karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-25 20:54:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Annoskoot ja kalorimäärät
ViestiLähetetty: 2008-07-24 10:10:42 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2008-07-22 23:02:23
Viestit: 11
Melkein kaikissa ruokavalioissa määritellään annoskoot jotenkin. Miten karppauksessa? Eli onko jotain miehille/naisille pätevää päivittäistä kalorimäärää, jota pitäisi noudattaa? Hirvittää, että näiden kermojen, juustojen ja rasvojen kanssa läträtessä menee ihan överiksi..


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 10:15:20 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2008-07-22 23:02:23
Viestit: 11
No kappas, kun ottaa silmät päähän, näkee... Löysinkin ateriamatriisi-linkistä ihan hyvän lauseen:

"Syö säännöllisesti, älä napostele koko ajan. Syö vatsa täyteen, älä näe nälkää, mutta älä ahmi ähkyä."

Näillä mennään siis. Tosin vieläkin mietin, että kuinkakohan paljon kaloreita miehelle ja naiselle saa karppauksen aikana kertyä?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 10:20:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-05-01 08:56:14
Viestit: 1662
Niitä nyrkkisääntöjä taitaa olla montaakin lajia, hyviä ja huonoja ja jotain siltä väliltä. Mulla on ollut periaatteena 50-100g hiilareita (200-400kcal), 60-100g proteiinia(240-400kcal) ja 100-150g rasvaa (900-1350kcal). Keskimäärin ehkä noin 1800kcal/päivä. Enimmäkseen mietin siis noita makroravinteita ja etenkin hiilarien määrää. Proteiini ja rasva alkaa asettua luonnostaan noihin määriin.

_________________
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 11:22:26 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Jotkut joutuvat karppauksellakin rajoittamaan kaloreita laihtuakseen, toiset eivät. Useimmiten kai kalorit hakeutuvat ihan sopivalle kohdalleen sillä, että laittaa makrot paikoilleen... Itse tähtään siihen, että saisin hiilareita 20-40 g päivässä (nyt tosin lipsunut), proteiinia 50-80 g päivässä ja rasvaa sitten sen verran kuin menee... Huonompina päivinä sitä on mennyt vain n. 60 g (en suosittele), parempina n. 100 g. Alkuun kannattanee kiinnittää huomiota erityisesti siihen, ettei saa liikaa hiilareita, että saa sopivasti proteiinia ja riittävästi rasvaa. Ellei sillä ala paino tippua, kannattaa vasta sitten laskea kaloreita ja miettiä, mistä vähentää.

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 22:28:07 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-07-23 12:05:14
Viestit: 17
Itse olen miettinyt ihan samaa! Yritän pitää rasvat, hiilarit ja proteiinit oikeassa suhteessa ja samalla katsoa, ettei kaloreita kerry älyttömästi. Fineli.fi (ruokakori) antaa laskemiseen oivan avun!! Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Olen nyt kolmisen päivää yrittänyt parhaani mukaan karppailla. Kalorimäärät ovat vaihdelleet 115o-16oo välillä/ vrk.
Olen ajatellut jatkossa kaloreiden maksimimääräksi n. 12oo/ vrk. Jos jonain päivänä pahasti ylittyisi niin nipistäisin sitten seuraavista päivistä. Jos söisin vuorokaudessa esim. 2ooo kalorin verran niin luulenpa, että painoni olisi ennenminkin nousu- kuin laskusuunnassa.
Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.

_________________
Kun päätät niin onnistut!

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 22:34:52 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Caracas: aika vähäiseltä kalorimäärältä kuulostaa tuo 1200... Miten paljon painat? Mikä on tavoitteesi? Miten liikut?

Korjausliikkeitä en ainakaan suosittele! Siis niin, että jos jonain päivänä ylittyy, niin sitten nipistää seuraavista. Ei, ei... Altistaa repsuille ja tuo muutenkin stressiä. Korjausliikkeet ovat mielestäni semmoista painonvartijat-tyylistä kuuriluontoista syömistä.

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 22:38:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-23 18:01:36
Viestit: 123
Minuakin kiinnostaa. Miten se siis menee, jos esimerkiksi nainen 65kg/168cm, haluaisi laihtua 0,5-1kg viikkovauhdilla. Minkä verran kaloreita silloin pitäisi saada?


