karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-03-28 16:41:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 121 22 23 24 25 26 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-03-24 21:10:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Voisi kuvitella, että ravistelu vähentäisi möhnän kerääntymistä seinämiin.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 09:15:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Mulla meni ero- ja muuttohulinassa kefiiri pakkaseen ja sitä kautta lopulta harakoille, liian pitkä säilytys huonossa lokerossa. Mutta what goes around comes around, sain pyytämättä synttärilahjaksi oman kefiirini lapsenlapsen :) Hän on hyvin hyvin pieni, lähtöperheen esikoululainen oli uskonut äidin vakuuttelut kefiirissä esiintyvien sattumien terveellisyydestä ja pistellyt varmuuden vuoksi kitusiinsa valtaosan kefiirisienestä!

Yksi ainoa muruseni on nyt lopulta vähän jakautunut, mulla on yksi iso muru, yksi pieni ja lukuisia hitusia, joita siivilöidessä varjelen suurella tarkkuudella ja rakkaudella :D Kasvatusvaiheessa pidän mahdollisimman pitkän hapatusajan ja huuhtelen purkin vain joka toisella kerralla sekä tietysti lässytän ja sirkutan! Kefiiri tulee ihan mahdottoman hyvää, puoli litraa ja risat jo kerrallaan.

Naapuripurkissa hapattuu kombutsa, se on kova lisääntymään ja "talvehtii" kiltisti jääkaapissa. Jos jotakuta akselilla Hki-Kerava kiinnostaa tämä sukulaiseliö, multa saa poikasen. Itse en vielä ole tottunut nauttimaan vakiona, välillä kuluu välillä ei.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 10:04:33 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Morkkis, sun kefiirillä on Karppilassa niin monta lasta ja lastenlasta, jotta ei hätää. Uncle Funguskin voi paksusti, ja sillä on poikakin, Fungusson. :mrgreen:

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 10:25:51 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93461
Fungusson köllöttelee pakastimessa. Mietin otanko käyttöön antilooppikuurin jälkeen, mutta lykkäsin tulevan putkiremontin vuoksi. Sitten koetan, kuinka onnistuu. Kiva, kun olet taas täällä AM! :smt007

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 14:09:20 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Onnistuuko kefiirin tekeminen laktoosittomasta maidosta? Jos onnistuu, niin olisiko kenelläkään Savonlinna-Mikkeli-Kuopio akselilla kefiirisientä joutavana?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 14:13:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Kombucha kiinnostais o/

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 22:15:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
^Jee! Mun tää viikko on aika vaikeasti ennakoitavissa, viikonloppuna voisin osata sopia jonkun ajan tai sitten ensi viikon alkuun :) ?

Ja joo Kaimaani, onhan mun kefiirillä poikasia ja kun se taas on Toisinsyöjän kefiirin lapsi, alkaa jo vähän kiinnostaa millainen lie sen sukupuu :D

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 22:20:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
River kirjoitti:
Onnistuuko kefiirin tekeminen laktoosittomasta maidosta? Jos onnistuu, niin olisiko kenelläkään Savonlinna-Mikkeli-Kuopio akselilla kefiirisientä joutavana?


Jos jollain on parempaa tai erilaista tietoa, kertokaa. Minä jaoin laktoosittomalle kaverilleni kefiirinpoikasen. Kaveri sanoi että tuloksena oli aivan peltikattomaisen hapanta litkua, kompostiin koko homma. Mutta ymmärtääkseni ei yrittänyt kuin pari erää, voihan olla, että maku olisi muuttunut kefiirin sopeutuessa (mutta voi myös olla että ei).

