen juttu mikä vaikuttaa tikun väriin on kuinka paljon juo. Jos juo paljon (niinkuin on suositeltavaa) ketoaineita suhteessa virtsan määrään on vähemmän jolloin tikun väri myös on haaleampi.

Kannattaa ennemmin luottaa siihen miltä tuntuu (energinen vai väsynyt olo) ja tietenkin myös vaakaan ja mittanauhaan kuin niihin tikkuihin. Toisaalta, tikuista voi olla apua jos on sellainen hätähousu kuin minä joka ei malta odottaa kahta viikkoa että saa jotain indikaatiota siitä että laihtuuko. :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 00:54:11 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Liittynyt: 2004-08-22 10:41:55
Viestit: 11181
Paikkakunta: P.R.C. /<>/ FIN
Jos on voimakkaasti ylipainoinen ja ehdottomasti haluaa tietää miltä kunnon ravitsemusperäinen ketoosi omassa elimistössä tuntuu (jokainen nimittäin on noiden tuntemusten osalta just omanlaisensa ja tuntee sen siten kuin tuntee, jotkut ei huomaa juuri mitään. Pitää myös muistaa että useat sopeutuu ketoosiin ja tuntemukset häviää muutaman viikon aikana tyypillisesti) ***Jos on jokin sydän, verenkierto tai munuais tai muu perussairaus kuten diabeteskin niin EI pelkästään näillä ohjeilla! *** sillon on äärimmäisistä ruokavaliomuutoksista sovittava livenä asiantuntijan silmien edessä ja hänen määräämin rajoin.

Suuhun ei viikon aikana mitään(!) muuta!
(Ellei ole jotain jonka on terveydenhuolto määrännyt. Jos sellasta on ei tätä koetta edes pidä tehdä selvitämättä sen kokonais vaikutusta.)



Koe: kesto enintään(!) viikko. Vaikka kuinka hyvä olo olis niin katkastava tai muutettava toisenlaiseksi viimeistään viikon kuluttua!!

-Juomana vain vesi/vissy/kevytvissy, muutama kuppi enintään kahvia tai teetä ja niiden sekaan maksimissan maitoa yksi desi, tai mieluummin kuohukermaa./vrk

-Nestettä saa juoda niin paljon kuin suinkin jaksaa, mutta vähintään 2,5-3litraa /vrk

-Ruoka, puhdasta sianlihaa (rasvaa ainakin 20%) 200g/vrk, itse maustettuna. Vain puhtaat mausteet sallittu (suola, pippurit tms), ei sellaset muut sotkut joiden sisällöstä ei tiedä hiilareita/vrk
Jos haluaa, paistamiseen voi käyttää esim voita.

-100g väh 2% rasv raejuustoa vaihtoehtona jokin vastaava.

-Ruukkusalaattia puoli - 1 kokopuska/vrk.

-Yksi-kaksi kananmunaa, miten lystää laitettuna..

-Yksi purkki noin 200g (185g yleensä) tonnnikalaa öljyssä(!). Siis 0 hiilarista. Voi sillon vähä vähentää tuota lihaa jos ei jaksa ;)

Jos tulee oireita niin tarvittaessa magnesium yms lisät ja lissää vettä.

Ylläolevalla joka on vain esimerkki pääsee joltisellakin varmuudella ketoosiin. Luultavimmin tyypillisesti 1 - 3vrk kuluessa mutta jokseenkin jokainen ennenkuin viikko on tullu täyteen jos on täsmällinen ohjeen kanssa.

Näyttää tixit mitä tahansa niin saa jokatapauksessa tuntea miltä tuntuu ravitsemusperäinen ketoosi. pidemmällä ajalla ketoosiin sopeutuu ja lähes kaikki tuntemukset normalisoituu aika huomaamattomaksi jos niitä tässä tulee. Jatkaminenhan siis edellyttää muutenkin tuon koeruuan muuttamista..ei välttämättä vähemmän ketoottiseksi vaan muulla tavoin jotta turvataan terveys..