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 22:48:14 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-07-23 12:05:14
Viestit: 17
arnyek kirjoitti:
Caracas: aika vähäiseltä kalorimäärältä kuulostaa tuo 1200... Miten paljon painat? Mikä on tavoitteesi? Miten liikut?

Korjausliikkeitä en ainakaan suosittele! Siis niin, että jos jonain päivänä ylittyy, niin sitten nipistää seuraavista. Ei, ei... Altistaa repsuille ja tuo muutenkin stressiä. Korjausliikkeet ovat mielestäni semmoista painonvartijat-tyylistä kuuriluontoista syömistä.


Painoa on 98kg ja pituutta 173cm. Kunhan nyt alkuun saisin edes 2okg pois. Sitten voisi miettiä seuraavaa etappia. Olisin tyytyväinen o,5-1 kg:n viikkovauhtiin.

_________________
Kun päätät niin onnistut!

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 23:01:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-03-01 13:13:03
Viestit: 589
matkustaja kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa. Miten se siis menee, jos esimerkiksi nainen 65kg/168cm, haluaisi laihtua 0,5-1kg viikkovauhdilla. Minkä verran kaloreita silloin pitäisi saada?


Päivittäiseksi kalorivajeeksi yleensä suositellaan sellaista 500kcal luokkaa. Eli lasket/arvioit kulutuksesi ja sitten vähennät siitä 500kcal ja syöt sen verran. Koska olet normaalipainoinen, kilot ovat luultavasti suht tiukassa, eli ei kannata masentua vaikkei se alkaisikaan tippumaan heti 'luvattua' tahtia. Vajettakin voi toki suurentaa jos siltä tuntuu, mutta ei liikaa.

_________________
She's got a body like an hourglass it's ticking like a clock


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 23:03:12 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-08-23 18:01:36
Viestit: 123
Kitoos :D


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 23:17:21 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2008-07-23 12:05:14
Viestit: 17
caracas kirjoitti:
arnyek kirjoitti:
Caracas: aika vähäiseltä kalorimäärältä kuulostaa tuo 1200... Miten paljon painat? Mikä on tavoitteesi? Miten liikut?

Korjausliikkeitä en ainakaan suosittele! Siis niin, että jos jonain päivänä ylittyy, niin sitten nipistää seuraavista. Ei, ei... Altistaa repsuille ja tuo muutenkin stressiä. Korjausliikkeet ovat mielestäni semmoista painonvartijat-tyylistä kuuriluontoista syömistä.


Painoa on 98kg ja pituutta 173cm. Kunhan nyt alkuun saisin edes 2okg pois. Sitten voisi miettiä seuraavaa etappia. Olisin tyytyväinen o,5-1 kg:n viikkovauhtiin.


Kävin tuolla laskutikussa laskemassa: normaali kalorintarpeeni on 17oo/ vrk eli alyssan vinkin mukaan taidan olla oikeilla jäljillä.

_________________
Kun päätät niin onnistut!

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 23:27:32 
Poissa
mittanauhakarppi
mittanauhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-03 23:02:58
Viestit: 9173
Paikkakunta: Vihoviimeinen Rotankolo
Liian vähän syöminen on yhtä tyhjän kanssa. Elimistö on sopeutuvainen ja pienentää kulutustaan, jos ruokaa ei ole tarpeeksi saatavilla. Lisäksi kitukuureilu altistaa repsahduksille, huonontaa mielialaa, johtaa ajatusten pyörimiseen syömisen ympärillä eikä opeta syömiskäyttäytymistä, jolla saa painonsa pysymään jatkossa kurissa. Itse en rajoita kaloreita, pikemminkin "tieteellisestä" uteliaisuudesta seuraan mm. teoreettista kulutustani ja sisäänotettuja kaloreita. Viimeisen viiden viikon aikana vaihtelu on ollut 1400-2300 kcal (keskim. 1700), ja paino on tippunut sinä aikana 85 kilosta 80 kiloon.

