karppaus.info

karppininjat
Tänään on 2024-04-18 08:42:15

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 120 21 22 23 2426 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-17 07:33:01 
Paikalla
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56069
Paikkakunta: Kerava
Mulla kasvaa ihan kohisten ihan tavallisella punaisella maidolla ja kermalla.

_________________
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää. Eeva Kilpi

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-17 07:37:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93636
Mä aion tällä viikolla herätellä kefiirin varmuuskopion. Sulatanko sen ensin sinällään, vaiko laitan heti maidon sekaan?

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-17 07:41:13 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Greda Carpo kirjoitti:
Mä aion tällä viikolla herätellä kefiirin varmuuskopion. Sulatanko sen ensin sinällään, vaiko laitan heti maidon sekaan?

Mä sulatin ensin sinällään jääkaapissa, kun pelkäsin, että nopea sulaminen rikkoisi jotain molekyylejä, mutta Uncle Fungus ei tykännyt siitä. Parempi olisi kai panna se heti maitotilkkaan sulamaan, ehkä ihan huoneenlämpöön.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-17 07:42:29 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93636
Ok. Kokeilen niin. Mulla on kaksi varmuuskopiota. Onnistukoon edes toinen! :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-17 08:26:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2010-10-25 01:17:20
Viestit: 81
Paikkakunta: Helsinki
Oonkohan ensimmäinen kenelle kefiiri ei sopinut :cry: Harmittaa ihan vietävästi, kun oisin niin halunnu että se sopis, kaikki ne miljoonat hyvät bakteerit ja kaikki... Mun kefiiristä tuli koko ajan tosi hiivaisen hajuista ja se turvotti ihan älyttömästi, en tiedä teinkö jotain väärin. Päätin sinnitellä kaksi viikkoa ja sen tein, ja nyt Virtanen on ollut viikon jääkaapissa. Ei ollut sydäntä hävittää sitä vielä kokonaan! Elättelin toivoa, että olo ei olisi niin erilainen ilman. Mutta onhan se, ei turvota enää ja kaikki röyhtäily ja ilmavaivat on taas poissa. Ja kun joku jossain edellä mainitsi, että kefiirin myötä vatsa on ihan litteä, niin mulla kyllä on käynyt toisinpäin. Nyt viikko kefiirin lopettamisen jälkeen oon samoissa mitoissa kuin ennen kefiirin aloittamista. En ymmärrä!

Virtanen on kasvanut ja hyvissä voimissa, että voin kyllä luovuttaa hänet hyvään kotiin jos joku haluaa!

:cry:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-17 14:34:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2009-08-18 19:50:37
Viestit: 374
Paikkakunta: Espoo
Kefiiri kiinnostaa. Laitoin YV:n


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-18 08:30:21 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93636
Laitoin varmuuskopion muhimaan. :)

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-08-18 09:25:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2014-09-05 08:58:58
Viestit: 4848
Paikkakunta: Västkusten
^^ mä tein pakastamisen jälkeen niin, että laitoin suoraan maitoon(+kermaan), mutta maitoa aika vähän ja vaihdoin maidon muutaman päivän ajan kerran päivässä. Hyvin toipui :)

_________________
"Atkins makes food your friend and is all about choice, rather than denial."
"Every atom in your body came from a star that exploded [...] So forget Jesus. Stars died so you could live. We're all Stardust " Lawrence Krauss


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-12-28 19:52:54 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2015-12-28 19:28:34
Viestit: 1
Paikkakunta: Manse
Hain viime viikolla Ruohonjuuresta kuivatun kefiirinsiemenen. Pakkaus sisälsi kolme pientä pussia, joissa kuivattuja hippuja. Laitoin ekan pussin ensikefiiriä tekeytymään punaiseen luomumaitoon viime torstaina. Annoin sen levätä ohjeenmukaisesti kaksi vuorokautta. Lusikoin sitten kolme ruokalusikallista "siementä" uuteen maito/kermasatsiin. Eilinen satsi oli niin sakeaa, ettei siitä valunut teräslävikön läpi juuri mitään.

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/kefiirihap ... 3006165/dp

Nautin jälleen äsken muutaman desin herkkua mustikoiden kanssa. En kyllä ole vielä havainnut minkäänlaisia papuloita/kefiirirakeita tuossa hyytelössä. Vaikuttaa aivan punaiseen maitoon tehdyltä lapsuuden viililtä ilman kefiirin kuplia. Jäin sitten miettimään, tulinko vain silmäänpissityksi tuon kefiirinsiemenen suhteen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-12-28 19:58:26 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Liittynyt: 2011-05-09 07:17:02
Viestit: 15264
Paikkakunta: Kolmas kivi auringosta
Tulin vain raportoimaan, että tämän reilun vuoden aikana, kun olen kefiiriä nauttinut lähes päivittäin, en ole ollut kertaakaan flunssassa. Ensimmäinen flunssaton vuosi ainakin aikuisiällä. Pari kertaa on meinannut tulla kurkku kipeäksi, mutta olen heti juonut kefiiriä perään ja vähän kurlannutkin sillä kurkkua, ja alkava tauti on kadonnut kuin tuhka tuuleen. Samoin kun tuli vatsataudin ensioireita, join kefiiriä, niin eipä sitten tullutkaan tautia ja oireet katosivat. Tehopöpöjä sanoisin.