Ylös
   
 Viestin otsikko: Kiitos vastauksista
ViestiLähetetty: 2004-11-18 10:03:27 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-11-13 20:05:57
Viestit: 69
Olipa hyvä lukea noita vastauksia. Eilinen ilta meni miettiessä että mitä olen tehnyt siis väärin kun tikku näytti beigeä. Nyt heti helpotti että en välttämättä ole tehnyt väärin mitään. Tosin paras kuitenkin katsoa noita maitotuotteita kun ne näkyy olevan se mun heikko kohta.
Pitää ostaa vaan koskenlaskijaa ettei tule juustoista noita hiilareita.
Nyt olo on kuitenkin parempi kuin eka viikko meni siinä totutellessa: ripulia ja päänsärkyä. Nyt ne on molemmat helpottaneet ja olo kokonaisuudessaan parempi ja virkeämpi. Huomaan myös että aiemmin kärsimäni ilmavaivat ovat vähentyneet huomattavasti, lähes olemattomiin. Aiemmin oli illalla vatsa aina turvoksissa pinkeänä. :)

_________________
Kyllä se tästä...


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2004-11-18 10:20:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2004-10-04 13:38:15
Viestit: 123
Paikkakunta: Oulu
Tavallisissa rasvasissa juustoissa ei ole onneksi hiilareita. :wink:

Koskenlaskija on tosi hyvää sulatejuustoa kastikkeisiin ja ihan vaan siivuina paljaaltaan syötynä. Nyt vasta alakarppauksen myötä sekin juusto löytänyt tiensä meidän ruokapöytään.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 10:27:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2004-10-18 19:09:45
Viestit: 406
Paikkakunta: Oulu
:shock:

Kuuluvatko ripuli ja päänsärky siihen et on menossa ketoosiin????
Tai kuuluvatko ne yleensä tähän juttuun?

Itellä on ollu montapäivää vatsa sekasin...luulin jo tulleeni vatsatautiin.
Mutta kun en oo mitenkään kipeänä...vatsa vaan on löysällä :lol:

Menna ,joka lipittää vettä,vissyä ym. ja juoksoo vessassa 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 13:53:36 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2004-09-29 11:39:53
Viestit: 89
Paikkakunta: Turun seutu
Muistaakseni jossain keskustelussa joku joskus totesi samantyyppisiä oireita, mutta sekin on varmaan yksilöllistä, sillä minulla ei ole ollut ripulia eikä päänsärkyä. Itse asiassa tämä onkin ainoa laihdutusmuoto, missä ei ole tullut pää kipeäksi eka viikolla :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 15:03:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-11-12 12:12:56
Viestit: 1035
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ
Anniina kirjoitti:
Muistaakseni jossain keskustelussa joku joskus totesi samantyyppisiä oireita, mutta sekin on varmaan yksilöllistä, sillä minulla ei ole ollut ripulia eikä päänsärkyä. Itse asiassa tämä onkin ainoa laihdutusmuoto, missä ei ole tullut pää kipeäksi eka viikolla :D


Ittellä ei ole ollut pää kipeenä :oops: , eikä mitään ripulin oireita. :lol:

Raipe Perus Ins.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-23 17:05:02 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2014-10-17 11:23:35
Viestit: 15
Mä olen nyt ketoosissa. 3vrk meni että pääsin. Ketostixejä käyttänyt, nyt vähän tummunut. Ja kuten aina, ketoosi alkaa ripulilla :oops: :oops:

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-24 09:33:51 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2013-02-08 12:20:27
Viestit: 25
Mulla on aina ollut parina päivänä vähän päänsärkyä alkuun, kun on tiukentanut hiilareita. Mutta mä ajattelen, että ne on niitä "vieroitusoireita", jotka menee kyllä nopsaan ohi :) Burana on helpottanut, jos on sattunut oikein paha päänsärky.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-02-25 21:57:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-02-08 17:09:12
Viestit: 2225
Myös suolan puute saattaa aiheuttaa huonoa oloa ja päänsärkyä, kun leipä ja einekset jäävät pois ruokavaliosta. Kannattaa kokeilla, vähän suolaa suoraan purkista ja vettä päälle. :)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2017-11-16 10:59:00 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2017-11-16 10:40:28
Viestit: 1
Pappa kirjoitti:
-Juomana vain vesi/vissy/kevytvissy, muutama kuppi enintään kahvia tai teetä ja niiden sekaan maksimissan maitoa yksi desi, tai mieluummin kuohukermaa./vrk