Sydänliiton sivustolla on aika näpsäkkä energiantarvelaskuri. (Paljon muuta sieltä ei sitten kannata katsellakaan, ellei halua huvittaa itseään esim. rasva- tai rasvantarvetesteillä.) Perusaineenvaihdunta (minkä laskutikun laskuri näyttää) tarkoittaa sitä, minkä kuluttaa esim. maatessaan sairaalassa letkuissa. Sohvaperunakin kuluttaa vähintään 1,3 kertaa sen verran.

Mutta nuo laskurithan ovat kaikki käytännössä teoreettisiä. Ei omaa energiankulutustaan voi niiden perusteella täydellisesti ennustaa. Ja toinen asia sitten on, että vaikka tarkkaan laskisi sisäänotetut kalorit, se ei kerro mitään, miten paljon kaloreista on hyödynnetty!

_________________
Elä, kuolet kumminki.
Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-24 23:30:34 
Poissa
Myy-karppi
Myy-karppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-23 20:40:36
Viestit: 2855
Käsittääkseni perusaineenvaihdunta tarkoittaa sitä määrää energiaa, jonka kulutat, vaikka makaisit paikallasi hiljaa hengitellen. Esimerkiksi kalorilaskurin mukaan 98-kiloisen naisen, joka tekee kevyttä istumatyötä, eikä harrasta lainkaan liikuntaa, kulutus olisi 2159 kcal. Ja siihen sitten liikunnat päälle, esim. tunnin rauhallisella kävelyllä kulutat jo yli 200 kcal. Näillä arvoilla 1200 kcal olisi reippaasti alakanttiin. Karppaus ei ole kitudieetti!

Jos pudotettavaa on reilummin, en lähtisi laskemaan kaloreita lainkaan, vaan vasta sitten, jos pidemmäksi aikaa jumittaa. Normipainon sisällä tiristely saattaakin kalorilaskua jo vaatia.

Muoks: Siperia ehti väliin kertomaan ihan samaa. :)

_________________
Kuva Ruokapäikky


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-25 08:10:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-21 06:10:02
Viestit: 704
Minäkään en kytännyt edellisellä karppauksellani (ennenkuin lankesin takasin hiilarimaahan) kaloreita. Söin sen verran kun kroppa pyysi ja vältin vaan hiilareita. Laihduin 10kg ilman erityistä ponnistelua. Kaikesta parastahan tässä koko karppauksessa on tuo että ei tarvitse kytätä noita kaloreita kun kroppa pääsee sokeririippuvuustilastaan ja nälkää tuntee silloin kun OIKEESTI nälkä ja janoa kun on OIKEESTI jano. Ja syömisen ja juomisen lopettaa kun on kylläinen. ELi ei siis voi syödä liikaa kun kuuntelee itseään.

Liikaa hiilareita aloin syömään elämän erinäisten katastrofien takia. Stressi ajoi vanhoihin lohdutuskeinoihin eli sokerihumalaan kuten vanhan alkoholistin ajaisi pullon pariin.

Sain aikoinani tarpeekseni noista kaikenmaailman huijjausdieeteistä ja kärvistelystä. Nyt kun aloitin uudelleen aion jatkaa samallalailla kuin edelliselläkin onnistuneella karppauksella. En laske kaloreita. En tahdo tuntea olevani dieetillä vaan tämä on se "normaali" olotila. Jos paino jossain vaiheessa jummittaa pienennän hiilarimääriä ja/tai liikun ahkerammin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-27 18:08:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-22 10:46:33
Viestit: 1028
Paikkakunta: Helsinki
Heippa,
Toivottavasti tosiaan on tullut selväksi, että:

Perusaineenvaihdunta = energia, jonka elimistösi kuluttaa pelkkään olemassaoloonsa. Kulutat enemmän jopa nukkuessasi!!

Kun lähdet laskemaan laihdutuksen kalorimäärää, et käytä tuota lukua oikeastaan mihinkään. Tai noh, pitäisi pitää mielessä, että tuo on ehdoton minimi päivittäiselle energiansaannille!