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 22:39:02 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Minäkin jaoin kefiiristä osan maidottomalle ystävälle. Hän yritti totuttaa laktoosittomaan ja kookosmaitoon. Epäilin, ettei onnistu, mutta varmuutta ei ole, koska hän ei jaksanut kokeilla tarpeeksi kauan.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-11 22:48:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Jos itse olisin laktoositon, saattaisin kokeilla kefiirillä siedätystä: pitäisin kefiirin pikkuruisena ja nappaisin erästä per päivä aina vain tosi vähän, jostain puolikkaasta teelusikasta alkaen, ja nielisin ehkä myös kokonaisena niitä kefiirirakeita. Jos toimisi kasvattaisin pikkuhiljaa annosta. Jos ei, opettaisin kefiirin vaikka mummonmehulle, niin teki työkaverini, tuli kuulemma tosi hyvää kun adaptoituminen oli tapahtunut.

Ideana siis rakentaa bakteerikanta, joka hoitelisi laktoosin. Mutta en tiedä toimiiko, tämä ei ole kehotus kokeilla tätä kotona :P

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-12 07:29:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2016-03-16 16:05:35
Viestit: 472
Arvo Morkkis kirjoitti:
Jos itse olisin laktoositon, saattaisin kokeilla kefiirillä siedätystä: pitäisin kefiirin pikkuruisena ja nappaisin erästä per päivä aina vain tosi vähän, jostain puolikkaasta teelusikasta alkaen, ja nielisin ehkä myös kokonaisena niitä kefiirirakeita. Jos toimisi kasvattaisin pikkuhiljaa annosta. Jos ei, opettaisin kefiirin vaikka mummonmehulle, niin teki työkaverini, tuli kuulemma tosi hyvää kun adaptoituminen oli tapahtunut.

Ideana siis rakentaa bakteerikanta, joka hoitelisi laktoosin. Mutta en tiedä toimiiko, tämä ei ole kehotus kokeilla tätä kotona :P


Mutta kefiiri tottuu siis mummonmehuunkin? Erittäin mielenkiintoista. Millaista juomaa siitä tulee? Mietin, mahtaisiko poikani juoda sitä, koska normaalia kefiiriä ei juo. Minulla ei ole sinänsä laktoosi-intoleranssia, vaan ärhällä IBS joka reagoi fodmapeihin (suolistossa fermentoituvia lyhytketjuisia hiilihydraatteja, sokereita ja sokerialkoholeja) ja aiheuttaa siten suolisto-oireet. En tiedä toimisiko siedätys siinä samalla tavoin. Vielä viime kesänä pystyin juomaan tavan maitoa ilman oireita. Kun maha rietaantui, sen jälkeen ei ole kestänyt lainkaan laktoosittomia tuotteita monen muuan ruuan lisäksi.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-17 20:19:36 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55973
Paikkakunta: Kerava
Arvo Morkkis kirjoitti:

Naapuripurkissa hapattuu kombutsa, se on kova lisääntymään ja "talvehtii" kiltisti jääkaapissa. Jos jotakuta akselilla Hki-Kerava kiinnostaa tämä sukulaiseliö, multa saa poikasen. Itse en vielä ole tottunut nauttimaan vakiona, välillä kuluu välillä ei.


Mä voisin olla tuosta kiinnostunut. Miten sitä hoidetaan ja ruokitaan?

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-17 20:25:00 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55973
Paikkakunta: Kerava
Miten toi opettaminen mummonmehulle tapahtui? Mä käytin kefiiriä pitkään mutta lääkäri suositteli maidotonta kun kilpparin vasta-aineet lähti nousuun. Kaseiini kuulemma sitä joillakin aiheuttaa.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-18 08:59:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Tässä ihan paras kefiirisivusto jonka tiedän:
http://users.chariot.net.au/~dna/kefirpage.html

Ja sieltä löytyy ohjeet myös kefiirin opettamiseen käyttämään muuta kuin maitoa:
http://users.chariot.net.au/~dna/kefirp ... ativekefir

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-19 08:30:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Kirris, kombutsa elää sokeroidussa teessä :) mulla on kyllä ollut mehussakin mutta saatan olla vääräoppinen. Yksi erä käy 7-10 päivää, sitten otukselle annetaan uutta ruokaa. Sokerin määrää voi säädellä annostuksella ja jälkikäyttämällä valmista juomaa, ajan kanssa siitä tulee rutikuivaa. Maku vaihtelee siman ja etikan välillä :D Tauottaminen on helppoa, nyt luin ettei tarvita edes jääkaappia. Paljon kefiiriä helppohoitoisempi siis on tämä.