-Nestettä saa juoda niin paljon kuin suinkin jaksaa, mutta vähintään 2,5-3litraa /vrk

--

Jos tulee oireita niin tarvittaessa magnesium yms lisät ja lissää vettä.


Tämä on mun ensimmäinen viesti palstalle ja tiedän, että kyseessä on vanha ketju, mutta mun on pakko korjata ylläolevia "tietoja". Ei missään nimessä kannata juoda noin paljon vettä, ainakaan vain siksi että joku on sinulle niin määrännyt, sillä voit luoda kehoosi elektrolyyttiepätasapainon liiallisella juomisella, jolloin suolot ja mineraalit häviävät kehosta. Juot silloin kun on jano, kehosi kertoo kyllä.

Siitä olen samaa mieltä, että vissyä/kivennäisvettä kannattaa juoda. Niihin on usein lisätty kalsiumia, joka on ainakin omassa VHH-ruokavaliossani hieman kiven alla, koska en juo maitoa.

Ja jos ette usko minua, niin uskokaa spesialistia, 52-vuotiasta tohtori Eric Bergiä --> https://www.youtube.com/watch?v=ae4wZ79GzGU

Riittävästi pitää juoda, mutta ei liikaa, koska se voi olla vaarallista, eikä siitä ole mitään hyötyä. Kehosi kyllä kertoo, milloin pitää juoda. Tottakai jos hikoilee paljon, niin enemmän, maalaisjärkeä voi käyttää.

Jos joku ei osaa englantia eikä tiedä jenkkien mittayksiköitä, niin Dr. Berg kertoo tuossa videossa että hän itse juo kaksi tai ehkä kolme "cups" päivässä. Cup =2,37dl Mutta edelleen, ihmiset ovat erilaisia, niin juot silloin kun janottaa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Re:
ViestiLähetetty: 2017-11-16 20:21:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-03-27 08:15:46
Viestit: 1788
Kenu kirjoitti:
Pappa kirjoitti:
-Juomana vain vesi/vissy/kevytvissy, muutama kuppi enintään kahvia tai teetä ja niiden sekaan maksimissan maitoa yksi desi, tai mieluummin kuohukermaa./vrk

-Nestettä saa juoda niin paljon kuin suinkin jaksaa, mutta vähintään 2,5-3litraa /vrk

--

Jos tulee oireita niin tarvittaessa magnesium yms lisät ja lissää vettä.


Tämä on mun ensimmäinen viesti palstalle ja tiedän, että kyseessä on vanha ketju, mutta mun on pakko korjata ylläolevia "tietoja". Ei missään nimessä kannata juoda noin paljon vettä, ainakaan vain siksi että joku on sinulle niin määrännyt, sillä voit luoda kehoosi elektrolyyttiepätasapainon liiallisella juomisella, jolloin suolot ja mineraalit häviävät kehosta. Juot silloin kun on jano, kehosi kertoo kyllä.

Siitä olen samaa mieltä, että vissyä/kivennäisvettä kannattaa juoda. Niihin on usein lisätty kalsiumia, joka on ainakin omassa VHH-ruokavaliossani hieman kiven alla, koska en juo maitoa.

Ja jos ette usko minua, niin uskokaa spesialistia, 52-vuotiasta tohtori Eric Bergiä --> https://www.youtube.com/watch?v=ae4wZ79GzGU

Riittävästi pitää juoda, mutta ei liikaa, koska se voi olla vaarallista, eikä siitä ole mitään hyötyä. Kehosi kyllä kertoo, milloin pitää juoda. Tottakai jos hikoilee paljon, niin enemmän, maalaisjärkeä voi käyttää.