_________________
Vuodesta 2011
Ihmiseläimen lajinmukainen ruokavalio
En ole vielä pudonnut.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-01-05 13:46:26 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93636
Kävin lunttamassa kefiirin varmuuskopion sulattamisen. Tänään otan sulamaan, huoneenlämpöön, pieneen maitotilkkaan johon tarvittaessa lisään sitä maitoa myöhemmin. :D Mulla on valtavasti mustikoita pakastimessa, nyt ne saa kefiirin kanssa kyytiä!

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-01-05 13:52:54 
Poissa
carb au lait
carb au lait

Liittynyt: 2005-11-20 19:29:08
Viestit: 16832
Pitäsköhän munkin taas yrittää kefiiriasiaa..?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-01-05 14:58:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Liittynyt: 2010-05-12 18:58:50
Viestit: 93636
Jos siltä tuntuu! :D

_________________
"We are not living longer, we are dying longer". Sten Ekberg
Häntä pystyyn vaikka hakaneulalla!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-01-05 15:02:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Jos kiinnostuneita pääkaupunkiseutulaisia sattuu ketjussa olemaan, niin minun puolen kilon kefiirijööttini jatkaa kasvuaan entiseen malliin ja siitä riittäisi poikanen tai pari varmaan vaikka joka viikko annettavaksi uuteen kotiin. Nouto Helsingistä Sörnäisten metroasemalta, hoito-ohjeet voin lähettää yksityisviestinä.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-01-07 08:33:14 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-04-06 16:55:41
Viestit: 4713
Paikkakunta: Wonderland
No hitsi. Pitäisköhän?? Mulla on vaan jurppinut kun ei sitä tilamaitoa enää saa.. Mut vois kattoa jossain vaiheessa, kun lähistöllä tulee kuitenkin liikuskeltua! Kaipa se luomumaidollakin kasvais :P

_________________
~Smiling is my favorite exercise~
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-01-07 10:21:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mamachi kirjoitti:
No hitsi. Pitäisköhän?? Mulla on vaan jurppinut kun ei sitä tilamaitoa enää saa.. Mut vois kattoa jossain vaiheessa, kun lähistöllä tulee kuitenkin liikuskeltua! Kaipa se luomumaidollakin kasvais :P


Kasvaa se ihan kaupan homogenoimattomalla luomumaidolla, sillä minäkin aloitin. Mutta Hakaniemen Hallista saa sekä kyytön että vuohen luomua raakamaitoa, liikkeestä nimeltään Lentävä Lehmä. Nykyisin käytän tuota kyytönmaitoa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-03-24 14:59:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Onko sitä purkkia, jossa tekee kefiiriä, tarkoitus pestä välillä vai nou?

Mietin että ei sitä ennen wanhaakaan niin kauhiasti asioita pesty. Niiku vaikka taikinan hapatustiinua, pestiinkö muka joskus talvella ilman juoksevaa vettä?

Tein Kerkko Kutun avulla kefiiriä tässä viikon ajan UHT-maitoon pesemättä purnukkaa välillä, mutta nyt kun aloitin tekemään raakamaitoon pesin purkin kunnolla ja huuhdoin kefiirin. Jatkossa en varmaan ainakaan kefiiriä huuhtele.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-03-24 15:02:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Yleensä pesen, mutta joskus laiskana/kiireessä en ole pessyt, koska ne kefiirimikrobit vetävät kaikkia muita turpiin. Ei siis pakollinen, mutta ennen pitkää kertyy aikamoinen möhnäkerros purkin laitoihin.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-03-24 15:21:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2012-02-19 09:38:52
Viestit: 3371
Jepu, lienee järkevää huuhtoa möhnät pois.

_________________
C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2016-03-24 15:24:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Pakollista se ei kuitenkaan millään tavoin ole, minkä tajuaa kun miettii miten kefiiriä on alun perin tehty:

Kefiirisieni asuu nahkaleilissä, josta valmis kefiiri kaadetaan aina ulos ja sitten sinne leiliin vaan lisää maitoa sisään.
(Lisäksi perinteisesti leili ripustetaan ovensuuhun, jotta ohikulkijat tönisivät sitä, kefiiri kas kun tykkää siitä että sitä ravistellaan käymisen aikana. Minä kun käytän kefiiriä 2 vrk, niin jos vaan muistan - mikä valitettavasti ei ole usein - sekoitan sen käymisprosessin puolivälissä. Mutta se kyllä tykkäisi ravistelusta/sekoittelusta vaikka ihan vähän väliäkin.)

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 120 21 22 23 2426 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)