Laskureita energiantarpeelle yms löytyy esimerkiksi energy.netistä (se suomenkielinen jos googlaat). Sinun mitoillasi tuli ainakin 2300 kcal/päivä!!
Itse suosittelisin noin 500 kalorin päivävajetta - silloin laskennallinen tulos olisi painonpudotuksessa puoli kiloa viikossa. (7000kcal=1 painokilo)

Esimerkiksi, minä pyrin noin 1600 kcal keskiarvoon päivittäisessa energiansaannissa. Kulutan (liikun paljon) keskimäärin 2100 kcal/päivä, joten tällä tavoin toteutan sitä 500kcal/päivä vajetta. Mutta koska minulla on tapana repsahtaa kerran viikossa isompaan energiamäärään, pudotan arkipäiväisen energiansaannin 1400-1500 kcal välille. Missään vaiheessa en ainakaan tarkoituksellisesti pudota energiansaantiani alle 1400 kcal:n! Laskutikun antama perusaineenvaihdunta on 1386kcal. Ja kokemus sanoo, että laihdun jopa isommilla kalorimäärillä ihan mukavaa tahtia!

Syö oikeasti vaan rauhassa enemmän. Liian pieni energiamäärä aiheuttaa pahaa oloa ja jaksamisen puutetta - kulutuskin laskee automaattisesti, kun et kykene sohvalta nousemaan!

_________________
tli kesäkuntoon, osa I (joulun aikaan) :mrgreen:


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-27 18:30:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-02-11 02:37:20
Viestit: 724
Paikkakunta: Espoo
Lainaa:
Annoskoot

Pari kourallista lihaa ja kasviksia päivässä.
Kourallinen rasvaa, partaa, juustoja ja pähkinöitä

_________________
----------------------------------------------
First it is ridiculed.
Second it is fiercely and violently opposed.
Third, it becomes self-evident.
— Arthur Schopenhauer


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-07-31 10:25:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-07-30 13:14:17
Viestit: 1037
Oon huomannu, että painoa tippuu ihan samallai söi sitten 1200kcal tai vaikka 1600kcal eestä, sano muut mitä sanoo=D Kannattaa huomioida, että jos vähäkään treenaa ym, niin kannattaa syödä järkevästi eikä miettiä niitä kaloreita. Itse en tuossa 1200kcalissa miettinyt mitään, mutta huomasin finelin ruokakorin avulla, että tuli syötyä liian vähän. Ehkä sitä on tottunut muista dieeteistä, että yrittää syödä vähän ja usein..tästä oli itellä ainaki vaikeeta vaihtaa, mutta nyt tuo 3xpäivässsä on juuri sopiva..tai 4, jos on ollut enemmän jotain urheiluhommia..Tuolla finelissä on just hyvä kattoa, että tulee syötyä tarpeeksi, jos vaikkapa ketoosin tms takia lähtee se näläntunne. Mulla on vaikeeta syyä, jos ei ole sitä nälkää erikoisemmin. Se on hyvä, että nälkä tulee silleen hitaasti, että ehtii ihan hyvin kokata ja muuta..hiilarivoittosemmalla ruokavaliolla se oli ihan järktytävää, jos nälkä iski! :D Voi sitä parkaa, joka joutu tielle :wink:
Annoskoosta, ite oon taas finelistä vähän tuohonki katsonut mallia. Syö normaalisti, että nälkä menee muttei tuu mitään ähkyä. Silleen, että on hyvä olla. Itse tankkaan salaattia aika paljon ja sitten esim pihvi..oon salaattia laittanu sen entisen pastan ja riisin tilalle lisänä vielä, ois kiva joskus tietää tuleeko tällä syötyä sitten "liikaa"..kun pyrin tässä tuota 20g/vrk pysyttelee pari vko. Mutta en jaksa niin tarkkaa laskeskella, ei tämä mikään ehdoton raja mulla ole. Rehut on kuitenki hyvästä=) Mut noista saa tosi helposti paremman käsityksen, ku pitää ruokapäiväkirjaa itelle ja kattoo sit finelistä. Mulle ainaki valkeni yhtä sun toista..varsinkin suklaasta=) Sieltä on kiva muutenki niitä katella, että mitä on missäki. (Niin ja..parempi syödä karpisti vähän enemmän, jos varsinki alussa on jotain et tekis mieli mässätä, ku sitten sortua syömään jotain erittäin hiilaripitoista).


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)