Jos joku ei osaa englantia eikä tiedä jenkkien mittayksiköitä, niin Dr. Berg kertoo tuossa videossa että hän itse juo kaksi tai ehkä kolme "cups" päivässä. Cup =2,37dl Mutta edelleen, ihmiset ovat erilaisia, niin juot silloin kun janottaa.


No ei nyt ihan noinkaan. Jos juon silloin kun on jano, en juo juuri koskaan - vaan syön lisää ruokaa. En oikeastaan tunne janoa, vaan korkeintaan himoa esimerkiksi kahviin. Jos juon vissyä jääkaapista, juon sitä raikkaan olon vuoksi, en siksi, että on jano.

_________________
Pharmageddon!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-11-17 18:50:36 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93463
Laitan linkin toiseen ketjuun https://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=63130

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-11-27 13:38:14 
Poissa
Metsästäjä-keräilijä
Metsästäjä-keräilijä
Avatar

Liittynyt: 2017-11-15 02:25:45
Viestit: 4701
Paikkakunta: Metsässä korpikuusen kannon alla
Mulla pelas just että aluksi tuli ihan tummaksi. Sitten, syystä ja kolmannesta söin puolitoista pvää vähemmän rasvaa (reissussa, ei omia kokkauksia) ja kotona ei enää näkyny kun vähän ketoaineita virtsassa. Taas ent ruokavalio päälle (eli rasvaa..) ja tuli taas tummemmaksi. No helskuta...

Tähän threadiin satuin törmäämään ja nyt kyl komppaan Pappaa ( =D> ). Mulla taitaa olla niin että ei pissitikkuun paljoa ketoaineita eksy jos niille on kropassa käyttöä, "liikaa" rasvaa ja tummemmaks menee. Nyt on suht hyvässä tasapainossa kun on "kohtalainen" tuloksena ja ruoka maistuu (aamiainen mallia heavy) ja seuraava sapuska töiden jälkeen. Iltasella saatan syödä parsakaalia voisulan kans tms jos nälättää, yleensä vaan teetä. Nyt 3tta vkoa mennään. hyvä meininki ja olo.

Yt, Jorppe

Perään kysymys, varsinkin Papalle; mainitsit yllä että vkon jälkeen katkaistava tuo kertomasi aloitus (toimii, btw). Voisitko valaista, miksi? Jotain kivennäisiä jää liika vähälle? Tms yms? (syön kyllä ekstraksi mm monivitamiinin)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-11-27 15:35:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2011-01-17 21:33:10
Viestit: 4153
Paikkakunta: Raw by nature
Pappa ei ole tainnut olla tällä palstalla enää muutamaan vuoteen...

_________________
Evoluutio ei ole väärässä. Minä voin olla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2017-11-27 16:55:22 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-10-30 22:39:49
Viestit: 18409
Paikkakunta: Jämtland
Minä tulin foorumille 2008 syksyllä ja siihen aikaan ohjeistettiin yleensä Atkinsin mukaan eli induktio ketohiilareilla ja sitten nostettiin muutama gramma viikossa kunnes laihtuminen loppuu eli nyt viime vuosina on ketogeeninen tullut enemmän sallituksi täälläkin. Välistä oli jopa keskustelua että Atkinskin olisi luopunut induktiosta ja suosittelee aloittamaan 70 grammasta joka monelle on siellä ketoosin rajoilla. Minusta kun viime aikoina rasvat päässeet pannasta niin ei ketoosista enää varoitella, se tosin ei kaikille ole tarpeellinen laihtumiseenkaan, mutta monelle diabetesta hoitavalle tärkeää.
Pappa nyt tosiaan ei taida olla vastaamassa että mihin hän ohjeensa perusti.

_________________
Karppausta v 2008 keväästä Heikkilän ketoruokavalion ja Annikan LCHF tyyliin.
LCHF ruokavalio(kin) toimii vain jos sitä noudattaa.
Old lives matter.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)