Jos vielä kiinnostaa ja jos mulle ei tule mitään estettä, voisin tuoda kombutsan vaikka sinne grillille.

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-19 09:37:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2010-08-12 21:37:08
Viestit: 2290
Arvo Morkkis kirjoitti:
Kirris, kombutsa elää sokeroidussa teessä :) mulla on kyllä ollut mehussakin mutta saatan olla vääräoppinen. Yksi erä käy 7-10 päivää, sitten otukselle annetaan uutta ruokaa. Sokerin määrää voi säädellä annostuksella ja jälkikäyttämällä valmista juomaa, ajan kanssa siitä tulee rutikuivaa. Maku vaihtelee siman ja etikan välillä :D

Meillä on ollut kombucha jotain parisen vuotta. En ole huomannut siman makua. Etikan makuiseksi menee jos antaa käydä liikaa. Minun mielestäni maku on jotain omenamehun ja omenasiiderin välimaastossa, mutta isolla kombuchasienellä ne raikkaat maut tulevat esille vain riittävällä vesilaimennuksella, laimentamattomana maistuu aivan liian happamalta. Ollaan tehty siitä itse kombuchasienestä karkkeja Art of Fermentation -kirjan ohjeen mukaan ja syöjien mielestä niissä oli vahva omenan maku.

Jos pitäisi nimetä yksi syötävä tai juotava jota minun kroppani selvästi pyytää, se olisi kombucha. Heti ensi maistamisesta olin myyty, vaikka alussa (kombuchasienen ollessa pieni suhteessa nestemäärään) siinä oli maun perusteella paljon sokeria jäljellä. Alusta asti huomasin, että kombucha sammuttaa sellaiset janot, joihin vesi ei vain auta. Tarkoitan sellaista janoa jonka saan erityisesti käristetystä ruuasta ja jolloin tekee mieli jotain raikasta.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-20 11:16:25 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55973
Paikkakunta: Kerava
Morkkis, ois kiva jos toisit combuchan grillille niin voisin kokeilla sitä hyvien ohjeiden kera.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-20 11:43:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
Lähdetään siis siitä ajatuksesta :) Jos mulle tulee este, sovitaan tapaaminen vaikka Keravan keskustaan. Mutta näillä näkymin pitäis onnistua!

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-20 11:54:24 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 55973
Paikkakunta: Kerava
Kiva!

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-04-23 08:56:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-03-15 11:45:06
Viestit: 3672
meli kirjoitti:
Meillä on ollut kombucha jotain parisen vuotta. En ole huomannut siman makua. Etikan makuiseksi menee jos antaa käydä liikaa. Minun mielestäni maku on jotain omenamehun ja omenasiiderin välimaastossa, mutta isolla kombuchasienellä ne raikkaat maut tulevat esille vain riittävällä vesilaimennuksella, laimentamattomana maistuu aivan liian happamalta. Ollaan tehty siitä itse kombuchasienestä karkkeja Art of Fermentation -kirjan ohjeen mukaan ja syöjien mielestä niissä oli vahva omenan maku.


Unohdin että mulla on epänormaali käsitys simasta -- meillä on käytetty villihiivasimoja raparperistä ja mansikoista ja mintusta ja hunajasta, joskus omenoistakin. Ehkä siiderimäinen on yleismaailmallisesti parempi sana kuvaamaan makua. Mutta omenaa en ole tunnistanut omia aikojani, täytyykin hakea makua kun kohta saan taas normaalikombutsaa :)

_________________
[...] chaos is found in greatest abundance wherever order is being sought. It always defeats order, because it is better organised.

-Terry Pratchett


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 121 22 23 24 25 26 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)